Trafikudvalget 2009-10
KOM (2009) 0611 Bilag 1
Offentligt
753985_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
Dok.id
J. nr.
9. november 2009
120-29
Internationalt Kontor
Nærhedsnotat
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om undersøgelse og forebyggelse af flyvehavarier og flyvehæn-
delser inden for civil luftfart KOM (2009) 611
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Trafikudvalg.
1. Baggrund og indhold
Forslaget er fremsat den 29. oktober 2009 under henvisning til traktatens arti-
kel 80, stk. 2 og skal vedtages efter proceduren i artikel 251 om fælles beslut-
ningstagen.
Under de nuværende forhold reguleres området af direktiv 94/56/EF der for-
pligter medlemsstaterne til at sikre, at ethvert flyvehavari eller enhver alvorlig
flyvehændelse inden for civil luftfart gøres til genstand for en undersøgelse af et
uafhængigt organ, idet undersøgelsens eneste formål er at forebygge fremtidige
havarier, og den benyttes derfor ikke til at fastslå skyld eller erstatningsansvar.
Kommissionens forslag har til hensigt at ajourføre og modernisere de væsent-
ligste bestemmelser i det tidligere direktiv 94/56/EF.
Kommissionen ønsker med det forelagte forslag, at der fastsættes nærmere be-
stemmelser for tilskyndelsen til frivilligt samarbejde, og målene for dette sam-
arbejde lovfæstes i en retlig bindende ramme. Det bygger på de ressourcer, som
medlemsstaterne allerede råder over, og erfaringerne fra det eksisterende
uformelle samarbejde mellem de nationale sikkerhedsundersøgelsesorganer.
Ifølge den foreslåede forordning vil dette uformelle samarbejde blive omlagt til
et europæisk netværk af den civile luftfarts sikkerhedsundersøgelsesorganer
(netværket).
Netværket vil bidrage til større ensartethed, bedre gennemførelse og håndhæ-
velse af Fællesskabets lovgivning angående undersøgelse af havarier inden for
civil luftfart. Det vil ligeledes styrke EU's undersøgelseskapacitet og den fore-
byggende funktion, der opnås ved at undersøge havarier, idet der tilskyndes til
et mere struktureret samarbejde mellem de nationale sikkerhedsundersøgel-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
753985_0002.png
sesorganer, Kommissionen og Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, alt
imens det bibeholder sin uafhængighed.
For at undgå at oprette et nyt fællesskabsorgan vil netværket ikke få status som
juridisk person, og dets mandat, der er klart beskrevet i forslaget til forordning,
vil blive afgrænset til rådgivende og koordinerende opgaver. Netværket vil ud-
gøre et organ, der arbejder for virkeliggørelsen af et mål af generel europæisk
interesse i henhold til den såkaldte finansforordning, og dermed får Fællesska-
bet mulighed for at støtte dets aktiviteter med et årligt tilskud på grundlag af et
arbejdsprogram, som aftales hvert år.
2. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at dette forslag ikke ændrer ved den nuværende an-
svarsfordeling for undersøgelse af havarier og hændelser inden for civil luftfart,
idet ansvaret fortsat påhviler medlemsstaternes kompetente myndigheder.
Kommissionen anfører endvidere, at sammenlignet med de øvrige politiske
valgmuligheder, der er analyseret i den konsekvensanalyse, som ledsager dette
forslag, har den foreslåede forordning den største merværdi set ud fra et fælles-
skabsperspektiv. Ud fra en proportionalitetsbetragtning er forordningen den
bedste politiske valgmulighed, idet den under fuld overholdelse af sikkerheds-
undersøgelsens uafhængighed i kraft af sin støtte til frivilligt samarbejde, og
uden at oprette nye strukturer på fællesskabsniveau, vil gøre det muligt i bety-
delig grad at forbedre effektiviteten generelt i den nugældende lovramme for
undersøgelse og forebyggelse af havarier inden for civil luftfart i EU.
Derfor opfylder forslaget ifølge Kommissionen nærhedsprincippet.
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er over-
holdt idet ansvaret for undersøgelser af havarier og hændelser inden for civil
luftfart fortsat påhviler medlemsstaternes kompetente myndigheder. Samtidig
vurderes der at være et europæisk behov for koordination af de begrænsede
ressourcer til undersøgelser og strømmen af sikkerhedsoplysninger, som kun
kan ske på fællesskabsniveau.
Den nugældende lovramme, direktiv 94/56/EF, er nu 15 år gammel, og der er
således behov for at ajourføre og modernisere de væsentligste bestemmelser i
dette direktiv. Medlemsstaternes undersøgelseskapaciteter er bl.a. mere uens-
artet end det var tilfældet i 1994, særligt efter EU-udvidelserne i 2004 og 2007,
og undersøgelseskapaciteten er således koncentreret i ganske få medlemsstater.
For eksempel kan sikkerhedsanbefalinger, der kommer fra en undersøgelse i ét
EU-land, være til gavn for andre lande. Forordningsforslaget kan bidrage til at
fastlægge roller og kompetence blandt medlemslandene og bidrage til, at EU's
borgere får samme beskyttelse i hele EU i tilfælde af flyulykker.
Side 2/2