Skatteudvalget 2009-10
L 203 Bilag 28
Offentligt
850202_0001.png
850202_0002.png
850202_0003.png
850202_0004.png
850202_0005.png
J.nr. 2009-511-0033Dato: 20. maj 2010
TilFolketinget - SkatteudvalgetL 203 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgifter af spil.Hermed genfremsendes et ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2.behandlingen af lovforslaget.Forslaget træder i stedet for det ændringsforslag, der blev sendt til Folke-tingets Skatteudvalg den 19. maj 2010. Dette forslag trækkes samtidig til-bage.I forhold til det tidligere fremsendte forslag er der alene foretaget tilføjel-ser i bemærkningerne.
Troels Lund Poulsen/ Lars Henry Nielsen

Ændringsforslag

til

Forslag til lov om afgifter af spil (L 203)

Til § 35

1)

Stk. 1affattes således:”Skatteministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden, jf. dog stk. 2 og 3.”[Skatteministeren bemyndiges til at sætte loven i kraft]

2)

Stk. 2affattes således:”Stk.2.§ 4 kan tidligst sættes i kraft 1. maj 2011.”[Konsekvens af ændringen i nr. 1]

3)

Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:”Stk.3.§ 37 træder i kraft den 1. januar 2011.”[Den foreslåede indberetningspligt træder fortsat i kraft 1. januar 2011]Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.

4)

Istk. 3,som bliver stk. 4, ændres ”Fra den 1. januar 2011” til: ”Fra datoen for lovens ikraft-trædelse”.[Konsekvens af ændringen i nr. 1]

5)

Istk. 4,som bliver stk. 5, ændres ”den første afgiftsperiode i 2011” til: ”den første afgiftspe-riode efter lovens ikrafttrædelse”.[Konsekvens af ændringen i nr. 1]

6)

Istk. 5,som bliver stk. 6, ændres ”den 1. januar 2011 eller senere” til: ”på datoen for lovensikrafttrædelse eller senere”.[Konsekvens af ændringen i nr. 1]
Side 2
Bemærkninger
Til nr. 1Udbydere af spil på gevinstgivende spilleautomater og landbaserede kasinoer har anført, at denforeslåede afgiftsforskel på de fysiske spil og onlinespil udgør statsstøtte til fordel for onlineudbyderne. Det er oplyst, at en kritisk henvendelse herom er modtaget i EU-Kommissionen.Det er Skatteministeriets opfattelse, at der er tale om forskellige og adskilte spillemarkeder,som ikke er i direkte konkurrence med hinanden, hvorfor de foreslåede afgifter ikke udgørstatsstøtte.De foreslåede afgifter skal i øvrigt ses i lyset af spillelovgivningens formål, som, jf. § 1 i for-slaget til lov om spil (L 202), er
1)2)3)4)
at holde forbruget af spil om penge på et moderat niveau,at beskytte unge eller andre udsatte personer fra at blive udnyttet gennem spil ellerudvikle afhængighed af spil,at beskytte spillerne ved at sikre, at spil udbydes på en rimelig, ansvarlig og gennem-sigtig måde, ogat sikre offentlig orden og forhindre, at spil tjener som støtte til kriminalitet.
De forskellige spilmarkeder foreslås reguleret på en måde, som i størst mulig udstrækning sik-rer opfyldelse af formålene. De fysiske spil er f.eks. reguleret væsentligt anderledes end onlinespil.De foreslåede afgifter understøtter spillenes regulering og formålene med spilleloven ved for deenkelte spillemarkeder at være fastsat som den skønnede maksimale beskatning af spillene,som bevirker, at det konkrete marked fungerer optimalt set i forhold til lovgivningens formål.Det er væsentligt for beskyttelsen af spillerne, at alle spil kan udbydes i et lovligt og reguleretmarked, hvor udbyderne er underlagt et sæt konkrete regler. Ligeledes er det væsentligt, at for-bruget af spil holdes på et moderat niveau, hvilket afgiftsbelastningen er et væsentligt led i op-nåelsen af.Høj afgiftsbelastning er et generelt brugt middel til at holde forbrug nede, og anvendes således ividt omfang på andre områder end spilleområdet for at nå f.eks. sundhedspolitiske og miljøpo-litiske mål.Det er samtidigt væsentligt at sikre, at der på det danske marked er et alsidigt og attraktivt lov-ligt spiludbud, idet der i modsat fald er en øget risiko for, at spillerne fristes til at spille hosspiludbydere, der ulovligt udbyder spil på det danske marked. Uagtet at et højt afgiftsniveauunderstøtter spillelovgivningens formål, er det derfor ved fastsættelsen af afgiftsniveauet på detenkelte marked væsentligt at sikre, at afgifterne ikke overstiger, hvad det pågældende markedkan bære. Et afgiftsniveau, der er fastsat så højt, at der på et bestemt marked ikke er et attraktivtog lovligt spilleudbud, vil direkte modvirke spillelovgivningens formål.Selv om det er Skatteministeriets opfattelse, at de foreslåede afgifter ikke udgør statsstøtte, erdet på baggrund af den fremførte kritik, herunder den konkrete henvendelse til EU-Side 3
Kommissionen, besluttet at notificere de foreslåede afgifter med henblik på at få Kommissio-nens bekræftelse af, at der ikke er tale om statsstøtte.Indtil Kommissionens bekræftelse foreligger, kan de foreslåede regler ikke sættes i kraft, og istedet for den oprindelige faste dato for ikrafttræden den 1. januar 2011 foreslås det, at skatte-ministeren bemyndiges til at sætte loven i kraft. Det er hensigten, at loven sættes i kraft somplanlagt den 1. januar 2011, hvis Kommissionens bekræftelse foreligger før den 1. november2010. Såfremt Kommissionens bekræftelse foreligger efter den 1. november 2010 er det hensig-ten, at lovene sættes i kraft hurtigst muligt, idet der dog skal fastsættes en ikrafttrædelsesdato,der findes hensigtsmæssig for alle fire love i spillepakken (spilleloven (L 202), spilleafgiftslo-ven (L 203), udlodningsloven (L 193) og ejerskabsloven (L 191)).
Til nr. 2Forslagets § 4 vedrører Klasselotteriet A/S, som efter gældende regler betaler 6 pct. i afgift afindskudssummen. Denne afgift følger den nuværende bevilling til klasselotteriet, som løberindtil den 31. april 2011. Når forslaget om spilleafgiftslov træder i kraft, vil afgiften fremgå di-rekte af loven.Det foreslås som konsekvens af forslaget i nr. 1 om, at skatteministeren bemyndiges til at sætteloven i kraft, når Kommissionens bekræftelse af, at de foreslåede afgifter ikke er statsstøtte, atikrafttrædelsesdatoen for § 4 tidligst kan være 1. maj 2011.
Til nr. 3Datoen for ikrafttræden af den i § 37 foreslåede indberetningspligt i forbindelse med afholdelseaf hasardspil i turneringsform og mediekonkurrencer foreslås uændret at være 1. januar 2011.
Til nr. 4-6Ændringerne af konsekvens af ændringen i nr. 1 om, at skatteministeren bemyndiges til at sætteloven i kraft, når Kommissionens bekræftelse af, at de foreslåede afgifter ikke er statsstøtte.
Side 4
Ændringsforslaget sammenholdt med lovforslagetLovforslaget

