Socialudvalget 2009-10
L 169
Offentligt
832713_0001.png
832713_0002.png
832713_0003.png
Ministeren, Holmens Kanal 22, 1060 København KTlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail [email protected]J.nr. 2010-795
Socialpædagogernes Landsforbund,Danske Handicaporganisationer,LEV,Sind,HK/Kommunal[email protected]________________________________________________________________Dato: 23. april 2010

L 169 sammenhæng mellem visitationskompetence og finansieringsan-

svar på det specialiserede socialområde

Socialpædagogernes Landsforbund, Danske Handicaporganisationer, LEV,Sind og HK/Kommunal har den 26. marts 2010 afgivet en udtalelse vedrørendedet lovforslag – L 169 – om sammenhæng mellem visitationskompetence ogfinansieringsansvar på det specialiserede socialområde, som regeringen netophar fremsat. Socialpædagogernes Landsforbund og Danske Handicaporganisa-tioner og Sind har tidligere fremsendt høringssvar vedrørende lovforslaget.Organisationerne tager afstand fra lovforslaget og er kritiske over for grundlagetfor forslaget og virkningen heraf i forhold til de omfattede borgere.Lovforslaget udmønter aftalen mellem regeringen og KL om kommunernesøkonomi for 2010 med hensyn til sammenhæng mellem visitationskompetenceog finansieringsansvar på det specialiserede socialområde.Når regeringen og KL er enige om, at den kommune, der betaler ydelserne tilen borger efter serviceloven, som udgangspunkt også skal være den, der træf-fer afgørelserne, er baggrunden, at der er behov for en bedre økonomistyringpå det specialiserede socialområde.Det er væsentligt, at kommunerne får bedre mulighed for at styre økonomien pådet specialiserede socialområde. Det skal ses i lyset af, at der i dag brugesmarkant flere midler på det specialiserede socialområde end tidligere.Bedre sammenhæng mellem betalings- og handlekommune er et af redskaber-ne til bedre økonomistyring. Princippet om sammenhæng mellem visitations-kompetence og finansieringsansvar er hovedreglen og det bærende princip forden kommunale opgavevaretagelse.
2
Den foreslåede ordning vil gøre det mere gennemskueligt for kommunerne atbenytte tilbud i andre kommuner ved at sikre, at kommunerne fortsat har indfly-delse på sagsforløb og serviceniveau i disse tilfælde. Ved udmøntningen afaftalen med KL om sammenhæng mellem visitationskompetence og finansie-ringsansvar har det været væsentligt at sikre, at lovændringen ikke vil havenegativ indvirkning på kommunernes incitament til at etablere og drive højt spe-cialiserede botilbud og tage imod borgere fra andre kommuner.Med hensyn til lovforslagets betydning for den enkelte vil jeg gerne understrege,at servicelovens regler om, hvilke ydelser en borger med handicap har ret til,forbliver helt uændrede. Den tidligere opholdskommune, der efter lovforslagetfår handlepligten i forhold til en borger i relation til hjælp efter serviceloven, skalsåledes administrere hjælpen efter de regler, der også gælder i dag, blot medkommunens eget serviceniveau. Kommunen skal yde hjælp i samme omfang tilde borgere, den overtager handlepligten for, som til de borgere, der bor i kom-munen. Beboerne vil som hidtil skulle visiteres individuelt til ydelser efter ser-viceloven og have individuelle handleplaner.Det tilføjes, at reglerne om frit valg af boformer til længerevarende ophold ogalmene ældreboliger til personer med betydelig varigt nedsat fysisk eller psykiskfunktionsevne forbliver helt uændrede.Jeg vil også gerne understrege, at den kommune, der er handlekommune efterserviceloven, i alle tilfælde har ansvaret for, at den er i besiddelse af tilstrække-lige oplysninger om borgerens forhold til at kunne træffe afgørelser og tagebeslutninger om den konkrete indsats over for borgeren.Endelig vil jeg gøre opmærksom på, at lovforslaget giver mulighed for delegati-on, således at en tidligere opholdskommune, der er handlekommune efter ser-viceloven, kan aftale at delegere udøvelsen af sine opgaver i tilfælde, hvor detforekommer mest hensigtsmæssigt, at den nye opholdskommune står for ud-øvelsen af opgaver efter serviceloven i forhold til borgeren. Det kan f.eks. værei situationer, hvor en borger har ophold i boform, der ligger fysisk fjernt fra hand-lekommunen. Kommunerne får på den måde mulighed for lokalt at finde hen-sigtsmæssige løsninger, der tager hensyn til den enkelte borgers situation.Uanset om delegation anvendes, forudsættes det, at der i den enkelte sag ind-gås et hensigtsmæssigt samarbejde mellem handlekommunen efter servicelo-ven og borgerens opholdskommune med henblik på at sikre helhed i indsatsenover for borgeren. KL har tilkendegivet, at KL vil bistå kommunerne med atfremme helhedsbetragtninger over for borgerne og rådgive kommunerne om athave opmærksomhed på dette.Jeg forventer, at lovforslaget vil styrke rammerne for økonomistyringen i kom-munerne og dermed bidrage til at sikre, at ressourcerne anvendes bedst muligttil fordel for borgerne.
3
Med venlig hilsen
Benedikte Kiær