Skatteudvalget 2009-10
L 202 Bilag 67
Offentligt
851425_0001.png
851425_0002.png
851425_0003.png
851425_0004.png
851425_0005.png
851425_0006.png
851425_0007.png
851425_0008.png
851425_0009.png
851425_0010.png
851425_0011.png
851425_0012.png
851425_0013.png
851425_0014.png
851425_0015.png
851425_0016.png
Til lovforslag nr.L 202
Folketinget 2009-10Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2010
2. udkast(Ændringsforslag fra skatteministeren)
Betænkningover
Forslag til lov om spil[af skatteministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 19 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1. behandling den 23. april 2010. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendteden 12. februar 2010 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 133. Den 26. marts 2010sendte skatteministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Betfair,Bwin,Compu Game A/S og Dansk Automat Expert A/S,Coop Danmark A/S,Dansk Automat Brancheforening,Dansk Backgammon Forbund,Dansk Erhverv,Dansk Galop og Dansk Travsports Centralforbund,Danske Mediers Forum,Danske Spil A/S,De Samvirkende Købmænd,DGI og DIF,European Online Bingo Coalition,Horesta,
2
IT-Branchen,Mahjong Danmark,Nærbutikkernes Landsforening,Nikolaj Winther Olsen, Aalborg,Royal Casino,Stanleybet v/Advokatfirma Plesner ogTelekommunikationsindustrien i Danmark.Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:Bech-Bruun Advokatfirma, Bet24, Ladbrokes og Unibet,Compu Game A/S og Dansk Automat Expert A/S,Dansk Automat Brancheforening,Dansk Backgammon Forbund,Dansk Galop og Dansk Travsports Centralforbund,DGI og DIF,European Online Bingo Coalition,Horesta v/ Dansk ErhvervIT-Branchen,Nærbutikkernes Landsforening,Royal Casino,Stanleybet v/Advokatfirma Plesner ogTelekommunikationsindustrien i Danmark.SpørgsmålUdvalget har stillet 19 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. Indstillinger og politiske bemærkninger[]Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksompå, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemningi Folketingssalen.]4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af <>:Til § 12
3
1)Somstk. 2indsættes:»Stk. 2.Tilladelsen kan helt eller delvist med skatteministerens godkendelse overdrages til et afDanske Spil A/S helejet datterselskab.«[Korrektion]Ny paragraf2)Efter § 23 indsættes ikapitel 3som ny paragraf med tilhørende overskrift:»Backgammon§ 01.Der kan gives tilladelse til afholdelse af offentlige backgammonturneringer efter samme reglersom gælder for afholdelse af offentlige hasardspilsturneringer i medfør af § 2, § 3, § 5, stk. 2, §§ 6-26 og § 28 i lov om offentligt hasardspil, jf. lov nr. 1504 af 27. december 2009.Stk. 2.Der skal være mindst 8 deltagere i en offentlig backgammonturnering.«[Tilladelse til backgammon i turneringsform]Til § 263)Stk. 1, nr. 3,affattes således:»3) ikke har anmeldt betalingsstandsning, indgivet begæring om tvangsakkord, konkurs eller gælds-sanering eller er i betalingsstandsning, under konkursbehandling, gældssanering eller tvangsak-kord,«.[Præcisering af bestemmelsen]Til § 414)Efter »der anvendes til afvikling af spil« indsættes: », informationsforpligtelser, registrering afspillere, opbevaring af data, foranstaltninger til beskyttelse af spillernes penge, krav til klagesags-behandling, tilladelsesindehaverens personales deltagelse i spil«.[Udvidelse af bemyndigelse til skatteministeren til at udstede regler]5)Somstk. 2indsættes:»Stk.2.Skatteministeren kan fastsætte regler med henblik på opfyldelse eller anvendelse af DetEuropæiske Fællesskabs retsakter om forhold omfattet af denne lov.«[Bemyndigelse til skatteministeren til at udstede regler med henblik på implementering af EU rets-akter]Til § 426)Istk. 1ændres »til spillemyndigheden.« til: »til spillemyndigheden, jf. dog stk. 5.«[Konsekvens af den foreslåede ændring af gebyrsammensætningen, jf. ændringsforslag nr. 8)]7)Istk. 2ændres »til spillemyndigheden.« til: »til spillemyndigheden, jf. dog stk. 5. Gebyret skalbetales samtidig med indgivelse af ansøgningen.«[Konsekvens af den foreslåede ændring af gebyrsammensætningen samt præcisering af betalings-tidspunktet, jf. ændringsforslag nr. 8)]
4
8)Stk. 3affattes således:»Stk. 3.For tilladelser udstedt til udbud af væddemål eller online kasino betales et gebyr afhængigaf et kalenderårs afgiftspligtige spilleindtægt, jf. lov om afgifter af spil § 6 og § 11, til spillemyn-digheden, jf. dog stk. 5. Gebyret skal betales senest en måned efter tilladelsen træder i kraft og efterfølgende skala:Spilleindtægtens størrelseUnder 5.000.000 kr.5.000.000 kr. indtil 10.000.000 kr.10.000.000 kr. indtil 25.000.000 kr.25.000.000 kr. indtil 50.000.000 kr.50.000.000 kr. indtil 100.000.000 kr.Over 100.000.000 kr.«Gebyr50.000 kr.250.000 kr.450.000 kr.650.000 kr.850.000 kr.1.500.000 Kr.
