Skatteudvalget 2009-10
L 20 Bilag 5
Offentligt
755549_0001.png
755549_0002.png
755549_0003.png
755549_0004.png
755549_0005.png
755549_0006.png
755549_0007.png
755549_0008.png
755549_0009.png
755549_0010.png
755549_0011.png
755549_0012.png
Skatteministeriet
J. nr. 2009-711-0033
Ændringsforslagtil2. behandlingen af
Forslag til lov om ændring om ændring af lov om energiafgift afmineralolieprodukter m.v., lov om afgift af spiritus m.m., lov omtobaksafgifter, lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m. og forskellige andrelove(Gennemførelse af EU-cirkulationsdirektiv), L 20Af skatteministeren:Til § 11)Den undernr. 40foreslåede§ 31, stk.1,affattes således:”Der foreligger uregelmæssighed ved transport af varer under afgiftssuspensionsordningen, hvishele eller dele af det pågældende vareparti ikke er behørigt leveret hos en modtager inden for EU,jf. § 15, stk. 4, nr. 1, eller udført fra EU, jf. § 15, stk. 4, nr. 2.”[Nyformulering af bestemmelsen, der afgrænser uregelmæssighed ved transport af varer underafgiftssuspensionsordningen inden for EU]2)Den undernr. 40foreslåede§ 32, stk.1,affattes således:”Der foreligger uregelmæssighed ved transport af varer, der er bestemt til erhvervsmæssigoplægning eller fjernsalg inden for EU, jf. § 4b, hvis hele eller dele af det pågældende varepartiikke er behørigt leveret.”[Nyformulering af bestemmelsen, der afgrænser uregelmæssighed ved transport af varer, der erbestemt til erhvervsmæssig oplægning eller fjernsalg inden for EU]
Til § 23)I den undernr. 6foreslåede§ 9a, stk. 2,ændres ”og aftapning” til: ”, aftapning, opbevaringog udlevering”.[Præcisering af oplagshavers adgang til at opbevare varer i og udlevere varer fra lokaler, somSKAT har godkendt til formålet]4)Den undernr. 33foreslåede§ 33b, stk.1,affattes således:”Der foreligger uregelmæssighed ved transport af varer under afgiftssuspensionsordningen, hvishele eller dele af det pågældende vareparti ikke er behørigt leveret hos en modtager inden for EU,jf. § 20a, stk. 4, nr. 1, eller udført fra EU, jf. § 20a, stk. 4, nr. 2.”[Nyformulering af bestemmelsen, der afgrænser uregelmæssighed ved varetransport underafgiftssuspensionsordningen inden for EU]5)Den undernr. 34foreslåede§ 34, stk.1,affattes således:
-2-”Der foreligger uregelmæssighed ved transport af varer, der er bestemt til erhvervsmæssigoplægning eller fjernsalg inden for EU, jf. § 8, hvis hele eller dele af det pågældende varepartiikke er behørigt leveret.”[Nyformulering af bestemmelsen, der afgrænser uregelmæssighed ved transport af varer, der erbestemt til erhvervsmæssig oplægning eller fjernsalg inden for EU]
Til § 36)I den undernr. 15foreslåede§ 20, stk. 2,ændres ”og opbevaring” til: ”, opbevaring ogudlevering”.[Præcisering af oplagshavers adgang til at udlevere varer fra lokaler, som SKAT har godkendttil formålet]7)Den undernr. 29foreslåede§ 34, stk.1,affattes således:”Der foreligger uregelmæssighed ved transport af varer under afgiftssuspensionsordningen, hvishele eller dele af det pågældende vareparti ikke er behørigt leveret hos en modtager inden for EU,jf. § 19, stk. 4, nr. 1, eller udført fra EU, jf. § 19, stk. 4, nr. 2.”[Nyformulering af bestemmelsen, der afgrænser uregelmæssighed ved varetransport underafgiftssuspensionsordningen inden for EU]8)Den undernr. 30foreslåede§ 35, stk.1,affattes således:”Der foreligger uregelmæssighed ved transport af varer, der er bestemt til erhvervsmæssigoplægning eller fjernsalg inden for EU, jf. § 10a, hvis hele eller dele af det pågældende varepartiikke er behørigt leveret.”[Nyformulering af bestemmelsen, der afgrænser uregelmæssighed ved transport af varer, der erbestemt til erhvervsmæssig oplægning eller fjernsalg inden for EU]
Til § 49)I den undernr. 3foreslåede§ 7, stk. 2,ændres ”og opbevaring” til: ”, opbevaring ogudlevering”.[Præcisering af oplagshavers adgang til at udlevere varer fra lokaler, som SKAT har godkendttil formålet]10)Den undernr. 27foreslåede§ 29, stk.1,affattes således:”Der foreligger uregelmæssighed ved transport af varer under afgiftssuspensionsordningen, hvishele eller dele af det pågældende vareparti ikke er behørigt leveret hos en modtager inden for EU,jf. § 15, stk. 4, nr. 1, eller udført fra EU, jf. § 15, stk. 4, nr. 2.”[Nyformulering af bestemmelsen, der afgrænser uregelmæssighed ved varetransport underafgiftssuspensionsordningen inden for EU]11)Den undernr. 28foreslåede§ 30, stk.1,affattes således:”Der foreligger uregelmæssighed ved transport af varer, der er bestemt til erhvervsmæssigoplægning eller fjernsalg inden for EU, jf. § 6a, hvis hele eller dele af det pågældende varepartiikke er behørigt leveret.”
