Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
KOM (2009) 0593 Bilag 2
Offentligt
Supplerende oplysninger i forbindelse med tre spørgsmål rejst
under FMPU samråd den 6. oktober.
Spørgsmål vedr. Kommissionens forslag til forordning om fastsættelse af
præstationsnormer for nye lette erhvervskøretøjer.
Spørgsmål:
Tilskynder bødestørrelsen til, at fabrikanterne overholder CO2-loftet?
Besvarelse:
Varebilsproducenter bliver pålagt en bøde pr. gram CO2 for hver nyproduceret
varebil, der måtte overskride emissionsloftet. I perioden 2014-18 vil bøden pr.
produceret varebil for overskridelse på 1g CO2/km være på 5 euro, 2 g CO2/km
på 15 euro, 3 g CO2/km på 25 euro og herefter 120 euro per gram. Fra 2018 vil
bøden være på 120 euro per gram uanset overskridelsen.
Ifølge Kommissionens vurdering vil gennemførelsen af forslaget på EU-niveau
give en akkumuleret CO
2
reduktion for perioden 2010 til 2020 på omkring 60 Mt
CO
2
.
Spørgsmål:
Hvorfor er minibusser ikke en del af varebils-forordningen?
Besvarelse:
Det aktuelle forslag til forordning om fastsættelse af præstationsnormer for nye
lette erhvervskøretøjer omhandler alene varebiler til godstransport – og ikke
persontransport.
Overordnet skal det bemærkes, at begrebet ”minibusser” ikke er omfattet af en
egentlig definition. Almindelige personbiler er defineret som en bil, der er
indrettet til 9 personer, føreren medregnet. Disse vil derfor typisk være omfattet
af forordningen om fastsættelse af præstationsnormer for personbiler, som blev
vedtaget i december 2008.
Spørgsmål:
Hvorfor tager man ikke udgangspunkt i varebilernes ”areal” frem for vægt?
EU- og international
energipolitik
7. oktober 2010
J. nr. 2010 - 489
/ STKJE
1