Skatteudvalget 2009-10
L 19
Offentligt
768165_0001.png
768165_0002.png
768165_0003.png
J.nr. 2009-711-0034Dato: 2. december 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 19 - Forslag til Lov om Forslag til lov om ændring af lov om merværdiaf-gift. (Leveringsstedsregler for ydelser, omvendt betalingspligt, CO2-kvoter,VIES-systemet, momsgodtgørelse inden for EU m.v.).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 1. december 2009. Spørgsmålet erstillet efter ønske af Klaus Hækkerup (S).
Kristian Jensen/ K.-H. Ludolph
Spørgsmål 1:”Ministeren bedes kommentere artiklen "Danmark er paradis for klima-svindlere" i Ekstra Bla-det den 1. december 2009, hvor det bl.a. beskrives, at der med afsæt i Danmark sker momskar-ruselsvindel i milliardklassen ved handel med CO2-kvoter. Det ønskes herunder op-lyst, om lovforslaget sikrer, at der ikke sker momskarruselsvig ved handel med CO2-kvoter ogCO2-kreditter med tab for den danske statskasse til følge.”Svar:Ekstra Bladet bragte den 1. december 2009 en artikel under overskriften ”Danmark er paradisfor klima-svindlere”. Artiklen beskriver, hvordan der via det danske kvoteregister udøves så-kaldt momskarruselsvig ved handel med CO2-kvoter.Spørgsmål om det danske kvoteregister, registreringer heri samt registreringskontrol hører un-der Klima- og Energiministeriet, hvorfor jeg alene vil kommentere på de momsmæssige aspek-ter i forbindelse med momskarruselsvig.I artiklen henvises der til, at ”fuskere bruger vores land som base for milliardsvindel med CO2-kvoter”. Det er korrekt, at det danske kvoteregister er stort, men det er ikke SKATs opfattelse,at der i Danmark foregår forholdsmæssigt mere svig, end i de øvrige EU-lande. Der er såledesikke noget, der taler for at Danmark skulle være centrum for den momssvig, der foregår på EU-plan. SKAT har i øvrigt adgang til de danske kvoteregister og har derved gode muligheder forat kunne opdage og skride ind overfor evt. momssvig.Som led i SKATs internationale samarbejde kom det i maj 2009 frem, at flere EU-lande havdemistanke om, at der foregik momskarruselsvig i forbindelse med handel med CO2-kvoter ogCO2-kreditter. SKAT havde som opfølgning herpå et møde med Energistyrelsen, der admini-strerer det danske kvoteregister. Formålet med mødet var at få overblik over, hvorledes regi-streringen i kvoteregistret bliver foretaget og hvilke oplysninger, der er tilgængelige i registret.SKAT og Energistyrelsen har indledt et tæt samarbejde omkring udveksling af oplysninger frakvoteregisteret. SKAT har, ifølge kvoteloven og den tilhørende bekendtgørelse, adgang til op-lysninger fra kvoteregisteret, herunder oplysninger omkring kvotehandler. SKAT har siden juli2009 haft on-line adgang til handlerne i det danske kvoteregister.SKAT har iværksat en række arbejdsgange og rutiner med henblik på at minimere risikoen for,at der begås momssvig ved handel med CO2-kvoter og CO2-kreditter her i landet. Disse initiati-ver retter sig mod registrering af virksomheder, identifikation af danske momsnumre i forholdtil kvoteregistret og analyse og udvælgelse af risikobetonede handler til nærmere kontrol.Udover at SKAT har iværksat disse initiativer fremsatte regeringen den 7. oktober 2009 et lov-forslag (L 19) omhandlende omvendt betalingspligt for moms ved handel med CO2-kvoter ogCO2-kreditter vedrørende de rent indenlandske danske handler.I L 19 er det foreslået, at brugen af omvendt betalingspligt bliver udvidet med den nationalehandel med CO2-kvoter og CO2-kreditter således, at den omvendte betalingspligt bliver hoved-reglen, når der er tale om handel med kvoterne og kreditterne, såvel nationalt som internatio-nalt. Omvendt betalingspligt imødegår momssvig, idet forpligtigelsen til at afregne moms bli-ver sammenfaldende med det tidspunkt, hvor fradrag for moms kan tages. Yderligere bevirkerden omvendte betalingspligt, at det er en og samme virksomhed, der skal henholdsvis afregneog fratrække momsbeløbet.
Side 2
Hensigten med mit lovforslag er således at imødegå, at den danske statskasse kommer til at lidetab som følge af momskarruselsvig med CO2-kvoter og CO2-kreditter.Det bemærkes, at der i EU-retten alene findes regler om omvendt betalingspligt for moms ved-rørende de grænseoverskridende handler. Den foreslåede bestemmelse om at indføre omvendtbetalingspligt på handel med CO2-kvoter og CO2-kreditter mellem her i landet registrerede af-tagere forudsætter efter bestemmelserne i Rådets direktiv 2006/112 (6. momsdirektiv) en tilla-delse til at indføre særlige foranstaltninger, der fraviger bestemmelserne i 6. momsdirektiv. Ensådan tilladelse kan opnås, hvis formålet er at forhindre momssvig og momsunddragelse. Skat-teministeriet har derfor i forlængelse af lovforslagets fremsættelse i oktober fremsendt en an-søgning herom til Kommissionen. Efter lovforslaget fastsætter skatteministeren ikrafttrædelses-tidspunktet for anvendelse af den omvendte betalingspligt. Det skyldes, at ikrafttrædelsen skalafvente EU-systemets godkendelse af den fremsendte ansøgning.Ved lovforslagets fremsættelse var der endnu ikke konstateret tab i Danmark. SKAT har den30. november 2009 oplyst, at der nu er konstateret et tab på 1,4 mio. kr. SKAT arbejder i øje-blikket på en anmeldelse af forholdet til politiet med anmodning om, at politiet foretager denvidere efterforskning i sagen. Den danske statskasse er derfor endnu ikke ramt af tab i den stør-relsesorden, artiklen henviser til, andre EU-lande har været.
Side 3