Retsudvalget 2009-10
L 164 Bilag 3
Offentligt
829861_0001.png
829861_0002.png
829861_0003.png
NOTAT til Folketingets RetsudvalgKøbenhavn, 16. april 2010
Om L 164 – forslag til lov om ændring af straffeloven,m.fl. - om nedsættelse af den kriminelle lavalder til 14år.Den 15. april 2010 førstebehandledeFolketinget et forslag om at nedsætte denkriminelle lavalder fra 15 år til 14 år.Det fremgår af justitsministerens skriftligefremsættelse af 17. marts 2010, at formåletmed at nedsætte den kriminelle lavalder til 14år er, at de 14-årige skal behandles efter desammen regler, som de 15-17-årige – fordi deunge skal mødes med fasthed ogkonsekvens, og dette – anfører regeringen –sker bedst inden for det strafferetlige system.Forslaget er betænkeligt derved, at det gårimod selve formålet og hensigterne med FN’sBørnekonvention,somDanmarkharundertegnet. Lovforslaget er et afgørendebrud med den forståelse af konventionen,som Danmark traditionelt har været fortalerfor: At sætte hensynet til barnets tarv først –og det vil især sige: Tage hensyn til børnssærlige forudsætninger og behov på en sådanmåde, at lovgivningen kan forventes at virkeefter sin erklærede hensigt.Med nærværende lovforslag vil man straffemindreårige som voksne, selv om tidligeretiders erfaringer med ungdomsfængsler viser,at fængselsstraf til børn og unge ikke virkerkriminalitetsdæmpende, men snarere somudklækningsanstalter for unge kriminelle.Børnekonventionens artikel 3, foreskriver, at”Ialle foranstaltninger vedrørende børn, hvadenten disse udøves af offentlige myndighedereller private institutioner for social velfærd,domstole,forvaltningsmyndighederellerlovgivende organer,skal barnets tarvkomme i første række.(Vores udhævning).Artikel 3, stk. 2, nævner videre, at”deltagerlandene påtager sig at sikre barnetden beskyttelse og omsorg, der er nødvendigfor det trivsel..[…]”I forhold til konventionens krav om, at alleforanstaltninger skal være begrundet ibarnetstarvmå spørgsmålet om at nedsætte denkriminelle lavalder forstås som et krav om, aten nedsættelse af lavalderen vil være gavnligfor børn og unge i Danmarki den forstand, atden kan hjælpe dem til at holde sig ude afkriminalitet og vokse op og få envelfungerende tilværelse som aktive oglovlydige samfundsborgere.Forpligtelsen i artikel 3, stk. 2, om at sikrebeskyttelse og omsorgmå forstås som et kravom, at foranstaltninger over for børn, som harbegået kriminalitet, ikke blot bart kan have tilformål at udvisefasthed og konsekvens,mentværtimod stedse holde fast i, at børn harsærlige behov og særlige rettigheder, somskal tilgodeses – fordi de er børn. Og det erogså i dette lys – at børn ikke er små voksne– man skal forstå Børnekonventionens forbudmod, at børn sidder varetægtsfængslet ellerafsoner fængselsstraffe sammen med voksne.Sidenforslagetblevfremsat,harbørnesagkyndige, kriminologer, sociologer ogfængselspersonalets organisationer frarådet,at man nedsætter den kriminelle lavalder til 14år. Al erfaring viser, at fængselsstraffe skaderbørn og unge, siges det samstemmende.Fængselsstraffe risikerer at gøre børn og1
GENERELLE BEMÆRKNINGER1Forholdet til FN’s Børnekonvention.Forslaget om at nedsætte den kriminellelavalder til 14 år for at kunne møde børnenemed ”fasthed og konsekvens – inden for detstrafferetlige system” bryder afgørende medhele grundtanken og hensigterne bagBørnekonventionen, som Danmark traditionelthar støttet og været fortaler for.
Om L 164 – forslag til lov om ændring af straffeloven, m.fl. - om nedsættelse af den kriminelle lavalder til 14 år.— NOTAT til Folketingets Retsudvalg
unge til kriminelle voksne, er den overordnedekonklusion.På den baggrund finder Amnesty Internationaldet tvivlsomt, om lovforslaget er ioverensstemmelsemedFN’sBørnekonvention.
