Skatteudvalget 2009-10
L 191 Bilag 9
Offentligt
854708_0001.png
854708_0002.png
854708_0003.png
854708_0004.png
854708_0005.png
Til lovforslag nr.L 191
Folketinget 2009-10Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 26. maj 2010
Betænkningover
Forslag til lov om Danske Spil A/S[af finansministeren (Claus Hjort Frederiksen)]
1. ÆndringsforslagFinansministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1. behandling den 23. april 2010. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring. Den 29. marts 2010 sendtefinansministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra Advokat-firma Plesner. Skatteministeren har kommenteret henvendelsen på lovforslag nr. L 202 – bilag 21og L 203 – bilag 12.3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at partierne er gla-de for at være en del af forliget bag en ny regulering af spillemarkedet i Danmark.For Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti er det vigtigt at have et velreguleret spillemar-ked, som skaber sikre forhold for spillerne og forpligter spiludbyderne til at udbyde deres ydelseretisk forsvarligt og til at bidrage til statens indtægter og tipsmidlerne. Det er Socialdemokratiets ogSocialistisk Folkepartis opfattelse, at forliget og de deraf følgende lovforslag lever op til de formål.Det har længe været klart, at den gældende tilstand på spilleområdet var uholdbar. Den eksiste-rende regulering var hullet, og resultatet var en slags anarki, hvor det var umuligt at stoppe lovbrudog håndhæve reglerne. Udenlandske spiludbydere slap for at betale skat og afgift til skade for sta-tens indtægter og tipsmidlerne. Derfor var det afgørende at få indrammet og lavet klare regler fordet samlede spillemarked.
2
Ludomaniforebyggelse og behandling var samtidig en af Socialdemokratiets og Socialistisk Fol-kepartis store prioriteringer i en ny regulering, og Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti ertilfredse med den øgede prioritering, som bliver en klar forbedring i forhold til den gældende til-stand. Der bliver skabt en bedre finansiering af forebyggelse og behandling. Ludomani er en trusselfor den enkelte og familien, og alle – også stat og udbydere – skal gøre en aktiv indsats for at fore-bygge og behandle. Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti glæder sig over viljen til at læggede nødvendige begrænsninger på spil, f.eks. ved at forbyde spil på kredit og lignende ordninger,som risikerer at fastholde spillere. Spiludbyderne vil med bekendtgørelserne blive pålagt forskelligekrav til indretning af spillene, markedsføring m.m. De to partier vil følge dette tæt og arbejde forforebyggelse af ludomani også ved dette aspekt.For Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti har det været vigtigt at sikre en fortsat tilstrække-lig finansiering fra tipsmidlerne til det frivillige foreningsliv, ungdomsorganisationer, kulturelleforeninger og aktiviteter og andre almennyttige formål. Derved bidrager tipsmidlerne til et sundt ogaktivt organisations- og kulturmiljø både lokalt og på landsplan til gavn for demokratiet, folkesund-heden, samfundsbevidstheden og integrationen. De to partier havde gerne set en mulighed for etendnu højere beløb til overskudsmodtagerne, men er tilfredse med forligets fastlæggelse af beløb ogfordeling af risici.Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti noterer sig, at forliget giver en bedre indhegning afspillemarkedet og dermed bedre grundlag for at opkræve korrekte afgifter. Det er nødvendigt meden sådan indhegning for at beskytte det lovlige marked, og derfor støtter de to partier de foranstalt-ninger, der kan træffes over for spiludbydere uden licens. Det har været vigtigt for Socialdemokrati-et og Socialistisk Folkeparti, at der bliver vedtaget en model for internetblokering, der giver denfornødne retssikkerhed, og at ansvaret for at håndhæve loven ikke placeres hos internetudbyderenmed en henstillingsmodel, men at det er fra myndighederne, at kravet om bremsning af en hjemme-side kommer.Vedrørende afgiften på bruttospilleindtægten konstaterer de to partier, at Skatteministeriets