Erhvervsudvalget 2009-10
L 10 Bilag 1
Offentligt
740258_0001.png
740258_0002.png
740258_0003.png
740258_0004.png
740258_0005.png
740258_0006.png
740258_0007.png
740258_0008.png
740258_0009.png
740258_0010.png
740258_0011.png
740258_0012.png
740258_0013.png
740258_0014.png
740258_0015.png
740258_0016.png
740258_0017.png
740258_0018.png
740258_0019.png
740258_0020.png
740258_0021.png
740258_0022.png
740258_0023.png
740258_0024.png
NOTAT
7. oktober 2009
09/03960-14
/msm-dep
Høringsnotat – Forslag til ændring af lov om Danmarks Statistik ogforskellige andre love (Obligatorisk digital kommunikation mellemvirksomheder og det offentlige, ændring af reglerne omsammensætning af Danmarks Vækstråd m.v.) (Okt I)1. IndledningLovforslagets §§ 1-6 omhandler obligatorisk digital kommunikation. I rege-ringsgrundlaget fremgår det, at digital kommunikation mellem det offentlige ogvirksomhederne skal udbredes til alle relevante områder, og at al relevant skrift-lig kommunikation skal foregå digitalt senest i 2012. For at gøre digital indbe-retning eller kommunikation obligatorisk kræves lovhjemmel.På den baggrund og med ønsket om, at overgangen til fuld digital kommunikati-on mellem det offentlige og erhvervslivet skal ske etapevis frem mod 2012 ermulighederne og gevinsterne ved at foretage visse indberetningsforpligtel-ser/ansøgninger til det offentlige digitalt allerede før 2012 blevet klarlagt.Med vedtagelse af forslaget samt ændring af skatteforvaltningsloven, der for-ventes fremsat i november 2009, skabes hjemmel til, at ca. halvdelen af virk-somhedernes årlige indberetninger til det offentlige skal foregå digitalt.Lovforslaget indeholder endvidere en ændring af lov om erhvervsfremme (§ 7),ændring af lov om administration af tilskud fra Den Europæiske Regionalfondog Den Europæiske Socialfond (§ 8) samt ændring af lov om Vækstfonden (§9). Ændringerne af de første to love vedrører sammensætningen af DanmarksVækstråd samt ændring af administrationen af de regionalfonds- og social-fondsmidler, der ikke er fordelt til de regionale vækstfora. Det overordnedeformål med ændringsforslagene er dels at justere i sammensætningen af Dan-marks Vækstråd i forlængelse af en række organisationsændringer blandt deindstillingsberettigede aktører, dels at forenkle processen omkring ansøgningertil den konkurrenceudsatte pulje af strukturfondsmidler på baggrund af de hidti-dige erfaringer. Derudover stadfæstes den administrative praksis for godkendel-se af regionsrådsmedlemmers deltagelse i bestyrelser for selvstændige juridiskeenheder. Med forslag til ændring af lov om Vækstfonden justeres fondens for-mål, således at lånegarantier for udlån til udviklingsaktiviteter i mindre virk-somheder udvides fra alene at kunne tilgodeses i pengeinstitutter til at gælde allekreditinstitutter. Dette ændringsforslag følger af den politiske aftale af 22. sep-tember 2009 mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance om enerhvervspakke for små og mellemstore virksomheder.Lovforslagets §§ 1-6 har været sendt i høring hos 129 myndigheder og organisa-tioner den 8. juli 2009 med frist for bemærkninger den 14. august 2009. Efter-
2/24
følgende er yderligere to organisationer blevet hørt. Der er i alt modtaget svarfra 40 myndigheder og organisationer m.v., hvoraf de 20 har været med be-mærkninger.Lovforslagets §§ 7-8 har været sendt særskilt i høring hos 110 myndigheder ogorganisationer den 8. september 2009 med frist for bemærkninger den 16. sep-tember 2009. Der er i alt modtaget svar fra 39 myndigheder og organisationerm.v., hvoraf de 17 har været med bemærkninger. Lovforslagets § 9 har ikkeværet sendt i høring.De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i lovud-kastet gennemgås og kommenteres nedenfor.Høringssvarene har endvidere givet anledning til nogle redaktionelle ændringerog præciseringer i lovteksten og bemærkningerne. Disse ændringer vedrørerikke substansen i lovforslaget og omtales derfor ikke nærmere i høringsnotatet.2. Generelle bemærkningerDansk Industri, De Samvirkende Købmænd, Trælasthandlerunionen, HORESTA,Landbrug & Fødevarer, Tandlægeforeningen, Håndværksrådet, Dansk DetailogAdvokatsamfundetstøtter generelt formålet med forslagets §§ 1-6 – at effek-tivisere sagsgangene hos og mellem virksomhederne og det offentlige gennemobligatorisk digital kommunikation.Dansk Industrikan således generelt støtte regeringens arbejde med at effektivi-sere den offentlige sektor samt reducere virksomhedernes administrative byrdergennem øget brug af digitale løsninger, og er enig i behovet for en gradvis ind-førsel af obligatorisk brug af de digitale løsninger for at mindske generne mestmuligt.Håndværksrådettilslutter sig regeringens overordnede målsætning om,at al relevant kommunikation mellem virksomheder og det offentlige skal foregådigitalt senest i 2012, men understreger, at obligatorisk digitalisering vil være enudfordring for en række mindre virksomheder.De Samvirkende Købmændstøtter forslaget så længe sagsgangene optimeres hosbåde virksomhederne og det offentlige, men understreger at potentialet for yder-ligere optimering må være begrænset eftersom virksomhederne allerede i dagbruger løsningerne frivilligt.HORESTAfinder generelt, at digital indberetninger enklere og ressourcebesparende for virksomhederne, ogDansk Arbejdsgiver-foreningogAdvokatsamfundetstøtter, at virksomhedernes digitale kommunika-tion med offentlige myndigheder i videst muligt omfang udbredes.Dansk Ar-bejdsgiverforeningunderstreger, at dette skal ske ved, at de digitale løsningerudformes på en sådan måde, at det skaber lettelser for virksomhederne.Tandlægeforeningenstøtter generelt udbredelsen af digital kommunikation ogfinder denne kommunikationsform i de fleste tilfælde hurtig, smidig, arbejdsbe-sparende og til gavn for miljøet. Sammen medForsikring & Pensionudtrykkerforeningen dog usikkerhed omkring, hvorvidt den anførte vurdering af de øko-nomiske og administrative konsekvenser m.m. er korrekt, og forbeholder sig
3/24
retten til at rejse krav om dispensation, hvis det skulle vise sig, at der fremkom-mer uforudsete omkostninger ved udmøntning af lovforslaget.Der er generelt opbakning i høringssvarene til forslagets §§ 7-8 om en ændretsammensætning af Danmarks Vækstråd samt ændring af administrationen af deregionalfonds- og socialfondsmidler, der ikke er fordelt til de regionale vækstfo-ra.KommentarMange virksomheder benytter allerede i dag de digitale løsninger, som myndig-hederne stiller til rådighed. Ved en obligatorisk digitalisering af de udvalgteindberetningsløsninger effektiviseres sagsgangene hos og mellem virksomhe-derne og det offentlige yderligere.Myndighedernes informationskampagner og support i forbindelse med overgan-gen til obligatorisk digital indberetning vil lette virksomhedernes overgang tildigital kommunikation. Hertil kommer, at der er tale om eksisterende indberet-ningsformer, som allerede er kendt og brugt af virksomhederne.I en overgangsfase kan der dog forventes at være visse omstillingsomkostninger,hvorefter virksomhederne kan drage fordel af nemmere indberetning og samspilmed det offentlige i øvrigt. Der henvises generelt til bemærkningerne i lovfors-laget om de økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