-3-[Nyformulering af bestemmelsen, der afgrænser uregelmæssighed ved transport af varer,der er bestemt til erhvervsmæssig oplægning eller fjernsalg inden for EU]
Til § 1012)Forslagets§ 10, stk. 1-4,affattes således:”§ 10.Loven træder i kraft den 1. april 2010, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af § 1, nr. 30 og 31, § 2, nr. 18,20, og 21, § 3, nr. 11, 12 og 13, og § 4, nr. 14, 16 og 17.Stk. 3.En transport af varer under afgiftssuspensionsordningen inden for EU, der er påbegyndtinden ikrafttrædelsestidspunktet efter stk. 2, skal gennemføres og afsluttes efter følgende regler:1) mineralolieafgiftslovens § 14, stk. 8-9, jf. lovbekendtgørelse nr. 297 af 3. april 2006,2) spiritusafgiftslovens § 20, stk. 4-5, jf. lovbekendtgørelse nr. 1239 af 22. oktober 2007,3) tobaksafgiftslovens § 18, stk. 4-5, jf. lovbekendtgørelse nr. 635 af 21. august 1998, eller4) øl- og vinafgiftslovens § 14, stk. 3-4, jf. lovbekendtgørelse nr. 890 af 17. august 2006.Stk. 4.Den 5-årige opbevaringsperiode for papirbaserede ledsagedokumenter eftermineralolieafgiftslovens § 14, stk. 10, jf. lovbekendtgørelse nr. 297 af 3. april 2006, finderanvendelse for ledsagedokumenter, der udstedes før ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 31,efter stk. 2.”Stk. 3 bliver herefter stk. 5.[Ændringeraf ikrafttrædelses- og overgangsregler som følge af EU-beslutning om, at dendanske del af det elektroniske system for kontrol af varetransport inden for EU får udsættelsetil at være klar senest den 1. januar 2011]
BemærkningerTil nr. 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10 og 11Det foreslås, at stk. 1 i mineralolieafgiftslovens § 31, spiritusafgiftslovens § 33b,tobaksafgiftslovens § 34 samt øl- og vinafgiftslovens § 29 skal fastslå, at der foreliggeruregelmæssighed ved transport af varer under afgiftssuspensionsordningen, hvis hele eller dele afdet pågældende vareparti ikke er behørigt leveret hos en modtager inden for EU eller udført fraEU til tredjeland.For at få en tilsvarende afgrænsning af uregelmæssighed ved varetransport foreslås det samtidig,at stk. 1 i mineralolieafgiftslovens § 32, spiritusafgiftslovens § 34, tobaksafgiftslovens § 35 samtøl- og vinafgiftslovens § 30 skal fastslå, at der foreligger uregelmæssighed ved transport af varer,der er bestemt til erhvervsmæssig oplægning eller fjernsalg inden for EU, hvis hele eller dele afdet pågældende vareparti ikke er behørigt leveret. Endvidere foreslås henvisningen til § 10a i øl-og vinafgiftslovens § 30, stk. 1, ændret til den korrekte henvisning til § 6a.Det oprindelige lovforslag indebar, at en autoriseret oplagshaver kom til at hæfte for afgift afvarer, der blev ”uregelmæssigt” fejlleveret eller nægtet modtaget. Dette blev kritiseret underhøringen af lovforslaget. Skatteministeriet har genovervejet denne problemstilling og vurderer nu,
