Skatteudvalget 2009-10
L 203 Bilag 31
Offentligt
855186_0001.png
855186_0002.png
855186_0003.png
855186_0004.png
855186_0005.png
855186_0006.png
855186_0007.png
855186_0008.png
Til lovforslag nr.L 203
Folketinget 2009-10Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 26. maj 2010
Betænkningover
Forslag til lov om afgifter af spil[af skatteministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1. behandling den 23. april 2010. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendteden 12. februar 2010 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. delbilag 133. Den 26. marts 2010sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Bwin,Compu Game A/S og Dansk Automat Expert A/S,Dansk Automat Brancheforening,Dansk Erhverv,Dansk Galop og Dansk Travsports Centralforbund,Nærbutikkernes Landsforening,Stanleybet v/Plesner Advokatfirma ogRoyal Casino.Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:Compu Game A/S og Dansk Automat Expert A/S,Dansk Automat Brancheforening,Dansk Galop og Dansk Travsports Centralforbund,DGI og DIF,Horesta v/Dansk Erhverv,
2
Nærbutikkernes Landsforening,Royal Casino ogStanleybet v/ Plesner Advokatfirma.SpørgsmålUdvalget har stillet 13 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse og 1 spørgsmål til ju-stitsministeren til skriftlig besvarelse, som disse har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at partierne er gla-de for at være en del af forliget bag en ny regulering af spillemarkedet i Danmark.For Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti er det vigtigt at have et velreguleret spillemar-ked, som skaber sikre forhold for spillerne og forpligter spiludbyderne til at udbyde deres ydelseretisk forsvarligt og til at bidrage til statens indtægter og tipsmidlerne. Det er Socialdemokratiets ogSocialistisk Folkepartis opfattelse, at forliget og de deraf følgende lovforslag lever op til de formål.Det har længe været klart, at den gældende tilstand på spilleområdet var uholdbar. Den eksiste-rende regulering var hullet, og resultatet var en slags anarki, hvor det var umuligt at stoppe lovbrudog håndhæve reglerne. Udenlandske spiludbydere slap for at betale skat og afgift til skade for sta-tens indtægter og tipsmidlerne. Derfor var det afgørende at få indrammet og lavet klare regler fordet samlede spillemarked.Ludomaniforebyggelse og -behandling var samtidig en af Socialdemokratiets og Socialistisk Fol-kepartis store prioriteringer i en ny regulering, og Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti ertilfredse med den øgede prioritering, som bliver en klar forbedring i forhold til den gældende til-stand. Der bliver skabt en bedre finansiering af forebyggelse og behandling. Ludomani er en trusselfor den enkelte og familien, og alle – også stat og udbydere – skal gøre en aktiv indsats for at fore-bygge og behandle. Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti glæder sig over viljen til at læggede nødvendige begrænsninger på spil, f.eks. ved at forbyde spil på kredit og lignende ordninger,som risikerer at fastholde spillere. Spiludbyderne vil med bekendtgørelserne blive pålagt forskelligekrav til indretning af spillene, markedsføring m.m. De to partier vil følge dette tæt og arbejde forforebyggelse af ludomani også ved dette aspekt.For Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti har det været vigtigt at sikre en fortsat tilstrække-lig finansiering fra tipsmidlerne til det frivillige foreningsliv, ungdomsorganisationer, kulturelleforeninger og aktiviteter og andre almennyttige formål. Derved bidrager tipsmidlerne til et sundt ogaktivt organisations- og kulturmiljø både lokalt og på landsplan til gavn for demokratiet, folkesund-heden, samfundsbevidstheden og integrationen. De to partier havde gerne set en mulighed for etendnu højere beløb til overskudsmodtagerne, men er tilfredse med forligets fastlæggelse af beløb ogfordeling af risici.Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti noterer sig, at forliget giver en bedre indhegning afspillemarkedet og dermed bedre grundlag for at opkræve korrekte afgifter. Det er nødvendigt meden sådan indhegning for at beskytte det lovlige marked, og derfor støtter de to partier de foranstalt-ninger, der kan træffes over for spiludbydere uden licens. Det har været vigtigt for Socialdemokrati-et og Socialistisk Folkeparti, at der bliver vedtaget en model for internetblokering, der giver denfornødne retssikkerhed, og at ansvaret for at håndhæve loven ikke placeres hos internetudbyderenmed en henstillingsmodel, men at det er fra myndighederne, at kravet om bremsning af en hjemme-side kommer.
