Erhvervsudvalget 2009-10
KOM (2009) 0647 Bilag 4
Offentligt
775730_0001.png
Miljø- og Planlægningsudvalget
Til:
Dato:
Europaudvalget
15. december 2009
Miljø- og Planlægningsudvalgets udtalelse om Kommissionens oplæg til
EU 2020 – en post Lissabon-strategi – KOM (2009) 647
I brev af 26. november 2009 har Europaudvalget opfordret Miljø- og Planlæg-
ningsudvalget til at behandle Kommissionens oplæg til EU 2020 – en post
Lissabon-strategi – KOM (2009) 647 og at komme med en udtalelse/indstilling
til Europaudvalget, jf. MPU alm. del – bilag 163.
Miljø- og Planlægningsudvalget har behandlet sagen på to møder den 2. og 9.
december 2009.
På den baggrund udtaler et
mindretal
i udvalget (SF):
SF er enig i, at der skal udstikkes en ny kurs, og mener, at hovedlinjerne i
Kommissionens udkast peger i den rigtige retning. SF mener imidlertid, at der
er behov for at supplere strategien med nogle helt konkrete observationer og
anbefalinger. Den næste generation af miljøpolitikker i EU’s strategi skal være
drivers
i udviklingen af renere produkter og teknologier baseret på
cradle to
cradle-princippet.
Miljøteknologi
Miljøteknologi (i bred forstand: produkter, teknologier og viden) bør blive Eu-
ropas fremmeste eksportvare i en hurtigere takt, end sunset (solnedgangs)
teknologier og produktioner verden over udfases. Kun derved kan Europa få
et virkeligt forspring. Dette mål kan kun nås, hvis der stilles skærpede krav til
den europæiske produktion og de producerede varer, således at miljøtekno-
logien hele tiden generelt er foran niveauet uden for Europa.
1/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
775730_0002.png
Gennemskuelighed
SF vil anbefale, at strategien lægger vægt på at inddrage befolkningen, orga-
nisationer m.v. i en gennemskuelig proces, der sikrer,
at vurdering af EU-projekter og -lovforslag m.v. baserer sig på objek-
tiv viden om konsekvenserne for ressourcer, økologiske tjenesteydel-
ser, sundhed, natur og miljø – foruden økonomi og beskæftigelse og
sociale forhold – og at denne viden fremgår af det samlede, offentligt
tilgængelige beslutningsgrundlag,
at når det fremlagte forslag fra Kommissionen og regeringerne afviger
fra det, der er optimalt set ud fra et naturvidenskabeligt, økonomisk
eller socialt synspunkt, skal dette fremgå af forslaget og det offentligt
tilgængelige beslutningsgrundlag m.v. Ved klart at gøre rede for og
begrunde, hvilke afvigelser fra det optimale der er valgt, får regeringer
og Kommissionen adgang til at forklare baggrunden for prioriteringer-
ne.
Key drivers
“In developing a new vision and direction for EU policy, we need to rec-
ognise that conserving energy, natural resources and raw materials,
using them more efficiently and increasing productivity will be the key
drivers of the future competitiveness of our industry and our econo-
mies.”
En fundamental driver i omstilling til mere bæredygtige produkter og produk-
tionsforhold er målfaste mål og tidsgrænser for regeringer, producenter og
øvrige aktører. Det er i sig selv nødvendigt for at kunne måle effektivitet af de
vedtagne virkemidler. Desuden er det en nødvendig forudsætning for, at er-
hvervslivet kan foretage investeringer i god tid og velovervejet. Det er også en
nødvendighed for gennemførelse af en ambition om, at Europa skal være
nettoeksportør af miljøteknologi, og at miljøteknologi bliver den fremmeste
eksportvare.
Skadelige subsidier er negative drivers – både i EU og medlemslandene – og
bør identificeres og afvikles.
Produkters potentielle skadevirkninger på miljø og sundhed bør indarbejdes i
strategien med henblik på at sikre, at bæredygtige produkter uden skadelig
kemi bliver en af
“the key drivers of the future competitiveness of our
industry and our economies.”
Målrettede kampagner samtidigt i de enkelte medlemslande kan være en
effektiv eye-opener ikke mindst i samarbejde med og mellem de relevante
industrier og organisationer
(“The EU should compete more effectively and
2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
increase its productivity by a lower and more efficient consumption of
non-renewable energy and resources in a world of high energy and
resources prices, and greater competition for energy and resources.
This will stimulate growth and help meet our environmental goals.”).
Et
godt eksempel er energirenovering af bygninger, hvor en målrettet kampagne,
indeholdende skærpede krav og information om støttemuligheder i EU og
nationalt, både kan bidrage til at mindske energiforbruget og til at skabe ar-
bejdspladser.
Mulige synergigevinster bør fremhæves. Eksempelvis bør indsatsen for at
klimatilpasse Europa inddrage andre hensyn, såsom biodiversitet, bevarelse
og opbygning af vandressourcer og forurening med næringsstoffer, samt
hvordan klimatilpasning kan bidrage til reduktion af udledning af drivhusgas-
ser f.eks. gennem opbygning af kulstof i jordbunden og gennem ændret land-
brugspraksis, der tillige tager hensyn til biodiversitet, osv.
Med venlig hilsen
Steen Gade,
formand
3/3