Socialudvalget 2009-10
L 169
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518
Dato: 5. maj 2010
EJB/ J.nr. 2010-795
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 4. maj 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 93 (L169).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Baastrup (SF).
Spørgsmål nr. 93:” Ministeren bedes yde teknisk bistand til og kommentere et ændringsfor-slag, der indebærer, at personer, der kortvarigt er på en institution, krisecen-ter, er hjemløse eller lignende, omfattes af loven, mens personer, der somudgangspunkt skal bo i en anden kommune varigt, ikke bliver omfattet aflovændringen om at den oprindelige handlekommune (betalingskommunen)bliver handlekommune for den pågældende.”
Svar:Et ændringsforslag kunne udformes således:ÆndringsforslagTil § 11)Nr. 1affattes således:”1. I§ 9, stk. 1,ændres »jf. dog § 9 a, stk. 4« til: » jf. dog stk. 7 og § 9 a, stk.4«.[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 4]2)Det under nr. 2 foreslåede§ 9, stk. 7,affattes således:”Stk. 7.Den oprindelige opholdskommune har uanset stk. 1 pligt til at ydehjælp efter lov om social service, når denne kommune eller anden offentlig
2
myndighed har medvirket til, at personen i en anden kommune har fået op-hold i:1)boformer efter §§ 107, 109 og 110 i lov om social service,2)institutioner under sygehusvæsenet,3)institutioner under Kriminalforsorgen eller4)boliger, boformer m.v., der træder i stedet for og kan sidestilles medboformer m.v. under nr. 1-3.”[Begrænsning af lovforslagets anvendelsesområde til midlertidige botilbudm.v.]3)I detunder nr. 3foreslåede§ 9, stk. 11,udgår: ” og § 9 a, stk. 7”.[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 4]4)Nr. 4udgår.[Unge anbragt uden for hjemmet, der i umiddelbar forlængelse af anbringel-sen ved det fyldte 18 år får ophold i et (varigt) botilbud for voksne, undtagesfra lovforslaget - konsekvens af nr. 2]5)I detunder nr. 5foreslåede§ 9 c, stk. 6, 3. pkt.,udgår: ” og § 9 a, stk. 7,”.[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 4]6)I denunder nr. 7foreslåede§ 60 a,og detunder nr. 8foreslåede§ 66,stk. 1, 3. pkt.udgår: ” eller § 9 a, stk. 7,”.[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 4]
Til § 37)Istk. 2og3udgår: ”§ 9 a, stk. 7,” og: ”og § 9 a, stk. 7,” , og ”§ 1, nr. 2 og4” ændres til: ”§ 1, nr. 2”.[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 4 til § 1]8)Istk. 6udgår: ”§ 9 a, stk. 7,” , og ”§ 1, nr. 2 og 4” ændres til: ”§ 1, nr. 2”.[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 4 til § 1]
Til § 49)Paragraffen udgår.
3
[Unge anbragt uden for hjemmet efter før 1. juli 2003, der i umiddelbar for-længelse af anbringelsen ved det fyldte 18 år får ophold i et (varigt) botilbudfor voksne, undtages fra lovforslaget - konsekvens af ændringsforslagets nr.2. til § 1]”
Et forslag som beskrevet i spørgsmålet, der ikke omfatter længerevarendeophold i botilbud, vil kun i meget begrænset omfang opfylde formålet medden indgåede kommuneøkonomiaftale om at sikre sammenhæng mellemvisitationskompetence og finansieringsansvar på det specialiserede social-område, således at udgangspunktet er, at den kommune, der betaler, samti-dig har visitationskompetencen.Et sådant forslag vil derfor ikke give den styringsmæssige effekt, der er for-målet med aftalen og det fremsatte lovforslag.På den baggrund kan jeg ikke støtte forslaget.
Benedikte Kiær/ Eva Pedersen