Erhvervsudvalget 2009-10
L 106
Offentligt
816680_0001.png
816680_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
22. marts 2010

Besvarelse af spørgsmål 2 ad L 106 stillet af Erhvervsudvalget den

22. februar 2010 efter ønske fra Frank Aaen (EL).

Spørgsmål 2:

Ministeren bedes komme med tre eksempler på mulige politiske lovover-trædelser, der efter lovændringen ikke længere vil være omfattet af for-buddet mod udlevering.

Svar:

For så vidt angår tre eksempler på mulige politiske lovovertrædelser, derefter lovændringen ikke længere vil være omfattet af forbuddet mod ud-levering, har jeg forelagt spørgsmålet for Justitisministeriet, der haroplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:”Efter udleveringslovens § 5 kan udlevering for en politisk lovovertræ-delse som udgangspunkt ikke finde sted. Efter bestemmelsens stk. 3 gæl-der dette forbud ikke, når handlingen er omfattet af en række internatio-nale konventioner. Med lovforslaget foreslås denne undtagelsesbestem-melse udvidet til også at omfatte handlinger omfattet af visse bestemmel-ser i konventionen af 10. marts 1988 til bekæmpelse af ulovlige handlin-ger mod søfartssikkerheden (SUA-konventionen) og protokollen af 10.marts 1988 til bekæmpelse af ulovlige handlinger mod sikkerheden forfastgjorte platforme, der befinder sig på kontinentalsokkelen (1988-protokollen), begge som ændret ved protokollerne af 1. november 2005.De pågældende bestemmelser i konventionen og protokollen opregner enlang række kriminelle handlinger, herunder med terrorforsæt at anvendeskibe eller platforme til at forårsage død eller omfattende ødelæggelsebl.a. på miljøet eller at anvende atomvåben mv. fra eller mod skibe ellerplatforme.Spørgsmålet er herefter, hvornår sådanne kriminelle handlinger kan ansesfor at være politiske.Det fremgår af forarbejderne til udleveringslovens § 5, at vurderingen af,om en lovovertrædelse er politisk, afhænger af en konkret helhedsvurde-ring, hvorved der navnlig lægges vægt på arten af den eller de interesser,der er krænket ved lovovertrædelsen, og på gerningsmandens motiv, jf.Folketingstidende 1966-67, 2. samling, Tillæg A, sp. 2547.Bestemmelsen er bl.a. ændret ved lov nr. 417 af 10. juni 1997 om æn-dring af lov om udlevering af lovovertrædere (Gennemførelse af EU-udleveringskonventionen). Det fremgår af bemærkningerne til lovforsla-
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
get, at begrebet ”politisk forbrydelse” i de danske udleveringsregler haren forholdsvis snæver rækkevidde. At en lovovertrædelse har et politiskmotiv, er således ikke i sig selv tilstrækkeligt til, at den i udleverings-mæssig sammenhæng anses for en politisk forbrydelse, jf. Folketingsti-dende 1996-97, Tillæg A, s. 4488f.Højesteret har i en kendelse trykt i Ugeskrift for Retsvæsen, 1995, side887, i forbindelse med en anmodning om udlevering taget stilling til,hvorvidt udbredelse af nazistisk propaganda i Tyskland måtte anses foren politisk forbrydelse. Højesteret udtalte i den forbindelse, at "uanset at(den pågældende persons) motiv til de begåede handlinger kan være afpolitisk karakter, finder Højesteret, at bestemmelsen i (udleveringslovens)§ 5, stk. 1, om politiske lovovertrædelser ikke bevirker, at udleveringsbe-slutningen er ulovlig. Det bemærkes herved, at de forhold, som de tyskemyndigheder ifølge udleveringsbegæringen ønsker at drage (den pågæl-dende person) til ansvar for, efter en helhedsvurdering ikke først ogfremmest vedrører angreb på et politisk system, men derimod trusler, for-hånelser og nedværdigende omtale af minoritetsgrupper."Om en forbrydelse omfattet af de pågældende bestemmelser i SUA-konventionen eller 1988-protokollen kan anses for politisk må i givet faldafgøres af domstolene efter en konkret vurdering af sagens omstændighe-der.Justitsministeriet bemærker i forlængelse heraf, at udlevering efter om-stændighederne fortsat kan nægtes med henvisning til andre bestemmel-ser i udleveringsloven, f.eks. § 6, hvorefter udlevering ikke må finde sted,hvis der er fare for, at den pågældende efter udleveringen på grund af sinafstamning, sit tilhørsforhold til en bestemt befolkningsgruppe, sin religi-øse eller politiske opfattelse eller i øvrigt på grund af politiske forhold vilblive udsat for forfølgelse, som retter sig mod den berørte persons liv el-ler frihed eller i øvrigt er af alvorlig karakter.Det vil også være muligt at afslå udlevering, hvis det i særlige tilfælde,navnlig under hensyn til den pågældendes alder, helbredstilstand eller an-dre personlige forhold må antages, at udlevering ville være uforeneligmed humanitære hensyn, jf. udleveringslovens § 7.Endvidere kan udlevering fortsat kun ske på vilkår, at dødsstraf ikkefuldbyrdes for den pågældende handling, jf. udleveringslovens § 10, nr.3.”