2.1 De mindste virksomheder og erhvervsdrivende – §§ 1-6

De Samvirkende Købmænd, Landbrug & Fødevarer, HåndværksrådetogDanskIndustrianfører, at en påbudt overgang til digital indberetning for så vidt angårde ældste erhvervsdrivende og allermindste virksomheder, vil opleves som be-kostelig og vanskelig, og at der skal tages hånd om den gruppe, hvis teknologi-ske eller kompetencemæssige forudsætninger for at indberette digitalt er be-grænsede.Landbrug & Fødevareranmoder om, at disse virksomheder entenundtages fra obligatorisk digital indberetning, eller at virksomhederne får rime-lige overgangsperioder til opfyldelse af kravene.Dansk Industriopfordrer til, atder indføres overgangsperioder på eksempelvis et kalenderår, så virksomheder-ne har god tid til at tilpasse sine interne forretningsgange og IT-systemer.Dansk Transport og Logistikforeslår, at den digitale kommunikation mellemvirksomhederne og det offentlige gøres attraktiv at foretagefrivilligt,da virk-somhederne er det offentliges kunder og understreger, at det offentliges incita-ment til at udvikle brugervenlige, digitale indberetningssystemer bliver ringeremed en obligatorisk indberetning.Håndværksrådetunderstreger, at gruppen af erhvervsdrivende, der vil have van-skeligt ved obligatorisk digital indberetning, ikke er særligt stor. Undersøgelsen”Fra papir til Internet – Digital indberetning i små og mellemstore virksomhe-der” fra 2005 angav gruppen til at være 6 pct., andelen må formodes at værelavere i dag. Ligeledes er det IT- og Telestyrelsens, underMinisteriet for Viden-skab, Teknologi og Udvikling,vurdering, at lovforslaget samt bemærkningerne
4/24
til de enkelte bestemmelser i tilstrækkelig grad giver mulighed for at tage hen-syn til virksomheder, som ikke besidder tilstrækkelige færdigheder eller res-sourcer til at foretage de relevante indberetninger digitalt.KommentarI lovforslaget og bemærkningerne hertil er der taget højde for, at overgangen tildigital indberetning kan være forbundet med særlige udfordringer for grupperaf virksomheder i en overgangsperiode. I lovforslaget er der således indsathjemmel til, at de pågældende myndigheder kan undtage virksomheder fra kra-vet om digital indberetning, når ganske særlige omstændigheder taler herfor, ien overgangsperiode. Her tænkes navnlig på erhvervsdrivende i små virksom-heder, som ikke er IT-parate i dag.Hertil kommer som anført i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, atvirksomhederne får god tid til at indrette sig på de nye regler. Der vil blive gen-nemført informationskampagner målrettet de berørte virksomheder forud forreglernes ikrafttræden. Virksomhederne vil få den fornødne tid til at tilpasseinterne forretningsgange og IT-systemer. Der henvises i øvrigt til Ministeriet forVidenskab, Teknologi og Udvikling vurdering af, at lovforslaget samt bemærk-ningerne til de enkelte bestemmelser i tilstrækkelig grad giver mulighed for attage hensyn til virksomheder, som ikke besidder tilstrækkelige færdigheder ellerressourcer til at foretage de relevante indberetninger digitalt.

2.2 Kommunikation og support – §§ 1-6

De Samvirkende Købmænd og Dansk Industrihilser regeringens beslutning omat iværksætte en informationskampagne over for de berørte virksomheder vel-kommen, og deltager meget gerne i gennemførelsen heraf.Dansk Industriun-derstreger, at en lang overgangsperiode samt en fyldestgørende informationsind-sats vil kunne mindske ikke alene omstillingsomkostningerne, men også frustra-tionsbyrderne forbundet med overgangen til obligatorisk digital kommunikation.Landbrug & Fødevarerunderstreger, at virksomhederne via almindelig post børinformeres om kravene til digital indberetning i god tid.Håndværksrådetunder-streger, at der skal ske en målrettet orientering af virksomhederne af flere om-gange både direkte og gennem information i brancheblade, aviser mv. Der skal iden forbindelse ske en tæt inddragelse af organisationerne.Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udviklingvurderer, at support har væ-sentlig betydning for en vellykket implementering af anvendelsen af digitaleløsninger, og at det har stor betydning ikke blot at kommunikere med slutbru-gerne af de digitale løsninger, men at det ligeledes er væsentligt at informere ogkommunikere med de relevante myndigheder, der skal være klædt på til at hånd-tere den digitale kommunikation med virksomhederne.KommentarSom det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, vil de ansvarligemyndigheder iværksætte målrettede og rettidige informationskampagner for atorientere den berørte gruppe af virksomheder om kravet om digital indberet-ning. Derudover vil der fra centralt hold blive informeret om baggrunden for
5/24
samt lovforslagets betydning for alle danske virksomheder i bred forstand. Dettevil ske i regi af domænebestyrelsen for erhvervsområdet, der skal sikre en koor-dineret digitaliseringsindsats mellem virksomhederne og det offentlige frem mod2012, og interessentgruppen knyttet til bestyrelsen. I dette arbejde vil erhvervs-organisationer blive inddraget. Myndighederne vil desuden sørge for adgang tilsupport i forbindelse med virksomhedernes overgang til digital indberetning.

2.3 Løsningers integration på Virk.dk – §§ 1-6

Dansk Industriopfordrer til, at de digitale løsninger så vidt muligt integreres påVirk.dk, så man sikrer sig, at Virk.dk forbliver en central indberetningsplatform,når det gælder kommunikationen mellem det offentlige og virksomhederne.Undersøgelsen ”Fra papir til Internet – Digital indberetning i små og mellemsto-re virksomheder” fra 2005 viste, hvilke ønsker virksomhederne har til digitaleindberetninger. På den baggrund bakkerHåndværksrådetop om udviklingen afdigitale løsninger og etablering af én indgang til det offentlige i form af Virk.dk.KommentarAf den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi fra regeringen, KL og Danskeregioner (2007) fremgår det, at Virk.dk er virksomhedernes digitale indgang tildet offentlige. Virksomhederne skal kunne tilgå alle statslige og kommunaleindberetningsløsninger via Virk.dk gennem single sign-on med digital signatur.Det bemærkes, at der arbejdes på at integrere anmeldelser af arbejdsskader tilArbejdstilsynet og Arbejdsskadestyrelsen på Virk.dk.

2.4 Datagenbrug – §§ 1-6

Landbrug & Fødevarerunderstreger, at det bør sikres, at virksomhederne slip-per for dobbeltindberetninger, når de skal foretage digitale indberetninger påforskellige områder og platforme. De forskellige systemer bør samkøres, såledesat virksomhedens stamdata, som går igen i forskellige indberetninger, trækkesfra centralt hold.Kommunernes Landsforeningfinder det afgørende, at digitale løsninger videre-udvikles, så brugerne oplever dem som enkle og omkostningseffektive og op-fordrer i den sammenhæng til, at der udvikles løsninger, der via standardiseredeforespørgsler høster data direkte fra virksomhedernes ERP-systemer1.KommentarDet fremgår af regeringsgrundlaget, at brugen af digitale løsninger, der tagerudgangspunkt i virksomhedernes situation, og hvor data bliver genbrugt påtværs af myndighederne, skal fremmes. Det følger af digitaliseringsstrategien, atden offentlige sektor i så høj grad som muligt skal genbruge data på tværs afsektorer og myndighedsniveauer, og inden indførsel af nye indberetningspligterskal myndighederne sikre sig, at virksomhederne ikke allerede indberetter de
1
Enterprise resource planningellerERPer betegnelsen for en integreret virksom-hedssoftware, der håndterer størstedelen af virksomhedens funktionelle områder
6/24
samme oplysninger til det offentlige. (Afbureaukratiseringsplan for det er-hvervsrettede område – Let Administration).Beskæftigelsesministeriet lægger til grund, at brugen af ”åbne standarder”, jf.bemærkningerne fra Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, tilgode-ser opfordringen om, at der udvikles løsninger, der via standardiserede fore-spørgsler høster data direkte fra virksomhedernes ERP-systemer. Beskæftigel-sesministeriet oplyser, at EASY, som er Arbejdstilsynets og Arbejdsskadestyrel-sens fælles elektroniske anmeldesystem, allerede i dag modtager standardisere-de data fra virksomhedernes, herunder kommunernes, egne systemer. (Der hen-vises i øvrigt til afsnit 2.5 nedenfor samt høringssvar fra Ministeriet for Viden-skab Teknologi og Udvikling).Ministeriet for Landbrug, Fiskeri og Fødevarer oplyser, at den digitale indbe-retning, som har eksisteret i en årrække, er udformet således, at den er målrettetefter den virksomhed, der konkret indberetter. Det vil sige, at virksomheden ikkeafkræves oplysninger, som ministeriet allerede er i besiddelse af.Data fra administrative registre kan ifølge persondataloven videregives til stati-stikregistre, ligesom man kan gennemføre en fælles dataindsamling, der bagef-ter bruges i hhv. statistikregistre og administrative registre. Data fra statistikre-gistre må ikke bruges til administrative formål. Danmarks Statistik optimererinden for lovgivningens rammer muligheder for datagenbrug. For de fem tæl-linger, der er omfattet af obligatorisk digital indberetning genbruges forhold,der allerede er oplyst til administrative registre om fx omsætning eller antalansatte, ligesom de samme oplysninger bruges til at optimere stikprøverne, ogdermed reducerer byrden for erhvervslivet.

