Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
KOM (2009) 0400
Offentligt
773490_0001.png
Notat
Miljøteknologi
J.nr. MST-109-00223
Ref. JA
Den 9. december 2009
Notat om sammenhængen mellem de nationale bæredygtighedsstrategier, EU’s Bæredyg-
tighedsstrategi og Lissabon-strategien samt sikring af sektorintegration.
Bæredygtig udvikling i EU – strategiens indhold
Bæredygtig udvikling er et overordnet mål for EU, som er nedfældet i traktaten og dermed styrende
for alle EU’s politikker og aktiviteter. EU’s bæredygtighedsstrategi fra 2006, som bygger videre på
den oprindelige strategi fra 2001, er en overordnet, tværgående og langsigtet strategi. Strategien
opstiller en række overordnede målsætninger i forhold til miljøbeskyttelse, social lighed og samhø-
righed, økonomisk velstand og EU’s internationale forpligtelser. Hertil kommer en lang række prin-
cipper, som er styrende for alle EU’s politikker, herunder bl.a. fremme og beskyttelse af de grund-
læggende rettigheder, solidaritet inden for og mellem generationerne, borgerinddragelse, forsigtig-
hedsprincippet og forureneren betaler-princippet.
Strategien understreger også behovet for at udnytte synergierne i forhold til Lissabon-strategien,
som på kort og mellemlangt sigt skal bidrage til at øge konkurrenceevnen og fremme økonomisk
vækst og beskæftigelse.
EU’s bæredygtighedsstrategi har opstillet syv centrale udfordringer med tilhørende mål, operatio-
nelle målsætninger og foranstaltninger:
-
-
-
-
-
-
-
Klimaforandringer og renere energi
Bæredygtig transport
Bæredygtig produktion og forbrug
Forvaltning af naturressourcer
Sundhed
Social inklusion, demografi og migrationer
Global fattigdom).
Strategien adresserer herudover en række tværgående politikker der bibrager til videnssamfundet:
-
-
-
Uddannelse og erhvervsuddannelse
Forskning og udvikling
Finansiering og økonomisk instrumenter
Sammenhæng mellem de nationale strategier og EU’s bæredygtighedsstrategi, samt sikring
af sektorintegration
EU’s bæredygtighedsstrategi opfordrer alle medlemslande til senest i 2007 at udarbejde en national
strategi for bæredygtig udvikling.
I Danmark udgør ”Vækst med omtanke – Regeringens strategi for bæredygtig udvikling” - en over-
ordnet strategi med mål og delmål. Strategien omfatter de elementer, som er særligt relevante i en
dansk sammenhæng, og er dermed tæt koblet til EU’s bæredygtighedsstrategi, hvor det er rele-
vant. Den danske bæredygtighedsstrategi udstikker den overordnede retning og prioritering, som
danner grundlag for konkret udmøntning i relation til de konkrete sektorer og til de regionale og lo-
kale indsatser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
EU’s bæredygtighedsstrategi lægger op til, at det europæiske netværk for bæredygtig udvikling
udgør rammen for udveksling af erfaringer og god praksis, ligesom netværket kan bruges til at øge
den integrationen af bæredygtighed i forhold til konkrete sektorer og i forhold til den regionale og
nationale indsats.
Med hensyn til sektorintegration har Rådet for almindelige anliggender ifølge strategien til opgave
at sikre den horisontale koordinering af EU’s bæredygtighedsstrategi, mens andre rådsformationer
skal kontrollere gennemførelsen indenfor deres respektive ansvarsområder.
På miljøområdet gennemføres i Danmark miljøvurderinger forud for beslutninger, der kan påvirke
miljøet væsentligt. Det gælder bl.a. lovforslag og beslutninger i Folketinget, nationale eller regionale
planer og programmer for infrastruktur, byggeri, energi, kommuneplaner og konkrete anlægsprojek-
ter, som må antages at kunne påvirke miljøet væsentligt.
Som overordnet og langsigtet strategi er EU’s bæredygtighedsstrategi en vigtigt løftestang for kon-
krete politikforslag både indenfor konkrete sektorer og af tværgående karakter. Bæredygtigheds-
strategien miljømæssige ben udgør det strategiske sigte for EU’s miljøhandlingsprogrammer, som
igen danner rammen for prioritering og konkretisering af miljøpolitikken i EU og i vid udstrækning
også i medlemslandene.
Sammenhæng mellem EU’s bæredygtighedsstrategi og Lissabonstrategien
EU's bæredygtighedsstrategi peger på behovet for at udnytte synergierne mellem bæredygtigheds-
strategien og Lissabonstrategien, idet der lægges vægt på, at bæredygtighedsstrategien med sit
langsigtede perspektiv især vedrører livskvalitet, lighed indenfor og mellem generationer samt
sammenhæng mellem alle politikområder. I strategien anerkendes den rolle, som den økonomiske
udvikling spiller for overgangen til et mere bæredygtigt samfund. Lissabonstrategien bidrager til det
overordnede mål om bæredygtig udvikling med særligt fokus på initiativer og foranstaltninger, som
på kort og mellemlangt sigt skal bidrage til at øge konkurrenceevnen og fremme økonomisk vækst
og beskæftigelse. De to strategier supplerer således hinanden.
I Kommissionens meddelelse fra juli 2009 om integration af bæredygtighed i EU’s politikker lægges
der vægt på behovet for at skabe større synergi mellem bæredygtighedsstrategien og Lissa-
bonstrategien samt andre tværgående EU-strategier.
Dette støttes fra dansk side, idet der samtidigt lægges vægt på, at bæredygtighedsstrategien fort-
sat er langsigtet, overordnet og separat.
I forbindelse med drøftelserne om den kommende Lissabonstrategi efter 2010 understregede EU’s
miljøministre senest på rådsmødet den 21. oktober 2009 ”behovet for at styrke forbindelsespunk-
terne mellem Lissabonstrategien og EU's strategi for bæredygtig udvikling, bl.a. med hensyn til op-
følgning og overvågning, for at fremme synergier, komplementaritet og sammenhæng”.
Den politiske debat blandt EU’s udenrigsministre i forbindelse med Rådsmødet den 16. november
2009 fokuserede ligeledes på sammenhængen mellem bæredygtighedsstrategien og andre EU
strategier.
Det svenske formandskab har udarbejdet en formandskabsrapport som input til drøftelserne om
EU’s bæredygtighedsstrategi på mødet i Det Europæiske Råd den 10. - 11. december 2009. Én af
de hovedudfordringer, der peges på i forhold til bæredygtighedsstrategiens fremtidige rolle, er net-
op at sikre strategiens gennemslag i forhold til andre EU strategier, herunder også Lissabon-
strategien, og dermed skabe sammenhæng mellem kortsigtede og langsigtede målsætninger og
mellem de forskellige sektorer. Rapporten anbefaler, at Kommissionen fortsat analyserer mulighe-
derne for at styrke sammenhængen mellem de to strategier og andre tværgående strategier.
2