Skatteudvalget 2009-10
L 202 Bilag 8
Offentligt
831157_0001.png
831157_0002.png
831157_0003.png
Til skatteudvalgets medlemmer
21. april 2010
Hvorfor må mediebrugerne ikke fortsætte med at spille bingo?Danske Mediers Forum er et konsensusbaseret samarbejde mellem de fleste medieforeninger samtDR, TV 2/Regionerne og TV 2/Danmark (se venligst på foden af brevets forside). Samarbejdet har5. marts i år afleveret sit høringssvar om forslag til lov om spil. Høringssvaret vedlægges.Men selvom vi naturligvis står ved alle vore bemærkninger, er der et element, som vi gerne viltrække frem som decideret urimeligt:Danske medier, herunder bl.a. dag- og ugeblade, har i mange årtier spillet bingo som entilbagevendende underholdning for læserne. Mange husker sikkert den omfattende forretning, somvirkede under det uprætentiøse navn Bingo-Carl, en fast underleverandør til utallige jule-bingoerog bingoer på alle andre årstider i danske blade og aviser. Bingospillet har i perioder betydeligindflydelse på en række dagblades oplag, ikke blot i den periode, bingospillet gennemføres, menogså i tiden efter, fordi bingospillet er populært og kan generere oplag. Mange har ladet sigtiltrække af avisen eller bladet, fordi et bingospil er i gang, og er så fortsat som abonnenter ellerløskøbere, fordi de har fået smag for produktet.Medieverdenen er i disse år præget af en voldsom strukturomlægning fra traditionelle tryktemedier, tv og radio til alle slags internet- eller baserede medier, herunder smartphones etc..Medierne må følge læsere, lyttere og seere hen, hvor de ønsker at møde nyheder, debat ogunderholdning. Det samme må mulighederne for at bruge forskellige redskaber til at fange ogfastholde deres opmærksomhed, og bingospil, som deltageren engagerer sig i med en vis indsats,er naturligvis en del af den moderne dagsorden.Det er uden rimelighed og mangler forklaring, hvis medierne skal forhindres i at spille bingo medderes eksisterende og potentielle brugere, således som de har gjort det i årtier. Også de nyemedier har nemlig behov for effektive hjælpemidler til at tiltrække nye brugere.Danske Mediers Forum appellerer derfor til skatteudvalgets medlemmer og skatteordførerne om atændre på denne præmis i den påtænkte lovgivning. Samtidig henviser vi igen til vort høringssvar,som også på andre områder rummer gode pointer og derfor vedlægges.
Danske Mediers Forum – Pressens Hus – Skindergade 7 – 1159 København K – T: 33 97 40 00 – F: 33 14 23 50 – E: [email protected]Danske Mediers Forum er en sammenslutning af følgende selvstændige medieforeninger og –virksomheder:Dansk Magasinpresses Udgiverforening (DMU), Danske Specialmedier, Danske Dagblades Forening (DDF), Digitale Publicister,DR, Foreningen af Danske InternetMedier (FDIM), Foreningen af danske lokale ugeaviser (Ugeaviserne),Radioerne, TV 2/Danmark A/S, TV 2/regionerne
Forum er naturligvis rede med svar på eventuelle spørgsmål. Henvendelser bedes rettet til HolgerRosendal, telefon 33 97 40 00.Med venlig hilsenDanske Mediers ForumEbbe DalAdm. direktørDanske Dagblades ForeningHolger RosendalSekretariatschefDigitale Publicister
Bilag: Danske Mediers Forums høringssvar af 5. marts d.å. om forslag til lov om spil.