Skatteudvalget 2009-10
L 202 Bilag 68
Offentligt
854232_0001.png
854232_0002.png
854232_0003.png

Fra:

Frederik Bentler [mailto:[email protected]]

Sendt:

27. maj 2010 09:40

Til:

Thea Halse

Emne:

Kommentar til løsningsforslag for backgammon vedr. L202 og grundloven.
Til Skatteudvalget.Det er Dansk Backgammons Forbunds opfattelse at vores forening er beskyttet af grundloven, og at detforeliggende lovforslag strider mod foreningsfriheden i grundlovens § 78og formentlig også mod beskyttelse mod ekspropriation i grundlovens § 73, se nedenfor.Dansk Backgammon Forbund har hidtil kunne gennemføre forbundets aktiviteter med holdturnering,pokalturnering, DM og Nordic fuldt ud lovligt.Dansk Backgammon Forbunds formål er i henhold til vore vedtægter at organisere og administrerebackgammonturneringer.Dansk Backgammon Forbund gør opmærksom på at den foreliggende ulovliggørelse af vore aktiviteter,strider mod grundlovens §78 stk. 1. Turneringer kan ikke afholdes uden indskudtil bl.a. at arrangere turnering og opdatere ratingliste m.m..Efter grundlovens §78 stk. 1 beskyttes foreninger mod at staten kræver forudgående tilladelse for hidtillovlige aktiviteter.Dansk Backgammon Forbund har drevet tankesport lovligt siden 1987.Lovforslaget forbyder specifikt backgammon forbundets aktiviteter.Dansk Backgammon Forbund har med stor interesse, og desværre endnu større skuffelse, læstløsningsforslaget som Spillemyndigheden har fremsat.Vi var af den klare overbevisning at Skatteudvalget har forståelse for vores synspunkter vedrørende dennye spillelov, og det er derfor ærgerligt at konstatereat Spillemyndigheden alligevel fremkommer med et forslag der på ingen måde er brugbart for DanskBackgammon Forbund.Vores forslag er, at tankesport (Dansk Tankesportsforbund) fritages fra lovforslaget. Hvis det ikke er muligt,så at backgammon fritages i lighed med bridge og skak.Umiddelbart efter Skatteudvalgets besked om at der var stor lydhørhed overfor vores synspunkter, rettedevi henvendelse til Spillemyndigheden.Dels for at sikre at Spillemyndigheden havde det fornødne overblik over vores virke og samtidig for attilbyde vores assistance, således at det løsningsforslag Spillemyndighedenmåtte præsentere for Skatteudvalget også afspejler det behov Dansk Backgammon Forbund har for atkunne fortsætte de hidtil lovlige sportsaktiviteter omkring turnerings-backgammon.Dansk Backgammon Forbund har overfor Spillemyndigheden gjort opmærksom på at vi meget gernebidrager med yderligere præsentationer og analyser af spillet. Det har Spillemyndigheden
ikke ønsket, og vi konstaterer undrende at Spillemyndigheden ikke har forstået de aktiviteter DanskBackgammon Forbund udbyder. Med udgangspunkt i løsningsforslag er det tydeligt atSpillemyndigheden ikke forstår spillet. F.eks. når de omtaler ”terningekastet” som afgørende for spilletsudfald.Det er os helt uforståeligt at Spillemyndigheden nu behandler backgammon som et hasard-spil. Vi harværet accepteret som en tankesport de sidste 15 år, og som følge heraf har vi været støttetmed midler fra Kulturministeriet – nøjagtig som de andre forbund under Dansk Tankesportsforbund. Der eringen argumentation for at backgammon nu pludselig behandles som hasardspil.Kategoriseringen som hasardspil indebærer, at vores sport formodentlig ikke kan fortsætte medlemskab aftankesportsforbundet, og dermed mister tilskud. Det er derfor vores opfattelse atlovforslaget i lighed med Tvind-loven kan tilsidesættes af domstolene.Backgammon diskrimineres i forhold til de to øvrige store tankesport: skak og bridge.Løsningsforslaget kopierer en løsning for poker turneringer. Turnerings-backgammon kan på ingen mådesammenlignes med poker og derfor medfører løsningen en del problematikker for Dansk BackgammonForbund.Holdturneringen består af en række klubber/hold der traditionelt har hjemmebane på en café,medborgerhus, værtshus eller lign. Det kan derfor ikke garanteres at der er ikke vil være personerunder 18 år tilstede på spillestedet, ligesom det forventeligt ikke vil være muligt forklubbens/holdets hjemmebane at indløse licens. I øvrigt mødes de 2 hold i mange tilfælde tilspisning med konerog børn, for at støtte holdenes hjemmebane, således at det er attraktivt for holdets hjemmebaneat huse et backgammonhold/klub.Vi synes det er helt rimeligt at man opsætter nogle grænser for hvor mange penge der må væreinvolveret i backgammon turneringer, men løsningen tager udgangspunkt i poker og med enindividuelbeløbsgrænse på 300,- vil der således