Retsudvalget 2009-10
L 164
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
4. maj 2010Strafferetskontoret2009-730-1050BRJ40038
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lovom ændring af straffeloven, retsplejeloven og lov om erstatning fra statentil ofre for forbrydelser (Ungdomskriminalitet) (L 164), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. april 2010. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Lars Barfoed/Anne Kristine Axelsson
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om ændring af straffelo-
ven, retsplejeloven og lov om erstatning fra staten til ofre for forbry-
delser (Ungdomskriminalitet) (L 164):
”Vil ministeren hjælpe med ændringsforslag, som i overens-stemmelse med KLs høringssvar udsætter ikrafttrædelsen tilde sikrede pladser er færdigbygget.”Svar:
1.
Antallet af sikrede pladser er løbende blevet udvidet de senere år. Dervar således i 2002 85 sikrede pladser, i 2004 94 sikrede pladser, i 2006116 sikrede pladser og i 2008 121 sikrede pladser.Kommunerne og regionerne har i rammeaftalerne for 2009 herudovervedtaget at etablere 15 nye sikrede pladser. I forbindelse med finanslovs-aftalen for 2008 blev der afsat 16 mio. kr. til nye sikrede pladser. De 16mio. kr. har medfinansieret de 15 aftalte pladser. 10 af disse pladser er pånuværende tidspunkt blevet etableret gennem en ombygning af eksiste-rende institutioner. De resterende 5 pladser afventer færdiggørelsen af enny institution i Nordjylland, der forventes færdig i 2011.I rammeaftalerne for 2010 er det besluttet at etablere yderligere 15 nyesikrede pladser. Pladserne vil blive oprettet i løbet af 2011 og 2012.2.
Som anført i lovforslagets bemærkninger forventes en nedsættelse afden kriminelle lavalder fra 15 år til 14 år at have økonomiske konsekven-ser for kommuner og regioner på i alt 52,8 mio. kr. i 2010 og 26,4 mio.kr. årligt fra 2011 til oprettelse og drift af 24 nye sikrede pladser, hvorunge kriminelle kan anbringes i varetægt og til afsoning. Merudgifterneer indbudgetteret på finansloven for 2010.Der er videre i forbindelse med Socialministeriets forslag til lov om æn-dring af lov om social service (Skærpelse af reaktionsmuligheder over forkriminalitetstruede børn og unge) (L 167) afsat midler til oprettelse ogdrift af yderligere 2 sikrede pladser.Socialministeriet har oplyst, at Danske Regioner og KommunernesLandsforening har oplyst følgende om det forventede etableringstids-punkt for de 26 nye sikrede pladser:
2
Region
Region Syddanmark
Region Midtjylland
Region Sjælland
Region Hovedstaden
I alt
Etablering (skøn)
Nov. 2010November 2011Marts 2011December 2011Februar 2011Maj 2011August 2010
”*Pladserne er midlertidige og ophæves, når de 10 permanen-te pladser etableres i regionen senere. Disse 5 tæller såledesikke med i det samlede antal pladser, når de står færdigetab-lerede.** Pladserne er midlertidige og ophæves, når de 4 permanen-te pladser etableres i regionen senere. Disse 4 tæller såledesikke med i det samlede antal pladser, når de står færdigetab-lerede.”3.
Et ændringsforslag, som udsætter ikrafttrædelsestidspunktet for lov-forslaget, kan udfærdiges således:”ÆndringsforslagAf …, tiltrådt af …:Til § 4x) Paragraffen affattes således:”§ 4. Loven træder i kraft den 1. januar 2012.”[Udskudt ikrafttræden]BemærkningerTil nr. xBestemmelsen fastsætter lovens ikrafttrædelsestidspunkt. Detforeslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2012.For så vidt angår ændringerne i straffeloven, jf. lovforslagets§ 1, vil ændringerne få betydning for handlinger, der er begå-et efter lovens ikrafttræden, jf. straffelovens § 3, stk. 1.Som følge heraf vil også de foreslåede ændringer i retspleje-loven, jf. lovforslagets § 2, og de foreslåede ændringer i of-fererstatningsloven, jf. lovforslagets § 3, få betydning for sa-ger vedrørende kriminelle handlinger foretaget af 14-årige ef-ter lovens ikrafttræden.”3
Et ændringsforslag, som udsætter ikrafttrædelsestidspunktet for lovfors-laget, kan alternativt udfærdiges således:”ÆndringsforslagAf …, tiltrådt af …:§4x) Paragraffen affattes således:”§ 4. Justitsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikraft-træden.”[Udskudt ikrafttræden]BemærkningerTil nr. xBestemmelsen angår lovens ikrafttræden. Det foreslås, at ju-stitsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.Det forudsættes, at loven skal træde i kraft på tidspunktet forfærdigetableringen af de ekstra sikrede pladser, som lovfors-laget forventes at medføre behov for, jf. punkt 5 i de alminde-lige bemærkninger til lovforslaget.For så vidt angår ændringerne i straffeloven, jf. lovforslagets§ 1, vil ændringerne få betydning for handlinger, der er begå-et efter lovens ikrafttræden, jf. straffelovens § 3, stk. 1.Som følge heraf vil også de foreslåede ændringer i retspleje-loven, jf. lovforslagets § 2, og de foreslåede ændringer i of-fererstatningsloven, jf. lovforslagets § 3, få betydning for sa-ger vedrørende kriminelle handlinger foretaget af 14-årige ef-ter lovens ikrafttræden.”4.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at lovforslagets ikrafttrædelses-tidspunkt ikke bør ændres som foreslået i spørgsmålet. Dette skyldes, atJustitsministeriet ikke finder, at behovet for nye sikrede pladser som føl-ge af en nedsættelse af den kriminelle lavalder fra 15 år til 14 år kan for-ventes at opstå fuldt ud allerede på tidspunktet for lovens ikrafttrædelse.Dette hænger sammen med, at kriminelle handlinger begået af 14-årigeunge først bliver strafsanktioneret på ikrafttrædelsestidspunktet. Videreindebærer lovgivningen, at der for unge kriminelle i det helt overvejendeantal tilfælde vil blive tale om sanktionsformer, som ikke omfatter brugaf sikrede pladser. Det må således forventes, at behovet for sikrede plad-4
ser opstår løbende og i takt med, at de nye sikrede pladser etableres. Her-til kommer, at antallet af sikrede pladser løbende er blevet udbygget deseneste år, jf. ovenfor.Herudover indeholder regeringsudspillet ”Mere konsekvens, opfølgningog omsorg – en markant styrket indsats mod ungdomskriminalitet” enrække initiativer, der bl.a. skal modvirke, at de unge, der er i fare for atslå ind på en kriminel løbebane, bliver kriminelle. Der henvises til densamtidige besvarelse af spørgsmål 22 fra Folketingets Retsudvalg vedrø-rende lovforslaget.Justitsministeriet kan på den anførte baggrund ikke tilslutte sig et æn-dringsforslag af den beskrevne karakter.
5