Udenrigsudvalget 2009-10
KOM (2009) 0640 Bilag 1
Offentligt
789760_0001.png
Afdelingen for videregående
uddannelser og internationalt
samarbejde
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K.
Tlf. 3392 5600
Fax 3395 541
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Grundnotat: Europa-Kommissionens meddelelse "Nøglekompe-
tencer i en verden under forandring. Udkast til Rådets og Kom-
missionens fælles situationsrapport 2010 om gennemførelsen af
"arbejdsprogrammet for uddannelse og erhvervsuddannelse
2010"", KOM(2009) 640
1
Resumé:
Europa-Kommissionen offentliggjorde den 30. november 2009 på dansk
en meddelelse, der redegør for de generelle tendenser i den 4. fælles rapport på uddan-
nelsesområdet. Overordnet set konkluderer Kommissionen, at det politiske arbejde på
europæisk niveau inden for almen og faglig uddannelse siden 2002, hvor medlemssta-
terne vedtog strategirammen for det europæiske samarbejde på uddannelsesområdet
indtil 2010, har udgjort en værdifuld støtte til medlemsstaternes uddannelsesreformer
og har bidraget til mobilitet blandt lærende og undervisere i hele Europa. Til trods for
dette har medlemsstaterne dog ikke nået samtlige af de europæiske målsætninger for
udvalgte samarbejdsområder inden 2010, hvilket betyder, at medlemsstaterne stadig
står over for væsentlige udfordringer på uddannelsesområdet.
1. Baggrund
Baggrunden for meddelelsen er den 4. fælles situationsrapport
om det europæiske samarbejde på uddannelsesområdet. I den 4.
fælles situationsrapport fokuseres der på fremskridt med hensyn
til de aftalte uddannelsesmål i tidsrummet 2007 – 2009 under den
strategiske ramme for samarbejde på uddannelsesområdet indtil
2010. Rapporten bygger på en detaljeret evaluering af nationale
rapporter og resultater relateret til en række indikatorer og
benchmarks (SEK(2009) 1616). Hovedvægten af den 4. fælles
rapport omhandler gennemførelsen af henstillingen fra 2006 om
nøglekompetencer, men rapporten giver også et overblik over
udviklingen i de nationale strategier for livslang læring og de re-
Det er vigtigt at fremhæve, at meddelelsen og dermed også rapporten fokuserer på
europæiske tendenser, og at der kan være meget stor forskel på situationen mellem de
enkelte medlemslande. Generelle konklusioner draget i den fælles rapport reflekterer
ikke nødvendigvis situationen i samtlige medlemsstater, men giver et billede af en sam-
let europæisk situation.
1
20. januar 2010
Sags nr.:
014.58D.021
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
789760_0002.png
2
former, der er gennemført for at gøre de erhvervsfaglige uddan-
nelser mere attraktive og mere relevant i forhold til behovene på
arbejdsmarkedet og for at modernisere videregående uddannel-
ser. Ligeledes omhandler rapporten også nyligt udpegede udfor-
dringer og initiativer, der skal føre samarbejdet videre på uddan-
nelsesområdet
(
SEK(2009) 1598).
2. Formål og indhold
Formålet med meddelelsen, som bygger på den 4. fælles rapport,
er at redegøre for status for samarbejdet under strategirammen
for europæisk samarbejde på uddannelsesområdet med fokus på
årene 2007 – 2009 samt arbejdet med nøglekompetencer, livslang
læring, erhvervsuddannelser og kommende initiativer.
Meddelelsen er inddelt i seks afsnit: 1) Indledning, 2) Nøglekom-
petencer, 3) Strategier og instrumenter for livslang læring, 4) Er-
hvervsuddannelser, 5) Modernisering af de videregående uddan-
nelser og 6) Kommende initiativer.
Ad 1) Indledning
Overordnet set konkluderer Kommissionen, at det politiske ar-
bejde på europæisk niveau inden for almen og faglig uddannelse
siden 2002, hvor medlemsstaterne vedtog strategirammen for det
europæiske samarbejde på uddannelsesområdet indtil 2010, har
udgjort en værdifuld støtte til medlemsstaternes uddannelsesre-
former og har bidraget til mobilitet blandt lærende og undervise-
re i hele Europa.
1. Til trods for at det er gået fremad mht. fire af de fem fastsatte
benchmarks og uddannelsesresultaterne generelt, er der reelt kun
et enkelt benchmark, hvor den europæiske målsætning ser ud til
at blive nået inden 2010 (Det samlede antal færdiguddannede
kandidater inden for matematik, naturvidenskab og teknologi i
EU bør øges med mindst 15 pct. inden 2010, samtidig med at
kønsrelaterede skævheder mindskes). Der er oplevet fremgang på
tre af de fem fastsatte benchmarks, men målsætningerne vil ikke
blive nået inden 2010 (EU-gennemsnittet af elever, der går tidligt
ud af skolen, bør ikke overstige 10 pct. i 2010, mindst 85 pct. af
alle 22-årige i EU bør have fuldført en ungdomsuddannelse i
2010 og EU-gennemsnittet for voksnes deltagelse i livslang læ-
ring aktiviteter bør udgøre mindst 12,5 pct. af voksne i den er-
hvervsaktive alder i 2010). Vedrørende det sidste benchmark er
der ligefrem oplevet en tilbagegang på europæisk niveau (Ande-
len af 15-årige med ringe færdigheder i læsning i EU bør være
faldet med mindst 20 pct. i forhold til 2000 i 2010).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
789760_0003.png
3
Skal målsætningerne nås, vil det kræve mere effektive nationale
reformer. Med den økonomiske krise bliver behovet for reformer
ifølge Kommissionen endnu mere presserende.
2. En lang række medlemsstater er ved at gennemføre reformer,
hvor man eksplicit bruger initiativet om nøglekompetencer som
referencepunkt. Der er sket fremskridt, men der er stadig behov
for at fremme udviklingen af lærerkompetencer, ajourføre evalu-
eringsmetoder og indføre nye metoder for tilrettelæggelse af læ-
ringen.
3. Gennemførelsen af målsætningen om livslang læring, samt
formel og uformel læring og øget mobilitet udgør fortsat en ud-
fordring.
Ad 2) Nøglekompetencer
Der er ifølge Kommissionen en klar tendens i hele EU i retning
af kompetencebaseret undervisning og læring og målbeskrivelser
udtrykt som læringsresultater. Den europæiske ramme for nøgle-
kompetencer har i betragteligt omfang bidraget hertil, og i nogle
lande har denne ramme ligefrem været en nøglefaktor i reformen
af uddannelsespolitikken.
Kompetencebaseret målbeskrivelser indebærer ifølge rapporten
også, at man erhverver evner og holdninger, så man kan anvende
viden hensigtsmæssigt og udvikle en positiv holdning til efterud-
dannelse, kritisk tænkning og kreativitet. Dette udgør en betyde-
lig udfordring i forbindelse med tilrettelæggelsen af læreproces-
sen og afhænger på afgørende vis af lærernes og skoleledernes
forudsætninger. En anden udfordring er skolers ansvar for forbe-
redelse til videre uddannelse.
Ad 3) Strategier og instrumenter for livslang læring
Alle medlemsstaterne anerkender livslang læring ”fra vugge til
grav” som en afgørende forudsætning for vækst, beskæftigelse og
social integration. Flertallet af medlemsstaterne har vedtaget klare
strategier for livslang læring, og der er blevet gjort en særlig ind-
sats for at udvikle instrumenter, der støtter fleksible overgange
mellem forskellige dele af uddannelsessystemer.