3
Vedrørende afgiften på bruttospilleindtægten konstaterer de to partier, at Skatteministeriets vurde-ring er, at de vedtagne 20 pct. er så højt, afgiften på nuværende tidspunkt kan sættes for at opnå engod incitamentsstruktur, så udbyderne holder sig inden for det lovlige marked. Ved en kommendeevaluering ønsker Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti, at denne afgifts størrelse også vur-deres.Som en del af aftalen holdes der i overgangsperioden særlig øje med omfanget af ulovligt spil,dvs. fra lovens vedtagelse og frem til den træder i kraft, formentlig den 1. januar 2011. Også dette erSocialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti tilfredse med og noterer sig, at gældende dansk lov-givning selvfølgelig skal overholdes til hver en tid.Med de bemærkninger kan Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti støtte lovforslagene og destillede ændringsforslag til lovforslagene i pakken om en ny spillovgivning.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 351)Stk. 1og2affattes således:»Skatteministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden, jf. dog stk. 2 og 3.Stk. 2.§ 4 kan tidligst sættes i kraft den 1. maj 2011.«[Skatteministeren bemyndiges til at sætte loven i kraft og konsekvensændring som følge heraf]2)Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:»Stk. 3.§ 37 træder i kraft den 1. januar 2011.«Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.[Den foreslåede indberetningspligt træder fortsat i kraft den 1. januar 2011]3)Istk. 3,der bliver stk. 4, ændres »Fra den 1. januar 2011« til: »Fra tidspunktet for lovens ikraft-træden«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]4)Istk. 4,der bliver stk. 5, ændres »den første afgiftsperiode i 2011« til: »den første afgiftsperio-de efter lovens ikrafttræden«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]5)Istk. 5,der bliver stk. 6, ændres »den 1. januar 2011 eller senere« til: »på tidspunktet for lovensikrafttræden eller senere«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
4
BemærkningerTil nr. 1Udbydere af spil på gevinstgivende spilleautomater og landbaserede kasinoer har anført, at den fo-reslåede afgiftsforskel på de fysiske spil og onlinespil udgør statsstøtte til fordel for onlineudbyder-ne. Det er oplyst, at en kritisk henvendelse herom er modtaget i Europa-Kommissionen.Det er Skatteministeriets opfattelse, at der er tale om forskellige og adskilte spillemarkeder, somikke er i direkte konkurrence med hinanden, hvorfor de foreslåede afgifter ikke udgør statsstøtte.De foreslåede afgifter skal i øvrigt ses i lyset af spillelovgivningens formål, som, jf. § 1 i forslagettil lov om spil (L 202), er1) at holde forbruget af spil om penge på et moderat niveau,2) at beskytte unge eller andre udsatte personer mod at blive udnyttet gennem spil eller at udvikleafhængighed af spil,3) at beskytte spillerne ved at sikre, at spil udbydes på en rimelig, ansvarlig og gennemsigtig må-de, og4) at sikre offentlig orden og forhindre, at spil tjener som støtte til kriminalitet.De forskellige spillemarkeder foreslås reguleret på en måde, som i størst mulig udstrækning sikreropfyldelse af formålene. De fysiske spil er f.eks. reguleret væsentligt anderledes end onlinespil.De foreslåede afgifter understøtter spillenes regulering og formålene med spilleloven ved for deenkelte spillemarkeder at være fastsat som den skønnede maksimale beskatning af spillene, sombevirker, at det konkrete marked fungerer optimalt set i forhold til lovgivningens formål.Det er væsentligt for beskyttelsen af spillerne, at alle spil kan udbydes i et lovligt og reguleretmarked, hvor udbyderne er underlagt et sæt konkrete regler. Ligeledes er det væsentligt, at forbru-get af spil holdes på et moderat niveau, hvilket afgiftsbelastningen er et væsentligt led i opnåelsenaf.Høj afgiftsbelastning er et generelt brugt middel til at holde forbrug nede og anvendes således ividt omfang på andre områder end spilleområdet for at nå f.eks. sundhedspolitiske og miljøpolitiskemål.Det er samtidigt væsentligt at sikre, at der på det danske marked er et alsidigt og attraktivt lovligtspiludbud, idet der i modsat fald er en øget risiko for, at spillerne fristes til