Socialudvalget 2009-10
L 178
Offentligt
828760_0001.png
828760_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 19. april 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
JTR/ J.nr.
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 8. april 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 1 (ad L178).
Spørgsmål nr. 1:”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 7. april 2010 fra FBUForældrelandsforeningen, jf. L 178 - bilag 2”Svar:Et af formålene med Barnets Reform er at understøtte, at der i kommunernesker en tidlig indsats over for udsatte børn og unge – også i de tilfælde, hvorder kan være forældre, som ikke ønsker, at kommunen ser nærmere påfamilien og børnenes forhold.Derfor blev det med aftalen om Barnets Reform besluttet at ændre reglerne,så det bliver muligt at gennemføre en børnefaglig undersøgelse udensamtykke fra forældrene, hvis det ikke er muligt at etablere et samarbejdemed forældrene om undersøgelsen.Udgangspunktet for den børnefaglige undersøgelse er således som hidtil, atkommunen altid aktivt skal søge at opnå dialog og samarbejde medforældrene om undersøgelsen. Dette skyldes, at hele grundlaget for envellykket indsats for barnet eller den unge er, at der etableres et godtsamarbejde med forældrene. Med bestemmelsen får kommunen imidlertidmulighed for at gennemføre undersøgelsen i de særlige tilfælde, hvor detikke er muligt at indlede et positivt samarbejde med forældrene og den unge,der er fyldt 15 år. Endvidere bemærkes det, at den børnefagligeundersøgelse skal gennemføres så skånsomt, som forholdende tillader. Detbetyder, at kommunalbestyrelsen skal sørge for, at forældrene og barneteller den unge er informeret om undersøgelsens formål og forløb – uansetom de i øvrigt ikke ønsker at samarbejde.
2
Det blev desuden med Barnets Reform aftalt at ændre reglerne således, atde forskellige faggrupper i kommunerne ved et enkelt afklarende møde skalkunne udveksle oplysninger om private forhold, hvis udvekslingen må ansesfor nødvendig som led i det tidlige eller forebyggende samarbejde omudsatte børn og unge. Baggrunden for forslaget er, at det underSocialministeriets udredning i forbindelse med Barnets Reform fremgik, atfagpersoner ofte afstår fra at indgå i konkrete faglige diskussioner om etbarn eller en ung af frygt for, at de bryder de eksisterendetavshedspligtsregler på området. Den manglende dialog mellemmyndighederne kan imidlertid føre til en uhensigtsmæssig forsinkelse afindsatsen over for det pågældende barn eller den unge, som er i risiko for atkomme i en udsat position.Problemstillingen er særlig aktuel i samarbejdet mellem socialforvaltning,skole, sundhedspleje og dagtilbud. Det skyldes, at de involveredemyndigheder er omfattet af forskellige regler om videregivelse af oplysningerom rent private forhold. Dette betyder, at de involverede myndigheder i dagfølger forskellige regler om afvejning af hensynet til den enkelte over forhensynet til almene interesser. Det bevirker bl.a., at en konkret afvejning påbaggrund af de enkelte regelsæt vil udelukke en eller flere af de involveredemyndigheder fra at videregive oplysninger, medmindre der indhentessamtykke fra den person, som oplysninger angår.Der er derfor behov for mere ensartede regler for udvekslingen afoplysninger mellem fagpersoner, således at der kan sikres en hurtig, tidlig oghelhedsorienteret forebyggende indsats over for det enkelte barn eller denunge. Herved sikres det, at eventuelle problemer ikke vokser sig så store ogvanskelige, at f.eks. anbringelse uden for hjemmet kan blive nødvendig.Som det fremgår af lovforslaget bemærkninger, er udgangspunktet stadig, atmyndighederne skal have forsøgt eller have overvejet muligheden for atindhente samtykke fra forældrene og den unge over 15 år, indenoplysningerne udveksles.
Benedikte Kiær/ Lise Stidsen Vandahl