Retsudvalget 2009-10
L 163
Offentligt
849638_0001.png
849638_0002.png
849638_0003.png
849638_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
20. maj 2010Dyrevelfærdskontoret2010-156-0242MCO41059
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 61 vedrørende forslagtil lov om ændring af lov om hunde og dyreværnsloven (Forbud mod be-siddelse mv. af visse hunde, båndpligt, aflivning af hunde, der skambi-der, midlertidig frakendelse af retten til at have med dyr at gøre mv.) (L163), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3.maj 2010.
Lars Barfoed/Jens Teilberg Søndergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 61 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om

hunde og dyreværnsloven (Forbud mod besiddelse mv. af visse hun-

de, båndpligt, aflivning af hunde, der skambider, midlertidig fra-

kendelse af retten til at have med dyr at gøre mv.) fra Folketingets

Retsudvalg:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. maj 2010fra Helge Andersen, herunder hvem der er ansvarlig for atfjerne hundes efterladenskaber, og om der efter ministerensopfattelse er behov for lovændringer vedrørende ansvarspla-ceringen.”

Svar:

Helge Andersen har rettet henvendelse til Folketingets Retsudvalg vedrø-rende ansvaret for bortskaffelse af hundes efterladenskaber. Helge An-dersen anfører i den forbindelse, at det bør fremgå af hundeloven, at hun-deejeren har pligt at fjerne hundens efterladenskaber fra offentligt til-gængelige områder.Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Transportministeriet, der har oplyst følgende:”Pligter for hundes ledsagereVejlovgivningen bygger på et princip om, at det er forbudt atefterlade affald som f.eks. hundes efterladenskaber på vej-arealer, herunder fortove.For så vidt angår offentlige veje følger det således af § 102,stk. 1, nr. 1 i vejloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 893 af 9.september 2009, at en offentlig vejs vejareal ikke må anven-des til varig eller midlertidig anbringelse af affald m.m. udenvejbestyrelsens tilladelse.Det samme gælder for private fællesveje i byer og bymæssigbebyggelse, jf. § 49, stk. 1, nr. 1, i privatvejsloven, jf. lovbe-kendtgørelse nr. 433 af 22. maj 2008.Den, der overtræder bestemmelserne i vejlovens § 102, stk.1, og privatvejslovens § 49, stk. 1, ved uden kommunens til-ladelse at anbringe affald på vejareal kan straffes med bøde,jf. vejlovens § 113, stk. 1, nr. 2, og privatvejslovens § 67,stk. 1. Endvidere er der efter både vejlovens og privatvejslo-ven mulighed for, at affaldet kan fjernes for den pågælden-des regning.
2
Endelig følger det af § 17 i lov om vintervedligeholdelse ogrenholdelse af veje (vintervedligeholdelsesloven), jf. lovbe-kendtgørelse nr. 391 af 22. maj 2008, at hvis nogen efterla-der eller henkaster affald eller genstande, der er til ulempefor færdslen eller er særligt forurenende, på en vej eller ensti, der er åben for almindelig færdsel, kan kommunen og ipåtrængende tilfælde politiet lade det efterladte eller henka-stede fjerne for den pågældendes regning. Denne lov gælderogså for private fællesveje på landet.Grundejeres pligterAt en hunds ledsager har pligt til at fjerne hundens efterla-denskaber fra vejarealer, herunder fortove, udelukker ikke, atogså en grundejer kan have en renholdelsespligt.Kommunen kan således som vejbestyrelse bestemme, atejerne af ejendomme, der grænser til en offentlig vej eller stii byer og bymæssig bebyggelse, skal renholde fortov og stiud for ejendommene, jf. vintervedligeholdelseslovens § 5,stk. 1. Beslutningen skal forhandles med politiet.Hvis kommunen ikke har truffet en sådan beslutning, påhvi-ler pligten kommunen, jf. vintervedligeholdelseslovens § 4,stk. 1.Kommunen kan endvidere efter forhandling med politiet på-lægge ejerne af ejendomme, der grænser til private fællesve-je i byer og bymæssige områder, at renholde såvel fortovetsom kørebanen, jf. vintervedligeholdelseslovens § 7, stk. 1.Tilsvarende kan kommunen bestemme, at private fællesvejepå landet og private veje, som er åbne for offentlig færdselog af væsentlig betydning for denne, fx interne boligveje ogveje på havneområder, skal renholdes, jf. vintervedligehol-delseslovens §§ 8 og 9.Renholdelsespligten omfatter efter vintervedligeholdelseslo-vens § 13, stk. 1, bl.a. pligt til at fjerne affald og andet, der ersærlig forurenende eller til ulempe for færdslen. Kommunenkan efter forhandling med politiet fastsætte nærmere konkre-te bestemmelser om renholdelsens udførelse, jf. bestemmel-sens stk. 3.Kommunen fører tilsyn med, at grundejerne overholder de-res forpligtelser, og hvis en grundejer ikke renholder til-strækkeligt, kan kommunen fjerne affaldet på grundejerensregning.Den, der overtræder bestemmelserne i vintervedligeholdel-seslovens § 5, § 7, stk. 1, og § 13, kan straffes med bøde, jf.vintervedligeholdelseslovens § 20, stk. 1.”3
Da der således allerede i vejlovgivningen findes regler, som indebærer, aten hunds ledsager har pligt til at fjerne hundens efterladenskaber fra vej-arealer, herunder fortove, er det Justitsministeriets opfattelse, at der ikkeer behov for tillige at regulere ansvaret for bortskaffelse af hundes efter-ladenskaber i hundeloven.
4