2.5 Åbne standarder – §§ 1-6

I flere høringssvar, herunderTrælasthandlerunionen TUN, Horesta, Tandlæge-foreningenogMinisteriet for Videnskab, Teknologier det blevet understreget, atal digital kommunikation mellem virksomhederne og det offentlige bør baserespå åbne standarder, digitale formater og IT-systemer, der er bredt kendt ogbrugt.Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udviklingpeger på behovet for,at forslagets almindelige bemærkninger uddybes i overensstemmelse hermed.KommentarReglerne om anvendelse af bestemte IT-systemer, særlige digitale formater ogdigital signatur fastsættes efter de anbefalinger, der foreligger på området.Det præciseres således i de almindelige bemærkninger, at:”Digital kommunikation mellem virksomheder og det offentlige bør baseres pååbne standarder i forlængelse af regeringens aftale med de kommunale parterom åbne standarder for software. Standardiseringen sikrer sammenhængenmellem det offentliges IT-systemer og fremmer konkurrencen mellem leverandø-rerne. Udbredte og anerkendte standarder er en forudsætning for konkurrenceog valgmulighed mellem flere producenter og leverandører på et område, hvorflere systemer og komponenter skal spille sammen. Samtidig fremmer åbne
7/24
standarder samspillet (interoperabilitet) mellem flere systemer, løsninger ogorganisationer, og det bliver overskueligt at ændre opgaver og organiseringuden at skulle udskifte IT-løsninger. Fælles standarder fremmer konkurrencenog sikrer diversiteten mellem IT-systemer, og medvirker til at forskellige IT-systemer kan tale sammen. Det giver potentiale for større effektivitet og bedreopgaveløsning. Der henvises i øvrigt til IT- og Telestyrelsens vejledning omåbne standarder i det offentlige.Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling vil blive inddraget i udarbej-delsen af de nærmere regler om anvendelse af bestemte IT-systemer, særligedigitale formater og digital signatur, som skal fastsættes i bekendtgørelserne”.

2.6 Databeskyttelse og datasikkerhed – §§ 1-6

Datatilsynetforudsætter, at for så vidt angår de eksisterende digitale løsninger,som det vil blive obligatorisk at anvende, vil disse være indrettet og til stadighedblive opdateret, således at de lever op til de krav om de fornødne sikkerhedsfor-anstaltninger, som følger af persondataloven og databeskyttelsesdirektivet.For så vidt angår det foreslåede krav om, at den videre kommunikation mellemmyndigheden og virksomheden i forbindelse med indberetningen skal foregådigitalt, eksempelvis via elektronisk post, forudsætterDatatilsynet,at kommu-nikation, der omfatter personoplysninger, skal ske med de fornødne sikkerheds-foranstaltninger som krævet efter persondataloven. Dette indebærer efterData-tilsynetsopfattelse, at der skal anvendes kryptering ved fremsendelse af fortroli-ge og følsomme personoplysninger over internettet, herunder ved brug af elek-tronisk post.Datatilsynetanmoder derfor om, at teksten i afsnit 2.2. i lovforsla-gets almindelige bemærkninger om datasikkerhed uddybes i overensstemmelsehermed.KommentarMyndighederne har det forvaltningsmæssige ansvar for de digitale løsninger,herunder for, hvordan oplysningerne bliver behandlet. Myndighederne vil der-for naturligvis leve op til de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerheds-foranstaltninger. De almindelige bemærkninger vedr. datasikkerhed er blevettilrettet i overensstemmelse med Datatilsynets bemærkninger. Følgende fremgårsåledes af de almindelige bemærkninger:Det præciseres således i de almindelige bemærkninger, at:”I forbindelse med høringen over dette lovforslag har Datatilsynet tilkendegivet,at der ved den foreslåede obligatoriske kommunikation skal anvendes krypteringved transmission af fortrolige og følsomme personoplysninger via internettet –såvel via hjemmesider som via e-post. Herudover skal sikkerhed for autenticitet(afsenders og modtagers identitet) og integritet (de transmitterede oplysningersægthed) sikres i fornødent omfang ved anvendelse af passende sikkerhedsforan-staltninger, f.eks. digital signatur eller individuelle, fortrolige adgangskoder.Hvis en selvbetjeningsløsning giver adgang til at se eller indberette følsommepersonoplysninger via internettet, anbefaler Datatilsynet digital signatur fremfor pinkode”.
8/24

2.7 Løsningernes funktionalitet – §§ 1-6

Foreningen af Statsautoriserede Revisorerfinder det væsentligt, at de digitaleløsninger, der henvises til i lovforslaget, indeholder en funktionalitet, som mu-liggør, at det i klartekst på skærmbillede entydigt fremgår, hvad der indberettes.Ligeledes skal det være muligt at oprette flere brugere hos virksomheden, såle-des at én medarbejder kan inddatere oplysningerne, og en anden medarbejderkan godkende disse før indsendelsen til myndighederne. I tilfælde af krav om enerklæring fra anden part, vil det være nødvendigt, at indberetningen tilrettelæg-ges og teknisk understøttes på en måde, så det tydeligt fremgår, at der er to par-ter involveret – eksempelvis den indberettende virksomhed og revisoren.Håndværksrådetbemærker, at der bør opstilles krav om, hvor stor en andel afmålgruppevirksomhederne, der frivilligt skal have valgt den digitale løsning, førdenne kan gøres obligatorisk at anvende. Der skal ligeledes udarbejdes en opgø-relse over tidsforbruget for en digital indberetning, som kan anvendes af virk-somhederne ved prisforhandlinger i en evt. outsourcing af opgaven.KommentarPå baggrund af grundige analyser er de udvalgte indberetninger vurderet til atvære modne til at overgå til obligatorisk digital indberetning. De digitale indbe-retningsløsninger er vurderet til at være tilstrækkeligt velfungerende allerede nueller på tidspunktet for overgangen til obligatorisk digital indberetning.Myndighederne er frit stillet til at udforme deres digitale indberetningsløsning,hvor det menes at give størst brugervenlighed for den enkelte bruger. På virk-somhedsportalen Virk.dk skal alle myndigheder udarbejde en introside til denenkelte indberetning, som blandt andet kan indeholde en klartekst.Med Virk.dk’s brugerrettighedssystem kan myndighederne udvikle deres løsnin-ger, så virksomhedens medarbejdere kan udfylde dele af indberetningen, signeredele af indberetningen, sende indberetningen videre til tredjeparter (revisorereller andre), som har fået tildelt fuldmagter til hele eller dele af indberetningen.Arbejdsprocesser kan således forblive uændret ved overgangen fra papir tildigitalisering. Der findes allerede en række løsninger på Virk.dk der brugerteknologien. De standardiserede komponenter, som bruges mest, er fuldmagtertil revisorer og udvidet adgang til betroede medarbejdere.I forhold til anmeldelse af arbejdsskader via EASY bemærkes, at det allerede idag er muligt at oprette flere brugere af systemet i virksomheden.3. Specifikke bemærkningerI følgende afsnit redegøres indledningsvist for de specifikke bemærkninger, derer modtaget for så vidt angår forslagets §§ 1-6 efterfulgt af de specifikke be-mærkninger til forslagets §§ 7-8:
9/24

