Socialudvalget 2009-10
L 169
Offentligt
826818_0001.png
826818_0002.png
826818_0003.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 14. april 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
EJB/ J.nr. 2010-795
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 7. april 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 1 (L169).
Spørgsmål nr. 1:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. april 2010 fra DanskeHandicaporganisationer, jf. L 169 - bilag 2.”
Svar:Danske Handicaporganisationer (DH) har i brev af 6. april 2010 i fortsættelseaf DH´s høringssvar af 27. november 2009 rettet henvendelse til medlem-merne af Folketingets Socialudvalg vedrørende L 169.DH fremsætter i henvendelsen en række ønsker til nye lovgivningsinitiativerpå det specialiserede socialområde. DH finder, at L 169 ikke vil medvirke tilat opfylde disse ønsker. Det er DH´s opfattelse, at forslaget vil skabe øgetkompleksitet i samarbejdet mellem borgere og myndigheder, og at det kanføre til risiko for øget bureaukrati. DH udtrykker i den forbindelse bekymringfor udviklingen på det specialiserede socialområde.Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, er lovforslaget en udmønt-ning af aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for2010 med hensyn til sammenhæng mellem visitationskompetence og finan-sieringsansvar på det specialiserede socialområde.Formålet med forslaget er at give kommunerne bedre mulighed for at styreøkonomien på det specialiserede socialområde.Den foreslåede ordning vil gøre det mere gennemskueligt for kommunerneat benytte tilbud i andre kommuner ved at sikre, at kommunerne fortsat harindflydelse på sagsforløb og serviceniveau i disse tilfælde.
2
Ved udmøntningen af aftalen med KL har det været væsentligt at sikre, atlovændringen ikke vil have negativ indvirkning på kommunernes incitamenttil at etablere og drive højt specialiserede botilbud og tage imod borgere fraandre kommuner. Det kan ikke være i hverken borgernes eller handicapor-ganisationernes interesse, at kommunernes incitament til at etablere specia-liserede tilbud reduceres.Servicelovens regler om, hvilke ydelser en borger med handicap har ret til,forbliver med lovforslaget helt uændrede. Den tidligere opholdskommune,der efter lovforslaget får handlepligten i forhold til en borger i relation til hjælpefter serviceloven, skal således administrere hjælpen efter de regler, derogså gælder i dag, blot med kommunens eget serviceniveau. Beboerne vilsom hidtil skulle visiteres individuelt til ydelser efter serviceloven og tilbydesindividuelle handleplaner. Kommunen skal yde hjælp i samme omfang til deborgere, den overtager handlepligten for, som til de borgere, der bor i kom-munen, og kommunen skal tilrettelægge behandlingen af sagerne på ensådan måde, at borgeren har mulighed for at medvirke ved behandlingen afsin sag.Det tilføjes, at reglerne om borgerens frie valg af boformer, herunder botilbudtil længerevarende ophold efter serviceloven og almene ældreboliger til per-soner med betydelig varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne efteralmenboligloven, forbliver helt uændrede.Herudover skal understreges, at den kommune, der er handlekommune iforhold til indsatser efter serviceloven, i alle tilfælde har ansvaret for, at dener i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger om borgerens forhold til at kunnetræffe afgørelser og tage beslutninger om den konkrete indsats over for bor-geren.Endelig bemærkes, at lovforslaget giver mulighed for delegation, således aten tidligere opholdskommune, der er handlekommune i forhold til indsatserefter serviceloven, kan aftale at delegere udøvelsen af sine opgaver i tilfæl-de, hvor det forekommer mest hensigtsmæssigt, at den nye opholdskommu-ne står for udøvelsen af opgaver efter serviceloven i forhold til borgeren. Detkan f.eks. være i situationer, hvor en borger har ophold i boform, der liggerfysisk fjernt fra handlekommunen. Kommunerne får på den måde mulighedfor lokalt at finde hensigtsmæssige løsninger, der tager hensyn til den enkel-te borgers situation.Uanset om delegation anvendes, vil det være nødvendigt, at der i den enkel-te sag indgås et hensigtsmæssigt samarbejde mellem handlekommunenefter serviceloven og borgerens opholdskommune med henblik på at sikrehelhed i indsatsen over for borgeren. KL har tilkendegivet, at KL vil bistå
3
kommunerne med at fremme helhedsbetragtninger over for borgerne ogrådgive kommunerne om at have opmærksomhed på dette.Bl.a. på grund af den bekymring for forslagets virkning, som DH har givetudtryk for i sit høringssvar, vil Socialministeriet følge de administrative virk-ninger af forslaget for de berørte borgere, deres pårørende og kommunernemed henblik på, at Folketingets Socialudvalg inden udgangen af Folketings-året 2011-12 kan modtage en redegørelse herfor.Regeringen arbejder naturligvis løbende på at udvikle det specialiseredesocialområde. Det er imidlertid væsentligt, at kommunerne får bedre mulig-hed for at styre økonomien på det specialiserede socialområde.Bedre sammenhæng mellem betalings- og handlekommune er et af redska-berne til bedre økonomistyring. Princippet om sammenhæng mellem visitati-onskompetence og finansieringsansvar er hovedreglen og det bærendeprincip for den kommunale opgavevaretagelse.Det er min forventning, at lovforslaget vil styrke rammerne for økonomisty-ringen i kommunerne og dermed bidrage til at sikre, at ressourcerne anven-des bedst muligt til fordel for borgeren.
Benedikte Kiær/ Eva Pedersen