Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 204 Bilag 1
Offentligt
822760_0001.png
822760_0002.png
822760_0003.png
822760_0004.png
822760_0005.png
822760_0006.png
822760_0007.png
822760_0008.png
822760_0009.png
822760_0010.png
822760_0011.png
822760_0012.png
822760_0013.png
822760_0014.png
822760_0015.png
822760_0016.png
822760_0017.png
822760_0018.png
822760_0019.png
822760_0020.png
822760_0021.png
Forslagtil
Lov om ændring af lov om ferie, lov om et indkomstregister og lov om etindberetningssystem for oplysninger om løn m.v.(Forhindring af spekulationsmulighed og indberetning af ferie til FerieKonto via indkomstregisteret)§1I ferieloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 407 af 28. maj 2004,som bl.a. ændret ved lov nr. 1420 af 22. december 2004, § 5 ilov nr. 404 af 8. maj 2006 og senest ved § 4 i lov nr. 482 af12. juni 2009 foretages følgende ændringer:1.I§ 3, stk. 1,ændres »beskæftigelsesministeren eller direk-tøren for Arbejdsdirektoratet« til: »direktøren for Pensions-styrelsen«.2.To steder i§ 11samt i§ 22, § 32, stk. 1, § 33, stk. 1-5,sombliver stk. 2-6,§ 34 c, stk. 1og2, § 36, stk. 3, 2. pkt., § 41,stk. 1, § 41, stk. 2, 1. pkt., § 43, stk. 1, 3og4, § 43 a,og§ 44,stk. 1-7,ændres »Direktøren for Arbejdsdirektoratet« til: »Di-rektøren for Pensionsstyrelsen«.3.I§ 30indsættes somstk. 6:»Stk. 6.Retten til udbetaling af feriegodtgørelse efter stk. 1fortabes, hvis lønmodtageren ikke senest 6 måneder efter, atbetingelserne i stk. 1 er opfyldt, anmoder arbejdsgiveren, Fe-rieKonto eller den, der i medfør af § 36, stk. 3, administrererferiegodtgørelsen, om at udbetale feriepengene. Pensionssty-relsen kan dog efter ansøgning i helt særlige tilfælde dispen-sere fra denne frist.«4.I§ 31, stk. 2, § 34 b, stk. 5, § 35, stk. 2, § 36, stk. 3, 1. pkt.,§ 37, stk. 1og2,og§ 41, stk. 2, 2. pkt.,ændres »direktøren forArbejdsdirektoratet« til: »direktøren for Pensionsstyrelsen«.5.I§ 32, stk. 2, § 34og§ 42, stk. 1og2,ændres »Beskæfti-gelsesministeren« til: »Direktøren for Pensionsstyrelsen«.6.I§ 33indsættes før stk. 1 som nyt stykke:»Direktøren for Pensionsstyrelsen fastsætter efter forhand-ling med skatteministeren regler om indberetning af oplys-ninger om ferie til indkomstregisteret, jf. lov om et indkomst-register.«Stk. 1-5 bliver herefter stk. 2-6.7.§ 34 b, stk. 4,affattes således:»Stk. 4.Har lønmodtageren modtaget arbejdsløshedsdag-penge, efterløn, fleksydelse, ledighedsydelse, kontanthjælp,særlig ydelse eller ydelse efter lov om børnepasningsorlov iferieåret, kan udbetaling af feriepenge efter stk. 2 og 3, kunske efter direktøren for Pensionsstyrelsens forudgående god-kendelse. Antallet af dage med de nævnte ydelser skal trækkesfra det antal dage, de uhævede feriepenge svarer til. Hvis derresterer et antal feriedage, meddeler direktøren for Pensions-styrelsen arbejdsgiveren, FerieKonto eller den, der i medføraf § 31 administrerer feriegodtgørelsen, for hvor mange dage,der kan udbetales til lønmodtageren.