3.1 Økonomi- og Erhvervsministeriet – lov om Danmarks Statistik, forslagets

§1

3.1.1 Omfanget af indberetninger til Danmarks StatistikDansk Transport og Logistikanerkender betydningen og værdien af en god er-hvervsstatistik, men advarer imod, at virksomhederne stilles over for yderligereirritationsmomenter i forhold til indberetning af statistik til Danmarks statistik,der kan komme til at forringe kvaliteten i dataindberetningen.Dansk Transport og Logistikforeslår, at der gives et tilstrækkeligt stort spille-rum for, at”Danmarks Statistik kan undtage virksomhederne for digital indbe-retning og digital kommunikation, når ganske særlige omstændigheder taler fordet”,og foreslår, at ordet”ganske”udgår.KommentarSpørgsmålet om dispensation er uddybet i bemærkningerne til lovforslagetsenkelte bestemmelser.Der vurderes at være store muligheder for at øge antallet af virksomheder, derbenytter de nye brugervenlige digitale indberetningsløsninger, Danmarks Stati-stik har på Virk.dk.Fra 2010 vil blive gennemført en aktiv markedsføring af de nye indberetnings-løsninger med henblik på en markant forøgelse af den frivillige anvendelse.Der er samtidig fokus på, at der – når pligten til digital indberetning indtræffer– fortsat kan være særlige grupper, fx nyudvalgte virksomheder eller virksom-heder i visse brancher eller med lille omsætning, der i begrænset omfang haradgang til internettet. For disse virksomheder kan det være nødvendigt at tilby-de en tidsbegrænset forhåndsdispensation for kravet om obligatorisk indberet-ning. Både af hensyn til virksomhederne, men også af hensyn til Danmarks Sta-tistiks forpligtigelse til at offentliggøre retvisende statistik om det danske sam-fund.Det vurderes, at de muligheder for undtagelse fra kravet om digital indberet-ning, som følger af lovforslaget, er tilstrækkelige til at tage hensyn til de er-hvervsdrivende, der ikke besidder tilstrækkelige færdigheder eller ressourcer tilat foretage de pågældende indberetninger digitalt.Formuleringen ”...kan undtage virksomheden fra digital indberetning og digitalkommunikation, når ganske særlige omstændigheder taler for det” ændres til ,”...kan undtage virksomheden fra digital indberetning og digital kommunikati-on, når særlige omstændigheder taler for det”.3.1.2 Generel undtagelse for landbrugsvirksomheder ved indberetning af svine-standen eller overgangsperiode på 5 årLandbrug & Fødevarerforeslår, at det i bemærkningerne til § 1 eksplicit børfremgå, at landbrugsvirksomheder efter anmodning generelt kan undtages fra
10/24
den obligatoriske digitale indberetning af svinestanden, eller at der alternativtbør gælde en særlig 5-årig overgangsordning for disse virksomheder.Forslaget begrundes med, at udbredelsen af digital signatur i landbruget er be-grænset, at under 10 pct. benytter den digitale indberetningsløsning på Virk.dkeller anden system-til-system løsning, at mindre landbrugsvirksomheder ikkehar de IT-systemer eller tekniske viden, som er nødvendig for at foretage indbe-retningerne digitalt, at en stor del af de mindste landbrugsvirksomheder er place-ret i yderområder og landdistrikter, hvor det vil være bekosteligt at etablere enbredbåndsløsning og, at en generel undtagelse for alle landbrugsvirksomhederikke forhindrer de større landbrugsvirksomheder med de nødvendige IT-systemer og tekniske viden i at ville høste de gevinster, der er forbundet meddigital indberetning og således indberette svinestanden digitalt.KommentarLandbrugserhvervet bruger i dag generelt IT i betydeligt omfang. Både i deresproduktion, men også over internettet fx til bankforretninger, handler, indberet-ninger af flytning af svin, løn for medarbejdere, indberetning til SKAT og ind-hentning af priser osv. Udfordringen for obligatorisk digital indberetning tilDanmarks Statistiks svinetælling hænger tæt sammen med udbredelsen af dengratis digitale medarbejdersignatur. Landbrugserhvervet minder på denne mådemeget om andre erhverv inden for fx detailområdet eller håndværk.Udover spørgsmålet om individuel ansøgning om dispensation kan der væresærlige grupper, fx nyudvalgte virksomheder eller virksomheder i visse bran-cher eller med lille omsætning, der i begrænset omfang har adgang til internet-tet. Disse grupper af virksomheder kan det være nødvendigt på forhånd at giveen tidsbegrænset dispensation for kravet om obligatorisk indberetning.Både mulighederne for forhåndsdispensation til visse grupper af virksomhederog individuel ansøgning om dispensation er en vigtig forudsætning for gennem-førelse af obligatorisk digital indberetning. Både af hensyn til virksomhederne,men også af hensyn til Danmarks Statistiks forpligtigelse til at offentliggøreretvisende statistik om det danske samfund.Som ovenfor nævnt vil Danmarks Statistik aktivt markedsføre de digitale indbe-retningsløsninger forud for den pligtmæssige anvendelse, men er opmærksompå, at der fortsat vil findes virksomheder, der ikke har mulighed for adgang tilinternettet, ikke tidligere har anvendt IT eller kan få andre til at varetage denneopgave. Sådanne virksomheder vil i forbindelse med et krav om obligatoriskdigital indberetning få oplyst, at der er mulighed for individuel ansøgning omdispensation fra kravet.Muligheden for ansøgning om dispensation gælder alle virksomheder og tællin-ger, og alle udvalgte virksomheder oplyses skriftligt herom forud for udmønt-ning af lovens bestemmelser.3.1.3 Begrænsning af klageadgangen over afslag på fritagelse for indberetning
11/24
HORESTAfinder det betænkeligt, at det med lovforslaget bliver muligt for øko-nomi- og erhvervsministeren at begrænse klageadgangen over afslag for frita-gelse for indberetning, således at den samme myndighed, som skal modtageoplysninger, også skal have den endelige afgørelse af anmodninger om hel ellerdelvis fritagelse for indberetning.KommentarNår en virksomhed ikke indberetter til en obligatorisk statistik overgiver Dan-marks Statistik sagen til politiet med den nødvendige dokumentation. Beslutnin-gen og afgørelserne om bøde træffes således ikke af Danmarks Statistik. Dan-marks Statistik følger principperne i politiets afgørelser om, hvornår der ergrundlag for at give en bøde, når en manglende obligatorisk indberetning over-gives til politiet. Politiets afgørelser har virksomhederne mulighed for at anke.Hvis virksomheden vil klage over, at den skal indberette, kan den i dag klage tilOmbudsmanden. Denne retssikkerhed for virksomhederne vil også være gæl-dende for obligatoriske digitale indberetninger.