[Ny gebyrordning som afspejler tilladelsesindehaverens omsætning]9)Efter stk. 3 indsættes som nye stykker:»Stk. 4.Hvis den realiserede spilleindtægt overstiger det grundlag, der er betalt gebyr for i hen-hold til stk. 3, opkræves et beløb svarende til forskellen mellem det betalte gebyr og det faktiskegebyr, der skal betales. Gebyret skal betales senest en måned efter opkrævning. Er den realiseredespilleindtægt for et kalenderår lavere end grundlaget for det betalte gebyr i medfør af stk. 3, tilbage-betales et beløb svarende til forskellen mellem det betalte gebyr og det faktiske gebyr, der skal beta-les.Stk. 5.For tilladelser af maksimalt 1 års varighed udstedt til udbud af væddemål eller online kasi-no, hvor den afgiftspligtige spilleindtægt ikke må overstige 1.000.000 kr., betales et gebyr på50.000 kr. til spillemyndigheden til dækning af de samlede omkostninger ved behandling af ansøg-ningen, udstedelse af tilladelse og tilsyn med tilladelsesindehaveren.«Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 6 og 7.[Præcisering af fastsættelsen af gebyrets endelige størrelse og ny gebyrordning som afspejler tilla-delsesindehaverens omsætning]10)Stk. 5,der bliver til stk. 7, affattes således:»Stk. 7.Gebyrerne i stk. 1-3 og stk. 5 reguleres efter § 20 i lov om indkomstskat for personerm.v.«[Regulering af gebyrerne efter den generelle indkomstudvikling i samfundet]Til § 5911)Istk. 2udgår2. pkt.[Betalingsformidling og internetformidling er ikke længere strafbar formidling – erstattes af en fo-gedforbudsmodel]12)Istk. 4indsættes som2. pkt.efter 1. punktum:»Strafansvaret efter 1. pkt. gælder også for udbud, der finder sted i udlandet, i det omfang udbyde-ren og de personer, spillet udbydes til, er bosat i Danmark.«
5
[Korrektion]Ny paragraf13)Efter § 64 indsættes ikapitel 12som ny paragraf:»§ 02.Betalingsformidling af indsatser og gevinster til og fra en ulovlig spiludbyder samt transmis-sion af information på et kommunikationsnet til et ulovligt spilsystem er ikke tilladt.«[Betyder, at der kan nedlægges et fogedforbud efter retsplejelovens regler]Til § 6514)Stk. 1affattes således:»Skatteministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden, jf. dog stk. 2 og 3.«[Skatteministeren bemyndiges til at sætte loven i kraft efter afsluttet notifikation efter statsstøttereg-lerne]15)Stk. 2affattes således:»Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 67.«[Skatteministeren bemyndiges til at sætte § 67 ikraft efter afsluttet notifikation efter informations-proceduredirektivet]Til § 6616)Nr. 7udgår.Nr. 8 bliver herefter nr. 7.[Ophævelse af § 5 a i lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil]Ny paragraf17)Efter § 66 indsættes ikapitel 13som ny paragraf:»§ 03.I lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil, jf. lovbekendtgørelse nr. 555 af 6. juni2006 foretages følgende ændring:1.§ 5 a og § 6, stk. 2 og 3 ophæves.«[Korrektion]Til § 6718)I§ 67udgårnr. 1.[Undladelse af indsættelse af et nyt stk. 2 i lov om visse spil, lotterier og væddemål, således attransmission af information på et kommunikationsnet til et ulovligt spilsystem ikke betragtes somformidling]19)Efter nr. 2, der bliver nr. 1, indsættes som nyt nummer:
6
»01.§ 15affattes således:»§ 15.Transmission af information på et kommunikationsnet til et ulovligt spilsystem er ikke til-ladt.««[Betyder, at der kan nedlægges et fogedforbud efter retsplejelovens regler]
BemærkningerTil nr. 1Den foreslåede§ 12, stk. 2svarer til § 6, stk. 2 og § 8, stk. 2, for henholdsvis Danske Spil A/S ogDet Danske Klasselotteri A/S. Bestemmelsen giver mulighed for at organisere Danske Spil A/S’sselskabsretlige struktur mest hensigtsmæssig.Til nr. 2Efter det forslåede stk. 1 kan der gives tilladelse til offentlige backgammonturneringer efter sam-me regler som de regler der gælder for afholdelse af offentlige hasardspilsturneringer i § 2, § 3, § 5,stk. 2, §§ 6-26 og § 28 i lov om offentligt hasardspil, jf. lov nr. 1504 af 27. december 2009.Der foreslås en ordning, hvorefter turneringsbackgammon om penge kan spilles offentligt, eftersamme regler der gælder for afholdelse af offentlige pokerturneringer. Det foreslås, at reglerne i § 2,§ 3, § 5, stk. 2, §§ 6-26 og § 28 i lov om offentligt hasardspil finder tilsvarende anvendelse på of-fentligt turneringsbackgammon.Den forslåede ordning, gør det muligt at afholde offentlige backgammonturneringer om begræn-sede beløb. Personer, selskaber og foreninger kan få bevilling til at afvikle offentlige backgammon-turneringer. En bevilling gives for et nærmere angivet sted, på hvilket der må afholdes op til fembackgammonturneringer om ugen. Bevilling kan gives for indtil 2 år ad gangen. Det forslåede inde-holder en række krav, der skal sikre, at spillet foregår på betryggende måde. Det er bl.a. en betingel-se, at der ikke må gives personer under 18 år adgang til at overvære eller deltage i en offentligbackgammonturnering, og at den enkelte deltagers indskud i den enkelte turneringspulje højst måudgøre 300 kr., som skal være betalt via kontooverførsel senest dagen før. Den samlede turnerings-pulje må som udgangspunkt højst udgøre 15.000 kr., højst en fjerdedel af turneringspuljen må an-vendes til administrationsomkostninger, og den samlede gevinst til en enkelt deltager i turneringenmå højst udgøre halvdelen af turneringspuljen. Administration af loven er henlagt til Spillemyndig-heden, og der skal betales et gebyr på 1.000 kr. for indgivelse af ansøgning om bevilling til at afvik-le offentligt turneringsbackgammon.Der henvises til bemærkninger til forslag til lov om offentligt hasardspil i turneringsform for yder-ligere uddybning af bestemmelserne i § 2, § 3, § 5, stk. 2, §§ 6-26 og § 28 i lov om offentligt ha-sardspil.Backgammon, der afholdes uden gevinster eller indsats, er ikke omfattet af loven, og vil derforkunne afholdes uden tilladelse. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 2 herom.Det foreslås istk. 2,at der skal være mindst 8 deltagende spillere i en offentlig backgammonturne-ring. Bestemmelsen skal forstås således, at der skal være mindst 8 spillere, der deltager i spillet frapåbegyndelsen af den offentlige backgammonturnering. Kravet om mindst 8 deltagende spillere fraspillets begyndelse, gælder ligeledes holdturneringer. Der vil således efter forslaget f.eks. kunnespilles med to hold a 4 spillere.
