Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 126 Bilag 1
Offentligt
798287_0001.png
798287_0002.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG9. februar 2010
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø(Samarbejde om sikkerhed og sundhed m.v.)
J.nr. 20090054829TMI/Kpr
Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mail
Arbejdstilsynet26. april 2010 og 1. oktober 2010Charlotte Skjoldager72208951[email protected]
I det følgende vurderes lovforslag om ændring af arbejdsmiljøloven (Samarbejdeom sikkerhed og sundhed m.v.)

Baggrund for lovforslaget

Med lovforslaget fremsætter regeringen forslag til nye regler for virksomhedernesarbejdsmiljøorganisation, dvs. de regler som fastlægger de interne strukturer, derskal være i virksomhederne, for at der kan foregå et samarbejde om at sikre et sik-kert og sundt arbejdsmiljø. Reglerne er ikke ændret væsentligt siden 1977. Lov-forslaget er udarbejdet på baggrund af de anbefalinger, som et enigt trepartsudvalgbestående af arbejdsmarkedets parter i Arbejdsmiljørådet og Arbejdstilsynet erfremkommet med.Herudover indeholder det kommende lovforslag en række mindre ændringer:Adgang for læger til virksomhedens arbejdspladsvurdering i visse tilfælde.Påbud om destruktion af ulovlige tekniske hjælpemidler m.v.Arbejdstilsynets adgang til oplysninger i indkomstregistret og i told- og skatte-forvaltningens registreringssystem for virksomheder (Erhvervssystemet).Udvidelse af personkredsen i arbejdsmiljølovens tavshedspligtsbestemmelse.Præcisering af, at klager over afgørelser truffet af Arbejdstilsynet på baggrundaf forordninger kan påklages til Arbejdsmiljøklagenævnet.Præcisering af arbejdsgivers strafansvar (personligt ejede virksomheder).Efter Arbejdstilsynets vurdering er disse mindre ændringer af en sådan karakter, atdet ikke er relevant at inddrage ændringerne i en ligestillingsvurdering. Nedenfor erderfor alene behandlet de foreslåede ændringer om virksomhedernes samarbejdeom sikkerhed og sundhed.

Lovforslagets hovedformål

Forslaget om at ændre reglerne om virksomhedernes samarbejde om sikkerhed ogsundhed tilgodeser tre mål: En forenklet organisering af virksomhedens samarbejdeom arbejdsmiljø, en mere fleksibel og målrettet arbejdsmiljøuddannelse og en styr-
kelse af samarbejdet om arbejdsmiljø på virksomheder med under 10 ansatte. For-slaget indeholder følgende konkrete elementer:Bestemmelser om organisering af virksomhedens arbejdsmiljøorganisation, somgør det muligt at strukturere den under hensyntagen til den enkelte virksomhedog dens arbejdsmiljøforhold og sådan, at de ansattes kontakt til deres arbejds-miljørepræsentanter tilgodeses.Nye regler for virksomhedernes årlige tilrettelæggelse af arbejdsmiljøarbejdet.Ny aftalemulighed for at etablere arbejdsmiljøorganisation, som omfatter flerevirksomheder.Nye regler om en obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse for medlemmer af ar-bejdsmiljøorganisationen og pligt for arbejdsgiveren til at tilbyde løbende, sup-plerende uddannelse.

Målgrupper for lovforslaget

De foreslåede regler om organisering af virksomhedernes interne arbejdsmiljøar-bejde omfatter alle virksomheder med ansatte. Målgruppen er således arbejdsgive-re, arbejdsledere og øvrige ansatte, herunder de repræsentanter, som de ansattevælger til at indgå i arbejdet om sikkerhed og sundhed.En sekundær målgruppe for forslaget er de arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisa-tioner og virksomheder, som kan indgå aftaler om fravigelse af forslagets regler omorganisering af samarbejdet om sikkerhed og sundhed på virksomheden.Arbejdstilsynet har ikke fuldstændige talmæssige oplysninger vedrørende de nævn-te grupper. Da Arbejdstilsynet vurderer, at disse gruppers forhold i relation til lige-stillings- og kønsaspekter ikke påvirkes af lovforslaget, har Arbejdstilsynet ikke ianledning af lovforslaget foranstaltet en detaljeret opgørelse af antallet af de berør-te personer og deres kønsfordeling.

Samlet vurdering

De foreslåede regler er kønsneutrale i deres formulering. Det skønnes, at lovforsla-get ikke påvirker eventuelt eksisterende forskelle, som måtte have betydning for li-gestillingen. Det er Arbejdstilsynets vurdering, at det ikke er nødvendigt at gen-nemføre en egentlig vurdering af lovforslagets ligestillingsmæssige aspekter.
2