3.2 Beskæftigelsesministeriet –

lov om arbejdsmiljø, forslagets § 2 og lov om arbejdsskadesikring, forslagets §

3

3.2.1 Generelle bemærkningerDansk Arbejdsgiverforeningstøtter, at virksomhedernes kommunikation medoffentlige myndigheder i videst muligt omfang sker digitalt, såfremt det skaberlettelser for virksomhederne. Ligeledes støtterDansk Arbejdsgiverforeningfor-slaget om, at Arbejdstilsynet og Arbejdsskadestyrelsen skal have mulighed forat dispensere fra kravet om digital anmeldelse i tilfælde, hvor virksomheder ikkehar de fornødne forudsætninger for at kunne anmelde digitalt.Sammenslutningen af Landbrugets arbejdsgiverorganisationer (SALA)kan til-slutte sig forslaget om, at indberetning af arbejdsulykker og anmeldelser af ar-bejdsbetingede lidelser overgår til obligatorisk digital kommunikation. Det erallerede vedtaget at gøre sygedagpengeområdet til genstand for obligatoriskdigital indberetning, og digitalisering af indberetning af arbejdsulykker og an-meldelse af arbejdsbetingede lidelser synes i den forbindelse at være en naturligudvidelse af området for obligatorisk digital kommunikation.SALAkan ligeledes tilslutte sig undtagelsesmuligheden, der tænkes anvendt forden mindre gruppe af erhvervsdrivende, som ikke er i besiddelse af digitalekompetencer, og som vil have vanskeligt ved at erhverve kompetencerne.SALAhar med tilfredshed noteret sig, at der iværksættes en informationskam-pagne målrettet de berørte virksomheder på området, og at der etableres et hjæl-peredskab, som virksomhederne kan kontakte i tilfælde af problemer.KLbemærker, at obligatorisk digital kommunikation mellem virksomhederne ogdet offentlige som udgangspunkt bidrager til en korrekt, dækkende og effektivadministration samt statistisk belysning af områderne.
12/24
3.2.2 Specifikke bemærkninger3.2.2.1 Dispensation for virksomheder med under 10 ansatteDanmarks Restauranter og Caféer (DRC)foreslår, at alle virksomheder medunder 10 ansatte kan få dispensation fra kravet om obligatorisk digital anmeldel-se.DRCanfører som støtte for forslaget, atDRC’svirksomheder har en særligbranchestruktur med mange små virksomheder.KommentarDet vurderes, at der ikke er behov for en generel dispensationsadgang for virk-somheder med under 10 ansatte. Beskæftigelsesministeriet vurderer således, atde virksomheder, der er medlem af DRC og som ikke er IT-parate, vil være om-fattet af den dispensationsadgang, der er indeholdt i lovforslaget, uanset derskulle gælde en særlig branchestruktur på dette område.Der er desuden tale om en enkel og ukompliceret indberetning, som virksomhe-derne kun skal foretage, hvis en ansat kommer ud for en arbejdsulykke. Via énindberetning til EASY tilgår oplysningerne både Arbejdstilsynet, forsikringssel-skaberne og Arbejdsskadestyrelsen. Oplysningerne, fx virksomhedens og tilska-dekomnes navn, adresse og skademåden, er lettilgængelige for virksomheden.Det bemærkes, at for at imødekomme virksomheder, der ikke ønsker at udnytteEASY’s store brugergrænseflade til ulykkesforebyggelse, er en lettere versionunder udvikling, som netop skal imødekomme mindre virksomheders behov.3.2.2.2 Generel undtagelse for landbrugsvirksomheder eller overgangsperiodepå 5 årLandbrug & Fødevarermener, at det i bemærkningerne til §§ 2 og 3 eksplicitbør fremgå, at landbrugsvirksomheder efter anmodning generelt kan undtagesfra den obligatoriske digitale indberetning af arbejdsulykker og arbejdsskader,eller at der alternativt bør gælde en særlig 5-årig overgangsordning for dissevirksomheder.Forslaget begrundes med, at flere mindre landbrugsvirksomheder ikke har deIT-systemer eller tekniske viden, som er nødvendig for at opfylde kravene tilobligatorisk digital kommunikation med det offentlige, at det vil medføre rela-tivt store økonomiske omkostninger for de mindste landbrugsvirksomheder atinvestere i de nødvendige IT-systemer og den tilstrækkelige viden, at en stor delaf de mindste landbrugsvirksomheder er placeret i yderområder og landdistrik-ter, hvor det vil være bekosteligt at etablere en bredbåndsløsning, at det er rela-tivt få indberetninger om arbejdsskader, der kommer fra de mindste landbrugs-virksomheder, og at det således ikke vil være særligt ressourcetungt for hen-holdsvis Arbejdstilsynet og Arbejdsskadestyrelsen at oppebære en kommunika-tion med disse virksomheder via almindelig post.Kommentar
13/24
Beskæftigelsesministeriet vurderer, at der ikke er behov for en generel dispensa-tionsadgang for landbrugsvirksomheder. Det vurderes i øvrigt, at de landbrugs-virksomheder, der ikke er IT-parate, vil være omfattet af den dispensationsad-gang, der er indeholdt i lovforslagets §§ 2 og 3.Dertil kommer, at der er tale om en enkel og ukompliceret indberetning, somvirksomheden kun skal foretage, hvis en ansat kommer ud for en arbejdsulykke.Via én indberetning til EASY tilgår oplysningerne både Arbejdstilsynet, forsik-ringsselskaberne og Arbejdsskadestyrelsen. Oplysninger om fx virksomhedensog tilskadekomnes navn, adresse og skade er lettilgængelige for virksomheden .For at imødekomme virksomheder, der ikke ønsker at udnytte EASY’s store bru-gergrænseflade til ulykkesforebyggelse, er en lettere version under udvikling,som netop skal imødekomme mindre virksomheders behov.3.2.2.3 Dispensation for virksomheder under afvikling eller med en kort tidsho-risontSammenslutningen af Landbrugets arbejdsgiverorganisationer (SALA)foreslårat udvide dispensationsadgangen til at omfatte mindre virksomheder under af-vikling m.v. og virksomheder, der er etableret med en kort tidshorisont, og fore-slår samtidig en rimelig overgangsordning.KommentarBeskæftigelsesministeriet vurderer, at der ikke er behov for at udvide dispensa-tionsadgangen i §§ 2 og 3 til sådanne virksomheder generelt.Beskæftigelsesministeriet bemærker således, at lovforslaget allerede indeholderen rimelig overgangsordning henset til det overordnede sigte med at lade nogledigitale indberetninger træde i kraft før 2012 og henset til, at der er tale om atgøre en eksisterende ordning obligatorisk.3.2.2.4 Klare regler for anmeldelse i forbindelse med IT-nedbrudDansk Arbejdsgiverforeningefterlyser klare regler for anmeldelse af arbejds-skader i situationer med IT-nedbrud både hos den anmeldelsespligtige virksom-hed og hos myndighederne.KommentarDet vil blive præciseret i lovforslagets specielle bemærkninger, at der vil væremulighed for at forlænge fristen for anmeldelse i tilfælde af IT-nedbrud hosmyndigheden, således som det også fremgår af lovforslagets almindelige be-mærkninger.3.2.2.5 Information og orientering i god tidDansk Arbejdsgiverforeningunderstreger, at det er vigtigt, at virksomheder, somikke allerede anmelder digitalt, bliver informeret om kravet, ligesom det er væ-sentligt, at virksomheder orienteres i tilstrækkelig god tid til, at de kan forberedesig på den ændrede indberetningsform.
14/24
Forsikring & Pensionforeslår, at reglerne om brug af bestemte IT-systemer,m.v. fastsættes i samarbejde med forsikringsbranchen samt fastsættes i god tid,således at det kan afklares, i hvilket omfang reglerne nødvendiggør tilpasning afforsikringsselskabernes IT-systemer.KommentarDer er tale om, at en eksisterende anmeldelse bliver gjort obligatorisk. Der erikke planer om at indføre nye standarder, der nødvendiggør yderligere tilpas-ning.3.2.2.6 Databeskyttelse og sikkerhed i forbindelse med EASYDatatilsynetfinder, at EASY ikke har et fuldt tilstrækkeligt niveau i forhold tildatabeskyttelse.Datatilsynetforeslår derfor, at der i lovforslagets bemærkningerudelades sætningen om, at der er fuld sikkerhed for oplysningerne.Datatilsynetanbefaler digital signatur frem for pinkode, hvis en selvbetjenings-løsning giver adgang til at se eller indberette følsomme personoplysninger viainternet.Det erDatatilsynetsopfattelse, at den nuværende sikkerhedsopsætning, som erbaseret på pinkode, ikke lever op tilDatatilsynetsanbefalinger om brug af digi-tal signatur eller NET-ID.Datatilsynetforeslår derfor, at sætningen om, at der erfuld sikkerhed for oplysningerne, udelades.Datatilsynetopfordrer til, at pinkodeadgangen snarest udgår, og der alene givesadgang til at se eller indberette følsomme oplysninger ved anvendelse af certifi-kat/digital signatur og eventuelt NET-ID.KommentarBeskæftigelsesministeriet har noteret sig Datatilsynets opfattelse af, at den nu-værende sikkerhedsopsætning, som er baseret på pinkode, ikke lever op til Data-tilsynets anbefalinger om brug af digital signatur eller NET-ID. Den foreslåedesætning er taget ud.Hertil oplyser Beskæftigelsesministeriet, at der allerede arbejdes på en løsning,hvorefter den digitale signatur (eventuelt NET-ID) afløser pinkoden.Følgende præciseres i de specielle bemærkninger til §§ 2 – 3:”Datatilsynet har i sit høringssvar til lovforslaget anbefalet, at den nuværendesikkerhedsløsning med pinkode udgår og erstattes af en løsning, der er baseretpå digital signatur, eller eventuelt NET-ID. Arbejdstilsynet og Arbejdsskadesty-relsen har på denne baggrund fremskyndet det planlagte arbejde med snarest atlade den digitale signatur afløse pinkoden til EASY. Der kan blive tale om enovergangsordning, hvor arbejdsgiverne kan benytte både digital signatur ogpinkode, indtil pinkoden er udfaset”.Det skal bemærkes, at den kommende løsning til lægers obligatoriske digitaleindberetning kun vil kunne anvendes med digital signatur.
15/24
Anvendelsen af digital signatur skal ses under hensyntagen til de medfølgendebyrder for virksomhederne – private og offentlige – ved obligatorisk digitalindberetning af arbejdsulykker i det omfang, virksomheden ikke i forvejen harudbredt digital signatur til medarbejderne. For de ca. 34.000 eksisterende bru-gere kan det blive aktuelt med en overgangsperiode. Bliver anvendelsen af digi-tal signatur et krav på kort sigt, forudses forhindringer for systemets udbredelseog den digitale anmeldelse via EASY. Det bemærkes, at udviklingen af EASYsker i et samarbejde med brugerne.For yderligere kommentarer vedr. databeskyttelse henvises til side 7 ff. i inde-værende høringsnotat.3.2.2.7 Integration mellem EASY og lægernes journalsystemLægeforeningenhar i sit høringssvar påpeget en række forhold ved den nuvæ-rende digitale løsning med hensyn til indberetning af erhvervsbetingede lidelser:EASY systemet er tungt og meget tidskrævende for lægen at arbejdemed.EASY systemet er i øjeblikket indrettet således, at anmeldelsen ikke au-tomatisk bliver integreret (lagret) i lægens journalsystem.Der genanvendes ikke grunddata fra andre systemer, for eksempel diag-noser, patientdata, arbejdspladsoplysninger m.v., som skal indtastes aflægen.Indholdet i anmeldelsen kan med fordel reduceres til oplysninger, lægen harsærlige forudsætninger for at afgive.KommentarDe forhold, som Lægeforeningen nævner, har Lægeforeningen tidligere gjortArbejdstilsynet og Arbejdsskadestyrelsen opmærksomme på, og der er iværksatet samarbejde med henblik på at gøre EASY mere smidigt at anvende for læger-ne.Arbejdstilsynet og Arbejdsskadestyrelsen har i anledning af høringssvaret holdtet møde med repræsentanter for Lægeforeningen, der fremhævede, at hørings-svaret skulle ses i lyset af den eksisterende digitale løsning for anmeldelse aferhvervssygdomme.Under dette møde var der enighed om, at den eksisterende dialog om udviklingaf EASY med hensyn til indholdet i EASY og den tekniske løsning skal fortsætte ien fælles arbejdsgruppe med henblik på forbedringer. Under mødet blev dergivettilsagnomatbidragetil informationsindsatsen om EASYog indberetningspligten, såfremt løsningen bliver mere anvendelig.Den nye version af EASY baseret på dialogen med Lægeforeningen forventes atvære klar senest den 1. juli 2010.
16/24
3.2.2.8 Fuld og suveræn bestemmelse over egen IT-infrastruktur – Åbne stan-darderForsikring & Pensioner usikre på rækkevidden af den hjemmel, der foreslåsindsat i arbejdsskadesikringsloven § 35, stk. 4.Forsikring & Pensionpeger isærpå risikoen for, at forsikringsselskaberne ikke har fuld og suveræn bestemmelseover egen IT-infrastruktur.For så vidt angår brugen af digital signatur er det væsentligt for forsikringssel-skaberne, at Arbejdsskadestyrelsen tilbyder valgfrihed med hensyn til de syste-mer, der kan anvendes.Forsikring & Pensionanmoder i den sammenhæng om,at der i lovbemærkningerne refereres til Folketingsbeslutning nr. 103 af 2. juni2006 om anvendelse af åbne standarder for software i det offentlige.KommentarBeskæftigelsesministeriet bemærker, at hjemmelen foreslås brugt til at fastsætteregler om ”åbne standarder,” jf. kommentaren til afsnit 2.5 vedr. Åbne standar-der.”Åbne standarder” indebærer den mest fleksible løsning for brugerne, her-under forsikringsselskaberne. Tilpasningen af lovforslagets bemærkninger vedr.anvendelse af åbne standarder (afsnit 2.5), vil også besvare Forsikring & Pen-sion’s bemærkninger om anvendelse af digital signatur.Vedr. bemærkningerne til information og orientering i god tid henvises til afsnit3.2.2.5.3.2.2.9 Obligatorisk digital kommunikation efter foretaget anmeldelseForsikring & Pensionanfører, at det i bemærkningerne kan tydeliggøres, athjemmelen til at indføre regler om digital kommunikation også omfatter denkommunikation, der ligger efter modtagelsen af selve anmeldelsen.KommentarBeskæftigelsesministeriet bemærker, at det er tydeliggjort i de specielle be-mærkninger, at hjemmelen til at indføre regler om digital kommunikation ogsåomfatter den kommunikation, der ligger efter modtagelsen af selve anmeldelsen.Det vil således indebære, at en arbejdsskadesag kan afsluttes med, at afgørelsenkommunikeres digitalt til forsikringsselskabet.Beskæftigelsesministeriet bemærker, at udviklingen af Arbejdsskadestyrelsensdigitale tilbud, herunder EASY, sker i et samarbejde med de relevante interes-senter. I første omgang indebærer indførelsen af den obligatoriske digitale an-meldelse alene, at de nuværende eksisterende frivillige løsninger bliver obliga-toriske. Anvendelsen af ”åbne standarder” vil indebære, at IT-tilpasninger iforsikringsselskaberne bliver begrænsede og ikke kræver en lang indfasning.