arresthuse for voksne underhele eller dele afvaretægtsfængslingen.Begrundelsen for at anbringe 15-17-årige iarresthuse, selv om det indebærer, at de ungeer frihedsberøvet sammen med voksneindsatte (skønt i placeret i bestemte afdelingerfor sig selv), er, at der ikke er den fornødnekapacitet på de lukkede institutioner, hvor deunge efter lovens udgangspunkt skalanbringes.Når også 14-årige kan frihedsberøves efterstrafferetsplejens regler, vil mangelen påsærlige institutionspladser til unge bliveendnu større og betyde, at endnu flereunge under 18 år anbringes sammen medvoksne varetægtsarrestanter, i strid medBørnekonventionens artikel 37

1

.Sænkes den kriminelle lavalder til 14 år, vilbørn på 14 år, i stedet for pædagogiskeforanstaltninger, kunne anbringes i VestreFængsel på samme måde, som det sker for15-17-årige i dag.En vedtagelse af lovforslaget vil dermed iendnu højere grad få Danmark påkollisionskurs med Børnekonventionen ogudsætte endnu flere børn og unge for enkriminel påvirkning fra voksne kriminelle – istrid med det erklærede formål medlovforslaget.FN’s Børnekomité har eksamineret Norge –som på mange måder ligner Danmark i sinlovgivning om børn - og i sin udtalelse frajanuar 2010 udtalt betydelig kritik af dennorske praksis – for nøjagtigt de sammeproblemer med frihedsberøvelse af børn ogunge, som Danmark har. Det må forventes, atkritikken af Danmark vil blive endnu stærkere,1
KONKRETE BEMÆRKNINGEROm nedre grænser for den kriminelle lavalder.FNs Børnekomité har gentagne gange udtalt,at selv om konventionen ikke indeholder faste,nedre aldersgrænser, så bør staterne stedsestræbe efter at sætte den så højt som muligt.Når det har været hævdet, at komiteen harudtrykt sig på en måde, som kan fortolkessom støtte til, at Danmark sætter denkriminelle lavalderned,er det ikke loyalgengivelse af komiteens anbefalinger. Alderen14 har været nævnt af komiteen i forhold tillande, som ikke har haft nogen kriminellavalder eller en kriminel lavalder på 5-9 år.Om fængsling af mindreårige.Børnekonventionens artikel 37,(b) pålæggerstaterne at sikre, at frihedsberøvelseanvendes somsidste udvejogkortest muligetidsrum.Børnekonventionens artikel 37, (c), pålæggerstaterne at sikre, at børn, der frihedsberøves,holdes adskilt fra voksne.Som det også er nævnt i den SupplerendeNGO-rapport af maj 2009 – til den danskeregerings fjerde periodiske rapport til FN’sKomitéforBarnetsRettigheder(Børnekomiteen), er det et problem, at dendanske lovgivning fortsat giver mulighed for atunge i alderen 15-17 år kan anbringes ivaretægtsfængsler, som også anvendes tilfrihedsberøvelse af voksne.Efter degældende regler skal børn og ungesomudgangspunktanbringesisærligeinstitutioner, det såkaldte varetægtssurrogat,men op mod halvdelen af alle under 18 år,som idømmes ubetinget fængselsdom ellerungdomssanktion, har været anbragt i et
Landets arresthuse er forældede og konstruerede på
en måde, som indebærer, at den varetægtsfængsledereelt er alene (uden samvær med andre) omkring 23timer i døgnet – dvs. er anbragt i de facto isolation.Varetægtsfængslerneergrundafderesutidssvarende indretning oftest mere belastende atopholde sig i end afsoningsanstalterne, hvor mananbringerkriminalitet.personer,somerfundetskyldigei
Om L 164 – forslag til lov om ændring af straffeloven, m.fl. - om nedsættelse af den kriminelle lavalder til 14 år.NOTAT til Folketingets Retsudvalg2
når den nuværende praksis kommer til ogsåat omfatte 14-årige.Detidsmæssigegrænserforvaretægtsfængsling af børn og unge under 18år.Efter retsplejeloven gælder der to tidsgrænserfor varetægtsfængsling – henholdsvis 4 og 8måneder afhængigt af strafferammen for denkriminalitet, som den unge er mistænkt for.Grænserne kan dog fraviges, hvis derforeligger helt særlige omstændigheder. Disseregler kan efter Amnestys opfattelse føre tilhelt urimelige resultater.Fremover vil disse muligheder for megetlangvarig varetægtsfængsling også omfatte14-årige og uddybe Danmarks konflikt medBørnekonventionen.Amnesty International skal generelt fraråde, atman sænker den kriminelle lavalder til 14 år,da det vil forstærke de problemer, somDanmark allerede har med at frihedsberøvebørn og unge under 18 år i strid medBørnekonventionen.Vælger Folketinget alligevel at sænke denkriminelle lavalder, skal Amnesty Internationalanbefale, at man ikke lader loven træde ikraft, før der er tilvejebragt de nødvendigeinstitutionspladser særligt til børn og unge, såman undgår at anbringe børn og unge iarresthuse og fængsler beregnet for – ogsammen med – voksne indsatte.
Amnesty International, den 16. april 2010.
Om L 164 – forslag til lov om ændring af straffeloven, m.fl. - om nedsættelse af den kriminelle lavalder til 14 år.NOTAT til Folketingets Retsudvalg3