Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
KOM (2009) 0593 Bilag 2
Offentligt
900646_0001.png
Supplerende oplysninger i forbindelse med tre spørgsmål rejst
under FMPU samråd den 6. oktober.
Spørgsmål vedr. Kommissionens forslag til forordning om fastsættelse af
præstationsnormer for nye lette erhvervskøretøjer.
Spørgsmål:
Tilskynder bødestørrelsen til, at fabrikanterne overholder CO2-loftet?
Besvarelse:
Varebilsproducenter bliver pålagt en bøde pr. gram CO2 for hver nyproduceret
varebil, der måtte overskride emissionsloftet. I perioden 2014-18 vil bøden pr.
produceret varebil for overskridelse på 1g CO2/km være på 5 euro, 2 g CO2/km
på 15 euro, 3 g CO2/km på 25 euro og herefter 120 euro per gram. Fra 2018 vil
bøden være på 120 euro per gram uanset overskridelsen.
Ifølge Kommissionens vurdering vil gennemførelsen af forslaget på EU-niveau
give en akkumuleret CO
2
reduktion for perioden 2010 til 2020 på omkring 60 Mt
CO
2
.
Spørgsmål:
Hvorfor er minibusser ikke en del af varebils-forordningen?
Besvarelse:
Det aktuelle forslag til forordning om fastsættelse af præstationsnormer for nye
lette erhvervskøretøjer omhandler alene varebiler til godstransport – og ikke
persontransport.
Overordnet skal det bemærkes, at begrebet ”minibusser” ikke er omfattet af en
egentlig definition. Almindelige personbiler er defineret som en bil, der er
indrettet til 9 personer, føreren medregnet. Disse vil derfor typisk være omfattet
af forordningen om fastsættelse af præstationsnormer for personbiler, som blev
vedtaget i december 2008.
Spørgsmål:
Hvorfor tager man ikke udgangspunkt i varebilernes ”areal” frem for vægt?
EU- og international
energipolitik
7. oktober 2010
J. nr. 2010 - 489
/ STKJE
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Besvarelse:
EU-Kommissionen har i forbindelse med forslaget peget på, at frem for lette
erhvervskøretøjers vægt kunne køretøjernes areal (sporvidde x akselafstand)
også vise sig egnet til fastsættelsen af et emissionsloft. Imidlertid eksisterer der
ikke et tilstrækkeligt datagrundlag pt. til at benytte lette erhvervskøretøjers areal
som paramenter.
Forslaget pålægger derfor, at disse data indsamles fremover. I 2014 skal EU-
Kommissionen udgive en rapport om tilgængeligheden af data for areal og brug
af disse data som beregningsgrundlag for emissionslofterne, og hvis relevant
fremsætte et forslag til revision af forordningen.
2