Europaudvalget
4. februar 2010
Dok. 90831/BF/ps
EU 2020-strategien
På det uformelle europæiske rådsmøde den 11. februar skal præsident Barrosos
forslag til den kommende EU 2020-strategi drøftes med henblik på en endelig ved-
tagelse på topmødet i marts 2010. EU 2020 ses som en efterfølger til Lissabon-
strategien om vækst og jobs.
Indledningsvis skal Forbrugerrådet udtale, at forbrugerorganisationerne nøje følger
udviklingen i Europa. Ikke kun i forhold til konkurrencedygtighed samt vækst og
beskæftigelse i kølvandet på den økonomiske krise, men også generelt i forhold til
borgernes interesser og velfærd. Forbrugerrådet mener derfor, at strategiens tilgang
til en samlet strategi for hele EU frem til 2020 er alt for snæver.
Forbrugerrådet beklager, at strategien ikke ser borgernes velfærd og miljøet som
mål i sig selv, men kun som et led i at opnå en konkurrencedygtig, vækstpræget
økonomi. Forbrugerpolitik bør være en del af den økonomiske politik og et mål i
sig selv. Forbrugerrådet skal i denne forbindelse henvise til udtalelserne fra præsi-
dent Barroso til Europa-Parlamentet under høringerne i september 2009.
Det er fx vigtigt, at forskning og innovation også skal have forbrugervelfærd som
et mål i sig selv, at vurderingen af ny teknologi skal inddrage og minimere eventu-
elle ulemper for borgerne, og at nye tiltag med henblik på at styrke borgerne også
skal gælde for generelle tjenesteydelser, sundhedssektoren, det digitale område,
klagebehandling mv. Endvidere finder Forbrugerrådet, at begrebet ”grøn” økono-
mi er for snævert og bør erstattes med ”bæredygtig” økonomi.
Forbrugerrådet mener, at det ligeledes er vigtigt, at EU-budgettets sammensætning
revurderes, så de mål i den fremtidige strategi, som forbrugerorganisationerne læg-
ger vægt på, også bliver tilgodeset. Forbrugerrådet skal i øvrigt henvise til vedlagte
udtalelse fra vores europæiske organisation, BEUC.
1/2