-4-at ”uregelmæssighed” ved transport af varer kan defineres mere lempeligt i overensstemmelsemed direktiv 2008/118/EF samt den gældende praksis på området. Ændringsforslaget tilsigterdenne lempelse og imødekommer således den nævnte kritik.Til nr. 3, 6 og 9Det foreslås, at det i stk. 2 i spiritusafgiftsafgiftslovens 9a, tobaksafgiftslovens § 20 samt øl- ogvinafgiftslovens § 7 præciseres, at SKATs godkendelse af en autoriseret oplagshavers lokaler,giver oplagshaver adgang til at foretage opbevaring af varer i og udlevering af varer fra depågældende lokaler, svarende til den tilsvarende formulering i mineralolieafgiftslovens § 5, stk. 2.Til nr. 12Efter reglerne i det nye cirkulationsdirektiv 2008/118/EF skal EU-landene have hver deresrespektive del af det elektroniske system klar til at håndtere modtagelse af varer fra den 1. april2010 og afsendelse af varer fra den 1. januar 2011. SKAT har to gange tidligere haft den danskedel af det elektroniske system i offentligt udbud. SKAT måtte i begge tilfælde aflyse udbudene,da ingen af de afgivne tilbud levede op til de stillede krav. SKAT gennemfører nu et tredje udbud,men Danmark undgår ikke at blive forsinket i forhold til fristen den 1. april 2010 for elektroniskhåndtering af modtagelse af varer. Enkelte andre EU-lande er også forsinkede, og det er nuvedtaget i EU’s Punktafgiftsudvalg, at de forsinkede lande, herunder Danmark, kan opretholde enpapirbaseret procedure til udgangen af 2010.Af hensyn til at den danske del af det elektroniske system kan blive klar på et tidspunkt inden den1. januar 2011, foreslås det i § 10, stk. 2, at bemyndige skatteministeren til at fastsætte tidspunktetfor ikrafttrædelse af ophævelserne af de gældende regler for papirbaserede ledsagedokumenterefter mineralolieafgiftslovens § 14, stk. 8-9, spiritusafgiftslovens § 20, stk. 4-5,tobaksafgiftslovens § 18, stk. 4-5, og øl- og vinafgiftslovens § 14, stk. 3-4, ophævelsen af denpligtmæssige femårige opbevaring af papirbaserede ledsagedokumenter eftermineralolieafgiftslovens § 14, stk. 10, samt for ikrafttrædelsen af de deraf følgendekonsekvensrettelser i form af ændrede henvisninger til stykker inden for de pågældendeparagraffer.I § 10, stk. 3, foreslås det som overgangsregel, at en varetransport underafgiftssuspensionsordningen inden for EU, der er påbegyndt før det særskilt fastsatteikrafttrædelsestidspunkt efter § 10, stk. 2, skal gennemføres og afsluttes, afhængig af varetype,efter de gældende regler for papirbaseret ledsagedokument m.v.I § 10, stk. 4, foreslås det som overgangsregel, at en 5-årige opbevaringsperiode for papirbaseredeledsagedokumenter efter mineralolieafgiftslovens § 14, stk. 10, skal finde anvendelse forledsagedokumenter, der udstedes før det af skatteministeren fastsatte ikrafttrædelsestidspunkt forophævelsen af denne opbevaringspligt efter ændringslovens § 1, nr. 31.
-5-Bilag 1
Ændringsforslaget i forhold til gældende ret og fremsatte lovforslagGældende retLovforslaget§1I lov om energiafgift afmineralolieprodukter m.v., jf.lovbekendtgørelse nr. 297 af3. april 2006, som ændret bl.a.ved lov nr. 1536 af 19.december 2007, § 2 i lov nr.524 af 17. juni 2008, § 5 i lovnr. 528 af 17. juni 2008, § 104i lov nr. 1336 af 19. december2008, § 10 i lov nr. 461 af 12.juni 2009 og senest ved § 4 ilov nr. 527 af 12. juni 2009,foretages følgende ændringer:---ÆndringsforslagetTil § 1
§ 31.Med steder uden for EUsidestilles med hensyn tillovensbestemmelserFærøerne og Grønland samtKøbenhavns Frihavn.
