Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 126
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 16. marts 2010 stillet følgende spørgsmål nr.18 (L 126), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra TorbenHansen.
23. Marts 2010J.nr. 20090054829
”Ministeren bedes i forlængelse af svaret på L 126 - spørgsmål 11 oplyse, omrækkevidden af ministerens svar om, at ”Arbejdsgiverne og arbejdstagerne kanogså vælge mundtligt at redegøre for processen”. I hvilke situationer er dettilstrækkeligt at redegøre mundtligt for processen med den årligearbejdsmiljødrøftelse, og hvilke krav stilles der til den mundtlige redegørelse?”Endeligt svar:
Det fremgår af min besvarelse af spørgsmål på spørgsmål 11, at virksomhederneskal dokumentere, at den årlige arbejdsmiljødrøftelse har fundet sted.Det vil være således, at Arbejdstilsynet ved første tilsynsbesøg i en virksomhed vilvejlede om de nye regler. I den forbindelse vil såvel skriftlig dokumentation sommundtlig redegørelse om arbejdsmiljødrøftelsen blive accepteret.Arbejdstilsynet vil samtidig vejlede om, at der ved senere tilsynsbesøg skal forelig-ge skriftlig dokumentation for den årlige drøftelse.På denne måde får alle virksomheder en grundig orientering om de nye regler.
Venlig hilsen
Inger Støjberg