Erhvervsudvalget 2009-10
KOM (2009) 0576
Offentligt
843888_0001.png
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
Besvarelse af spørgsmål 2, alm. del ad KOM (2009) 0576, forslag til
Europa-Parlamentet og Rådets direktiv om ændring af direktiv
1998/26/EF, 2002/87/EF, 2003/6/EF, 2003/41/EF, 2003/71/EF,
2004/39/EF, 2004/109/EF, 2005/60/EF, 2006/48/EF, 2006/49/EF,
2009/65/EF for så vidt angår de beføjelser, der er tillagt Den Euro-
pæiske Banktilsynsmyndighed, Den Europæiske Tilsynsmyndighed
for Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsordninger og Den Euro-
pæiske Værdipapirtilsynsmyndighed, Folketingets Europaudvalg ef-
ter ønske af Kim Mortensen (S) den 12. april 2010.
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.oem.dk
Spørgsmål 2:
Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen forholder sig til Realkre-
ditrådets høringssvar vedrørende Omnibus-direktiv I?
Svar:
Realkreditrådet har i sit høringssvar kommenteret en række forhold i rela-
tion til omnibusdirektivet af mere teknisk karakter. Det er min vurdering,
at det ikke er sandsynligt, at de konkrete standarder vil have de konse-
kvenser, som Realkreditrådet nævner i deres høringssvar.
For det første anfører
Realkreditrådet, at der er en generel risiko for, at
der i fastsættelsen af tekniske standarder utilsigtet ikke tages hensyn til de
særlige karakteristika, som den danske realkreditmodel bygger på. Speci-
fikt henvises til kapitalkravsdirektivets (2006/48/EF) artikel 106, stk. 2,
om store engagementer, hvor det er vigtigt, at standarden ikke fjerner mu-
ligheden for at tage hensyn til ”penge på vej”. Herudover henvises til ka-
pitalkravsdirektivets artikel 150 vedrørende likviditetsstyring, hvor det er
vigtigt, at standarden ikke fjerner muligheden for at anvende ”match fun-
ding”.
Det er korrekt, at der med omnibusforslaget vil skulle fastsættes bindende
tekniske standarder i relation til elementer i kapitalkravsdirektivet, som
generelt kan vedrøre den danske realkreditmodel. Det præciseres imidler-
tid i omnibusdirektivet, at de bindende tekniske standarder ikke kan be-
grænse den mulighed, medlemslandene har for selv at tilrettelægge sine
regler på et område, hvor der ikke er fuld harmonisering i et bagvedlig-
gende direktiv. De bindende tekniske standarder kan derfor ikke ensrette
reglerne yderligere, end de bagvedliggende regler lægger op til.
Der kommer imidlertid en større udfordring for den danske realkreditmo-
del i forbindelse med den generelle revision af kapitalkravsdirektivet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
843888_0002.png
2/4
(CRD IV). Kommissionen forventes at fremsætte forslag til et direktiv ul-
timo 2010. Der henvises i den forbindelse til regeringens høringssvar i
forbindelse med forberedelsen af direktivforslaget.
1
Realkreditrådet nævner eksplicit to bemyndigelser til at vedtage bindende
tekniske standarder i deres høringssvar.
Den første bemyndigelse fremhævet af Realkreditrådet er indsat i artikel
106, stk. 2, i kapitalkravsdirektivet og fastsætter, at der kan udvikles bin-
dende tekniske standarder med henblik på at præcisere undtagelserne i
punkt c og d af visse transaktioner i relation til betalingsformidling fra
reglerne vedrørende store engagementer.
Det drejer sig dels om tilfælde, hvor institutter yder betalingsformidling
og værdipapirafviklingsforretninger for kunder, herunder andre institut-
ter, institutionelle investorer m.v.. Det drejer sig endvidere om institutter,
der som følge af manglende samtidighed mellem ind- og udbetalinger
sent på dagen kan få store uventede mellemværender natten over med
kunder og korrespondentbanker i forbindelse med disse aktiviteter. Her-
udover tilfælde, hvor institutter kan få store mellemværender inden for
dagen med institutter, der yder betalingsformidling m.v. Undtagelsesmu-
lighederne i artikel 106, stk. 2, punkt c og d, skal ses i sammenhæng med,
at der er sket en betydelig stramning i størrelsen af de mellemværender,
som de største kreditinstitutter kan have med andre kreditinstitutter.
Spørgsmålet om ”penge på vej” er imidlertid også berørt af de almindeli-
ge regler vedrørende store engagementer. Direktivet i artikel 113, stk. 4,
giver medlemslande mulighed for generelt at undtage mellemværender
med kreditinstitutter fra overgrænsen for store engagementer, hvis enga-
gementet ikke varer længere end frem til efterfølgende bankdag, og hvis
mellemværendet ikke er aftalt i en større handelsvaluta. Finanstilsynet er
netop i gang med at gennemføre nationale regler. I den forbindelse over-
vejes det at tage hensyn til problemstillingen om ”penge på vej” gennem
undtagelsesmuligheden i direktivets artikel 113, stk. 4.
Derved er det vurderingen, at kommende bindende tekniske standarder
for fortolkningen af artikel 106, stk. 2, punkt c og d, sandsynligvis ikke
bliver afgørende for problemstillingen om ”penge på vej” i relation til
terminsbetalinger for realkreditinstitutter.
