Tak for det.
I Dansk Folkeparti er vi rigtig glade for det her lovforslag.
Vi synes, det hele vejen igennem er et godt forslag, som overordnet set trækker i den rigtige retning.
Vi syntes, det var rigtig positivt, at de andre partier i forligskredsen var enige med Dansk Folkeparti i, at det er vigtigt, at man forpligter de enkelte kommuner til at have en politik, en forebyggelsesplan for ungdomskriminalitet, så man er sikker på, at kommunerne er opmærksomme på, at de skal forebygge ungdomskriminalitet.
Der var jo en rundspørge for et års tid siden, der viste, at ikke så mange kommuner rent faktisk havde en plan for, hvordan de skulle undgå, at unge kommer ud i kriminalitet, og der bliver nu indført et krav om, at det skal de have, i hvert fald i en 3-årig periode.
Så tager man det op og kigger på, hvordan det er foregået, om man eventuelt kan give det frit, eller om kommunerne skal køre videre med det.
Det må vi tage på et senere tidspunkt, men det er i hvert fald godt, at det kommer nu.
Vi synes også, det er positivt, at der nu kommer en screening for unge på sikrede institutioner.
Det har været fremme før, at der er unge med forskellige former for psykiske problemer, som begår kriminalitet, og som kommer på en sikret afdeling, en sikret institution.
Vi synes, det er rigtig godt, at man nu undersøger, om der er noget, man kan gøre, og hvis den enkelte har psykiske problemer, skal vedkommende selvfølgelig have et psykiatrisk behandlingstilbud, for det kan jo i sig selv være med til at forebygge ungdomskriminalitet.
Jeg synes godt, man kunne argumentere for, at det bliver udbredt til også at gælde andre institutioner, men det er i hvert fald et skridt i den rigtige retning.
Det, at der nu gives mulighed for, at man i nogle situationer kan tilbageholde et ungt menneske på en åben institution i op til 2 uger, synes vi i Dansk Folkeparti er rigtig positivt.
Der har jo været sådan – det kommer med jævne mellemrum frem – at der er forskellige kommuner, som lejer et sommerhus eller et parcelhus og der har døgnbemanding af forskellige pædagoger over for et ungt menneske, som er meget uregerligt, og som måske er meget voldeligt.
Det koster mange penge, og det er heller ikke særlig hensigtsmæssigt, fordi det unge menneske formentlig efterfølgende vil skulle hen på eksempelvis en åben institution og der have en pædagogisk behandling.
Nu gives der mulighed for, at den unge kommer hen på det sted, hvor behandlingen foregår, og at det der bliver muligt at tilbageholde det unge menneske, sådan at der ikke er mulighed for, at vedkommende kan stikke af.
Muligheden for det bliver i hvert fald minimeret, og dermed kan man i realiteten gøre noget bedre for det unge menneske, noget bedre for samfundet og måske endda for lidt færre penge.
Så på sigt kan det faktisk også være økonomisk fornuftigt.
Der bliver så lukket op for, at man kan have delvis lukkede institutioner, hvor man i længere perioder kan låse døren, hvis et ungt menneske ønsker at stikke af.
Hvis et ungt menneske en fredag aften siger til personalet, at vedkommende vil i byen, som man kan på en åben institution i dag, får personalet mulighed for at sige til det unge menneske:
Det er måske ikke så smart, for du er faktisk inde i et forløb, hvor vi forsøger at få dig væk fra det miljø, som du har været en del af, hvor vi forsøger at få dig væk måske fra nogle stofproblemer osv.
Der kan man ikke som institution i dag sige til det unge menneske:
Vi stopper dig her, du skal selvfølgelig ikke rende ud og lave de ting, som i første omgang har været grunden til, at du er havnet, hvor du er havnet.
Det er rigtig fornuftigt, at der bliver lukket op for det.
Vi kunne godt ønske os, at der måske kom lidt videre rammer for det, men det her er ubetinget et skridt i den rigtige retning.
Det er bestemt en god begyndelse.
Vi synes også, det er rigtig godt, at der på baggrund af en anbefaling fra Kommissionen vedrørende ungdomskriminalitet sker det, at der kommer et udslusningstilbud for et ungt menneske, der har afsonet frihedsstraf, været varetægtsfængslet eller anbragt i varetægtssurrogat, f.eks.
i form af en fast kontaktperson eller en mentor.
Så er der også i forlængelse af det her og sideløbende med det udmøntningen af en række midler.
I de næste 4 år kommer der jo næsten 400 mio.
kr.
på det her område, som man kan bruge til at forebygge ungdomskriminalitet.
Der synes vi, det er rigtig positivt, at forligskredsen og selvfølgelig også regeringen var enig med Dansk Folkeparti i, at hvis en kommune skal søge om at få de her midler, er det vigtigt, at der kommer gadeplansmedarbejdere ud i de udsatte boligområder, for det nytter ikke noget, at vi bare bruger pengene til at bygge ungdomsklubber, når nogle af de unge mennesker, vi vil have fat på, en gang imellem brænder ungdomsklubberne ned.
Så vi skulle gerne have folk ud på gaden, folk, der kan tale med dem, som ikke er i ungdomsklubberne, og forhåbentlig få dem rettet op, så de kommer på ret kurs i deres liv.
Så jeg vil sige, at overordnet set er det et rigtig godt lovforslag, og de initiativer, som bliver taget ved siden af lovforslaget, er vi overordnet set godt tilfredse med i Dansk Folkeparti.
Så vi støtter det.