Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
L 127 Bilag 1
Offentligt
805251_0001.png
805251_0002.png
805251_0003.png
805251_0004.png
N O T AT
11. januar 2010J.nr. 2504/1223-0031
Høringsnotat vedrørende udkast til lov om ændring af lov om miljøvenligt design afenergiforbrugende produkter

1. Indkomne høringssvar

Forslag til lov om ændring af lov om miljøvenligt design af energiforbrugende produkter blevsendt i ekstern høring den 25. november 2009 med frist for høringssvar den 16. december2009.Energistyrelsen har modtaget 15 høringssvar, hvoraf 11 har meddelt, at de ikke har bemærk-ninger til lovforslaget.I det følgende gennemgås de væsentligste høringssvar. Energistyrelsens kommentarer hertil eranført i kursiv. Det bemærkes, at høringssvarene kun er gengivet i hovedtræk. Ønskes meredetaljerede oplysninger om svarenes indhold, henvises der til de fremsendte høringssvar, somer medtaget i bilag 1.Høringssvarene har kun givet anledning til, at der er foretaget enkelte uddybninger og tyde-liggørelser i bemærkningerne til lovforslaget.

Generelle kommentarer

Dansk Erhverv og Novozymes ser positivt på udvidelsen af eco-design-direktivet til at omfat-te ikke bare energiforbrugende, men også energirelaterede produkter.Dansk Erhverv understreger behovet for, at der efterlades tilstrækkelig tid til, at virksomhederkan tilpasse sig de ændrede krav til energirelaterede produkters ydeevne. Dansk Erhverv anfø-rer, at varer ofte købes ind i meget store partier, og det kan være forbundet med store økono-miske omkostninger at skulle udskifte en hel lagerbeholdning grundet ændrede lovgivnings-mæssige krav.Kommissionen og medlemslandene er enige om, at gennemførelsesforanstaltninger i henholdtil direktivet bør vedtages som såkaldte Kommissionsforordninger. Kommissionsforordningerhar direkte retsvirkning i hele EU. Forordninger sikrer, at krav til energirelaterede produkterfår virkning på samme tid i alle EU’s medlemslande. De europæiske erhvervs- og industri-brancheorganisationer støtter synspunktet om, at lovgivningskrav bør træde i kraft på sammetidspunkt i samtlige EU's medlemslande. Når kravene til de forskellige energirelaterede pro-dukter gennemføres som forordninger, har Danmark imidlertid ikke mulighed for nationalt atfastsætte egne ikrafttrædelsestidspunkter. Gennem arbejdet i den komité, som rådgiver Kom-Side 1
missionen i forbindelse med fastlæggelse af krav til de forskellige energirelaterede produkter,vil Energistyrelsen arbejde for, at der gives erhvervslivet tilstrækkelig omstillingstid til, at be-rørte virksomheder kan tilpasse sig til de ændrede krav. Eco-design-direktivets bestemmelserindebærer, at produkter som er bragt i omsætning inden det tidspunkt, hvor bestemte krav fårvirkning, og som derfor eksempelvis ligger på lager hos en forhandler, altid fortsat kan for-handles.

Begrebet ”energirelaterede produkter”