3.3 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri –

Lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække, forslagets § 5

og Lov om hold af dyr, forslagets § 6

17/24
3.3.1 Generel undtagelse for landbrugsvirksomheder eller overgangsperiode påfem årLandbrug & Fødevarerbifalder den foreslåede afgrænsning i loven, der fritagervirksomheder (på 25 ha) til at indberette gødnings- og husdyrindberetningendigitalt frem til 2014, som beskrevet i bemærkningerne til § 5.Fødevarer &Landbrugopfordrer dog til, at der i bemærkningerne til § 6 indføres sammeforhold eller en generel undtagelse for landbrugsvirksomheder for så vidt angårdigital indberetning af oplysninger om flytning af svin begrundet i mindre land-brugsvirksomheders manglende IT-systemer eller tekniske viden jf. 3.1.2 og3.2.2.2.Fødevarer & Landbruganmoder ligeledes om, at den anførte overgangsperiodetil 2014 for alle indberetninger forlænges til en periode på fem år. Forslagetbegrundes med, at virksomhederne med en forlængelse af overgangsperioden frafire til fem år får mulighed for at nå at indrette sig på forandringen og på foreta-gelsen af de nødvendige investeringer.KommentarLandmænd skal hvert år indberette en række oplysninger til Ministeriet for Fø-devare, Landbrug og Fiskeri ifm. den fælles Husdyrindberetning og Gødnings-regnskabet, også kaldet (GHI). Gødnings- og husdyrindberetningen er ganskeomfattende og kompleks, bl.a. fordi den dækker to indberetninger. Den komplek-se indberetning vanskeliggør dermed, at landmanden f.eks. bruger offentligttilgængeligt IT-udstyr såsom på landets biblioteker. Derfor er det vurderet, atdet pga. omfanget og kompleksiteten ved denne indberetning, vil være hensigts-mæssigt, at der i bekendtgørelsen fastsættes en længere overgangsperiode på optil fem år.Med hensyn til indberetning af oplysninger om flytning af svin er der som nævnti lovforslagets bemærkninger til § 6 en meget høj digital indberetningsprocent(pt. 98,9 pct.), ligesom indberetningen er mere simpel. For de virksomheder,som foretager en manuel indberetning af oplysninger om flytning af svin, vil derblive iværksat en målrettet informationskampagne. Det vurderes således, at deforeslåede muligheder for undtagelse af virksomheder fra digital indberetningaf oplysning om flytning af svin er tilstrækkelige.Landbrug og Fødevarer har i anden forbindelse anmodet om, at det skal væredet dyrkede areal, der skal danne grundlag for afgrænsningen og ikke det ma-trikulære areal. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri kan tilslutte sig,at det bliver det dyrkede areal, der skal danne grundlag for afgrænsningen.3.3.2 Brug af posthenvendelse i forbindelse med årlige indberetningerLandbrug & Fødevarerfinder det væsentligt, at den enkelte landmand i forbin-delse med den årlige opgørelse med almindelig post får tilsendt skriftlig infor-mation om, at han skal indberette oplysningerne digitalt, medmindre landman-den selv aktivt har valgt, at denne information alene skal fremsendes digitalt viamail eller sms. Den direkte henvendelse til landmanden skal bl.a. medvirke til at
18/24
sikre, at landmanden ikke rammes af de sanktioner, som manglende indberet-ning kan føre til.Landbrug & Fødevarerunderstreger behovet for, at indkaldelsen af gødnings-regnskab m.v. fortsat finder sted ved almindelig post.KommentarPlantedirektoratet udsender i dag et brev med indkaldelse af den årlige indbe-retning. Der foreligger ikke planer om at ophøre med den eksisterende praksisfor indkaldelse af regnskaber.Der vil tillige, som det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget,blive iværksat målrettede informationskampagner. Disse vil blive iværksat i godtid, således at virksomhederne har mulighed for at indrette sig på ændringerne.