være et deltagermaksimum på 50 personer. Backgammonspilles altid af 2 personer og man kan ikke som i poker være mellem 2-10 deltagere i et spil. Derforpasser beløb/deltagermaksimum ikke ind i de turneringsformater der anvendes ved backgammonturneringer. Cup systemet anvendes ved afholdelse af mange af vores individuelle turneringer. Imodsætningtil poker afholder Dansk Backgammon Forbund flere turneringer der løber over mange måneder ogflere runder, hvorfor vi ikke mener at beløbsgrænsen står mål med mængden af tid der bruges påatafgøre vinder og taber. I holdturneringen er varierer indskuddet fra 500,- pr. hold i laveste divisiontil 5000,- for et hold i Elitedivisionen.Dansk Backgammon Forbund afholder hvert år verdens største backgammon turnering meddeltagere fra hele verden. Turneringen har typisk 500 deltagere inddelt i 4 niveauer afhængig afudøverens spillestyrke (ratingliste-placering). Der deltager typisk 500 spillere fra hele verden ogturneringen har været afholdt i 20 år i træk. Indskud i de 4 rækker varierer fra 0,- i begynder-rækken til 6000,- i mesterrækken. Denne turnering vil med løsningsforslaget blive ulovliggjort, ogsom konsekvens heraf må Dansk Backgammon Forbund enten stoppe eller flytte aktiviteten tileksempelvis Malmö.
Backgammon er i lighed med turneringsbridge et kombinationsspil som defineret i lovforslaget, og det vedalle der spiller begge spil. Bridge blev fritaget fra forbud i lovforslaget ved at henvise tilat kortene deles på forhånd og at der gives ens kort til alle borde. I bridge vil man kunne spille samme håndpå et utal af måder på samme måde som man i backgammon vil kunne spille et giventslag på et utal af måder. Derfor vil spillene udvikle sig forskelligt selv om alle spiller med sammekort/terninger. Prøv at se på spredningen i resultater. I backgammon er USA og Danmark de absolutstærkeste nationer. I bridge er det Italien og USA som spiller de store finaler. Det er ikke da ikke tilfældigt aten turnering som VM i backgammon de to sidste år og flere gange tidligere har haft sammefinaledeltagere. I det lange løb er det i bridge USA og Italien der mødes i de store internationale finaler. Ibackgammon er det Danmark og USA. Backgammon eliminerer eller formindsker (som i turneringsbridge)i overordentlig høj grad - tilfældigheder ved brug af doubleterning og ved længden og mængden af kampe,fx. ved kampe til 17 point i vores holdturnering, hvor hver spiller i gennemsnit for hvert spili kampen slår 50 gange med 2 terninger, dvs. 100 terningekast i alt i hvert spil, i en kamp til 17 points giverdette omkring 3400 terningekast. Det giver derfor ikke megen mening når spillemyndigheden ombackgammon taler om "terningekastet", og det svarer til at sige om fodbold at spillets udfald afhænger af"sparket". For hvert terningkast kan brikkerne rykkes på i gennemsnit 20 måder. Det er i valgetblandt disse tusinder af muligheder, som deltagerne stilles overfor i turneringer, at vinderne findes. Hvisman ikke er blandt de bedste til dette vil man aldrig nå det punkt, hvor held har en indflydelse.Yderligere kan hver spiller afslutte partiet ved brug af en ”doubleterning” som fjerner enhver mulighed forat slå et afgørende heldigt slag i slutningen af et parti.Vores sport kræver god kondition. Holdturneringen kører over 22 runder; typisk om torsdagen fra 19.30 til23. Turneringer kører ofte over en weekend eller en lille uge..Længden af vores turnering bidrager til at spillerne kender hinanden godt og har et godt og tæt socialtnetværk, der virker opbyggende.Lovforslaget har ikke været til høring hos Dansk Backgammon Forbund, og vi er ikke målgruppe for formålmed loven. Vi er ikke omtalt i beskrivelse af gældende ret forud for fremsættelse afforslag, jf. forslagets punkt 3.Staten giver sædvanligvis ikke licens til sport. Dette overlades til unioner og forbund, og det kan ikke væremeningen at velorganiserede forbund skal søge staten om tilladelse og licens til sport.I beskrivelsen af Spillemyndighedens behandling af ansøgning om licens er der ikke forholdsregler, derudelukker at der gives licens til ansøgere, der er ekskluderet af de enkelte forbund underDansk Tankesportsforbund.Vort forbund er som alle sportsforbund en non profit organisation med mange frivillige deltagere med højgrad af engagement og kærlighed til sporten. Sporten er velorganiseret og spilles undertrygge og gennemskuelige rammer med forhåndsgodkendelse af turnering, format og med godkendteturneringsledere.
Med venlig hilsenFrederik Bentler