Skatteudvalget 2009-10
L 203 Bilag 26
Offentligt
849191_0001.png
849191_0002.png
849191_0003.png
849191_0004.png
J.nr. 2009-511-0033Dato:
TilFolketinget - SkatteudvalgetL 203 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgifter af spil.Hermed et ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen aflovforslaget.
Troels Lund Poulsen/ Lars Henry Nielsen

Ændringsforslag

til

Forslag til lov om afgifter af spil (L 203)

Til § 35

1)

Stk. 1affattes således:”Skatteministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden, jf. dog stk. 2 og 3.”[Skatteministeren bemyndiges til at sætte loven i kraft]

2)

Stk. 2affattes således:”Stk.2.§ 4 kan tidligst sættes i kraft 1. maj 2011.”[Konsekvens af ændringen i nr. 1]

3)

Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:”Stk.3.§ 37 træder i kraft den 1. januar 2011.”[Den foreslåede indberetningspligt træder fortsat i kraft 1. januar 2011]Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.

4)

Istk. 3,som bliver stk. 4, ændres ”Fra den 1. januar 2011” til: ”Fra datoen for lovens ikraft-trædelse”.[Konsekvens af ændringen i nr. 1]

5)

Istk. 4,som bliver stk. 5, ændres ”den første afgiftsperiode i 2011” til: ”den første afgiftspe-riode efter lovens ikrafttrædelse”.[Konsekvens af ændringen i nr. 1]

6)

Istk. 5,som bliver stk. 6, ændres ”den 1. januar 2011 eller senere” til: ”på datoen for lovensikrafttrædelse eller senere”.[Konsekvens af ændringen i nr. 1]
Side 2
Bemærkninger
Til nr. 1Udbydere af spil på gevinstgivende spilleautomater og landbaserede kasinoer har anført, at denforeslåede afgiftsforskel på de fysiske spil og onlinespil udgør statsstøtte til fordel for onlineudbyderne. Det er oplyst, at en kritisk henvendelse herom er modtaget i EU-Kommissionen.Det er Skatteministeriets opfattelse, at der er tale om forskellige og adskilte spillemarkeder,som ikke vurderes at være i direkte konkurrence med hinanden, hvorfor de foreslåede afgifterikke udgør statsstøtte.På baggrund af den fremførte kritik, herunder den konkrete henvendelse til EU-Kommissionen,er det imidlertid besluttet at notificere de foreslåede afgifter med henblik på at få Kommissio-nens bekræftelse af, at der ikke er tale om statsstøtte.Indtil Kommissionens bekræftelse foreligger, kan de foreslåede regler ikke sættes i kraft, og istedet for den oprindelige faste dato for ikrafttræden den 1. januar 2011 foreslås det, at skatte-ministeren bemyndiges til at sætte loven i kraft. Det er hensigten, at loven sættes i kraft somplanlagt den 1. januar 2011, hvis Kommissionens bekræftelse foreligger før den 1. november2010. Såfremt Kommissionens bekræftelse foreligger efter den 1. november 2010 er det hensig-ten, at lovene sættes i kraft hurtigst muligt, idet der dog skal fastsættes en ikrafttrædelsesdato,der findes hensigtsmæssig for alle fire love i spillepakken (spilleloven (L 202), spilleafgiftslo-ven (L 203), udlodningsloven (L 193) og ejerskabsloven (L 191)).
Til nr. 2Forslagets § 4 vedrører Klasselotteriet A/S, som efter gældende regler betaler 6 pct. i afgift afindskudssummen. Denne afgift følger den nuværende bevilling til klasselotteriet, som løberindtil den 31. april 2011. Når forslaget om spilleafgiftslov træder i kraft, vil afgiften fremgå di-rekte af loven.Det foreslås som konsekvens af forslaget i nr. 1 om, at skatteministeren bemyndiges til at sætteloven i kraft, når Kommissionens bekræftelse af, at de foreslåede afgifter ikke er statsstøtte, atikrafttrædelsesdatoen for § 4 tidligst kan være 1. maj 2011.
Til nr. 3Datoen for ikrafttræden af den i § 37 foreslåede indberetningspligt i forbindelse med afholdelseaf hasardspil i turneringsform og mediekonkurrencer foreslås uændret at være 1. januar 2011.
Til nr. 4-6Ændringerne af konsekvens af ændringen i nr. 1 om, at skatteministeren bemyndiges til at sætteloven i kraft, når Kommissionens bekræftelse af, at de foreslåede afgifter ikke er statsstøtte.Side 3
Ændringsforslaget sammenholdt med lovforslagetLovforslaget

§ 35.

Loven træder i kraft den 1. januar 2011,jf. dog stk. 2.Ændringsforslaget

1)

Stk. 1affattes således:”Skatteministeren fastsætter tidspunktetfor lovens ikrafttræden, jf. dog stk. 2 og3.”
Stk. 2.§ 4 træder i kraft den 1. maj 2011.

2)

Stk. 2affattes således:”Stk.2.§ 4 kan tidligst sættes i kraft 1.maj 2011.”

3)

Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:”Stk.3.§ 37 træder i kraft den 1. januar2011.”
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
Stk. 3.Fra den 1. januar 2011 til og med den31. december 2011 skal registreringspligtigevirksomheder, der ikke har etableret stedet forsin økonomiske virksomhed her i landet ellerhar et fast forretningssted her, uanset § 20, re-gistreres ved en herboende repræsentant, derhæfter solidarisk for afgiften efter denne lov.Stk. 4.Virksomheder, der ved lovens ikraft-trædelse driver virksomhed, der efter § 19 erregistreringspligtig, og som ikke efter de hid-til gældende regler var registreringspligtige,skal, uanset § 19, senest 7 dage før udløbet afden første afgiftsperiode i 2011, anmelde de-res virksomhed til registrering.Stk. 5.Skattekontrollovens § 7 A, stk. 2, nr.14 og 15, som indsat ved § 37 har kun virk-ning for gevinster og præmier udbetalt ellerydet den 1. januar 2011 eller senere.

4)

Istk. 3,som bliver stk. 4, ændres ”Fraden 1. januar 2011” til: ”Fra datoen forlovens ikrafttrædelse”.

5)

Istk. 4,som bliver stk. 5, ændres ”denførste afgiftsperiode i 2011” til: ”den før-ste afgiftsperiode efter lovens ikrafttræ-delse”.

6)

Istk. 5,som bliver stk. 6, ændres ”den1. januar 2011 eller senere” til: ”på datoenfor lovens ikrafttrædelse eller senere”.
Side 4