«8.§ 43, stk. 5, 1. pkt.,affattes således:»Stk. 4 omfatter alle oplysninger om indkomst, løn- og an-sættelsesperiode, ferie m.v. til brug for opkrævnings-, indbe-talings-, udbetalings- og kontrolopgaver, herunder oplysnin-ger om identiteten af henholdsvis arbejdsgiver oglønmodtager.«9.I§ 43 aændres »Arbejdsdirektoratet« til: »Pensionsstyrel-sen«.10.I§ 44indsættes somstk. 8:»Stk. 8.Direktøren for Pensionsstyrelsen kan delegere af-gørelseskompetence, som tilkommer direktøren efter § 44, tilFerieKonto.«11.§ 45, stk. 1,affattes således:»Direktøren for Pensionsstyrelsens afgørelser og Ferie-Kontos afgørelser, der er truffet i medfør af § 44, stk. 8, kanaf den, afgørelsen vedrører, indbringes for AnkestyrelsensBeskæftigelsesudvalg inden 4 uger efter, at sagens parter harfået meddelelse om afgørelsen.«12.§ 45, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Klagen sendes til den myndighed, som har truffetafgørelsen, der vurderer sagen på ny. Fastholder myndigheden
BE004096Beskæftigelsesmin.,Pensionsstyrelsen, j.nr. 2010-0004321
2
sin afgørelse helt eller delvist, sendes sagen til AnkestyrelsensBeskæftigelsesudvalg, og sagens parter underrettes samtidigherom. Beskæftigelsesudvalgets afgørelser kan ikke indbrin-ges for anden administrativ myndighed.«§2I lov nr. 403 af 8. maj 2006 om et indkomstregister, somændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 1534 af 19. december 2007 ogsenest ved § 3 i lov nr. 521 af 12. juni 2009, foretages følgendeændring:1.I§ 3, stk. 1,indsættes somnr. 10:»10) Oplysninger om ferie i det omfang der i medfør af fe-rielovens § 33, stk. 1, er fastsat regler om indberetningheraf til indkomstregisteret.«§3I lov nr. 1262 af 20. december 2000 om etindberetningssystem for oplysninger om løn m.v., som ændretved § 22 i lov nr. 404 af 8. maj 2006, foretages følgendeændringer:1.I§ 1ændres », foretage lønindeholdelse for restancer tiloffentlige myndigheder eller foretage indbetalinger til Ferie-
Konto« til: »eller foretage lønindeholdelse for restancer tiloffentlige myndigheder«.2.I§ 3, stk. 1,udgår to steder », FerieKonto«.3.I§ 4, stk. 1,udgår », FerieKonto-betalinger«.§4Stk. 1.Loven træder i kraft 1. juli 2010, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter efter af-tale med beskæftigelsesministeren og skatteministeren tids-punktet for ikrafttræden af § 3.Stk.3.§ 30, stk. 6, som affattet ved denne lovs § 1 nr. 3,finder ikke anvendelse for lønmodtagere, som før 1. juli 2010opfyldte betingelserne for udbetaling efter § 30, stk. 1. Løn-modtagere omfattet af 1. pkt. skal have anmodet arbejdsgive-ren, FerieKonto eller den, der i medfør af § 36, stk. 3,administrerer feriegodtgørelsen, om udbetaling af feriepen-gene efter § 30, stk. 1, senest den 1. januar 2011, jf. dog § 41,stk. 2, ellers fortabes retten til udbetaling efter § 30, stk. 1.