7
Til nr. 3Den foreslåede§ 26, stk. 1, nr. 3er en præcisering af den oprindeligt foreslåede bestemmelse.Den foreslåede bestemmelse skal sikre, at personer, der har anmeldt betalingsstandsning eller indgi-vet begæring om tvangsakkord, konkurs eller gældssanering eller er i betalingsstandsning eller un-der konkursbehandling, gældssanering eller tvangsakkord, er omfattet af bestemmelsen, uanset påhvilket stadium i betalingsstandsningen eller de respektive insolvensbehandlinger, vedkommendebefinder sig i. Bestemmelsen svarer til § 64 i lov om finansiel virksomhed og § 62 i lov om arbejds-skadesikring.Til nr. 4Tilføjelsen i§ 41, stk. 1,betyder at skatteministeren bemyndiges til at udstede regler om informa-tionsforpligtelser for tilladelsesindehavere, registrering af spillere (etablering af spilkonto), opbeva-ring af data i forhold til bl.a. spillernes etablering af en spilkonto/registrering af spillerne, foran-staltninger til beskyttelse af spillernes penge, krav til klagesagsbehandling hos tilladelsesindehaver-ne samt tilladelsesindehaverens ansatte, leverandører og andres personer, der er tilknyttet udviklin-gen af spillet, deltagelse i tilladelsesindehaverens udbudte spil.Til nr. 5I den foreslåede§ 41, stk. 2bemyndiges skatteministeren til at implementere De Europæiske Fæl-lesskabers retsakter i relation til lovforslagets område, herunder direktiver om hvidvask (senest Eu-ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 med senere ændringer omforebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af pengeog finansiering af terrorisme).Til nr. 6-10Det foreslås istk. 3,at det foreslåede årlige gebyr på 670.000 kr. pr. tilladelse ændres til et årligtgebyr, der betales i henhold til tilladelsesindehaverens spilleindtægt. Spilleindtægten svarer til af-giftsgrundlaget, jf. forslag til lov om afgifter af spil § 6 og § 11. Indførelsen af en differentieret ska-la for betaling af det årlige gebyr betyder eksempelvis, at en tilladelsesindehaver med en årlig spil-leindtægt på 8 mio. kr. skal betale et årligt gebyr på 250.000 kr., svarende til en nedsættelse af ge-byret med 420.000 kr. For en tilladelsesindehaver med en årlig spilleindtægt på 75 mio. kr. betyderændringen, at gebyret stiger til 850.000 kr., svarende til en stigning på 180.000 kr.Den foreslåede differentiering af det årlige gebyr vil medvirke til, at de små og mindre spiludby-dere får en nemmere adgang til markedet for væddemål og online kasinospil.Istk. 4foreslås det, at hvis den realiserede årlige spilleindtægt bliver større eller mindre end det istk. 3 betalte gebyr og det medfører et niveauspring i gebyrstørrelsen, reguleres det efter stk. 3 be-talte beløb. Reguleringen skal ske umiddelbart efter konstatering af spilleindtægten har overstegeteller er under det oprindeligt betalte niveau. Tilbagebetaling af for meget indbetalt årlig gebyr kanførst ske efter kalenderårets udløb. Har tilladelsesindehaveren f.eks. anført den forventede spilleind-tægt i intervallet 5 millioner kr. indtil 10 millioner kr. (9.999.999 kr.) og når spilleindtægten 10 mil-lioner kr. (og under 25 millioner kr.) i kalenderåret, opkræves differencen (450.000 kr. minus250.000 kr.) på 200.000 kr. umiddelbart efter konstateringen.Såfremt tilladelsesindehaveren ophører med at udbyde spil, sker der ingen regulering af gebyret.Det følgende kalenderårs gebyr skal svare til det forgangne års faktiske spilleindtægt, så det svarertil et fuldt kalenderår. Det betyder, at har tilladelsesindehaveren f.eks. i det forgangne år kun udbudt
8
spil seks måneder, skal spilleindtægten ganges med to før gebyrniveauet fastlægges. Der vil altidske regulering af gebyret, hvis den faktiske spilleindtægt ændrer sig i forhold til den, der var lagt tilgrund for indbetalingen af gebyret.Det foreslås istk. 5,at såfremt ansøgerens årlige spilleindtægt er under 1 million kroner, betalesder et gebyr på 50.000 kr. til dækning af de samlede omkostninger ved behandling af ansøgningen,udstedelses af tilladelsen og tilsyn. Tilladelsesperioden er maksimalt ét år.Der vil i forbindelse med den 1-årige tilladelse blive fastsat et vilkår (jf. lovforslagets § 32) om, atspilleindtægten ikke må overstige 1 million kr. En overtrædelse af vilkåret herom er strafbart, jf.lovforslagets § 59, stk. 5, nr. 3 og der kan i forbindelse med straffesagen nedlægges påstand omkonfiskation af det ulovlige udbytte, jf. straffelovens bestemmelser herom. Dette for at sikre, at