Den anden bemyndigelse, som Realkreditrådet fremhæver, er indsat i ka-
pitalkravsdirektivets artikel 150, stk. 3, og fastsætter, at der skal udvikles
bindende tekniske standarder i relation til punkt 15 og 17 i direktivets an-
neks V og punkt 12-14 i anden del af anneks VI.
1
Jf. høringssvar fra Økonomi- og Erhvervsminister Brian Mikkelsen til Kommissionen
ved kommissær Michel Barnier den 16. april 2010. Høringssvaret er samme dag sendt til
Folketingets Europaudvalg til orientering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/4
Anneks V fastsætter tekniske kriterier for tilrettelæggelse og behandling
af risici. Punkt 15-17 i anneks V vedrører specifikt likviditetsrisici, her-
under i forhold til nettofinansiering, tilgængelighed af aktiver samt lov-
givningsmæssige begrænsninger på overførsel af likviditet på tværs af
landegrænser.
Anneks VI vedrører anerkendelse af eksterne kreditvurderingsinstitutter
og konvertering af deres kreditvurderinger. Punkt 12-14 i anneks VI ved-
rører specifikt de kompetente myndigheders vurdering af kvaliteten af
eksterne kreditvurderinger.
Bestemmelserne i kapitalkravsdirektivets artikel 150 vedrører processer
omkring håndtering af likviditetsrisici, men angår ikke de egentlige krav
til kreditinstitutters likviditet. Danmark har indført særlige nationale reg-
ler vedrørende likviditet i realkreditinstitutter i form af balanceprincippet,
der blandt andet beskriver sammenhængen mellem långivning og finan-
siering i et realkreditinstitut. Med balanceprincippet sikres en betryggen-
de sammenhæng mellem et realkreditlåns løbetid, terminer, renter og til-
bagebetalingsprofil og vilkårene for de obligationer, der ligger bag lånet.
Virksomhederne har frihed til at tilrettelægge deres forretningsmodeller,
så de opfylder kravene i direktivet. På den baggrund er vurderingen, at
tekniske standarder i forhold til artikel 150 i kapitalkravsdirektivet ikke
vurderes at vil fjerne muligheden for at anvende balanceprincippet i
Danmark.
I forhold til de bindende tekniske standarder skal det generelt understre-
ges, at det vil være op til EU-tilsynsmyndighederne og Kommissionen at
fastsætte det præcise indhold og detaljeringsniveau for de konkrete stan-
darder, inden for de rammer der er fastsat. Dette fremgår også af besva-
relsen af spørgsmål 1.
For det andet
anfører Realkreditrådet, at der ikke bør ske en glidning af
kompetencer mellem niveauerne i komitologi-processen, og at Europa-
Parlamentets rolle bør overvejes i de tilfælde, hvor der opstår uenighed
om, hvad der må anses for et politisk valg i forbindelse med udarbejdel-
sen af en teknisk standard.
Lovhierarkiet på det finansielle område kan karakteriseres ved tre niveau-
er. På niveau 1 vedtager Rådet og Europa-Parlamentet et rammedirektiv,
der indeholder de centrale policy-valg. Det konkrete rammedirektiv kan
eventuelt give Kommissionen bemyndigelse til på niveau 2 at vedtage
retsakter, der konkretiserer reglerne i rammedirektivet yderligere. Den
nye tilsynsstruktur giver derudover Kommissionen mulighed for på ni-
veau 3 at vedtage bindende tekniske standarder på udvalgte områder med
udgangspunkt i de udkast, EU-tilsynsmyndighederne fremlægger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/4
Det foreliggende forslag ændrer ikke ved sondringen mellem disse tre ni-
veauer. De konkrete rammedirektiver skal under alle omstændigheder ty-
deligt præcisere, hvilke elementer der kan vedtages på hvilket niveau i
processen.
For det tredje
anfører Realkreditrådet, at den foreslåede tekniske standard
i relation til artikel 50 om investeringsinstitutters investeringspolitik i di-
rektiv om investeringsforeninger (2009/65/EF) kan have vidtgående kon-
sekvenser, hvis det indebærer, at den europæiske værdipapirtilsynsmyn-
dighed (ESMA) får indflydelse på de kategorier af aktiver, et investe-
ringsinstitut må investere i.
Det er korrekt, at omnibusdirektivet giver ESMA mulighed for at udar-
bejde udkast til bindende tekniske standarder i relation til artikel 50 i di-
rektiv om investeringsforeninger (2009/65/EF) vedrørende kategorier af
aktiver, som en investeringsforening kan investere i. Det fremgår af arti-
kel 50, at en investeringsforenings portefølje kan bestå af en række for-
skellige kategorier af aktiver. Der kan herunder nævnes fx værdipapirer
og pengemarkedsinstrumenter, der handles på et reguleret marked, andele
i investeringsinstitutter, indskud i kreditinstitutter, finansielle derivater
m.v.
Med omnibusdirektivet gives ESMA mulighed for at udarbejde udkast til
bindende tekniske standarder, der yderligere skal præcisere de eksisteren-
de regler i artikel 50 vedrørende de forskellige kategorier af aktiver, der
kan investeres i.
Det er derfor vurderingen, at en bindende teknisk standard på dette områ-
de ikke vil ændre væsentligt ved de overordnede kategorier af aktiver, der
kan investeres i.