3
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning – lovforslagets hovedelementer2. Lovforslagets elementer2.1. Sikring mod spekulation2.1.1. Udbetaling af feriepenge når lønmodtageren forlader arbejdsmarkedet eller fratræder i forbindelsemed flytning til udlandet2.1.2. Udbetaling af feriepenge efter ferieårets udløb2.2. Indberetning af ferie til indkomstregisteret2.2.1. Gældende regler2.2.2. Lovforslagets indhold2.3. Delegation af afgørelseskompetence til FerieKonto2.3.1. Gældende regler2.4. Øvrige justeringer af ferieloven3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige3.1. Staten og kommunerne3.2. Offentlige arbejdsgivere3.3. FerieKonto4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema1. Indledning – lovforslagets hovedelementerLovforslaget ændrer ikke grundlæggende ved ferielo-vens principper.Ferieloven sikrer i dag lønmodtageren ret til 5 ugersferie samt ret til løbende optjening af feriepenge. Ferie-pengene skal som udgangspunkt udbetales i forbindelsemed ferieafholdelse. Rådets direktiv, nr. 93/104/EF af 4.november 2003 om visse aspekter i forbindelse med ar-bejdstiden – herefter arbejdstidsdirektivet – sikrer enlønmodtager ret til 4 ugers betalt ferie om året og for-hindrer, at ferien kan erstattes med en kontant udbeta-ling, medmindre arbejdsforholdet er ophørt.Formålet med lovforslaget er i højere grad at sikre modspekulation i udbetaling af feriepenge, hvor lønmodta-geren ikke har holdt sin ferie for derved at undgå fradragi fx efterløn.Desuden indebærer lovforslaget, at arbejdsgiverensindberetningspligt til FerieKonto ophæves, da indberet-ningen af ferie til FerieKonto fremover skal ske viaindkomstregisteret. Som følge af, at indberetningerne tilFerieKonto foreslås at skulle ske via indkomstregisteret,foreslås i samme forbindelse nogle justeringer af Let-Løn.Forslaget indebærer desuden, at der skabes en klarhjemmel til, at direktøren for Pensionsstyrelsen kan ind-hente alle relevante og nødvendige oplysninger fra ind-komstregisteret til administration af ferieloven, fx tilbrug for indbetalings- og udbetalingsopgaver, herunderberegning og opkrævning af feriepenge.Desuden medfører lovforslaget, at det bliver muligt atdelegere afgørelseskompetence til FerieKonto.Desuden indebærer lovforslaget, at en række bemyn-digelsesbestemmelser af administrativ karakter overgårfra beskæftigelsesministeren til direktøren for Pensions-styrelsen. Endelig medfører lovforslaget konsekvens-ændringer af, at ansvaret for ferielovgivningen admini-strativt er flyttet fra Arbejdsdirektoratet til Pensionssty-relsen.2. Lovforslagets elementer2.1. Sikring mod spekulation
4
2.1.1. Udbetaling af feriepenge når lønmodtageren for-lader arbejdsmarkedet eller fratræder i forbindelse medflytning til udlandet2.1.1.1. Gældende reglerEt grundlæggende princip i ferieloven er, at lønmod-tageren skal holde sin ferie for at få udbetalt sine optjenteferiepenge. De optjente feriepenge udbetales enten somløn under ferie eller som feriegodtgørelse. En lønmod-tager, som forlader arbejdsmarkedet på grund af alders-eller helbredsmæssige forhold, kan umiddelbart fåudbetalt feriepengene for tidligere og løbende optje-ningsår, uden at ferien holdes, jf. lovens § 30, stk. 1, nr.1. Det samme gælder, hvis en lønmodtager fratræder iforbindelse med flytning til udlandet og framelder sigDet Centrale Personregister, jf. § 30, stk. 1, nr. 2. Der ertale om en undtagelse i forhold til ferielovens alminde-lige udgangspunkt. Derudover er det en undtagelse tilprincippet om, at feriepenge for ophørte ansættelsesfor-hold først kan udbetales efter ferieårets udløb, jf. § 34 b,stk. 2.Udbetaling af feriepenge efter § 30, stk. 1, kan kun skefor indeværende og efterfølgende ferieår. Feriepenge fortidligere ferieår kan kun udbetales, hvis lønmodtagerenhar holdt ferien eller