Erhvervsudvalget 2009-10
L 175 Bilag 4
Offentligt
835037_0001.png
835037_0002.png
27. april 2010
/ubp-ft/cmp-dep
Notat om regulering af egnethed og hæderlighed (fit &proper) i UK – L 175Den 13. april blev L 175 fremsat i Folketinget. I forbindelse med den tek-niske gennemgang af lovforslaget for ERU den 21. april 2010 blev der ef-terspurgt et notat om regulering af egnethed og hæderlighed (fit & pro-per) i UK.Reguleringen i UKUK har en lang tradition for at stille krav om egnethed og hæderlig til le-delsesmedlemmer og andre nøglepersoner i den finansielle sektor. Krave-ne blev oprindeligt stillet af de respektive foreninger, fx børsmæglerfor-eningen, bankforeningen etc., som en betingelse for at opnå medlemskabog dermed adgang til at udøve erhverv på området. Kravene er senereblevet lovfæstet.Den britiske fit & proper regulering har desuden dannet grundlag for EU-direktivernes krav om direktions- og bestyrelsesmedlemmers egnethed oghæderlighed. Gennem EU-regulering er der således væsentlig overens-stemmelse mellem de danske regler om fit & proper og de britiske regler.I UK stilles kravet om egnethed og hæderlighed dog til en bredere per-sonkreds end blot direktion og bestyrelse. Man opererer med begrebet”approved persons”, som også dækker personer, som varetager nøgle-funktioner i en finansiel virksomhed.”Approved persons” skal vurderes af det engelske finanstilsyn (FSA).Ved vurderingen foretager FSA en individuel vurdering af den enkeltepersons ærlighed, integritet og omdømme samt personens kvalifikationerog erfaring.På baggrund af den offentliggjorte håndbog på FSA’s hjemmeside læggesder vægt på følgende forhold om personen;er dømt for strafbare forhold med særlig vægt på overtrædelser afden finansielle lovgivning, forbrugerregulering, regler om hvid-vask, insiderhandel eller kursmanipulation,
2/2
har været involveret i civilretlige sager vedr. investering eller an-den finansiel virksomhed, misbrug eller ledelsessvigt,har været involveret i disciplinære sager hos FSA eller andre of-fentlige tilsynsmyndigheder,har tilsidesat krav eller standarder i den finansielle lovgivning,herunder om der har været indgivet klager over sådanne overtræ-delser,har deltaget i virksomheder, der er blevet nægtet tilladelse ellerhar fået deres tilladelse tilbagekaldt,har deltaget i virksomheder, der er gået konkurs eller på andenmåde er likvideret,er blevet afskediget eller bedt om at træde tilbage fra en lignendestilling, ellertidligere har været villig og sandfærdig over for tilsynsmyndighe-der og har demonstreret evne og vilje til at efterleve regler ogstandarder.
FSA har kompetence til at erklære en person for ikke længere fit & pro-per og påbyde den virksomhed, hvor personen er ansat, at afskedige den-ne eller påbyde personen selv at aftræde.Anvendelse af reglerneDet er Finanstilsynets vurdering, at FSA jævnligt benytter sin kompeten-ce til at tilbagekalde en persons fit & proper-godkendelse. Således liggerder adskillige offentliggjorte tilbagekaldelser på FSAs hjemmeside.Dette skal dog ses i lyset af, at de britiske regler omfatter en bredere per-sonkreds end de danske. De offentliggjorte tilbagekaldelser vedrører ty-pisk værdipapirhandlere. Finanstilsynet har ikke kendskab til, i hvilketomfang FSA benytter reglerne til at tilbagekalde godkendelsen af ledel-sesmedlemmer uden for værdipapirhandelsområdet.Finanstilsynets vurdering er, at med de nye skærpede regler og den nyepraksis, som tilsynet vil anlægge, vil fit & proper bedømmelserne i UKog Danmark ske efter samme overordnede principper. Denne vurdering erbaseret, at Finanstilsynet fremadrettet vil se på et ledelsesmedlems persongenerelt, både privat og i arbejdsregi samt på virksomhedens drift i den,tid hvor det pågældende ledelsesmedlem har været ansat.