Erhvervsudvalget 2008-09
KOM (2009) 0207
Offentligt
706523_0001.png
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
Besvarelse af spørgsmål 1 vedrørende KOM (2009) 0207 forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om forvaltere af alternative
investeringsfonde og om ændring af direktiv 2004/39/EF og
2009/…/EF stillet af Folketingets Europaudvalg den 25. maj 2009 ef-
ter ønske fra Kim Mortensen (S)
Spørgsmål 1:
Ministeren bedes - som lovet på Europaudvalgets møde den 20. maj
2009 - oversende et notat, der beskriver, hvilke initiativer den
amerikanske regering påtænker at tage i forhold til regulering af de
finansielle markeder, herunder særligt regulering af kapital- og
hedgefondes aktiviteter.
Svar:
På baggrund af Europaudvalgets ønske om en beskrivelse af de ameri-
kanske initiativer har jeg anmodet Udenrigsministeriet om bidrag til be-
svarelsen.
Det kan oplyses, at Præsident Obama har gjort reformer af den finansielle
sektor til et af sine store indsatsområder. Præsidenten har bl.a. ved flere
lejligheder talt om behovet for en strammere amerikansk regulering af
den finansielle sektor.
Præsidenten har efter møder med formændene for de relevante udvalg i
Kongressen instrueret det økonomiske hold (dvs. præsidentens økonomi-
ske rådgivere i Det Hvide Hus, finansministeren, de forskellige banktil-
syn mv.) i at udarbejde anbefalinger for reformer af den finansielle sek-
tor.
Arbejdet med at udarbejde anbefalingerne er forankret i præsidentens
Working Group on Financial Markets (PWG). Arbejdsgruppen ledes af
det amerikanske finansministerium, Department of Treasury, med delta-
gelse af de forskellige finans- og banktilsyn samt Federal Reserve (Nati-
onalbanken).
Finansminister Geithner har i et vidneudsagn i Kongressen ultimo marts
- umiddelbart forud for G20 mødet i London 2. april 2009 - skitseret
administrationens sigtelinier for reformarbejdet.
Det blev i den forbindelse oplyst, at udgangspunktet for Obamas admini-
stration er, at myndighederne skal føre tilsyn med finansielle institutioner
og markeder, der er kritiske for det finansielle systems virkemåde, og
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.oem.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/3
som kan udgøre en systemisk risiko. Det vurderes, at der er behov for
langt stærkere standarder vedrørende åbenhed og transparens. Der skal
desuden føres et robust tilsyn med alle typer af finansielle produkter. Til-
synet skal føres på baggrund af typen af produkt og den risiko, de udby-
der - og ikke på baggrund af produkternes juridiske definition. Da risici er
grænseoverskridende, er der behov for internationale standarder for at
undgå en negativ konkurrence landene imellem om at have lave standar-
der.
Den amerikanske administration arbejder på den baggrund for reformer
inden for fire hovedkategorier: systemisk risiko, forbruger- og investor-
beskyttelse, lukke huller i den regulatoriske struktur samt international
koordinering.
Det amerikanske finansministerium har oplyst, at det fortsat er målsæt-
ningen at vedtage samlet lovgivning om reform af den finansielle sektor i
indeværende år.
Det kan desuden oplyses, at finansministeriet (Treasury) netop har offent-
liggjort rapporten ”Financial Regulatory Reform (A New Foundation –
Rebuilding Financial Supervision and Regulation)”, hvori der er fremlagt
forslag til en omfattende reform af de finansielle markeder i USA.
Økonomi- og Erhvervsministeriet skal bemærke, at det fremgår af rappor-
ten, at den amerikanske regering med forslagene vil søge at opnå følgen-
de hovedmål:
At fremme et robust tilsyn og regulering af finansielle virksomhe-
der, herunder registrering af forvaltere af hedgefonde og andre
private investeringspuljer.
At etablere en omfattende regulering af og tilsyn med de finan-
sielle markeder.
At beskytte forbrugere og investorer imod finansielt misbrug.
At give regeringen de nødvendige redskaber til at håndtere finan-
sielle kriser.
At højne internationale reguleringsstandarder og forbedre det in-
ternationale samarbejde.
Særligt vedrørende hedge- og kapitalfonde
Det foreslås i rapporten, at alle forvaltere af hedgefonde og andre private
investeringspuljer, herunder kapitalfonde og venturefonde, hvis aktiver
overstiger en vis (beskeden) tærskel, skal registreres.
Det foreslås endvidere, at forvalterne skal give oplysninger om de fonde,
de administrerer. Oplysningerne skal gives i et omfang, der er tilstrække-
ligt til, at myndighederne kan vurdere, om fondene enkeltvis eller flere
tilsammen udgør en trussel mod den finansielle stabilitet.
Det foreslås endvidere, at der skal føres en række optegnelser om fondes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/3
forhold. Der skal tillige indføres krav om, at oplysninger skal gives til in-
vestorer, kreditorer og til myndighederne. Tilsynsmyndighederne skal
gennemføre regelmæssige undersøgelser for at sikre, at kravene efterle-
ves. Nogle af disse krav kan variere afhængig af de forskellige typer af
fonde.
Forvaltningsselskaberne vil f.eks. skulle oplyse om, hvilke aktiver de
administrerer, hvor stor deres gældsfinansiering er samt hvilke finansielle
kontrakter, de har indgået, medmindre disse fremgår af balancen. Der vil
endvidere blive stillet krav om, at der skal gives eventuel anden informa-
tion, der er nødvendig for at vurdere, om fonden er så stor, at gældsfinan-
siering i fonden udgør en trussel mod den finansielle stabilitet. Der skal
også gives tilsvarende oplysninger, hvis en gruppe af tæt forbundne fonde
tilsammen har en gældsfinansiering, som kan udgøre en trussel mod den
finansielle stabilitet.
Det foreslås desuden, at der skal indføres skærpede regler for og øget til-
syn med potentielle interessekonflikter mellem banker og andre finansiel-
le institutioner, herunder f.eks. hedgefonde.