har haft en feriehindring i det på-gældende ferieår. Dog kan feriepenge efter § 34 b, stk. 2og 3, i visse situationer udbetales efter ferieårets udløb,hvis beløbet enten vedrører den 5. ferieuge eller et ophørtansættelsesforhold.Udbetaling kan ske, hvis lønmodtageren dokumente-rer at have forladt arbejdsmarkedet af alders- eller hel-bredsmæssige forhold, jf. § 30, stk. 1, nr. 1, hvilket fxkan ske ved overgang til folkepension eller førtidspen-sion. Udbetaling kan desuden ske ved overgang til ef-terløn, hvis lønmodtageren samtidig modtager enpension fra en privat pensionsordning eller fra en pen-sionsordning som led i et ansættelsesforhold. Overgangtil efterløn er derfor ikke i sig selv nok til, at en lønmod-tager har forladt arbejdsmarkedet af aldersmæssige år-sager.Fradrag i efterløn sker på udbetalingstidspunktet afferiepengene, og efterlønsmodtageren skal oplyse omudbetalingen til a-kassen.Udbetalingen sker på baggrund af lønmodtagerensfremvisning af relevant dokumentation og sker derfor pålønmodtagerens initiativ. Udbetalingen af feriepengenekan i den forbindelse udskydes i op til 3 år efter ferieåretsudløb, hvorefter feriepengene forældes efter lovens for-ældelsesregler, jf. § 41, stk. 2.På den baggrund er det muligt i et vist omfang at spe-kulere i at undgå fradrag i efterløn m.v. En lønmodtager,
som eksempelvis er overgået til efterløn, og som samti-dig får udbetalt en pension fra en privat pensionsordning,og som derved har forladt arbejdsmarkedet, kan ventemed at få udbetalt feriepengene i op til 3 år efter udløbetaf det ferieår, hvor efterlønsmodtageren har forladt ar-bejdsmarkedet. Efterlønsmodtageren vil på den mådekunne undgå fradrag i efterlønnen, hvis lønmodtagereninden dette tidspunkt overgår til folkepension, fordi derikke er fradrag for feriepenge i folkepensionen. Detmanglende fradrag i efterlønnen påfører staten en mer-udgift.2.1.1.2. Forslagets indholdDet foreslås, at der i loven indsættes en frist på 6 må-neder efter, at betingelserne for udbetaling er opfyldt,inden for hvilken lønmodtageren skal anmode om ud-betaling. Søger lønmodtageren ikke om udbetaling in-denfor denne frist fortaber lønmodtageren retten til at fåferiepengene udbetalt efter § 30, stk. 1.Det foreslås som en overgangsbestemmelse, at løn-modtagere, som på tidspunktet for lovens ikrafttrædenopfylder betingelserne for udbetaling af feriepengeneefter § 30, stk. 1, skal have en frist til den 1. januar 2011til at søge om at få feriepengene udbetalt, jf. denne lovs§ 4, stk. 3, såfremt feriepengene inden anmodningen iøvrigt ikke er forældede efter § 41, stk. 2.2.1.2. Udbetaling af feriepenge efter ferieårets udløb2.1.2.1. Gældende reglerEn lønmodtager kan efter ferieårets udløb få udbetaltuhævede feriepenge, uden at ferien er holdt, hvis ferie-pengene enten vedrører den 5. ferieuge, eller feriepen-gene stammer fra et ansættelsesforhold, der er ophørtinden ferieårets udløb, jf. § 34 b, stk. 2 og 3. Udbetalingsker på baggrund af en ansøgning, som lønmodtagerensender til den, der skal udbetale feriepengene. Har løn-modtageren i ferieåret fået arbejdsløshedsdagpenge,ydelser efter lov om børnepasningsorlov eller kontant-hjælp, skal antallet af dage med de nævnte ydelsertrækkes fra antallet af dage med uhævede feriepenge, jf.§ 34 b, stk. 4. Har lønmodtageren i ferieåret eksempelvisfået kontanthjælp i 20 dage og har uhævede feriepengefor 25 dage, kan lønmodtageren få udbetalt uhævede fe-riepenge for 5 dage. Lønmodtageren skal søge om ud-betaling af de uhævede feriepenge senest den 30.september efter ferieårets udløb, jf. § 34 b, stk. 5. Efterdet tidspunkt kan lønmodtageren kun få udbetalt ferie-pengene, hvis lønmodtageren har holdt ferien eller væretforhindret i at holde ferien i ferieåret, eller hvis lønmod-tageren har forladt arbejdsmarkedet efter § 30, stk. 1.
5
På den baggrund er det muligt i et vist omfang at spe-kulere i at undgå fradrag i efterløn m.v. Det er fx tilfæl-det, når en folkepensionist søger om at få ikke afholdtferie udbetalt inden den 30. september efter ferieåretsudløb som følge af et ophørt ansættelsesforhold, og fol-kepensionisten har fået efterløn i ferieåret. Her vil ud-betalingen af de uhævede feriepenge ske uden fradrag iefterlønnen, og uden at antallet af dage i ferieåret medfx efterløn trækkes fra det antal dage de uhævede ferie-penge svarer til. Den manglende adgang til at trækkeantallet af dage med fx efterløn fra i de uhævede ferie-penge, påfører statskassen en merudgift.2.1.2.2. Forslagets indholdDet foreslås, at ydelserne, der skal trækkes fra i dagenemed de uhævede feriepenge, udvides til også at omfatteefterløn, fleksydelse, ledighedsydelse og særlig ydelseefter § 74 i i lov om aktiv socialpolitik, som en a-kasseeller en kommune udbetaler, og som har til formål atdække lønmodtagerens tab af en arbejdsindtægt.Forslaget sikrer således i højere grad, at lønmodtage-ren ikke kan spekulere i at undlade at holde ferien iferieåret, samtidig med at lønmodtageren modtager of-fentlig forsørgelse i ferieåret.2.2. Indberetning af ferie til indkomstregisteret2.2.1. Gældende reglerIndkomstregisteret er et fælles offentligt register medoplysninger om borgernes indkomstforhold og arbejds-omfang. Idéen med indkomstregisteret er, at arbejdsgi-vere m.v. indberetter oplysningerne én gang til detteregister, og offentlige myndigheder, som skal bruge depågældende oplysninger, skal så hente oplysningerne iindkomstregisteret frem for at hente dem hos borgerneeller arbejdsgiverne m.v. Dette indebærer en admini-strativ lettelse for borgerne, arbejdsgiverne og de of-fentlige myndigheder. Registeret drives af SKAT.Indkomstregisteret fungerer på den måde, at arbejds-givere m.v. indberetter oplysningerne til registeret. Ind-beretningen skal ske mindst en gang om måneden, menarbejdsgivere kan fx for 14. dages lønnede vælge at ind-berette oftere, således at indberetningen sker samtidigtmed lønkørslen i virksomheden. For små virksomhederer indberetningsfristen den 10. i måneden efter den må-ned, oplysningerne vedrører. I januar er fristen dog den17. Hvis den 10. i en måned eller den 17. januar er enlørdag, søndag eller helligdag, udskydes fristen til dennærmeste efterfølgende hverdag. For store virksomhe-der er fristen den sidste hverdag i den måned, oplysnin-gerne vedrører. Små virksomheder er virksomheder,
hvis årlige tilsvar af indeholdt arbejdsmarkedsbidrag el-ler A-skat ikke overstiger 250.000 kr. henholdsvis 1 mio.kr. Store virksomheder er virksomheder, hvis tilsvaroverskrider disse grænser.Offentlige myndigheder kan, hvis de har hjemmel tiladgang til oplysningerne i registeret og har indgået enaftale med Skatteministeriet om adgangen, få adgang tilde oplysninger, der er omfattet af hjemlen, og som errelevante og nødvendige for den pågældende myndig-hed.Indkomstregisteret indeholder oplysninger om bl.a.løn, indeholdte A-skatter og arbejdsmarkedsbidrag,ATP-bidrag, arbejdssted, ansættelsesperiode og lønti-mer. For så vidt angår oplysninger vedrørende ferie,indeholder registeret alene oplysninger om den del afden udbetalte eller godskrevne A-indkomst, der udgøresaf feriegodtgørelse.LetLøn er et elektronisk system, som arbejdsgivere oglønservicebureauer kan vælge at benytte til indberetningtil SKAT, ATP, FerieKonto, Danmarks Statistik ogDansk Arbejdsgiverforening. Det er frivilligt