Erhvervsudvalget 2009-10
KOM (2009) 0362
Offentligt
831927_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
Finansministeren
22. april 2010
Svar på spørgsmål nr. 9 af 16. april 2010 stillet af Europaudvalget
efter ønske fra MF Morten Bødskov (S).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for årsagen til, at Europaudvalget ikke blev orienteret om
kompromisforslaget vedrørende aktieoptioner i kapitalkravsdirektivet, før minis-
teren blev kaldt i samråd om denne sag i Europaudvalget den 13. april 2010?
Svar:
Som jeg redegjorde for under samrådet i Europaudvalget 13. april 2010 indgik
forslaget om, at mindst 50 pct. af enhver variabel aflønningskomponent tildeles i
form af aktier eller aktielignende instrumenter, ikke i samlenotatet til Eu-
ropaudvalget i forbindelse med forelæggelse af sagen om revision af
kapitalkravsdirektivet i november 2009. På daværende tidspunkt var det bl.a. i
lyset af høringssvarene vurderingen blandt embedsmændene på det internationale
område i Finansministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet og Finanstilsynet,
at det var særlig vigtigt at fremhæve, at aflønningsreglerne blev udformet under
hensyn til arbejdsmarkeds parters ret til at indgå kollektive overenskomster. De
præcise aflønningsregler var ikke blandt de punkter, der blev fremhævet i notatet.
Forslaget om, at mindst 50 pct. af enhver variabel aflønningskomponent tildeles i
form af aktier eller aktielignende instrumenter, indgik heller ikke i min indledende
mundtlige redegørelse for sagen.
Der blev under forelæggelsen spurgt til, hvor stor en del af aflønningen, der må
være aktieoptioner eller bonusordninger.
Den konkrete formulering af spørgsmålet under forelæggelsen i november 2009
var ifølge optagelserne af mødet følgende: ” Og så også omkring aflønningspoli-
tikken og bonusprogrammerne, altså at der bliver sat et vist åremål som sigte på
de ordninger. Altså at man kunne foreslå, at optioner, der blev udloddet i 2010,
der kunne man først få udbytte af dem på baggrund af aktiekursen i 2015, altså så
man får gjort op med nogle af de her meget kortsigtede måder at lave optioner på.
Og det at præcisere de krav, synes vi kunne være godt. Så mangler der måske også
noget omkring, hvor stor en del af aflønningen, der må være aktieoptioner. Det er
der ikke stillet nogle krav til heller - hvor høj en andel af de her ledende medar-
bejderes løn, der må være bonusordninger.”
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Jeg svarede, at ”jeg tror at kunne huske, at andelen bonus må udgøre, er mellem
40 og 60 pct.”
Som jeg redegjorde for under samrådet, er det rigtige svar på spørgsmålet, at for-
slaget nævner, at der skal være en passende balance mellem faste og variable
aflønningskomponenter, at mindst 50 pct. af enhver variabel aflønningskompo-
nent tildeles i form af aktier eller aktielignende instrumenter i kreditinstituttet samt
at en væsentlig del af den variable aflønning og mindst 40 pct. udskydes over en
periode på mindst 3 år, og hvis den variable aflønningskomponent udgør et meget
stort beløb, skal mindst 60 pct. udskydes.
Jeg troede, at jeg med mit svar havde besvaret alle spørgsmål vedr. de nærmere
krav for bonusaflønning i kompromisforslaget. Efterfølgende stod det mig imid-
lertid klart, at mit svar var upræcist. Mit svar ledte udvalgets opmærksomhed hen
på, at der i direktivforslaget var nærmere regler om bonus, men jeg var ikke til-
strækkelig opmærksom på dette forholds særlige betydning blandt de mange sager
og spørgsmål, der blev drøftet på mødet.
Næste gang jeg blev opmærksom på denne sag var ved min læsning af et notat
dateret d. 9. marts 2010 til forligskredsen om finansiel stabilitet, der bl.a. redegør
for de konkrete regler om aktieoptioner. Efter at have læst notatet gik aktieop-
tionsreglerne fulde indhold op for mig, og at Europaudvalget ikke var til-
strækkeligt informeret om dem.
På den baggrund iværksatte jeg udarbejdelse af en skriftlig redegørelse til Eu-
ropaudvalget om indholdet i aktieoptionsbestemmelserne i direktivet og min in-
formation herom forud for forelæggelsen for udvalget i november sidste år.
Denne redegørelse blev imidlertid overhalet af indkaldelsen til samrådet den 13.
april.
Som jeg også redegjorde for under samrådet, beklager jeg min upræcise informer-
ing af Europaudvalget i forelæggelsen af sagen.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen