Erhvervsudvalget 2009-10
L 10
Offentligt
765005_0001.png
765005_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
27. november 2009

Besvarelse af spørgsmål 9 ad L 10 stillet af Erhvervsudvalget den 25.

november 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Colette Brix

(DF)

Spørgsmål 9:

Ministeren bedes fremsætte ændringsforslag til lovforslaget, så allekommuner og regioner obligatorisk skal tilsluttes Virk.dk, således at virk-somhederne også til de kommunale og regionale myndigheder får én digi-tal indgang i forbindelse med indberetninger til offentlige myndigheder.

Svar:

Indledningsvist skal jeg understrege, at det er min vurdering, at det øn-skede ændringsforslag falder udenfor det oprindelige formål med lovfors-lagets §§ 1-6 – at indføre obligatorisk digital kommunikation mellemvirksomheder og det offentlige i forbindelse med særligt udvalgte indbe-retninger.Jeg ønsker dog efterfølgende her at redegøre for det arbejde, der alleredepågår for så vidt angår udviklingen af virksomhedernes ene indgang tildet offentlige – Virk.dk. Langt størstedelen af alle erhvervsrettede indbe-retninger er allerede tilgængelige i dag på Virk.dk.Et centralt succesparameter for Virk.dk er, at myndighederne får digitali-seret deres erhvervsrettede blanketter, og at løsningerne bliver tilgængeli-ge på Virk.dk. Dette arbejde er underlagt en målsætning i regeringens di-gitaliseringsstrategi om, at virksomhederne i 2009 skal kunne tilgå allestatslige og kommunale erhvervsrettede digitale indberetningsløsningervia Virk.dk.Det bemærkes, at langt hovedparten af virksomhedernes indberetnings-forpligtelser skyldes lovgivning, der håndhæves af statslige myndigheder.Således viser tal fra 2001, at kun ca. 6 pct. af alle erhvervsrettede indbe-retninger ikke er statslige.På det statslige område er man langt med integrationen til Virk.dk. Allestatslige indberetninger kan i dag tilgås via Virk.dk enten i PDF-formateller som fuldt digitaliserede indberetningsløsninger. Målt på antallet afindberetninger kan ca. 90 pct. af de statslige indberetninger pt. foretagesfuldt digitalt via Virk.dk. Virk.dk arbejder i tæt samarbejde med myndig-hederne med at integrere en række løsninger, der skal bringe procententættere på 100 pct. Der udestår bl.a. en udfordring med at digitalisereblanketter med få årlige indberetninger.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
KL har i maj 2008 udarbejdet en strategi for tilslutningen af de kommu-nale blanketter på Virk.dk. På KL’s anbefalinger havde den daværendebestyrelse for Virk.dk besluttet, at integrationen af de kommunale blan-ketter bl.a. skal ske vha. den Offentlige Informationsdatabase (OIB). In-tegrationen af de kommunale blanketter er tæt på at være på plads, og i 1.kvartal af 2010, vil Virk.dk således kunne tilbyde virksomhederne énindgang til det offentlige for alle statslige og kommunale indberetninger.Der er derfor allerede taget initiativ til at opfylde det mål, som rejses ispørgsmålet.Danske Regioner henvender sig som udgangspunkt ikke til erhvervslivetmed henblik på indhentning af data og oplysninger i forbindelse med ind-beretningsforpligtelser. Behovet og mulighederne for integration påVirk.dk af regionernes erhvervsrettede kommunikation afgøres endeligt i1. kvartal 2010.