for virk-somhederne at tilmelde sig LetLøn, og der kræves ikkebetaling for brug af LetLøn hos de virksomheder, somtilmelder sig.Ved brug af LetLøn samles indberetningerne og beta-lingerne til de nævnte myndigheder m.v. ét sted - nemligLetLøn. De arbejdsgivere, der tilmelder sig LetLøn, skalkun indberette og betale til LetLøn, der så sørger for atsende oplysninger og betalinger videre.LetLøn består af to ordninger, en indberetningsord-ning og en beregningsordning.Ved brug af indberetningsordningen foretages indbe-retningerne til LetLøn, som herefter viderefordeler op-lysningerne til myndighederne m.v.I beregningsordningen udfører LetLøn også lønrela-terede beregninger til det offentlige. Ved anvendelse afberegningsordningen skal arbejdsgiveren indberette pe-riode, løntimer, ATP-timer, løn (timer x timesats ellerden faste løn), B-indkomst (honorar m.v.) og yderligeretillæg, fx personalegoder og kørselsgodtgørelse m.v.LetLøn foretager herefter beregningerne af skat m.v. ogviser resultatet for arbejdsgiveren til godkendelse. Nårberegningen er godkendt, bliver den automatisk overførttil LetLøns indberetnings- og betalingsdel, som senderoplysningerne videre til de relevante myndigheder. Eftergodkendelse af en beregning opkræver LetLøn de inde-holdte beløb. Sker betaling ikke, sender LetLøn beskedtil SKAT, ATP og FerieKonto, som herefter har ansvaretfor videre rykning.Virksomhederne kan tilmelde sig indberetningsord-ningen uden at tilmelde sig beregningsordningen.
6
LetLøn drives af SKAT.Indberetninger til FerieKonto kan for virksomheder,som er tilmeldt LetLøn, ske via LetLøn. For virksom-heder, som er tilmeldt beregningsordningen, vil bereg-ningen og betalingen af feriegodtgørelse til FerieKontokunne ske via LetLøn.Pensionsstyrelsen fastsætter de nærmere regler omindbetaling af feriegodtgørelse. Der er i den forbindelsefastsat regler om indberetning og indbetaling af ferie-godtgørelse til FerieKonto, jf. ferielovens § 33, stk. 1.2.2.2. Lovforslagets indholdSom led i regeringens digitaliseringsstrategi og Be-skæftigelsesministeriets planlagte lettelser af de admin-istrative byrder på ferieområdet har Pensionsstyrelsen isamarbejde med ATP og SKAT arbejdet med en rækkeinitiativer, som skal bane vejen for digitalisering ogautomatisering af indberetnings- og indbetalingsproces-serne i FerieKonto.Det foreslås på denne baggrund, at arbejdsgiverne skalindberette ferie til indkomstregisteret, hvortil alle ar-bejdsgivere siden 2008 har været forpligtet til at indbe-rette oplysninger til SKAT. Dermed skal arbejdsgiverneikke længere indberette ferie særskilt til FerieKonto,men kan nøjes med at indberette oplysningerne til ind-komstregisteret sammen med øvrige indberetningsplig-tige oplysninger. Denne løsning vil fremme den digitalekommunikation mellem myndighed og virksomhed oglette hverdagen for virksomhederne. Indbetalingen afferiegodtgørelse til FerieKonto skal dog fortsat alene skekvartalsvis eller ved en lønmodtagers fratræden.Som følge heraf foreslås det, at der i ferieloven ind-sættes en klar hjemmel til, at direktøren for Pensions-styrelsen fastsætter de nærmere regler om arbejdsgiver-nes indberetning af ferie til indkomstregisteret.Det forventes, at arbejdsgiverne kan indberette oplys-ninger om ferie til indkomstregisteret fra optjeningsåret2012. Indberetning af ferie til indkomstregisteret kræverudvikling af nye felter i registeret, og for at dette udvik-lingsarbejde kan gå i gang, er det nødvendigt, at der iforåret 2010 skabes hjemmel til indberetning af disseoplysninger.Det foreslås endvidere, at der i lov om et indkomstre-gister indsættes en angivelse af, at der skal ske indbe-retning til indkomstregisteret af oplysninger, somdirektøren for Pensionsstyrelsen bestemmer, skal ind-berettes til indkomstregisteret. I den gældende lovgiv-ning anvendes følgende metode ved afgrænsningen af,hvilke oplysninger der skal indberettes til indkomstre-gisteret: Lov om et indkomstregister indeholder en kortbeskrivelse af karakteren af de oplysninger, som skal
indberettes, og en henvisning til den lovgivning, de nær-mere regler om indberetningen fremgår af, eller somindeholder hjemlen til at fastsætte de nærmere regler.Det er herefter i lovgivningen vedrørende de relevanteemner eller i bekendtgørelser udstedt i medfør af disselove, de nærmere regler om indholdet af indberetninger-ne fremgår. Lovforslaget følger denne teknik.Forslaget medfører, at oplysningerne om ferie skalindberettes mindst månedligt inden for de frister, dergælder for indberetning til indkomstregisteret.Ud over at forslaget medfører, at Pensionsstyrelsen ogFerieKonto kan få terminaladgang til oplysningerne omferie, vil også andre myndigheder kunne få terminalad-gang til oplysningerne. Det forudsætter dog dels, at dehar lovhjemmel til en sådan adgang, og at oplysningerneer relevante og nødvendige for den pågældende myn-dighed.I FerieKontos nuværende system indberetter og ind-betaler arbejdsgiverne feriedage hvert kvartal for time-lønnede, mens der for funktionærer først indberettes ogindbetales ved fratræden. Når de oplysninger, som Fe-rieKonto får fra arbejdsgivere, indberettes via indkomst-registeret, er det nødvendigt, at FerieKonto kan indhenteoplysninger fra indkomstregisteret for at kunne danne enberegnet opkrævning til arbejdsgiverne. Desuden er detnødvendigt, at FerieKonto og Pensionsstyrelsen kan ind-hente oplysninger fra indkomstregisteret til brug foradministrationen af ferieloven, fx indhentelse af oplys-ninger om en lønmodtagers fratrædelsestidspunkt, op-lysninger til brug for igangsættelse af rykkerprocedureaf arbejdsgivere, der eventuelt ikke har indbetalt ferie-penge m.v.Som følge af, at indberetningerne til FerieKonto fore-slås at skulle ske via indkomstregisteret, foreslås det, atdette også skal ske i relation til virksomheder, som ertilmeldt LetLøn, da det ikke vil være hensigtsmæssigt,at nogle indberetninger kommer til FerieKonto fra ind-komstregisteret og andre fra LetLøn. Når indberetnin-gerne kommer til FerieKonto via indkomstregisteret,uanset om virksomheden er tilmeldt LetLøn eller ej, vildet desuden være mest hensigtsmæssigt, at betalingssy-stemet ligeledes bliver enstrenget. Dette indebærer at det– også i relation til virksomheder, som er tilmeldt LetLøn– er FerieKonto, som opkræver feriegodtgørelsen. Detforeslås, at opkrævningen af feriegodtgørelse hos ar-bejdsgiverne i alle tilfælde skal foretages af FerieKonto.De virksomheder, som er tilmeldt LetLøns indberet-ningsordning, vil fortsat kunne indberette oplysningernetil LetLøn, som videresender oplysningerne til ind-komstregisteret, hvorfra FerieKonto får oplysningerne.Regler herom kan fastsættes i bekendtgørelsesform imedfør af § 3, stk. 1, 2. pkt., i lov om et indberetnings-
7