enomgåelse af kravet om betaling af et ansøgningsgebyr ikke er lønsomt.Gebyrerne reguleres efter § 20 i lov om indkomstskat for personer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.959 af 19. september 2006.Til nr. 11Som konsekvens af fogedforbudsmodellen udgår betalingsformidling og internetformidling somstrafbar formidling. Der henvises til bemærkningerne til nr. 13.Til nr. 12Tilføjelsen i§ 59, stk. 4svarer til den tilsvarende bestemmelse i lov om offentlige indsamlinger ogpyramidespil § 6, stk. 3, jf. lovbekendtgørelse nr. 555 af 6. juni 2006, som ophæves i forbindelsemed lovforslagets ikrafttrædelse. Der henvises til bemærkningerne til nr. 15.Til nr. 13Det foreslås at fastsætte, at betalingsformidling af indsatser og gevinster til og fra en ulovlig spil-udbyder samt transmission af information på et kommunikationsnet til et ulovligt spilsystem ikke ertilladt.Bestemmelsen omfatter f.eks. en internetudbyder, der stiller en DNS-server til rådighed for egneslutbrugere eller andre udbyderes slutbrugere (herefter internetudbydere), ved at transmittere infor-mation (levere internetgang) til et bestemt internetdomæne med et ulovligt spilsystem. Sådantransmission vil være i strid med den foreslåede bestemmelse.Det er hensigten med bestemmelsen at omfatte internetudbydere, der udbyder internet til en brede-re kreds af kunder. Det er derimod ikke hensigten at omfatte virksomheder, der udbyder internet tilen begrænset eller lukket kreds af personer – herunder hoteller, restaurationer, uddannelsesinstituti-oner m.v.Bestemmelsen omfatter endvidere udbydere af betalingstjenester og udstedere af elektroniskepenge, som formidler betalinger af indsatser og gevinster til og fra en bestemt konto tilhørende enulovlig spiludbyder. Ved udbydere af betalingstjenester forstås udbydere af betalingstjenester somomfattet af bilag 1 til lov nr. 385 om betalingstjenester og ved udstedere af elektroniske penge for-stås begrebet som anvendt i kapitel 19 i lovbekendtgørelse nr. 467 om finansiel virksomhed.Spillemyndigheden vil i henhold til den foreslåede ordning kunne informere internetudbyderne el-ler betalingstjenesteudbyderne om, hvilke internetdomæner der efter spillemyndighedens opfattelse,indeholder ulovlige spilsystemer eller hvilke konti der ikke må overføres betaling af indsats og ge-vinst til og fra. Informationen vil have form af en henstilling.
9
Baggrunden for spillemyndighedens henstilling til internetudbyderne og betalingstjenesteudby-derne er, at de har normalt ikke har kendskab til, hvilke spiludbydere, der er ulovlige og har ikke enpligt til løbende at kontrollere, hvorvidt der formidles internetadgang eller betalinger af indsats oggevinst til og fra en spiludbyder, der overtræder dansk lov.Henstillingen skal alene tjene det formål at give internetudbyderne og betalingstjenesteudbyderneoplysning om, fra hvilke internetdomæner der efter spillemyndighedens opfattelse udbydes ulovligespilsystemer på, eller hvilke konti der efter spillemyndighedens opfattelse ikke må overføres beta-ling af indsats til og gevinst fra.I de tilfælde, hvor en internetudbyder eller en udbyder af betalingstjenester har modtaget en hen-stilling af den omhandlede karakter fra spillemyndigheden, kan internetudbyderen eller betalings-tjenesteudbyderen i henhold til den foreslåede bestemmelse undgå at overtræde loven ved at etable-re en DNS-blokering (internetblokering) i forhold til det pågældende internetdomæne, eller ved atblokere for betalinger til de pågældende konti.Såfremt en henstilling til en internetudbyder eller en betalingstjenesteudbyder ikke følges, kanspillemyndigheden søge bestemmelsen håndhævet ved nedlæggelse af forbud i fogedretten efterreglerne i retsplejelovens kapitel 57. Ifølge retsplejelovens § 641, stk. 1, kan fogedretten ved forbudpålægge parter i private retsforhold at undlade handlinger, som strider mod rekvirentens ret. I hen-hold til § 651 i samme kapitel fremgår det, at det kan straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måne-der forsætligt at overtræde et fogedforbud.Bestemmelsen skal i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF(informationsproceduredirektivet) som ændret ved direktiv 98/48/EF notificeres EU-Kommissionen.Til nr. 14Udbydere af spil på gevinstgivende spilleautomater og landbaserede kasinoer har anført, at den fo-reslåede afgiftsforskel på de fysiske spil og onlinespil udgør statsstøtte til fordel for online spilud-byderne. Det er oplyst, at en kritisk henvendelse herom er modtaget i EU-Kommissionen.Det er Skatteministeriets opfattelse, at der er tale om forskellige og adskilte spillemarkeder, somikke vurderes at være i direkte konkurrence med hinanden, hvorfor de foreslåede afgifter ikke udgørstatsstøtte.På baggrund af den fremførte kritik, herunder den konkrete henvendelse til EU-Kommissionen, erdet imidlertid besluttet at notificere de foreslåede afgifter med henblik på at få EU-Kommissionensbekræftelse af, at der ikke er tale om statsstøtte.Indtil EU-Kommissionens bekræftelse foreligger, kan de foreslåede regler ikke sættes i kraft, og istedet for den oprindelige faste dato for ikrafttræden (den 1. januar 2011) foreslås det, at skattemini-steren bemyndiges til at sætte loven i kraft. Det er hensigten, at loven sættes i kraft som planlagt den1. januar 2011, hvis EU-Kommissionens bekræftelse foreligger før den 1. november 2010. SåfremtEU-Kommissionens bekræftelse foreligger efter den 1. november 2010 er det hensigten at lovensættes i kraft hurtigst muligt, idet der dog skal fastsættes en ikrafttrædelsesdato, der findes hen-sigtsmæssig for alle fire love i spillepakken (spilleloven (L 202), spilleafgiftsloven (L 203), udlod-ningsloven (L 193) og ejerskabsloven (L 191)).Til nr. 15Den forslåede ændring i tips- og lottoloven, hvorefter transmission af information på et kommuni-kationsnet til et ulovligt spilsystem er ikke tilladt, skal i overensstemmelse med Europa-
10
Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet) som ændret ved direk-tiv 98/48/EF notificeres EU-Kommissionen. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr. 20.Da tidsforløbet i de to notifikationsprocesser (statsstøtte contra informationsproceduren) ikke ersammenfaldende indeholder forslaget en selvstændig hjemmel til at sætte den forslåede bestemmel-se i tips- og lottoloven i kraft, så snart notifikationen efter informationsproceduren er afsluttet.Til nr. 16Af lovtekniske grunde flyttes § 66, nr. 7 til en selvstændig paragraf, idet der i realiteten er tale omen ændring af lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil og ikke en generel ophævelse af lo-ven. Der henvises til bemærkningerne til nr. 17.Til nr. 17§ 5 a og § 6, stk. 2 og 3 i lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil, jf. lovbekendtgørelsenr. 555 af 6. juni 2006 skal, som følge af, at en række love og bestemmelser om spil samles, ophæ-ves i forbindelse med lovforslagets ikrafttrædelse.Til nr. 18Indsættelsen af et nyt stk. 2 i lov om visse spil, lotterier og væddemål, jf. lovbekendtgørelse nr.273 af 17. april 2008, udgår som konsekvens af ændringsforslaget i forhold til formidlingsbestem-melsen, hvorefter betalingsformidling af indsatser og gevinster til og fra en ulovlig spiludbydersamt transmission af information på et kommunikationsnet til et ulovligt spilsystem ikke betragtessom formidling. I stedet for et formidlingsansvar indføres en fogedforbudsmodel. Der henvises tilbemærkningerne til nr. 13.Til nr. 19Det foreslås, at der i tips- og lottoloven indsættes en ny § 15, hvorefter transmission af informati-on på et kommunikationsnet til et ulovligt spilsystem er ikke tilladt. Dette betyder, at der kan ned-lægges et fogedforbud efter retsplejelovens regler. Der henvises til bemærkninger til nr. 13.Bestemmelsen skal i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF(informationsproceduredirektivet) som ændret ved direktiv 98/48/EF notificeres EU-Kommissionen.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Rasmus Jarlov (KF)Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
11
Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)17Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311113
12

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 202Bilagsnr.12345678910111213141516171819202122232425262728TitelHøringsskema og høringssvar, fra skatteministerenHenvendelse af 11/2-10 fra Nærbutikkernes LandsforeningHenvendelse af 7/2-10 fra Nikolaj Winther Olsen, AalborgHenvendelse af 10/4-10 fra bwinHøringsskema og høringssvar, fra skatteministerenHenvendelse af 19/4-10 fra Telekommunikationsindustrien i Dan-markHenvendelse af 20/4-10 fra Advokatfirma PlesnerHenvendelse af 21/4-10 fra Danske Mediers ForumHenvendelse af 23/4-10 fra Dansk Backgammon ForbundSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 11/2-10 fra Nærbu-tikkernes LandsforeningSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 