vurde-ring er, at de vedtagne 20 pct. er så højt, afgiften på nuværende tidspunkt kan sættes for at opnå engod incitamentsstruktur, så udbyderne holder sig inden for det lovlige marked. Ved en kommendeevaluering ønsker Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti, at denne afgifts størrelse også vur-deres.Som en del af aftalen holdes der i overgangsperioden særlig øje med omfanget af ulovligt spil,dvs. fra lovens vedtagelse og frem til den træder i kraft, formentlig den 1. januar 2011. Også dette erSocialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti tilfredse med og noterer sig, at gældende dansk lov-givning selvfølgelig skal overholdes til hver en tid.Med de bemærkninger kan Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti støtte lovforslagene og destillede ændringsforslag til lovforslagene i pakken om en ny spillovgivning.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
3
4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAffinansministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 51)Stk. 1affattes således:»Finansministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden, jf. dog stk. 2.«[Finansministeren bemyndiges til at sætte loven i kraft]2)Stk. 2affattes således:»Stk. 2.Finansministeren kan fastsætte tidspunktet for ikrafttræden af § 3 særskilt.«[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
BemærkningerTil nr. 1Det foreslås, at finansministeren bemyndiges til at fastsætte tidspunktet for lovens ikrafttræden, jf.dog ændringsforslag nr. 2. Forslaget er en konsekvens af, at Skatteministeriet har besluttet at notifi-cere de foreslåede afgifter på de fysiske spil og online spil i skatteministerens forslag til lov om af-gifter af spil med henblik på at få Kommissionens bekræftelse af, at der ikke er tale om statsstøtte.Der henvises til bemærkningerne i skatteministerens ændringsforslag til forslag til lov om afgifter afspil (L 203) for en nærmere beskrivelse af baggrunden.Indtil Kommissionens bekræftelse foreligger, kan de foreslåede regler i spillepakken ikke sættes ikraft, og i stedet for den oprindelige faste dato for ikrafttræden den 1. januar 2011 foreslås det, atfinansministeren bemyndiges til at sætte loven i kraft. Det er hensigten, at loven sættes i kraft somplanlagt den 1. januar 2011, hvis Kommissionens bekræftelse foreligger før den 1. november 2010.Såfremt Kommissionens bekræftelse foreligger efter den 1. november 2010, er det hensigten, atloven sættes i kraft hurtigst muligt herefter, idet der dog fastsættes en ikrafttrædelsesdato, der findeshensigtsmæssig for Danske Spil A/S og for alle fire love i spillepakken (spilleloven (L 202), spille-afgiftsloven (L 203), spiludlodningsloven (L 193) og lov om Danske Spil A/S (L 191)).Til nr. 2Det foreslås som konsekvens af ændringsforslag nr. 1, at finansministeren kan fastsætte tidspunk-tet for ikrafttræden af § 3 særskilt. Ikrafttræden af § 3 skal dog ikke være senere end tidspunktet forikrafttræden af loven. Det er hensigten at sætte § 3 i kraft hurtigst muligt, efter at Kommissionenhar bekræftet, at der vedrørende de foreslåede afgifter i skatteministerens forslag til lov om afgifteraf spil ikke er tale om statsstøtte.Der var også i det oprindelige forslag til lov om Danske Spil A/S en bestemmelse om, at finans-ministeren kan fastsætte tidspunktet for ikrafttræden af § 3. Ændringsforslag nr. 2 er dermed en vi-dereførelse af forslaget til lov om Danske Spil A/S, dog er ordlyden justeret som en konsekvensret-telse af ændringsforslag nr. 1.
4
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Rasmus Jarlov (KF)Simon Emil Ammitzbøll (LA) Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)17Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311113
5

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 191Bilagsnr.12345678TitelHøringsnotat og høringssvar, fra finansministerenHenvendelse af 20/4-10 fra Advokatfirma PlesnerUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningMeddelelse om, at betænkningsafgivelse er udskudt til 26/5-10Ændringsforslag, fra finansministeren2. udkast til betænkning