Socialudvalget 2009-10
L 168
Offentligt
842812_0001.png
842812_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 10. maj 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
MLN/ J.nr. 2010-1574
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 6. maj 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 15 (adL 168).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Baastrup (SF).
Spørgsmål nr. 15:”I forlængelse af svar på spørgsmål 13, bedes ministeren yde teknisk bi-stand til et ændringsforslag, der gør det muligt at igangsætte en forsøgsord-ning, for de borgere, der er berettiget til at støtte til køb af handicapbil ogsom ønsker at deltage i forsøgsordningen, hvor ordningen skal indebære, atkommunen forpligtes til at give støtte til den mest miljøvenlige bil, som sam-tidig er bedst egnet i egnet i forhold til den enkelte borgers behov.”
Svar:Ændringsforslaget kan udformes således:Til § 1
1)Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:"01.I§ 114indsættes efter stk. 3, der bliver stk. 4, somstk. 5:Stk. 5.Socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler om enforsøgsordning med en varighed af op til tre år om udmåling af støttetil køb af de mest miljøvenlige biler til borgere, som er berettiget tilstøtte til køb af bil. Hvis en borger ønsker at deltage i forsøgsordnin-gen, er kommunen forpligtet til at give støtte til den mest miljøvenligebil, som samtidig er bedst egnet i forhold til den enkelte borgers be-hov.”
2
.
[Hjemmel til at iværksætte en forsøgsordning, hvorefter kommunen for-pligtes til at give støtte til de mest miljøvenlige biler, såfremt borgere, somer berettiget til støttet til køb af bil, måtte ønske dette.]Det fremgår ikke af spørgsmålet, hvilke elementer spørgeren ønsker inddra-get i vurderingen af, hvilken bil der er den mest miljøvenlige bil, herunder fxspørgsmål om brændstoføkonomi, udledning af partikler, støjforurening,vugge til grav princip (0-belastningsprincip).Desuden bemærkes i forhold til den foreslåede forsøgsordning, at såfremtflere bilmodeller er lige egnede, kan man forestille sig, at den mest miljøven-lige i nogle tilfælde samtidig er den dyreste fx på grund af forskningstungteknologi m.v. Forslaget må derfor forventes at være udgiftsdrivende.Det lægges til grund for besvarelsen af spørgsmålet, at udmålingen fortsatskal ske inden for samme beløbsramme på 160.000 kr. (2010 pl.), jf. lovfors-lagets § 1, nr. 2.Endelig bemærkes, at ændringsforslaget vil have som konsekvens, at der iforbindelse med udmåling af bil-støtte skal indføres et tostrenget system,idet borgere, som ikke ønsker at deltage i forsøgsordningen, skal have ud-målt bil-støtte efter de gældende regler om billigst egnet bil, jf. også besva-relsen af spørgsmål 13, hvilket må forventes at medføre administrative mer-udgifter.Ændringsforslaget kan derfor ikke støttes.
Benedikte Kiær/Karin Ingemann