40.§§ 30-32ophæves og i1)Den undernr. 40foreslåedestedet indsættes:---§ 31, stk.1,affattes således:§ 31.Derforeligger ”Derforeliggeruregelmæssighedved uregelmæssighedvedtransport af varer under transport af varer underafgiftssuspensionsordningen, afgiftssuspensionsordningen,hvis varetransporten ikke hvis hele eller dele af detophører ved levering hos en pågældende vareparti ikke ermodtager inden for EU, jf. behørigt leveret hos en§ 15, stk. 4, nr. 1, eller ved modtager inden for EU, jf. §udførsel fra EU, jf. § 15, 15, stk. 4, nr. 1, eller udført frastk. 4, nr. 2.EU, jf. § 15, stk. 4, nr. 2.”---2)Den undernr. 40foreslåede§ 32, stk.1,affattes således:”Derforeliggeruregelmæssighedvedtransport af varer, der erbestemt til erhvervsmæssigoplægning eller fjernsalginden for EU, jf. § 4b, hvishele eller dele af detpågældende vareparti ikke erbehørigt leveret.”
§ 32.Skatteministeren kanfastsætte bestemmelser omanvendelseafedbiforbindelsemedledsagedokumenter m.v.
§32.Derforeliggeruregelmæssighedvedtransport af varer, der erbestemt til erhvervsmæssigoplægning eller fjernsalg, jf. §4b, hvis transporten afvarerne, herunder transportenaf et vareparti i en størrevareforsendelse, ikke erbehørigt ophørt som følge af
-6-en situation, der er opståetunder varetransporten.---§2I lov om afgift af spiritusm.m., jf. lovbekendtgørelse nr.1239 af 22. oktober 2007, somændret bl.a. ved § 92 i lov nr.1336 af 19. december 2008 ogsenest ved § 27 i lov nr. 1344af 19. december 2008,foretages følgende ændringer:---6.§ 9aaffattes således:”§9a. - - -Stk. 2.Det er en betingelse forat opnå autorisation somoplagshaver her i landet, attold- og skatteforvaltningenforindenhargodkendtlokalerne, som virksomhedenvil benytte til fremstilling,behandling og aftapning afafgiftspligtigeubeskattedevarer. Skatteministeren kanfastsætte de nærmere reglerfor administrationen efter 1.pkt.Stk. 3.---”Til § 2
§ 9 a.Den, der her til landetsælger afgiftspligtige varer fraandre EU-lande ved fjernsalg,jf. stk. 2, skal registreres efter§ 7. Såfremt virksomhedenikke har filial eller lignendeher i landet, skal denregistreres ved en person, derer bosiddende her i landet,eller ved en virksomhed, derhar forretningssted her ilandet, og stille fuld sikkerhedfor skyldige afgifter.Stk. 2.Ved fjernsalg forståssalg af varer, hvor varernedirekteellerindirekteforsendes eller transporteres afsælgeren eller på dennesvegne til en privat køber ibestemmelseslandet.Stk. 3.Virksomheder, dersælger afgiftspligtige varer tilandre EU-lande ved fjernsalg,skal over for told- ogskatteforvaltningendokumentere, at der indenvarernes afsendelse er stilletsikkerhed for betaling afpunktafgifterne over for dekompetente myndigheder ibestemmelseslandet.
3)I den undernr. 6foreslåede§ 9a, stk. 2,ændres ”ogaftapning” til: ”, aftapning,opbevaring og udlevering”.
-7-Stk. 4.Virksomheder, der erregistreret i et andet EU-land,og som leverer afgiftspligtigevarer her til landet, kanudnævne en repræsentant her ilandet til at forestå varernesafgiftsberigtigelse.Repræsentanten skal være enperson, der er bosiddende her ilandet, eller en virksomhed,der har forretningssted her ilandet. Repræsentanten skalregistreres hos told- ogskatteforvaltningen og stillesikkerhed for skyldige afgifter.Stk. 5.Told-ogskatteforvaltningenkan,såfremt sælgeren ikke erregistreretefterstk. 1,tilbageholde varer omfattet afstk. 2, indtil afgiften er betaltStk. 6.Skatteministeren kanfastsætteregleromsikkerhedsstillelse og om den istk. 5 nævnte tilbageholdelseaf varer.33.Efter § 32 indsættes:---§ 33b.(Ophævet)§ 33b.Der foreliggeruregelmæssighedvedtransport af varer underafgiftssuspensionsordningen,hvis varetransporten ikkeophører ved levering hos enmodtager inden for EU, jf. §20a, stk. 4, nr. 1, eller vedudførsel fra EU, jf. § 20a, stk.4, nr. 2.---34.§ 34affattes således:”§34.Der foreliggeruregelmæssighedvedtransport af varer, der erbestemt til erhvervsmæssig
4)Den undernr. 33foreslåede§ 33b, stk.1,affattes således:”Derforeliggeruregelmæssighedvedtransport af varer underafgiftssuspensionsordningen,hvis hele eller dele af detpågældende vareparti ikke erbehørigt leveret hos enmodtager inden for EU, jf. §20a, stk. 4, nr. 1, eller udførtfra EU, jf. § 20a, stk. 4, nr. 2.”5)Den undernr. 34foreslåede§ 34, stk.1,affattes således:”Derforeliggeruregelmæssighedvedtransport af varer, der erbestemt til erhvervsmæssig
§ 34.For betaling af afgiftefter loven hæfter selskabet,fonden, foreningen m.v. ellerden, der som ejer, forpagterellerlignendedriver
-8-virksomhedenforegenregning. Er en udenlandskvirksomhed registreret ved enherværende repræsentant, jf.§ 9 a, stk. 1 eller 4, hæfterdenne og virksomhedensolidarisk for betaling afafgiften.Stk. 2-4.---oplægning eller fjernsalg, jf. §8, hvis transporten af varerne,herunder transporten af etvarepartiienstørrevareforsendelse, ikke erbehørigt ophørt som følge afen situation, der er opståetunder varetransporten.---§3I lov om tobaksafgifter, jf.lovbekendtgørelse nr. 635 af21. august 1998, som bl.a.ændret ved § 24 i lov nr. 380af 2. juni 1999, § 3 i lov nr.947 af 20. december 1999, §10 i lov nr. 165 af 15. marts2000, § 6 i lov nr. 1059 af 17.december 2002, § 3 i lov nr.962 af 2. december 2003, § 1 ilov nr. 424 af 6. juni 2005, §71 i lov nr. 428 af 6. juni2005, § 9 i lov nr. 408 af 8.maj 2006, § 7 i lov nr. 509 af7. juni 2006, § 122 i lov nr.1336 af 19. december 2008,§ 28 i lov nr. 1344 af 19.december 2008 og senest ved§ 4 i lov nr. 524 af 12. juni2009, foretages følgendeændringer: ---15.§ 20affattes således:§ 20.Lokaler,somregistreredevirksomhederbenytter til fremstilling ogopbevaring af varer, hvorafafgiften ikke er berigtiget, skalvære godkendt af told- ogskatteforvaltningen.Stk. 2.Godkendelseogregistrering kan tilbagekaldes,hvis lokalerne anvendes ellerindrettes på en sådan måde, attold- og skatteforvaltningen”§ 20.-- -Stk. 2.Det er en betingelse forat opnå autorisation somoplagshaver her i landet, attold- og skatteforvaltningenforindenhargodkendtlokalerne, som virksomhedenvil benytte til fremstilling ogopbevaring af afgiftspligtigeubeskattedevarer.Skatteministeren kan fastsætteoplægning eller fjernsalginden for EU, jf. § 8, hvis heleeller dele af det pågældendevareparti ikke er behørigtleveret.”
Til § 3
6)I den undernr. 15foreslåede§ 20, stk. 2,ændres”og opbevaring” til: ”,opbevaring og udlevering”.
-9-kontrol efter § 21 ikke kan de nærmere regler forudføres på rimelig måde.administrationen efter 1. pkt.Stk. 3.-- -”29.§§ 33og34ophæves og istedet indsættes:---§ 34.Med steder uden for EFsidestilles med hensyn tillovensbestemmelserFærøerne og Grønland samtKøbenhavns Frihavn.§34.Derforeliggeruregelmæssighedvedtransport af varer underafgiftssuspensionsordningen,hvis varetransporten ikkeophører ved levering hos enmodtager inden for EU, jf. §19, stk. 4, nr. 1, eller vedudførsel fra EU, jf. § 19, stk.4, nr. 2.---30.Efter § 34 indsættes:”§35.Der foreliggeruregelmæssighedvedtransport af varer, der erbestemt til erhvervsmæssigoplægning eller fjernsalg, jf. §10a, hvis transporten afvarerne, herunder transportenaf et vareparti i en størrevareforsendelse, ikke erbehørigt ophørt som følge afen situation, der er opståetunder varetransporten.---§4I lov om afgift af øl, vin ogfrugtvinm.m.,jf.lovbekendtgørelse nr. 890 af17. august 2006, som ændretbl.a. ved § 97 i lov nr. 1336 af19. december 2008, § 30 i lovnr. 1344 af 19. december 2008og senest ved § 5 i lov nr. 524af 12. juni 2009, foretagesfølgende ændringer:---7)Den undernr. 29foreslåede§ 34, stk.1,affattes således:”Derforeliggeruregelmæssighedvedtransport af varer underafgiftssuspensionsordningen,hvis hele eller dele af detpågældende vareparti ikke erbehørigt leveret hos enmodtager inden for EU, jf. §19, stk. 4, nr. 1, eller udført fraEU, jf. § 19, stk. 4, nr. 2.”8)Den undernr. 30foreslåede§ 35, stk.1,affattes således:”Derforeliggeruregelmæssighedvedtransport af varer, der erbestemt til erhvervsmæssigoplægning eller fjernsalginden for EU, jf. § 10a, hvishele eller dele af detpågældende vareparti ikke erbehørigt leveret.”
§ 35.(Ophævet)
Til § 4
- 10 -
3.§ 7affattes således:§ 7.Lokaler, som registreredeoplagshavere benytter tilfremstilling,behandling,aftapning og opbevaring afvarer, hvoraf afgiften ikke erberigtiget, skal være godkendtaf told- og skatteforvaltningen.Stk. 2.Godkendelseogregistrering kan tilbagekaldes,hvis lokalerne anvendes ellerindrettes på en sådan måde, attold- og skatteforvaltningenskontrol efter § 22 ikke kanudføres på rimelig måde.”§7. - - -Stk. 2.Det er en betingelse forat opnå autorisation somoplagshaver her i landet, attold- og skatteforvaltningenforindenhargodkendtlokalerne, som virksomhedenvil benytte til fremstilling,behandling, aftapning ogopbevaring af afgiftspligtigeubeskattedevarer.Skatteministeren kan fastsættede nærmere regler foradministrationen efter 1. pkt.Stk. 3.- - -”27.Efter § 26 indsættes:---§ 29.(Ophævet)§29.Derforeliggeruregelmæssighedvedtransport af varer underafgiftssuspensionsordningen,hvis varetransporten ikkeophører ved levering hos enmodtager inden for EU, jf. §15, stk. 4, nr. 1, eller vedudførsel fra EU, jf. § 15, stk.4, nr. 2.---28.§30affattes således:”§ 30.Der foreliggeruregelmæssighedvedtransport af varer, der erbestemt til erhvervsmæssigoplægning eller fjernsalg, jf. §10a, hvis transporten afvarerne, herunder transportenaf et vareparti i en størrevareforsendelse, ikke erbehørigt ophørt som følge afen situation, der er opståetunder varetransporten.10)Den undernr. 27foreslåede§ 29, stk.1,affattessåledes:”Derforeliggeruregelmæssighedvedtransport af varer underafgiftssuspensionsordningen,hvis hele eller dele af detpågældende vareparti ikke erbehørigt leveret hos enmodtager inden for EU, jf. §15, stk. 4, nr. 1, eller udført fraEU, jf. § 15, stk. 4, nr. 2.”11)Den undernr. 28foreslåede§ 30, stk.1,affattessåledes:”Derforeliggeruregelmæssighedvedtransport af varer, der erbestemt til erhvervsmæssigoplægning eller fjernsalginden for EU, jf. § 6a, hvishele eller dele af detpågældende vareparti ikke erbehørigt leveret.”
9)I den undernr. 3foreslåede§ 7, stk. 2,ændres ”ogopbevaring” til: ”, opbevaringog udlevering”.
§ 30.For betaling af afgiftefter loven hæfter selskabet,fonden, foreningen m.v. ellerden, der som ejer, forpagtereller lignende drivervirksomheden for egenregning. Er en udenlandskvirksomhed registreret ved enherværende repræsentantefter § 6, stk. 7, hæfter denneog virksomheden solidariskfor betaling af afgiften. I de i§ 6, stk. 10, nævnte tilfælde
- 11 -hæfter repræsentanten ogvaremodtageren solidariskfor betaling af afgiften.Stk. 2-4.------
§ 10
Til § 10
Loven træder i kraft den 1.10)Forslagets§ 10, stk. 1-4,april 2010.affattes således:Stk. 2.En transport af varer”§ 10.Loven træder i kraftden 1. april 2010, jf. dog stk.underafgiftssuspensionsordningen 2.Skatteministereninden for EU, der erStk. 2.påbegyndt inden den 1. april fastsætter tidspunktet for2010, skal gennemføres og ikrafttrædelse af § 1, nr. 30 ogafsluttes efter de gældende 31, § 2, nr. 18, 20, og 21, § 3,regler på tidspunktet for nr. 11, 12 og 13, og § 4, nr.transportens påbegyndelse, jf. 14, 16 og 17.mineralolieafgiftslovens § 14,Stk. 3.En transport af varerstk. 8-9, jf. lovbekendtgørelse undernr. 297 af 3. april 2006, afgiftssuspensionsordningenspiritusafgiftslovens§ 20, inden for EU, der erindenstk. 4-5, jf. lovbekendtgørelse påbegyndtnr. 1239 af 22. oktober 2007, ikrafttrædelsestidspunktettobaksafgiftslovens§ 18, efter stk. 2, skal gennemføresstk. 4-5, jf. lovbekendtgørelse og afsluttes efter følgendenr. 635 af 21. august 1998, regler:eller øl- og vinafgiftslovens 1) mineralolieafgiftslovensstk. 8-9,jf.§ 14,stk. 3-4,jf. § 14,lovbekendtgørelse nr. 890 af lovbekendtgørelse nr. 297 af3. april 2006,17. august 2006.2) spiritusafgiftslovens § 20,Stk. 3.For virksomheder, der stk. 4-5, jf. lovbekendtgørelseindenlovens nr. 1239 af 22. oktober 2007,ikrafttrædelsestidspunkter 3) tobaksafgiftslovens § 18,frivilligt registreret som stk. 4-5, jf. lovbekendtgørelsemellemhandler med videresalg nr. 635 af 21. august 1998,af afgiftspligtige varer en gros ellertilandrehandlende, 4) øl- og vinafgiftslovensrestauratørerm.v.efter § 14,stk. 3-4,jf.spiritusafgiftslovens § 7, stk. lovbekendtgørelse nr. 890 af2, jf. lovbekendtgørelse nr. 17. august 2006.1239 af 22. oktober 2007, ellerStk. 4.Den5-årigeer frivilligt registreret for opbevaringsperiodeformodtagelse af afgiftspligtige papirbaserede
- 12 -varer med henblik påvideresalg en detail efterspiritusafgiftslovens § 7, stk.3, jf. lovbekendtgørelse nr.1239 af 22. oktober 2007,ophører registreringsforholdetden 31. marts 2010. Vedfortsat drift af virksomhed fraden 1. april 2010 skalvirksomhedenentenautoriseres som oplagshaverefter spiritusafgiftslovens § 7,stk. 2, som affattet vedændringslovens § 2, nr. 3,ellerregistreressommidlertidigtregistreretvaremodtagerefterspiritusafgiftslovens § 7, stk.4,somaffattetvedændringslovens § 2, nr. 3.ledsagedokumentereftermineralolieafgiftslovens § 14,stk. 10, jf. lovbekendtgørelsenr. 297 af 3. april 2006, finderanvendelseforledsagedokumenter,derudstedesførikrafttrædelsestidspunktet for§ 1, nr. 31, efter stk. 2.”Stk. 3 bliver herefter stk. 5.