3.4 Økonomi- og Erhvervsministeriet – lov om erhvervsfremme, forslagets § 7

og lov om administration af tilskud fra Den Europæiske Regionalfond og Den

Europæiske Socialfond, forslagets § 8

3.4.1 Udpegning af medlemmer til Danmarks Vækstråd (DVR) – § 7, nr. 1 – 3)Der er generelt tilslutning til, at:Erhvervs- og arbejdsgiverorganisationerne indstiller 6 medlemmerØkonomi- og erhvervsministeren personligt udpeger 4 medlemmerMinisteren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om, hvilke ar-bejdsgiver- og erhvervsorganisationer samt lønmodtagerorganisationerder er indstillingsberettigede til DVR. Som anført i høringsbrevet for-ventes det, at der fremover udpeges fire repræsentanter efter indstillingfra DI, Dansk Erhverv, Håndværksrådet samt Landbrug og Fødevarer,én repræsentant efter fælles indstilling fra Dansk Byggeri, Tekniq – In-stallatørernes organisation og Danske Arkitektvirksomheder – DanskeArk samt én repræsentant efter fælles indstilling fra Finansrådet, Forsik-ring & Pension, Realkreditrådet samt Realkreditforeningen.Danmarks Vækstråder enig i, at der på baggrund af ændringer i de indstillings-berettigede erhvervsorganisationer er behov for at ændre sammensætningen afRådet. Rådet støtter forslaget til ny sammensætning, herunder at Rådet medudpegning af 6 medlemmer fra arbejdsgiver- og erhvervsorganisationer fortsatvil være sikret en bred indsigt i erhvervsforhold.Landsorganisationen i Danmark (LO)beklager, at man ikke benytter lejlighedentil at sikre lønmodtagerne en større repræsentation i både DVR (nuværende 2pladser) og de regionale vækstfora (nuværende 1 plads), da lønmodtagerne skalvære med til at føre de mange regionale strategier og projekter ud i livet.Tilsvarende menerFTF og AC,at lønmodtagerorganisationer, der dækker heledet videregående uddannelsesområde også bør være repræsenteret i DVR ogforeslår derfor, at antallet af lønmodtagerpladser i DVR udvides fra de nuvæ-rende to. FTF og AC mener, at de tre hovedorganisationer på arbejdsmarkedet ifællesskab bør være indstillingsberettigede til DVR’s lønmodtagerpladser for atsikre en sammensætning, der bedre afspejler hele arbejdsmarkedet.
19/24
Bornholms Vækstforum og Bornholms Kommunalbestyrelsefinder, at Born-holms Vækstforum bør være sikret en plads i DVR på lige fod med de øvrigevækstfora. Med ministerens udpegning af Lars Nørby Johansen, der også erformand for Bornholms Vækstforum, som formand for DVR, har Bornholm haften særdeles tilfredsstillende løsning, som man gerne ser danne præcedens forfremtidige udpegninger. Bornholms Vækstforum påpeger desuden, at de i mod-sætning til de øvrige vækstfora ikke vil være sikret indflydelse på den konkur-renceudsatte pulje, da midlerne indstilles via DVR.Håndværksrådetser ikke noget formål med at øge antallet af ministerudpegedepersoner og foreslår derfor, at det samlede antal rådsmedlemmer reduceres medén person.LO, Dansk Erhverv, Finansrådet, Tekniq, Landbrug & Fødevarer samt DIstøt-ter, at loven gøres mere robust overfor ændringer i organisationerne og forud-sætter, at de stadig er indstillingsberettigede til Danmarks Vækstråd.Realkreditforeningener tilfreds med som foreslået i høringsbrevet sammen medFinansrådet, Forsikring og Pension samt Realkreditrådet at blive indstillingsbe-rettiget til én repræsentant i DVR.Finansrådetkan desuden støtte modellen.IngeniørforeningenogRegistrerede Revisorer FRRforeslår, at ministeren udpe-ger en repræsentant fra hver af de to organisationer.KommentarDet vurderes generelt, at relevante organisationer og interesser er dækket af deindstillingsberettigede aktører.Det fremsatte ønske fra repræsentanter fra videnerhverv og videninstitutionerom, at videnerhverv ligestilles med de mere traditionelle erhverv, herunder at deogså sikres repræsentation i rådet, imødekommes ved, at de medlemmer, somøkonomi- og erhvervsministeren udpeger, vil være "fremtrædende erhvervsfolkog repræsentanter for videninstitutioner", jf. bemærkningerne til lovens § 7, stk.2, nr. 1.Samtidig lægges der med lovforslaget kun op til en mindre justering for så vidtangår indstillingsberettigede arbejdsgiver- og erhvervsorganisationer. Justerin-gerne skyldes organisationsændringer i de indstillingsberettigede organisatio-ner: a) HTS er fusioneret med DI b)Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI)er blevet medlem af DI c) Realkreditforeningen trådte i kraft 1. januar 2009efter Nordea Bank Danmark A/S og Realkredit Danmark A/S trådte ud afRealkreditrådet.Hver region er alene sikret én plads i rådet, hvorfor alle regioner har indflydel-se på puljens anvendelse. Bornholm er en del af hovedstadsregionen, og Born-holm er derfor ikke sikret en plads i Danmarks Vækstråd, da der alene er pladstil én vækstforumformand fra hver region i rådet. Det er derfor op til regionerneselv at koordinere internt, hvilket vækstforum der skal have plads i rådet, hvismuligheden for at have mere end ét vækstforum i en region anvendes.Set i lyset af de mange ønsker om interessevaretagelse, der er til de medlemmer,som ministeren personligt udpeger, er det ikke hensigtsmæssigt at reducere detsamlede antal medlemmer i rådet.
20/24
Forud for økonomi- og erhvervsministerens udpegning af medlemmer til Dan-marks Vækstråd skal en række indstillingsberettigede aktører afgive en fællesindstilling til økonomi- og erhvervsministeren. Såfremt de indstillingsberettigedeaktører - mod forventning - ikke kan blive enige om at afgive en fælles indstil-ling, vil aktørerne kunne indstille hver for sig, hvorefter økonomi- og erhvervs-ministeren træffer afgørelse om repræsentationen. Denne model vil indgå i denbekendtgørelse, som lovforslaget giver hjemmel til at udstede.3.4.2 Fastsættelse af udpegningsperioden for medlemmerne til de regionalevækstfora – § 7, nr. 6Danske Regioner, Region Sjælland og Vækstforum Sjællandpåpeger, at denforeslåede tekst i lovforslaget ikke er hensigtsmæssig, da det kan medføre, at etmedlem der udpeges for 4 år midt i en valgperiode til regionsrådene, skal fort-sætte i tiden efter, at et i øvrigt nyt vækstforum er udpeget.KommentarDet er mest hensigtsmæssigt, at udpegningen af medlemmerne til de regionalevækstfora følger valgperioden til regionsrådene, hvorfor medlemmer kan udpe-ges i op til fire år ad gangen.Høringssvarene har således givet anledning til justering af lovforslaget.3.4.3 Økonomi- og erhvervsministerens godkendelse af, at medlemmer af re-gionsrådet deltager i bestyrelser for selvstændige juridiske enheder – § 7, nr. 4Vækstforum Hovedstadenfremfører, at det forekommer unødig bureaukratisk,når økonomi- og erhvervsministeren i henhold til erhvervsfremmelovens § 9,stk. 5, efter indstilling fra vækstfora vil kunne godkende, at medlemmer af re-gionsrådet deltager i bestyrelser for de selvstændige juridiske enheder. Vækstfo-rum Hovedstaden har oplevet, at reglerne har forsinket en udpegning.KommentarDer har siden lovens ikrafttræden udviklet sig en fast praksis for godkendelsenaf regionsrådsmedlemmer, som vil deltage i bestyrelser for selvstændige juridi-ske enheder, som foreslås lovfæstet. Herved vil der kunne spares administrativeressourcer.Praksis består i, at regionsrådsmedlemmer kan deltage i bestyrelser for de selv-stændige juridiske enheder, hvis følgende betingelser er opfyldt:1) den selvstændige juridiske enhed skal have erhvervsfremme som væsent-ligste aktivitet,2) der skal være repræsentanter fra erhvervslivet i bestyrelsen, og3) regionsmedlemmerne må ikke få en dominerende indflydelse i den selv-stændige juridiske enhed.Høringssvarene har givet anledning til justering af lovforslaget, således at denhidtidige administrative praksis lovfæstes.3.4.4 Fleksibilitet i sammensætningen af de regionale vækstforaVækstforum Hovedstaden og Danske Regionerpåpeger, at der er behov for enstørre fleksibilitet i sammensætningen af de regionale vækstfora, jf. lov om er-hvervsfremme § 11. I henhold til de gældende regler skal regionsrådet finde femud af seks indstillingsberettigede erhvervsorganisationer i kredsen af indstil-
21/24
lingsberettigede til DVR. Én fri plads er ikke tilstrækkelig i Hovedstadsregio-nen. Derfor har der været et stigende antal observatører for at underbygge dialo-gen med aktørerne på arbejdsmarkedet.KommentarDet vurderes, at der er tilstrækkelig fleksibilitet i sammensætningen af de regio-nale vækstfora. Således er der 11 forskellige erhvervs- og arbejdsgiverorganisa-tioner at vælge imellem.3.4.5 Den konkurrenceudsatte pulje – § 8Der er bred tilslutning til en forenkling af administrationen af den konkurrence-udsatte pulje.Danmarks Vækstrådstøtter en forenkling af administrationen og udmøntningenaf den konkurrenceudsatte pulje. Det er forventningen, at ændringen vil forkorteprocessen fra ansøgning til tilsagn og dermed sikre en hurtigere sagsbehandling.Samlingen af hele sagsbehandlingen ét sted må herved forventes at medføre enpositiv effekt for ansøgerne og dermed for den erhvervsudvikling, som Dan-marks Vækstråd ønsker at stimulere gennem de kommende udbud af konkreteerhvervsudviklingsprojekter.KommentarDer er opbakning til forslaget om forenkling.3.4.6 Økonomiske og administrative konsekvenser (lovforslagets generelle be-mærkninger)Region Sjælland, Vækstforum Sjælland samt Danske Regionerbemærker, atændringen i administrationen ikke bør give anledning til, at der flyttes ressour-cer fra regionerne til staten, da der i forbindelse med regionernes etablering ikkeblev aftalt eller afsat særskilte midler til at varetage sekretariatsbetjening ogindstilling af de konkurrenceudsatte midler.KommentarDer overføres ikke ressourcer fra regionerne til staten som følge af lovforslaget.4. De hørte myndigheder, organisationer m.v.For så vidt angår forslagets §§ 1-6 er følgende myndigheder og organisationerblevet hørt:Advokatsamfundet, AES, Ankestyrelsen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,Arbejdsgiverforeningen for konditorer, bagere og chokolademagere (AKBC),Arbejdsmiljørådet, Arbejdsmiljøklagenævnet, Akademikernes Centralorganisa-tion, Bager- og Konditormestre i Danmark, Biogas, Beskæftigelsesministeriet,Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for Kaffe og The, Branche-organisationen ForbrugerElektronik, Brancheudvalget for Frø, Brancheudvalgetfor Frugt og Grønt, Bryggeriforeningen, Center for Arbejdsskadesikring i Grøn-land, DAKOFO, Danmarks Fiskehandlere, Danmarks Fiskeriforening, Dan-marks Fotohandler Forening, Danmarks Frisørmesterforening, Danmarks Han-delsstandsforeninger, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Jægerfor-bund, Danmarks Restauranter og Caféer, Danmarks Skohandlerforening, Dan-marks Sportsfiskerforbund, Danish Meat Association, Dansk Arbejdsgiverfor-ening, Dansk Byggeri, Dansk Dagligvareleverandør Forening, Dansk Energi,
22/24
Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfrugtavl, Dansk Fødevare Forum, Dansk Fåre-avl, Dansk Gartneri, Dansk Industri, Dansk Juletræsdyrkerforening, DanskKvæg, Dansk Landbrug, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Optikerforening,Dansk ornitologisk forening, Dansk Planteværn, Dansk Vand og spildevands-rensning, Dansk Skovforening, Dansk Slagtefjerkræ, Dansk Svineproduktion,Dansk Textil & Beklædning, Dansk Transport og Logistik, Danske Advokater,Danske Blomsterhandlere, Danske Møbelhandlere, Danske Regioner, DanskeSlagtermestres Landsforening, Danske Svineproducenter, Datalogisk, Datatilsy-net, De Samvirkende Købmænd, Den Danske Dyrlægeforening, Den DanskeLandinspektørforening, Den Kooperative Arbejdsgiver- og Interesseorganisationi Danmark, Det Økologiske Fødevareråd v/sekretariatet, Det økologiske råd, E-handelsfonden, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Center for Kvalitet i Erhvervs-Regulering, Finansministeriet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forbru-gerrådet, Foreningen af Danske Handelsmøller, Foreningen af Registrerede Re-visorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Tilsynsfunkti-onærer, Foreningen af Vandværker i Danmark, Forsikring og pension, For-svarsministeriet, Frie Bønder-Levende Land, Frie Funktionærer, Friluftsrådet,Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Greenpeace, GrønlandsHjemmestyre, HORESTA, Håndværksrådet, Indenrigs- og Socialministeriet,Ingeniørforeningen IDA, International Transport Danmark (ITD), Justitsministe-riet, Kirkeministeriet, KL (Kommunernes Landsforening), Klima- og Energimi-nisteriet, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Kulturmini-steriet, Landbrug og Fødevarer, Landbrugsrådet, Landsorganisationen i Dan-mark, Landsforeningen Danske Maskinstationer, Landsforeningen af danskeMælkeproducenter, Landsforeningen Dansk Fåreavl, Landsforeningen for Gyl-leramte, Ledernes Hovedorganisation, Liberale Erhvervs Råd, Mejeriforeningen,Miljøministeriet, Miljøklagenævnet, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere ogIntegration, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet forSundhed og Forebyggelse, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling,Naturklagenævnet, Noah, Nærbutikkernes Landsforening, Plankat, Rigsrevisio-nen, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgivere, Skatteministeriet, Stats-ministeriet, Skovdyrkerforeningerne, Transportministeriet, Trælasthandlerunio-nen, Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, WWF, Økologisk Lands-forening. Lægeforeningen og Tandlægeforeningen er hørt efterfølgende.Der er modtaget svar fra Foreningen af Vandværker fra Danmark, De Samvir-kende Købmænd, Dansk Industri DI, Indenrigs- og Socialministeriet, DanskVand- og Spildevandsforening, Registrerede Revisorer, Ministeriet for Flygt-ninge, Indvandrere og Integration, Kirkeministeriet, Klima- og Energiministeri-et, Dansk Detail, Trælasthandlerunionen TUN, Finanssektorens Arbejdsgiver-forening, Kulturministeriet, Dansk Transport og Logistik, Rigsrevisionen, Libe-rale Erhvervs Råd, e-Handelsfonden, Sammenslutning af Landbrugets Arbejds-giverforening SALA, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Ministeriet forVidenskab, Teknologi og Udvikling, Danmarks Restauranter og Caféer, DanskPlanteværn, Kommunernes Landsforening KL, Datatilsynet, Forsikring & Pen-sion, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Ankestyrelsen, HORESTA,Landbrug & Fødevarer, Arbejdsmiljørådet, Grønlands Selvstyre, Dansk Ar-
23/24
bejdsgiverforening, Forbrugerrådet, Danske Advokater, Forsvarsministeriet,Tandlægeforeningen, Lægeforeningen, Håndværksrådet og Advokatsamfundet.Foreningen af Vandværker fra Danmark, Indenrigs- og Socialministeriet, DanskVand- og Spildevandsforening, Registrerede Revisorer FRR, Ministeriet forFlygtninge, Indvandrere og Integration, Kirkeministeriet, Klima- og Energimini-steriet, Dansk Detail, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Kulturministeriet,Rigsrevisionen, Liberale Erhvervs Råd, Ministeriet for Sundhed og Forebyggel-se, Dansk Planteværn, Ankestyrelsen, Skatteministeriet, Arbejdsmiljørådet,Grønlands Selvstyre og Danske Advokater havde ingen bemærkningerYderligere bemærkninger til indkomne svar:I svar fra e-Handelsfonden bemærkes, at fonden ikke er en politisk organisation,og derfor ikke giver høringssvar.I svar fra Forbrugerrådet bemærkes, at rådet af ressourcemæssige årsager ikkehar mulighed for at forholde sig til forslaget og således ikke kan tages til indtægtfor at støtte forslaget eller for at gøre det modsatte.For så vidt angår forslagets §§ 7-8 er følgende myndigheder og organisationerblevet hørt:3F, Fagligt Fælles Forbund, Advokatrådet, Akademiet for de Tekniske, Viden-skaber (ATV), Akademikernes Centralorganisation (AC), A-kassen for Selv-stændige (ASE), Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Beskæftigelsesministeriet,Bornholms Regionskommune, Civiløkonomerne, CO-industri, DANAK, DenDanske Akkrediterings- og Metrologifond, DANIAmet Secretariat, DanmarksEksportråd, Danmarks Forskningsråd, Danmarks Rederiforening, DanmarksStatistik, Danmarks Vækstråd, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Byg-geri, Dansk Erhverv, Dansk ErhvervsFremme (DEF), Dansk Industri, DanskIværksætter Forening, Dansk Management Råd (DMR), Dansk Metal, DanskOpfinderforening (DaFFO), Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder,Danske Handicaporganisationer, Danske Havne, Danske Regioner, Datatilsynet,Domstolsstyrelsen, DS Håndværk & Industri, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,Erhvervsankenævnet, Eurolab Danmark, Europakommissionen, Fagligt Interna-tionalt Center (FIC), Finansministeriet, Finansrådet, Finanstilsynet, Forbruger-rådet, Foreningen af danske turistchefer, Foreningen af erhvervsserviceleveran-dører, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, F.R.I, Foreningen af Statsautorise-rede Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer FRR, Forsikring og Pension,Forskerparkforeningen i Danmark, Forsvarsministeriet, Frederiksberg Kommu-ne, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), GTS – GodkendtTeknologisk Service, HK, HORESTA, Håndværksrådet, Indenrigs- og Social-ministeriet, Indenrigs- og Socialministeriet, Ligestillingsafdelingen, Ingeniør-foreningen i Danmark, IT-Brancheforeningen, Justitsministeriet, KL, Klima- ogEnergiministeriet, Konkurrencestyrelsen, Kulturministeriet, Københavns Kom-mune, Landbrug og Fødevarer, Landdistrikternes fællesråd, Landsforeningen aflandsbysamfund, Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation,Miljøministeriet, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Mini-steriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Sundhed og Forebyg-
24/24
gelse, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Patent- og Varemær-kestyrelsen, Realkreditrådet, Region Hovedstaden, Region Midtjylland, RegionNordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark, Rektorkollegiet, Revisions-aktieselskabet af 1. december 1962, Revisionsdirektoratet for KøbenhavnsKommune, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverfor-eninger, Sammenslutningen af Danmarks Godkendte, Serviceinstitutter (GTS),Sammenslutningen af danske småøer, Sekretariatet for Nordsøprogrammet,Sikkerhedsstyrelsen, Skatteministeriet, Statens Byggeforskningsinstitut, Stats-ministeriet, Søfartsstyrelsen, Tekniq, Installatørernes organisation, Transportmi-nisteriet, Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, VisitDenmark, Vækst-Fonden, Vækstforum, Region Bornholm, Vækstforum, Region Hovedstaden,Vækstforum, Region Midtjylland, Vækstforum, Region Nordjylland, Vækstfo-rum, Region Sjælland, Vækstforum, Region Syddanmark, Øresundskomiteen.Der er modtaget svar fra Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation(AC) og Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), DANAK,Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond, Danmarks Vækstråd, DanskArbejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Industri,Danske Regioner, Datatilsynet, Domstolsstyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrel-sen, Finansrådet, Finanstilsynet, Forbrugerrådet, Foreningen af StatsautoriseredeRevisorer, Foreningen Registrerede Revisorer FRR, Forsvarsministeriet, Hånd-værksrådet, Ingeniørforeningen i Danmark, Landbrug og Fødevarer, Landsorga-nisationen i Danmark, Miljøministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug ogFiskeri, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Realkreditforeningen, RegionSyddanmark, Roskilde Universitet, Syddansk Universitet, Søfartsstyrelsen, Tek-niq, Installatørernes organisation,Vækstforum Bornholm og Bornholms Kom-munalbestyrelse, Vækstforum, Region Hovedstaden, Vækstforum, RegionNordjylland, Vækstforum, Region Sjælland og Region Sjælland, Vækstforum,Region Syddanmark, Aalborg Universitet.Lovforslagets § 9 har ikke været sendt i høring.