Dansk Erhverv og Novozymes har kommentarer til begrebet ”energirelaterede produkter”.Novozymes påpeger, at der i lovforslagets bemærkninger kun er angivet eksempler på energi-relaterede produkter fra byggesektoren. Novozymes fremhæver brugen af enzymer i industri-elle processer, i landbruget og forbrugerprodukter som et betydeligt samfundsmæssigt poten-tiale for energieffektivisering, reduktion af energiforbruget og for emissioner af drivhusgas-ser. I den forbindelse peger Novozymes på muligheden for at foretage tøjvask ved lav tempe-ratur med brug af enzymholdige vaskemidler. Novozymes imødeser Energistyrelsens ogKommissionens arbejde med i 2010 at uddybe, hvilke produkter der omfattes.Dansk Erhverv ”opfordrer til, at definitionen på energirelaterede produkter tydeliggøres”.Lovforslagets definition på energirelaterede produkter følger af direktivets artikel 2, pkt. 1.Energistyrelsen har i bemærkningerne til loven anvendt de samme eksempler, som er anført afKommissionen. Under forhandlinger i Rådets arbejdsgruppe om energi efterlyste Danmarkog en række øvrige medlemslande en mere udtømmende liste med eksempler på bredden i be-grebet ”energirelaterede produkter”. Kommissionen afviste at fremlægge en sådan liste.Kommissionen har dog senere i efteråret 2009 i forbindelse med et møde i den komité, sområdgiver Kommissionen om udformningen af gennemførelsesforanstaltninger i henhold til di-rektivet, tilkendegivet, at en arbejdsplan for hvilke produkter, der vil blive vurderet med hen-blik på fremlæggelse af forslag til gennemførelsesforanstaltninger, er under udarbejdelse iKommissionen. Kommissionen tilkendegav, at arbejdsplanen kan forventes fremlagt i foråret2010, og at den vil afspejle Kommissionens syn på, hvor bredt begrebet ”energirelateredeprodukter” skal fortolkes.Når Kommissionens arbejdsplan fremlægges, vil Energistyrelsen sørge for, at planen bliverlagt på styrelsens hjemmeside og fremsendt til de eksterne interessenter, som har tilkendegi-vet, at de ønsker at blive orienteret om Kommissionens forslag inden for dette fagområde. Iforbindelse med fastlæggelse af en dansk holdning til Kommissionens arbejdsplan vil Energi-styrelsen tage de synspunkter, som fremkommer fra interessenterne og andre berørte parter, ibetragtning.

Behandling af persondataoplysninger

Datatilsynet anfører, at i det omfang lovforslaget indeholder bestemmelser, hvor der er taleom persondataoplysninger omfattet af persondatalovens anvendelsesområde, forudsætter Da-tatilsynet, at behandlingen vil ske i overensstemmelse med persondataloven.Datatilsynets bemærkninger er blevet taget i betragtning i forbindelse med vedtagelsen af ho-vedloven. Nærværende lovforslag indeholder ingen ændringer i forhold til de bestemmelser,hvor persondatalovens anvendelsesområde er relevant.
Side 2

Administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.

Dansk Erhverv fremfører, at lovforslaget medfører yderligere administrative byrder for er-hvervslivet, sådan som det er oplyst i afsnit 4 i lovbemærkningerne. Dansk Erhverv opfordrertil, at byrdeniveauet holdes på et absolut minimum, og at de konkrete krav til dokumentationog indrapporteringer vedtages i dialog med erhvervslivet. Dansk Erhverv er endvidere enig i,som anført i afsnit 7 i lovbemærkningerne, at lovforslaget kan føre til mindsket energiforbrugpå sigt, men ikke at energiforsyningssikkerheden umiddelbart vil blive påvirket af forslaget.Det er Energistyrelsens vurdering, at størrelsen af erhvervslivets administrative byrder sam-let set er små. Energistyrelsen er enig med Dansk Erhverv i, at byrdeniveauet bør holdes på etabsolut minimum. De administrative byrder er i vid udstrækning fastlagt i direktivet og vil iøvrigt ikke kunne besluttes af det enkelte medlemsland.En række af de produkter, som bliver omfattet af gennemførelsesforanstaltninger med kravom øget energieffektivitet, forventes i øvrigt at være produkter, som erhvervslivet benytter el-ler som på anden måde påvirker erhvervslivets energiforbrug. Det er således ikke kun privat-forbrugerne, som opnår økonomisk fordel af energieffektivitetskravene til de energirelateredeprodukter gennem reducerede omkostninger til energiforbrug, men også virksomhederne.Energistyrelsen vurderer, at et lavere energiforbrug vil have en positiv indvirkning på energi-forsyningssikkerheden, både i EU som helhed og nationalt.

Korrektion

Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske husholdningsapparater (FEHA) bemær-ker, at overskriften til kapitel 2 skal ændres, således at ”energiforbrugende” rettes til ”energi-relaterede”.Korrektion er foretaget i lovteksten.
Side 3
Bilag 1: Liste med høringsparter, som har afgivet høringssvarAdvokatrådetBeredskabsstyrelsenDansk EnergiDansk ErhvervDansk FjernvarmeDatatilsynetDansk Gasteknisk Center (DGC)Dansk IndustriEnergitilsynetForeningen af fabrikanter og importører af elektriske husholdningsapparater (FEHA)Foreningen af Registrerede Revisioner (FFR)Foreningen af Statsautoriserede RevisorerNaturgas Midt-Nord I/SNordsøenhedenNovozymes A/S
Side 4