Socialudvalget 2009-10
L 169
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
EJB/ J.nr. 2010-795
Dato: 23. april 2010
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 19. april 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 55 (L169).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Marie Geisler Andersen(RV).
Spørgsmål nr. 55:”Ministeren bedes uddybende redegøre for på hvilket konkret analytiskgrundlag, man indgik aftalen imellem regeringen og KL i forbindelse medforhandlingerne i 2009, og samtidig bedes ministeren oplyse, om der harværet taget kontakt til andre interessenter på området, fx Dansk Socialrådgi-verforening, Socialcheferne i Danmark, Socialpædagogernes Landsforbundeller handicaporganisationerne?”
Svar:I forlængelse af aftalen om kommunernes økonomi for 2009 blev der igang-sat et arbejde med henblik på at udvikle redskaber, der kan understøttekommunernes indsats og prioritering af det specialiserede socialområde.Arbejdet resulterede i en pjece med 25 konkrete redskaber, som blev offent-liggjort af regeringen og KL i juni 2009.En række kommuner bidrog med inspiration til arbejdet. I den forbindelseblev der samtidig sat fokus på problemstillingen vedrørende manglendesammenhæng mellem visitationskompetence og finansieringsansvar.
2
I forbindelse med drøftelserne om kommunernes økonomi for 2010 præsen-terede KL følgende løsningsforslag til inspiration:1. Fremtidige ydelser finansieres af den nye bopælskommuneFraflytningskommunen forbliver refusionspligtig for de ydelser, den selv harbevilget i forbindelse med, at borgeren er visiteret til et tilbud i en andenkommune. Eventuelle ydelser herudover finansieres derimod af den nyebopælskommune, idet denne kommune har visitationskompetencen i forholdtil fremtidige ydelser.2. Fremtidige ydelser skal godkendes af fraflytningskommunenSåfremt den nye bopælskommune visiterer borgeren til ekstra ydelser, skalvisitationen godkendes hos fraflytningskommunen, der fortsat har finansie-ringsansvaret. Fraflytningskommunen kan dermed afvise eventuelle tillægs-ydelser, selvom visitationskompetencen fortsat vil ligge i den nye bopæls-kommune.3. Fraflytningskommunen fastholder visitationskompetencenSelvom en borger visiteres til et tilbud i en anden kommune, fastholdeshandleforpligtelsen og dermed visitationskompetencen hos fraflytningskom-munen. Fraflytningskommunen har ligeledes finansieringsansvaret, og der-med sikres sammenhæng mellem visitationskompetence og finansieringsan-svar.Med aftalen om kommunernes økonomi for 2010 er regeringen og KL enigeom at skabe sammenhæng mellem visitationskompetence og finansierings-ansvar på det specialiserede socialområde, hvor disse måtte være delt mel-lem handle- og betalingskommuner. Der er ikke taget stilling til en konkretmodel i aftalen.Valget af model er efterfølgende foretaget på baggrund af en afvejning affølgende overordnede hensyn:
Der skal skabes entydig sammenhæng mellem visitationskompetenceog finansieringsansvar og dermed et bedre grundlag for at styre udgifts-udviklingen på området.Borgerens retssikkerhed, herunder høringsret og klageadgang, skalbeskyttes.Konsekvenserne for byrdefordelingen mellem kommunerne skal be-grænses.Kommunerne skal fortsat have incitament til at drive specialiserede til-bud og modtage borgere fra andre kommuner.Kommunernes administrative omkostninger skal begrænses.
3
For så vidt angår spørgsmålet om inddragelse af andre interessenter henvi-ses til besvarelsen af spørgsmål 18.
Benedikte Kiær/ Eva Pedersen