Europaudvalget 2009-10
KOM (2009) 0622 Bilag 3
Offentligt
Europa-Kommissionen,
Formand for Kommissionen,
Hr. José Manuel BARROSO
B-1049, Bruxelles,
Belgien.
Det Internationale Sekretariat
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Fax +45 33 32 85 36
www.ft.dk
[email protected]
Høringssvar fra Europaudvalget om Kommissionens grønbog om
Europæiske Borgerinitiativer
Kære Hr. Barroso
Hermed fremsendes høringssvar fra Folketingets Europaudvalg om Kommis-
sionens grønbog om europæiske borgerinitiativer (KOM (2009) 0622.
Europaudvalget besluttede på sit møde den 13. januar 2010 at sende neden-
stående høringssvar til Kommissionen.
Mindretalsudtalelse fra S, SF og RV:
Et mindretal bestående af Socialdemokratiet (S), Socialistisk Folkeparti (SF)
og Det Radikale Venstre (RV) har udtalt følgende:
Partierne S, SF og RV hilser det nye borgerinitiativ i Lissabon-traktaten vel-
komment. Det er et initiativ som flest mulige borgere skal kunne anvende på
en nem og effektiv måde. Derfor støtter partierne følgende indstillinger til form
og procedurer for borgerinitiativet:
En fjerdedel af det samlede antal medlemslande skal udgøre ”et be-
tydeligt antal medlemslande”, som krævet i henhold til traktaten.
Underskrifterne skal være fra mindst 0,1 pct. af et medlemslands bor-
gere for at tælle som et af den fjerdedel af lande, der skal repræsen-
tere et initiativ.
Minimumsalderen for at støtte et europæisk borgerinitiativ bør følge
valgretsalderen i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet i det
enkelte medlemsland.
Der bør på EU-plan være en række fælles proceduremæssige krav til
indsamling af underskrifter og til medlemslandenes myndigheders
kontrol og attestering af gyldighed af underskrifterne. Men det skal
være nemt og let tilgængeligt for alle borgere at støtte et initiativ lige-
gyldigt i hvilket land de har bopæl.
Borgere skal selvfølgelig have mulighed for at tilkendegive deres støt-
te til et initiativ over internettet. Der må så opstilles nogle klare regler
18. januar 2010
Ref. 09-001010-1
Kontakt:
Morten Knudsen
EU-Chefkonsulent
Dir. tlf.
+45 33 37 36 95
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
789009_0002.png
for hvordan det kan kontrolleres, men det må ikke blive unødigt be-
sværligt for borgerne at støtte et borgerinitiativ.
Fristen for indsamlinger skal være på minimum 2 år.
Det er en god ide med obligatorisk registrering af alle initiativer på en
særlig hjemmeside, som EU-kommissionen stiller til rådighed. Såle-
des kan man også undgå flere ens initiativer.
Der bør være en standardformular tilgængelig på den særlige hjem-
meside samt en lettilgængelig vejledning, så det bliver nemt at udfyl-
de formål, genstandsfelt og begrundelse for initiativet, og så Kommis-
sionen efterfølgende kan handle på baggrund af det.
Alle initiativtagere skal anføre basale oplysninger om aktører og fi-
nansiering.
Det lyder rimeligt med en frist på seks måneder for Kommissionens
behandling af forslag.
Der skal opstilles nogle meget snævre regler for hvornår Kommissio-
nen kan tillade sig at afvise et forslag.
Mindretalsudtalelse fra V og K:
Et mindretal bestående af Venstre (V), Konservative (KF) har udtalt følgende:
Borgerinitiativet er et af flere tiltag i Lissabontraktaten som skal være med til
at gøre EU mere demokratisk, og vil være med til at styrke borgernes og det
organiserede civilsamfunds involvering i udformningen af EU’s politik.
Venstre og de Konservative støtter derfor op om det nye borgerinitiativ.
Vedr.:
Det antal medlemsstater, borgerne som minimum skal komme fra
V og K mener, at en tredjedel af medlemsstaterne er tilstrækkeligt, med hen-
visning til bl.a. den tærskel der er brugt i bestemmelserne om ”forstærket
samarbejde”, hvor mindst 9 medlemsstater skal deltage. En tredjedel er også
brugt som tærskel for det antal af nationale parlamenter, der kræves i forbin-
delse med anvendelse af nærhedsprincippet.
Minimum af underskrifter fra hver medlemsstat
V og K mener, at det er rimeligt at fastsætte en tærskel i form af en andel af
befolkningen i hver medlemsstat, så man undgår rent nationale dagsordener.
Unionens befolkning er på nuværende tidspunkt lige under 500 millioner bor-
gere. En million ud af 500 millioner udgør således 0,2 % af unionens befolk-
ning. Det vil sige at 0,2 % af befolkningen i den enkelte medlemsstat kan an-
ses for det minimum af borgere, der kræves for den pågældende stat.
