Socialudvalget 2009-10
L 168
Offentligt
833028_0001.png
833028_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 23. april 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
LKR/ J.nr. 2010-1574
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 16. april 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 3 (ad L168).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Baastrup (SF).
Spørgsmål nr. 3:”Socialministeren bedes oplyse, hvor mange ansøgninger om støtte til atkøbe bil efter lov om social service, der ville kunne sagsbehandles forenklet,hvis det var således, at der er en fast udmåling af det økonomiske beløb(evt. to til tre faste satser) til personer, hvor der ikke er behov for væsentligesærlig indretninger og/eller udvidet støtte?”
Svar:Antallet af sager, der kan gennemgå en enklere sagsbehandling, hvis derindføres et fast beløb for støtte til køb af bil, vurderes at være meget be-grænset set i forhold til lovforslaget om forbedring og forenkling af regler omstøtte til køb af handicapbil.Fortsat behov for afprøvning af bilStørrelsen af støtten fastsættes ud fra en vurdering af, hvilken bil borgerenhar behov for. Det betyder, at der er behov for en konkret afprøvning af,hvilken bil borgeren har behov for. Hvis borgeren fx skal have en manuelkørestol med i bilen, kræver det, at bilen og bagagerummet er stort nok til, atborgeren selv kan anbringe kørestolen og herefter anbringe sig i førersædet.Dette er man nødt til at afprøve i praksis.Faste satser for udmåling af støtte til køb af bil vil dermed ikke ændre på, atborgeren fortsat har behov for en afprøvning af bilen, da afprøvningen erafgørende for, at borgeren får en bil, der er egnet til borgerens behov. Sags-behandleren behøver dog ikke nødvendigvis at deltage i denne afprøvning.
2
Konsekvenser ved faste satserFaste satser indebærer en risiko for enten underkompensation eller over-kompensation.Ved underkompensation får borgeren bevilget et fast beløb til køb af bil, somikke er tilstrækkeligt stort til at købe en bil, der under hensyntagen til borge-rens funktionsnedsættelse kan anvendes som køretøj af vedkommende.Hvis borgeren selv kan finansiere restkøbesummen, kan vedkommendekøbe den egnede bil. I modsat fald kan borgeren ikke få en egnet bil.Ved overkompensation får borgeren bevilget et større beløb, end den egne-de bil koster. Hvis borgeren vælger at købe en dyrere bil, end der er behovfor som følge af funktionsnedsættelsen, vil kommunen betale den del afmerkøbet, der ligger inden for den faste sats.Antal sager, der kan gennemgå en enklere sagsbehandlingFor at modvirke, at der sker under- eller overkompensation af borgeren, erder altså fortsat behov for at foretage en afprøvning af, hvilken af de egnedebiler, der er billigst. Den enklere sagsbehandling vil altså bestå i, at sagsbe-handleren ikke skal deltage i afprøvningen af bil. I stedet kan afprøvningenforetages af borgeren i samarbejde med en bilforhandler eller anden privataktør. Herefter kan bilforhandleren sende en liste over egnede biler inklusivebilens pris til sagsbehandleren, der på baggrund heraf vurderer, hvilken fastsats borgeren skal bevilges.Muligheden for, at sagsbehandleren ikke længere skal deltage i afprøvnin-gen af bil, er allerede indeholdt i lovforslag om forbedring og forenkling afregler om støtte til køb af bil. Denne ændring vurderes at medføre en enkleresagsbehandling og dermed en besparelse for kommunerne.
Benedikte Kiær/ Karin Ingemann