Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10, Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
L 103 , L 104
Offentligt
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. BLS-300-00016Den 5. marts 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 9. februar 2010 stil-let følgende spørgsmål nr. 9 (L 103 og L 104), som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Gjerskov (S).Spørgsmål nr. 9
Vil ministeren redegøre præcist for forskellene på de nuværende formændskompetencer og den fremtidige formands kompetence?Svar
Det forholder sig sådan i dag, at formandskompetencen i Miljøklagenævneter afgrænset til at kunne træffe afgørelser i sager, der ikke indeholder”spørgsmål af større eller principiel betydning”, mens den i Naturklagenæv-net er afgrænset til sager, der ikke ”skønnes at have meget væsentlig inte-resse i forhold til lovens formål”. Som det fremgår af lovbemærkningerne,vurderes det, at de to forskelligt udformede afgrænsninger svarer til hinan-den. I sager i Miljøklagenævnet kan formanden endvidere træffe afgørelse,hvis den alene beror på en juridisk vurdering.I dag træffes afgørelsen af formanden på nævnets vegne i ca. 90 % af sa-gerne, og det er tanken at formanden i det nye nævn skal træffe afgørelser itilsvarende omfang.Det foreslås, at formanden for Natur- og miljøklagenævnet på nævnetsvegne skal kunne træffe afgørelse i sager, der ikke indeholder spørgsmål afstørre eller principiel betydning samt i sager, hvis afgørelse alene beror påen juridisk vurdering. Kompetencen til at træffe afgørelse i sager, der aleneberor på en juridisk vurdering foreslås således udvidet til at gælde helenævnets sagsområde.Som noget nyt får formanden kompetence til i særlige tilfælde at flytte kon-krete klagesager til en anden nævnssammensætning end den, som er an-ført i den lovgivning, som omhandler det konkrete område. Formanden kanendvidere i ganske særlige tilfælde beslutte, at en sag skal behandles afnævnet med deltagelse af både et eller flere sagkyndige medlemmer og demedlemmer, der er udpeget af Folketinget og Højesteret.De foreslåede regler om formandens kompetence skal ses i sammenhængmed lovforslagets bestemmelser om orientering af visitationsudvalgene ogde medlemmer, der er udpeget af Folketinget og Højesteret. Som noget nyt
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
foreslås, at orienteringen ved ukomplicerede sager og sager, hvis afgørelsealene beror på en juridisk vurdering, kan ske efter at sagen er afgjort, jf.også besvarelsen af spørgsmål 10.
Karen Ellemann
/
Niels Christensen
2