Gennemførelsen og en yderligere udvikling af strategier for livs-
lang læring, der strækker sig over en tilstrækkelig lang tidsperiode
og inkluderer muligheder for alle aldersgrupper, udgør fortsat en
kritisk udfordring generelt i EU. Interesseparterne bør i højere
grad inddrages, samtidig med at der kommer et bedre samarbejde
med andre politikområder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
789760_0004.png
4
Ad 4) Erhvervsuddannelser
Det vigtigste mål med Københavnprocessen - en forbedring af
erhvervsuddannelsessystemernes tiltrækningskraft og kvalitet - er
ved at blive taget op bl.a. via gennemførelsen af kvalitetssikrings-
systemer på linje med den europæiske referenceramme for kvali-
tetssikring. Dette udgør et prioriteret område for de fleste med-
lemsstater, hvor der især er fokus på en professionalisering af
undervisere i erhvervsuddannelserne.
Som anført i initiativet Nye Kvalifikationer for Nye Job står man
fortsat over for store udfordringer. Misforholdet mellem kvalifi-
kationsniveauet og jobkravene forventes at blive mere udpræget
frem mod 2020, hvis erhvervsuddannelserne ikke kan reagere
hurtigere og mere fleksibelt på det forventede behov for øgede
kvalifikationer og kompetencer.
Det er af afgørende betydning, at der kommer et endnu tættere
forhold til erhvervslivet, og at der sker en større udbredelse af læ-
ring på arbejdspladsen, hvis erhvervsuddannelsessystemerne i
Europa skal tilpasses de stadig nye behov på arbejdsmarkedet.
Selv om der er en øget opmærksomhed omkring nye overgange
fra erhvervsuddannelserne til de videregående uddannelser, er det
nødvendigt, at der sker fremskridt i et hurtigere tempo for bl.a. at
sikre bedre videreuddannelses- og mobilitetsmuligheder.
Ad 5) Modernisering af videregående uddannelser
Der er en stigende politisk bevidsthed om, at det er af afgørende
betydning at give ikke-traditionelle uddannelsessøgende adgang
til videregående uddannelse, hvis man skal nå målet for livslang
læring. De fleste lande har gennemført foranstaltninger til at øge
andelen af studerende fra mindre privilegerede sociale grupper,
herunder finansielle incitamenter.
Ifølge Kommissionen bliver diversificeringen af indtægtsstrøm-
men til de højere læreranstalter stadig større, med studiegebyrer
som den vigtigste kilde samlet set i EU. Resultatbaserede kon-
trakter og konkurrence mellem højere læreranstalter, også i for-
bindelse med støtten fra det offentlige, er ligeledes et stadigt me-
re almindeligt fænomen.
En stigning i investeringerne både fra offentlige og private res-
sourcer udgør fortsat en udfordring, især under en økonomisk
krise. Nogle medlemsstaters initiativer med hensyn til øgede og
målrettede ressourcer til investeringer i de videregående uddan-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
789760_0005.png
5
nelser er yderst positive, og Kommissionen mener, at der bør ar-
bejdes videre på en yderligere diversificering for at fremskaffe
supplerende midler.
De videregående uddannelsesinstitutioner bør give incitamenter
til at udvikle mere fleksible læseplaner og fleksible tilrettelæggelse
af undervisningen og styrket anerkendelse af realkompetencer.
En styrket selvstændighed for videregående uddannelsesinstituti-
oner, en bedre styring og et udvidet ansvar blandt institutionerne
er af afgørende betydning, hvis de skal have mulighed for at åbne
op for ikke-traditionelle uddannelsessøgende og for at diversifi-
cere indtægter. Partnerskaber mellem universiteter og erhvervsli-
vet kan være med til at skabe de rette betingelser for en højere
andel af støtte fra den private sektor og fra virksomheder.
Ad 6) Kommende initiativer
Den strategiske ramme for europæisk samarbejde på uddannel-
sesområdet indtil 2020 udgør et redskab, der kan tage definerede
udfordringer op. Opfølgningen bør indgå i de prioriterede ar-
bejdsområder, der specifikt er udpeget i den først arbejdscyklus
2009 – 2011 af den nye strategiramme, i forbindelse med gen-
nemførelsen af initiativet Nye Kvalifikationer for Nye Job og
EU’s strategi for unge.
