Erhvervsudvalget 2009-10
KOM (2009) 0083
Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
Besvarelse af spørgsmål 4 vedrørende KOM (2009) 0083 forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direk-
tiv 78/660/EØF om årsregnskaberne for visse selskabsformer for så
vidt angår mikroenheder stillet af Folketingets Europaudvalg efter øn-
ske fra Hanne Agersnap (SF) den 6. oktober 2009.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
Spørgsmål 4:
Ministeren bedes oversende et notat, der beskriver, hvorvidt der er risikofor, at store virksomheder kan udnytte ændringerne i direktiv 78/660/EØFom årsregnskaberne for visse selskabsformer for så vidt angårmikroenheder til at omgås reglerne ved at "forklæde sig" som småvirksomheder, og dermed undgå at følge de, for virksomhederne, normaltgældende regnskabsregler.Svar:
Jeg skal understrege, at Kommissionens forslag til ændring af 4. selskabs-direktiv om muligheden for at undtage mikrovirksomheder, endnu ikke ervedtaget. Hvordan en eventuel ændring af 4. direktiv ender med at se ud,når forhandlingerne i Rådet samt behandlingerne i Europa-Parlamentet erafsluttet, er endnu for tidligt at sige.Jeg ser ikke optionen som en mulighed for helt at afskaffe regnskabskrave-ne for mikrovirksomheder – men derimod som en mulighed for at målretteregnskabskravene i endnu højere grad til regnskabsbrugeren.Jeg kan oplyse, at det allerede i dag er muligt at organisere sine aktiviteter iflere selvstændige virksomheder. Ændringen af 4. direktiv ændrer ikke veddenne mulighed.I de tilfælde, hvor en virksomhed har valgt at organisere sine aktiviteter iflere selvstændige virksomheder, vil den enkelte virksomhed skulle aflæg-ge regnskab efter de bestemmelser i årsregnskabsloven, der gælder for denpågældende størrelse virksomhed.Vælger en stor virksomhed at opsplitte sine aktiviteter i selvstændige virk-somheder, der derved bliver mikrovirksomheder, vil de selvstændige virk-somheder kunne følge de krav, der stilles til mikrovirksomheder. En op-splitning alene af denne grund vil dog formentlig ofte medføre løbendeadministrative omkostninger, der overstiger gevinsterne ved en opsplit-ning, bl.a. fordi forskellige indberetninger til offentlige myndigheder ty-pisk sker pr. virksomhed.
Hvis en virksomhed i stedet foretager en opsplitning i selvstændige virk-somheder ved at etablere en større koncern med en modervirksomhed medtilhørende dattervirksomheder, er modervirksomheden koncernregnskabs-pligtig og vil således skulle aflægge et koncernregnskab. Modervirksom-hedens og koncernens størrelse vil her skulle opgøres på baggrund af stør-relsen af alle koncernens virksomheder lagt sammen.Når vi, efter at forslaget til ændring af 4. direktiv er vedtaget, skal se påmulighederne for eventuelle ændringer af årsregnskabsloven, må vi nøjevurdere udformningen heraf. Reglerne må som altid udformes sådan, at dertages højde for såvel virksomheden som regnskabsbrugerens behov.Jeg vurderer derfor, at der med ændringen af direktivet ikke gives virk-somhederne nye muligheder for at organisere sig anderledes, end de allere-de kan i dag.