§ 35.

Loven træder i kraft den 1. januar 2011,jf. dog stk. 2.Ændringsforslaget

1)

Stk. 1affattes således:”Skatteministeren fastsætter tidspunktetfor lovens ikrafttræden, jf. dog stk. 2 og3.”
Stk. 2.§ 4 træder i kraft den 1. maj 2011.

2)

Stk. 2affattes således:”Stk.2.§ 4 kan tidligst sættes i kraft 1.maj 2011.”

3)

Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:”Stk.3.§ 37 træder i kraft den 1. januar2011.”
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
Stk. 3.Fra den 1. januar 2011 til og med den31. december 2011 skal registreringspligtigevirksomheder, der ikke har etableret stedet forsin økonomiske virksomhed her i landet ellerhar et fast forretningssted her, uanset § 20, re-gistreres ved en herboende repræsentant, derhæfter solidarisk for afgiften efter denne lov.Stk. 4.Virksomheder, der ved lovens ikraft-trædelse driver virksomhed, der efter § 19 erregistreringspligtig, og som ikke efter de hid-til gældende regler var registreringspligtige,skal, uanset § 19, senest 7 dage før udløbet afden første afgiftsperiode i 2011, anmelde de-res virksomhed til registrering.Stk. 5.Skattekontrollovens § 7 A, stk. 2, nr.14 og 15, som indsat ved § 37 har kun virk-ning for gevinster og præmier udbetalt ellerydet den 1. januar 2011 eller senere.

4)

Istk. 3,som bliver stk. 4, ændres ”Fraden 1. januar 2011” til: ”Fra datoen forlovens ikrafttrædelse”.

5)

Istk. 4,som bliver stk. 5, ændres ”denførste afgiftsperiode i 2011” til: ”den før-ste afgiftsperiode efter lovens ikrafttræ-delse”.

6)

Istk. 5,som bliver stk. 6, ændres ”den1. januar 2011 eller senere” til: ”på datoenfor lovens ikrafttrædelse eller senere”.
Side 5