Det er nødvendigt at udvikle og gennemføre innovative frem-
gangsmåder for undervisning og læring på et mere bredt grundlag
for at sikre, at alle borgere har adgang til mulighed for livslang
læring af en høj kvalitet. Herunder fremhæver Kommissionen
følgende i meddelelsen:
a) Det stigende antal mennesker med et lavt niveau i læsefærdig-
hed giver anledning til den største bekymring. Det er nødvendigt
med en omfattende aktion, både på nationalt og europæisk ni-
veau, der dækker alle læringsniveauerne fra førskoleundervisning
til erhvervs- og voksenuddannelserne.
b) Det er nødvendigt med en særlig indsats for de tværfaglige
nøglekompetencer, som er af afgørende betydning for mere krea-
tivitet og innovation og for gode resultater på arbejdsmarkedet
og i samfundet i bred forstand. Den faglige videreuddannelse af
lærere, undervisere og skoleledere skal give dem de pædagogiske
og øvrige kompetencer, som er nødvendige for at påtage sig de
nye roller i forbindelse med denne fremgangsmåde samtidig med
at lærergerningen gøres mere attraktiv.
c) Det er vigtigt at styrke kompetencer, der er nødvendige for at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
deltage i efteruddannelse og for at komme ind på arbejdsmarke-
det. Dette betyder, at strategien med nøglekompetencer skal ud-
vikles yderligere ud over skolesektoren, i erhvervs- og voksenud-
dannelserne, og at den skal sikre, at resultaterne i de videregående
uddannelser er mere relevante i forhold til behovene på arbejds-
markedet.
For at styrke borgeres kompetencer og for således at give dem
bedre muligheder i fremtiden, bør uddannelsessystemerne gøres
mere åbne og mere relevante for verdenen udenfor. Herunder
fremhæver Kommissionen følgende i meddelelsen:
a) Partnerskaber mellem uddannelsesinstitutioner og verdenen
udenfor, især erhvervslivet bør styrkes på alle niveauer.
b) Det er nødvendigt med flere incitamenter for at tilskynde de
videregående uddannelsesinstitutioner til at udvide adgangen for
ikke-traditionelle uddannelsessøgende og dårligt stillede grupper.
c) Der bør gives de uddannelsessøgende flere og bedre mulighe-
der for at få praktiske erfaringer og indsigt i det politiske, sam-
fundsmæssige og kulturelle liv. Med henblik herpå bør arbejdsba-
seret læring, praktikophold og frivillige handlingsplaner spille en
langt større rolle, ikke kun i de erhvervsfaglige uddannelser og i
voksenuddannelsen, men også i skoler og i de videregående ud-
dannelser.
d) Interesseorganisationer og udbydere bør inddrages i udviklin-
gen og gennemførelsen af strategier for livslang læring. Desuden
bør samarbejdet omfatte andre politiske sektorer i uddannelses-
området.
Afslutningsvis påpeger Kommissionen, at uddannelsernes rolle
som videntrekantens fundament skal styrkes. Innovation og
vækst kan ikke udvikle sig uden et bredt grundlag af viden, kvali-
fikationer og kompetencer, som fremmer talent og kreativitet fra
en tidlig alder, og som ajourføres gennem hele voksenlivet.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmål om nærhedsprincip er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
5. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant.
6. Konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser, lov-
givningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for erhvervsli-
vet, da der er tale om en rapport.
7. Høring
En bearbejdet version af meddelelsen er sat på dagsordenen for
det kommende ministerrådsmøde for uddannelse den 15. februar
2010. EU-specialudvalget for uddannelse vil i den forbindelse få
mulighed for mundtligt og skriftligt at afgive deres holdninger til
dokumentet. Folketingets Europaudvalg vil blive oplyst om disse
holdninger som led i proceduren op til det kommende minister-
rådsmøde.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De generelle forventninger til andre landes holdninger er, at lan-
dene tager positivt imod rapporten som grundlag for det videre
europæiske samarbejde på uddannelsesområdet.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser rapporten velkommen.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.