Krav til borgere for at kunne støtte et borgerinitiativ – minimumsalder
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
789009_0003.png
V og K mener, at det er korrekt at fastsætte af en minimumsalder på 18 år til
støtte til et initiativ. Det er således i overensstemmelse med valgretsalderen i
alle medlemsstater, udtagen Østrig.
Krav til indsamling og kontrol af underskrifter og attestering af deres gyldighed
V og K mener, at det er rimeligt at det bliver fastlagt en række grundlæggende
bestemmelser på EU-niveau således at der ikke kan snydes med underskrif-
terne. For at undgå unødigt bureaukrati støtter Venstre dog en minimums-
harmonisering hvor forordningen fastsætter de grundlæggende bestemmelser
og mindstekrav, men medlemsstaterne gives ansvaret for de detaljerede reg-
ler. Det vil give medlemsstaterne en vis fleksibilitet og samtidigt være med til
at sikre fælles træk i proceduren overalt i EU.
Fristen for indsamling af underskrifter
V og K støtter, at der fastsættes en frist på et år for det europæiske borgerini-
tiativ. Det vil være med til at sikre, at et givent initiativ stadigt er aktuelt. Sam-
tidigt er det rimeligt, at perioden er tilstrækkelig lang, så der tages højde for, at
der kan føres en kampagne i hele den europæiske union.
Registrering af foreslåede initiativer
V og K mener, at det er nødvendigt med en form for registrering af de foreslå-
ede initiativer, inden indsamling af underskrifter påbegynder. Venstre støtter
op om et særligt websted, som Kommissionen stiller til rådighed, som også vil
indeholde alle relevante oplysninger om det foreslåede initiativ. Det vil give
organisatorerne en bekræftelse af registreringen og sikre en åbenhed om
hvilke borgerinitiativer der aktuelt kører en kampagne. Vi er dog enige i Kom-
missionens argument om, at det ikke vil være hensigtsmæssigt at Kommissi-
onen kontrollerer, om det foreslåede initiativ opfylder de formelle krav, allere-
de inden der er indsamlet underskrifter. Det kan let føre til forvirring og give en
form for grønt lys for foreslåede initiativer på mere end et rent procedure-
mæssigt grundlag. Det er organisatorernes ansvar, at et forslag som Kommis-
sionen opfordres til at handle på grundlag af, juridisk falder inden for rammer-
ne af Kommissionens beføjelser og er tilstrækkeligt klart og kendt på EU-plan.
Krav til organisatorer – åbenhed og finansiering
V og K mener, at der være åbenhed om hvem der står bag underskriftindsam-
lingerne. Organisatorerne bør derfor afgive visse basale oplysninger om f.eks.
hvordan et givent initiativ bliver finansieret. For at bevare initiativernes uaf-
hængighed og sikre, at det er borgerne der er drivkraften, understreger Ven-
stre, at der ikke må foretages nogen speciel offentlig finansiering af et borger-
initiativ. Der skal ikke derudover sættes nogen begrænsninger for, hvem der
kan forelægge et initiativ – dvs. organisationer kan både være enkeltpersoner
og organisationer.
Kommissionens behandling af borgerinitiativet
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
789009_0004.png
V og K mener, at der bør fastsættes en frist for Kommissionens behandling at
et borgerinitiativ der har samlet nok underskrifter. De foreslåede seks måne-
der er passende.
Initiativer om samme spørgsmål
V og K mener, at det allerede foreslåede registreringssystem på internettet
bør kunne sikre, at man undgår overlappende initiativer. For de initiativer som
ikke har båret frugt, bør der indføres en frist for genfremsendelse, for ikke at
skabe unødvendige byrder for systemet og undergrave dets troværdighed
som et seriøst instrument til demokratisk meningstilkendegivelse.
Mindretalsudtalelse fra DF:
Endelig har et mindretal bestående af Dansk Folkeparti (DF) udtalt følgende:
Dansk Folkeparti mener som udgangspunkt, at Grønbogen om europæiske
borgerinitiativer først og fremmest skal opfattes som symbolpolitik, da Kom-
missionen aldrig tidligere har fulgt anmodninger fra underskriftindsamlinger og
med vedtagelsen af Lissabon-traktaten ej heller bliver forpligtet til det.
Når Lissabontraktatens bestemmelser om borgerinitiativer på ingen måde for-
pligter Kommissionen til at føre en opfordring, som følger af et borgerinitiativ,
ud i livet, er det ensbetydende med, at borgerinitiativer reelt ikke vil give bor-
gerne i medlemslandene mere indflydelse eller rette op på det demokratiske
underskud i EU's beslutningsprocedurer.
Dansk Folkeparti anser derfor grønbogen som en skinmanøvre, der tilsynela-
dende skal imødekomme Europas borgeres ønske om mere demokrati i EU.
Med venlig hilsen
Anne-Marie Meldgaard
Formand for Europaudvalget
4/4