19/4-10 fra Tele-kommunikationsindustrien i DanmarkUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetMateriale udleveret af Nærbutikkernes Landsforening ved foretrædeden 28. april 2010Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 28/4-10 fra De Samvirkende KøbmændHenvendelse af 28/4-10 fra HORESTAHenvendelse af 29/4-10 fra European Online Bingo CoalitionHenvendelse af 29/4-10 fra Dansk Galop og Dansk Travsports Cen-tralforbundHenvendelse af 29/4-10 fra Compu Game A/S og Dansk AutomatExpert A/SSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 13/4-10 fra bwinSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 20/4-10 fra Advo-katfirma PlesnerSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 23/4-10 fra DanskBackgammon ForbundSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 21/4-10 fra DanskeMediers ForumHenvendelse af 29/4-10 fra Advokatfirmaet PlesnerPræsentationsmateriale udleveret af Dansk Backgammon Forbund tilbrug for deres foretræde den 4. maj 2010Henvendelse af 30/4-10 fra Dansk ErhvervMateriale udleveret af IT-Branchen ved foretræde den 4. maj 2010Materiale udleveret af DGI og DIF ved foretræde den 4. maj 2010
13
Bilagsnr. Titel29Materiale udleveret af Royal Casino ved foretræde den 4. maj 201030Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/4-10 fra CompuGame A/S og Dansk Automat Expert A/S31Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 3/5-10 fra DanskBackgammon Forbund32Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/4-10 fra Advo-katfirmaet Plesner33Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/4-10 fra DanskGalop og Dansk Travsports Centralforbund34Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/4-10 fra DanskErhverv35Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/4-10 fra Euro-pean Online Bingo Coalition36Materiale udleveret af Dansk Automat Brancheforening ved foretrædeden 5. maj 201037Henvendelse af 6/5-10 fra IT-Branchen38Henvendelse af 28/4-10 fra Danske Spil A/S391. udkast til betænkning40Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 4/5-10 fra IT-branchen41Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/4-10 fra HO-RESTA42Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/4-10 fra DeSamvirkende Købmand43Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/4-10 fra Nærbu-tikkernes Landsforening44Henvendelse af 12/5-10 fra Danske Spil A/S45Henvendelse af 12/5-10 fra Mahjong Danmark46Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/4-10 fra DanskeSpil A/S47Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 6/5-10 fra IT-Branchen48Skatteministerens kommentar til henvendlesen af 4/5-10 fra DGI ogDIF49Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 7/2-10 fra NikolajWinther Olsen50Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 5/5-10 fra DanskAutomat Brancheforening51Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 4/5-10 fra RoyalCasino52Henvendelse af 17/5-10 fra Coop Danmark A/S53Henvendelse af 17/5-10 fra HORESTA
14
Bilagsnr. Titel54Henvendelse af 17/5-10 fra Betfair55Materiale udleveret af Bech-Bruun Advokatfirma ved foretræde den19. maj 201056Meddelelse om, at betænkningsafgivelse er udskudt til den 26. maj201057Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 17/5-10 fra Betfair58Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 17/5-10 fra CoopDanmark A/S59Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 12/5-10 fra Ma-hjong Danmark60Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 12/5-10 fra DanskeSpil A/S61Ændringsforslag, fra skatteministeren62Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 17/5-10 fra Horesta63Henvendelse af 19/5-10 fra Dansk Automat Brancheforening64Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 19/5-10 fra Bech-Bruun Advokatfirma65Ændringsforslag, fra skatteministeren66Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 19/5-10 fra DanskAutomat BrancheforeningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 202Spm.nr.1TitelSpm. om muligheden for at gøre det årlige administrationsgebyr, jf. §42, afhængigt af omsætningen, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om Skatteministeriet har undersøgt muligheden for at reduceredet samlede årlige administrationsgebyr for spiludbydere, der bådeudbyder væddemål og online kasino, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om begrundelsen for de facto at ville stoppe udbuddet af