ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
Besvarelse af spørgsmål 2, alm. del ad KOM (2009) 0576, forslag til
Europa-Parlamentet og Rådets direktiv om ændring af direktiv
1998/26/EF, 2002/87/EF, 2003/6/EF, 2003/41/EF, 2003/71/EF,
2004/39/EF, 2004/109/EF, 2005/60/EF, 2006/48/EF, 2006/49/EF,
2009/65/EF for så vidt angår de beføjelser, der er tillagt Den Euro-
pæiske Banktilsynsmyndighed, Den Europæiske Tilsynsmyndighed
for Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsordninger og Den Euro-
pæiske Værdipapirtilsynsmyndighed, Folketingets Europaudvalg ef-
ter ønske af Kim Mortensen (S) den 12. april 2010.
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
www.oem.dk
Spørgsmål 2:
Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen forholder sig til Realkre-
ditrådets høringssvar vedrørende Omnibus-direktiv I?
Svar:
Realkreditrådet har i sit høringssvar kommenteret en række forhold i rela-
tion til omnibusdirektivet af mere teknisk karakter. Det er min vurdering,
at det ikke er sandsynligt, at de konkrete standarder vil have de konse-
kvenser, som Realkreditrådet nævner i deres høringssvar.
For det første anfører
Realkreditrådet, at der er en generel risiko for, at
der i fastsættelsen af tekniske standarder utilsigtet ikke tages hensyn til de
særlige karakteristika, som den danske realkreditmodel bygger på. Speci-
fikt henvises til kapitalkravsdirektivets (2006/48/EF) artikel 106, stk. 2,
om store engagementer, hvor det er vigtigt, at standarden ikke fjerner mu-
ligheden for at tage hensyn til ”penge på vej”. Herudover henvises til ka-
pitalkravsdirektivets artikel 150 vedrørende likviditetsstyring, hvor det er
vigtigt, at standarden ikke fjerner muligheden for at anvende ”match fun-
ding”.
Det er korrekt, at der med omnibusforslaget vil skulle fastsættes bindende
tekniske standarder i relation til elementer i kapitalkravsdirektivet, som
generelt kan vedrøre den danske realkreditmodel. Det præciseres imidler-
tid i omnibusdirektivet, at de bindende tekniske standarder ikke kan be-
grænse den mulighed, medlemslandene har for selv at tilrettelægge sine
regler på et område, hvor der ikke er fuld harmonisering i et bagvedlig-
gende direktiv. De bindende tekniske standarder kan derfor ikke ensrette
reglerne yderligere, end de bagvedliggende regler lægger op til.
Der kommer imidlertid en større udfordring for den danske realkreditmo-
del i forbindelse med den generelle revision af kapitalkravsdirektivet