at spille hos spiludbyde-re, der ulovligt udbyder spil på det danske marked. Uagtet at et højt afgiftsniveau understøtter spil-lelovgivningens formål, er det derfor ved fastsættelsen af afgiftsniveauet på det enkelte marked væ-sentligt at sikre, at afgifterne ikke overstiger, hvad det pågældende marked kan bære. Et afgiftsni-veau, der er fastsat så højt, at der på et bestemt marked ikke er et attraktivt og lovligt spilleudbud,vil direkte modvirke spillelovgivningens formål.Selv om det er Skatteministeriets opfattelse, at de foreslåede afgifter ikke udgør statsstøtte, er detpå baggrund af den fremførte kritik, herunder den konkrete henvendelse til Europa-Kommissionen,besluttet at notificere de foreslåede afgifter med henblik på at få Kommissionens bekræftelse af, atder ikke er tale om statsstøtte.Indtil Kommissionens bekræftelse foreligger, kan de foreslåede regler ikke sættes i kraft, og i ste-det for den oprindelige faste dato for ikrafttræden den 1. januar 2011 foreslås det, at skatteministe-ren bemyndiges til at sætte loven i kraft. Det er hensigten, at loven sættes i kraft som planlagt den 1.januar 2011, hvis Kommissionens bekræftelse foreligger før den 1. november 2010. Såfremt Kom-missionens bekræftelse foreligger efter den 1. november 2010, er det hensigten, at lovene sættes i
5
kraft hurtigst muligt, idet der dog skal fastsættes en ikrafttrædelsesdato, der findes hensigtsmæssigfor alle fire love i spillepakken (spilleloven (L 202), spilleafgiftsloven (L 203), udlodningsloven (L193) og ejerskabsloven (L 191)).Forslagets § 4 vedrører Klasselotteriet A/S, som efter gældende regler betaler 6 pct. i afgift af ind-skudssummen. Denne afgift følger den nuværende bevilling til klasselotteriet, som løber indtil den30. april 2011. Når forslaget om spilleafgiftslov træder i kraft, vil afgiften fremgå direkte af loven.Det foreslås som konsekvens af forslaget i ændringsforslag nr. 1 om, at skatteministeren bemyn-diges til at sætte loven i kraft, når Kommissionens bekræftelse af, at de foreslåede afgifter ikke erstatsstøtte, at ikrafttrædelsesdatoen for § 4 tidligst kan være den 1. maj 2011.Til nr. 2Datoen for ikrafttræden af den i § 37 foreslåede indberetningspligt i forbindelse med afholdelse afhasardspil i turneringsform og mediekonkurrencer foreslås uændret at være den 1. januar 2011.Til nr. 3-5De foreslåede ændringer er konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 1 om, at skat-teministeren bemyndiges til at sætte loven i kraft, når Kommissionens bekræftelse af, at de foreslå-ede afgifter ikke er statsstøtte, foreligger.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Rasmus Jarlov (KF)Simon Emil Ammitzbøll (LA) Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)17Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311113
6

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 203Bilagsnr.12345678910111213141516171819202122232425TitelHøringsskema og høringssvar, fra skatteministerenHenvendelse af 11/2-10 fra Nærbutikkernes LandsforeningHenvendelse af 10/4-10 fra BwinHenvendelse af 20/4-10 fra Stanleybet v/Plesner AdvokatfirmaSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 11/2-10 fra Nærbu-tikkernes LandsforeningUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetMateriale udleveret af Nærbutikkernes Landsforening ved foretrædeden 28. april 2010Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 29/4-10 fra Dansk Galop og Dansk Travsports Cen-tralforbundHenvendelse af 29/4-10 fra Compu Game A/S og Dansk AutomatExpert A/SSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 13/4-10 fra BwinSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 20/4-10 fra Stan-leybet v/Plesner AdvokatfirmaHenvendelse af 29/4-10 fra Stanleybet v/Plesner AdvokatfirmaHenvendelse af 30/4-10 fra Dansk ErhvervMateriale udleveret af Royal Casino ved foretræde den 4. maj 2010Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/4-10 fra CompuGame A/S og Dansk Automat Expert A/SSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/4-10 fra Stan-leybet v/Plesner AdvokatfirmaSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/4-10 fra DanskGalop og Dansk Travsports CentralforbundSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/4-10 fra DanskErhvervMateriale udleveret af Dansk Automat Brancheforening ved foretrædeden 5. maj 20101. udkast til betænkningSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/4-10 fra Nærbu-tikkernes LandsforeningSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 5/5-10 fra DanskAutomat BrancheforeningenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 4/5-10 fra RoyalCasinoMeddelelse om, at betænkningsafgivelse er udskudt til den 26. maj2010