gætte-konkurrencer med en deltagerpris på op til 10 kr., til skatteministeren,kopi til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der i udarbejdelsen af den nye spillelov har været foretageten vurdering af, hvor store indtægter danske medier (trykte og elek-troniske) vil gå glip af som følge af, at der nu kræves en spilletilladel-se til alle de gættekonkurrencer for småbeløb (op til 10 kr.), som dissemedier udbyder til deres kunder via SMS og 900-telefonnumre, tilskatteministeren, kopi til økonomi- og erhvervsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om ministeren har undersøgt, hvilke negative økonomiske kon-sekvenser den nye restriktive lovgivning på spilområdet har for dedanske virksomheder, som arbejder med udvikling af mobilkommu-
2
3
4
5
15
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
nikative tjenester, f.eks. i form af færre arbejdspladser, trangere vilkårfor tv-stationer og teleselskaber, til skatteministeren, kopi til økono-mi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren mener, at gættekonkurrencer i trykte og elektro-niske medier til en deltagerpris på 10 kr. eller derunder er med til attrue Danske Spils position, fordi folk stopper med at spille f.eks. lotto,fordi de deltager i en gættekonkurrence på tv, til skatteministeren,kopi til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om begrundelsen for ikke at indføre en bagatelgrænse på ek-sempelvis 10 kr. for deltagelse i gættekonkurrencer, så disse konkur-rencer ikke falder ind under lovens afgifts- og tilladelsesregler, hen-holdsvis at lave en generel undtagelse for gættekonkurrencer, der ind-går som en integreret del af radio- og tv-programmer, til skattemini-steren, kopi til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvad baggrunden er for vurderingen af nødvendighed, jf.høringsskemaet vedrørende Danske Mediers Forums høringssvar,hvor det er anført, at Skatteministeriet ikke mener, at det bør værenødvendigt for radio- og TV-stationer at afholde spil i forbindelsemed programmerne m.v., til skatteministeren, kopi til økonomi- ogerhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvordan styrkelsen af Danske Spils monopolharmonerer med den igangværende liberalisering af spilområdet i EU,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor det vurderes nødvendigt at spærre for adgang tilhjemmesider, der udbyder spil uden licens i Danmark, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, om der ikke findes andre måder at begrænsespil uden licens end indførelse af en retstilstand, hvor hjemmesiderkan spærres administrativt, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, på hvilke andre områder, der er hjemmel til administrativtat spærre for adgang til hjemmesider, eller der i øvrigt fra myndighe-dernes side henstilles til internetudbydere, at adgang til hjemmesiderspærres, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil redegøre for det tab i annonceindtægter, somde skærpede bestemmelser i tips- og lottoloven med ikrafttræden alle-rede pr. 1. juli 2010 vil påføre danske dagblade og medier generelt, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren, vil nærmere begrunde, hvorfor de skærpedebestemmelser om ulovlig formidling i tips- og lottoloven indføresmed virkning fra 1. juli 2010 i lyset af, at øvrige bestemmelser i lovom spil først træder i kraft pr. 1. januar 2011, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvorledes de nye skærpede bestemmelser i tips- og lottolo-vens § 10 kan have virkning allerede fra 1. juli 2010, når det i dag erregeringens vurdering, jf. de indledende bemærkninger til lovforsla-
16
16
17
1819
get, at der er tvivl om lovligheden i forhold til EU-retten, til skattemi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil tage initiativ til at sikre, at de online udbyde-re, der søger om licens, behandles som om de har licens indtil dennehar virkning (tidligst) fra 1. januar 2011, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om nærmere at vurdere den af Bech - Bruun foreslåede dispen-sationsordning for spilleselskaber, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at redegøre for, om overgangsordningen er i overensstem-melse med EU-retten, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvornår de nødvendige bilaterale udleverings- og kontrolaf-taler med andre landes spillemyndigheder forventes at være på pladsm.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpå