Retsudvalget 2009-10
L 185
Offentligt
845695_0001.png
845695_0002.png
845695_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
12. maj 2010Strafferetskontoret2009-730-1047EHL41009
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 17, som Folketingets Retsud-valg har stillet til justitsministeren den 4. maj 2010 vedrørende forslag tillov om ændring af lov om tv-overvågning (Udvidelse af adgangen til tv-overvågning for boligorganisationer m.v. og idrætsanlæg). (L 185).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 17 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af lov om tv-overvågning (Udvidelse af adgangen til

tv-overvågning for boligorganisationer m.v. og idrætsanlæg). (L

185):

”Under henvisning til spørgsmål 1 bedes ministeren yde tek-nisk bistand til en ændringsforslag, der sikrer, at lystbåde-havne også kan få tilladelse til at tv-overvåge i samme om-fang.”

Svar:

Justitsministeriet har behov for yderligere oplysninger for at kunne ydeden ønskede tekniske bistand. Baggrunden herfor er følgende:Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af Retsudvalgetsspørgsmål nr. 1 vedrørende lovforslaget, følger det af havnelovens § 6, aten havn kan organiseres som 1) en statshavn, 2) en kommunal havn, 3)en kommunal selvstyrehavn, 4) et helt eller delvist kommunalt ejet aktie-selskab eller 5) en privatretligt organiseret havn, der ikke er omfattet afnr. 4.Forbuddet i tv-overvågningsloven gælder kun overvågning, som foreta-ges af private, og for havne, der ikke er privat ejet, gælder der såledesikke i dag noget forbud i tv-overvågningsloven mod tv-overvågning.For offentlige myndigheder gælder forvaltningsrettens almindelige sags-behandlingsregler og normer for god forvaltningsskik, herunder bl.a.pligten til kun at varetage saglige hensyn i forbindelse med myndigheds-udøvelsen. Endvidere er offentlige myndigheder underlagt et almindeligtproportionalitetsprincip. Herudover finder persondatalovens regler an-vendelse også for offentlige myndigheders behandling af personoplys-ninger, herunder i forbindelse med tv-overvågning.For statslige og kommunale havnes vedkommende fører persondatalo-vens regler og almindelige forvaltningsretlige principper til, at de pågæl-dende havne kan foretage tv-overvågning med henblik på at beskyttestatslig eller kommunal ejendom mod kriminalitet. Det må derimod ansesfor tvivlsomt, om en statslig eller kommunal havn uden lovhjemmel kanforetage tv-overvågning af frit tilgængelige områder med et generelt kri-minalitetsbekæmpende sigte eller med det formål at skabe øget tryghedfor borgerne.2
Justitsministeriet skal i lyset af det anførte i givet fald anmode om atmodtage nærmere oplysninger om, i hvilket omfang ændringsforslagetskal vedrøre henholdsvis statslige havne, kommunale havne og havne,der er privat ejet.Det er i spørgsmålet endvidere ikke nærmere angivet, hvad der menesmed, at lystbådehavne skal kunne få tilladelse til at tv-overvåge ”i sammeomfang”.Det bemærkes hertil, at lovforslaget både indeholder en bestemmelse omadgangen for boligorganisationer mv. til at tv-overvåge boligområder ogarealer, som ligger i direkte tilknytning hertil, og en bestemmelse omidrætsanlægs adgang til at tv-overvåge indgange, facader, indhegningermv. og af arealer, som ligger i direkte tilknytning hertil.For så vidt angår boligorganisationer mv. stilles der ifølge lovforslagetkrav om, at ansøgningen om tilladelse til tv-overvågning indgives af enforening eller lignende, som repræsenterer husstandene i det pågældendeområde.Det vil derfor også være nødvendigt at få afklaret, på hvilke betingelseren tilladelse til tv-overvågning ifølge ændringsforslaget skulle kunne gi-ves, herunder om ansøgningen om tilladelse skal indgives af en foreningeller lignende, som repræsenterer f.eks. ejerne af lystbådene eller bruger-ne af havnen i øvrigt.Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af Retsudvalgetsspørgsmål nr. 15 vedrørende lovforslaget.
3