7
Bilagsnr.2627282930
TitelÆndringsforslag, fra skatteministerenHenvendelse af 19/5-10 fra Dansk Automat BrancheforeningÆndringsforslag, fra skatteministeren2. udkast til betænkningSkatteministerens kommentar til henvendelse af 19/5-10 fra DanskAutomat BrancheforeningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 203TitelSpm. om at kommentere den del af henvendelsen af 30/4-10 fraDansk Erhverv, jf. L 203bilag 14, der omhandler udvidelsen afantallet af landbaserede kasinoer og bekymringen for, at der ikke ta-ges geografiske hensyn ved placeringen, til justitsministeren, kopi tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse, om Konkurrencestyrelsen er spurgt til råds i for-bindelse med fastsættelsen af afgiftsniveauet for onlinekasinospil, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan oplyse, efter hvilke objektive kriterier af-giftssatserne for henholdsvis onlinekasino og landbaseret kasino erfastsat, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, på hvilken dokumentation ministeren baserer vurderingenaf, at spilleautomater og onlinespil repræsenterer to forskellige spil-lemiljøer, hvor personkredsen er forskellig, således som det af Skat-teministeriet er anført i høringsskemaet, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om at oplyse årsagen til, at der i lovforslaget anvendes en andenspilkategorisering end i L 202, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om de foreslåede afgiftssatser i lovforslaget er vurderet af rege-ringens statsstøtteudvalg, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm., om regeringen agter at fremsende lovforslaget til EU-notifikation i lyset af EF-Domstolens afgørelser om, at anvendelse afdifferentierede afgiftssatser kan være i strid med EU's statsstøttereg-ler, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at provenuberegningerne er baseret på en anta-gelse om, at vandringen (dvs. substitutionen) fra automatområdet tilonlinespil er 0, dvs. at provenuberegningerne forudsætter, at spillead-færden hos automatspillere og kasinospillere er fuldstændig upåvirketaf afgiftsforskellen, fra 20 pct. på online og op til 75 pct. på fysiskespil (spillehaller og kasinoer), til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren ikke finder anledning til at få moderniseretrammevilkårene for spilleautomater, således at indskudsrammer oggevinstmaximum ajourføres efter 25 års stilstand, til skatteministeren,
Spm.nr.1
2
3
4
5
6
7
8
9
8
10
11
12
13
14
og ministerens svar herpåSpm., om ministeren mener, at den begrundelse, at der ikke er en væ-sentlig sammenhæng mellem to spilletyper, kan anvendes for opret-holdelse af den store afgiftsforskel mellem onlinekasino (20 pct.) oglandbaseret kasino (op til 75 pct.), til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvor meget det vil koste i provenutab at reducere afgiftenpå 45 pct. for kasinoer til 20 pct., således at der er ens afgiftsvilkår foronlineudbydere af kasino og landbaserede kasinoer, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget det vil koste i provenutab at fjerne »tillægsaf-giften« (+30 pct. i tillægsafgift for bruttospilleindtægt over beløbs-grænse) for landbaseret kasino, således at den højeste afgift reduceresfra 75 pct. til 45 pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at den samme spilleydelse beskattes forskelligt,afhængigt af, om det foregår fysisk eller online, idet onlinekasinoafgiftsbelægges med 20 pct. og landbaserede kasinoer afgiftsbelæggesmed op til 75 pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om lovforslaget og herunder de foreslåede afgiftssatser er vur-deret i forhold til EU’s statsstøtteregler af Kommissionen og af Kon-kurrencestyrelsen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå