Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 126
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 17. marts 2010 stillet følgende spørgsmål nr.28 (L 126), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Bar-fod.
23. Marts 2010J.nr. 20090054829
”Det fremgår af ministerens svar L 126 - spm. 9, at de ansatte skal kunnekontakte deres arbejdsmiljørepræsentanter. Ministeren bedes oplyse, om dettebetyder, at ansatte kan ringe til sin Arbejdsmiljørepræsentant om natten, og omdenne så er pligtig til at svare på problemet, herunder efterfølgende at tagekontakt til vedkommende vedr. løsning af problemet?”
Med lovforslaget videreføres de grundlæggende regler om arbejdsmiljøorganisati-onens opgaver og funktion, ligesom der ikke ændres ved pligter og rettigheder i re-lation hertil. Det er hensigten med lovforslaget at opretholde det eksisterende be-skyttelsesniveau for de ansatte.Det indebærer bl.a., at alle ansatte fortsat vil have mulighed for at drøfte arbejds-miljøforhold med medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen. De ansatte skal så-ledes, mens de er på arbejde, have mulighed for at kontakte arbejdsmiljørepræsen-tanten og de øvrige medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen. Kontakten kan skepersonligt, via mail, pr. telefon m.m. Er repræsentanten eller de øvrige medlemmeraf arbejdsmiljøorganisationen ikke til stede, skal der være adgang til at aftale ettidspunkt, hvor den ansatte kan drøfte arbejdsmiljøforhold med dem. Drøftelsenbehøver ikke at ske inden for samme dags arbejdstid, men fx inden for et par dage,og skal kunne finde sted i den ansattes arbejdstid.Opstår der en akut situation, skal den ansatte, hvis ikke medlemmerne af arbejds-miljøorganisationen er til stede, kunne tilkalde en ansvarlig repræsentant for virk-somhed. Dette er i overensstemmelse med de nuværende regler.
Venlig hilsen
Inger Støjberg