system for oplysninger om løn m.v. Desuden vil virk-somheder, som tillige er tilmeldt LetLøns beregnings-ordning, fortsat kunne få beregnet feriegodtgørelsen idenne ordning.De behandlinger af personoplysninger, der vil ske somfølge af forslaget, skal ske under iagttagelse af reglernei persondataloven.Dette indebærer bl.a., at der i forbindelse med etable-ring af terminaladgang til oplysningerne om ferie ogferiegodtgørelse konkret skal overvejes, hvorvidt det ersagligt og nødvendigt at give adgang, og om der på detenkelte område alene kan gives en begrænset adgang tiloplysningerne. Det er et krav, at offentlige myndighederm.v. ikke må behandle eller have adgang til oplysninger,som de ikke har behov for i deres konkrete myndigheds-udøvelse.Endvidere vil der efter persondatalovens § 57 skulleindhentes en udtalelse fra Datatilsynet i forbindelse medudstedelse af bekendtgørelser, cirkulærer og andre ge-nerelle forskrifter, der har betydning for beskyttelse afprivatlivet i forbindelse med behandling af personoplys-ninger. Dette indebærer bl.a., at der skal indhentes ensådan udtalelse i forbindelse med de bekendtgørelser,der skal udstedes om henholdsvis indberetning om ferietil indkomstregisteret og ændring af bekendtgørelse omLetLøn.Det foreslås samtidig, at der laves en klar hjemmel til,at direktøren for Pensionsstyrelsen og Arbejdsmarke-dets Tillægspension (ATP) kan indhente oplysninger fraindkomstregisteret til administration af ferieloven.2.3. Delegation af afgørelseskompetence til FerieKonto2.3.1. Gældende reglerArbejdsgiveren indbetaler feriegodtgørelse til Ferie-Konto, medmindre andet er aftalt ved kollektiv overens-komst, jf. § 28, stk. 1. Når ferien holdes, senderlønmodtageren sit feriekontobevis til FerieKonto, somherefter udbetaler feriegodtgørelsen til lønmodtageren.Pensionsstyrelsen varetager administrationen af Ferie-Konto med teknisk administrativ bistand fra Arbejds-markedets Tillægspension (ATP), jf. § 32, stk. 1.FerieKonto er således en administrativ enhed i ATP. Fe-rieKonto administrerer årligt udbetaling af feriegodtgø-relse på ca. 8 mia. kr. indbetalt af ca. 120.000arbejdsgivere for ca. 800.000 lønmodtagere. FerieKontoer en myndighed inden for den offentlige forvaltning.Pensionsstyrelsen er overordnet ansvarlig for admini-strationen af FerieKonto.
FerieKonto varetager opgaver vedrørende indbetalingaf feriegodtgørelse fra arbejdsgivere, herunder opkræv-ning af feriegodtgørelse, betalingskontrol og rykkere formanglende indbetaling, beregning og opkrævning afrenter ved for sen indbetaling af feriegodtgørelse. Fe-rieKonto varetager samtidig opgaver vedrørende udbe-taling af feriegodtgørelse til lønmodtagere, herunderudsendelse af feriekontobeviser, udbetaling af feriegodt-gørelse i forbindelse med afholdelse af ferie og udbeta-ling af feriegodtgørelse efter ferieårets udløb efteransøgning.Klager en arbejdsgiver eller en lønmodtager over ud-faldet, sender FerieKonto sagen til Pensionsstyrelsen.Pensionsstyrelsen træffer herefter afgørelse vedrørendesamme forhold med klageadgang til Ankestyrelsens Be-skæftigelsesudvalg.2.3.2. Forslagets indholdFor at undgå dobbeltarbejde ved at FerieKonto førstbehandler en sag fra fx en lønmodtager, og FerieKontoherefter sender sagen til Pensionsstyrelsen til viderebe-handling, foreslås det, at Pensionsstyrelsen efter forud-gående drøftelse med ATP kan delegere afgørelseskom-petence indenfor områder, hvor FerieKonto i forvejenbehandler sagen.Ved delegationen bevarer lønmodtagerne og arbejds-giverne de samme rettigheder. Ved delegation af afgø-relsesbeføjelser til FerieKonto vil der fortsat væreklageadgang til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg.Denne delegation vil være retssikkerhedsmæssig ube-tænkelig, dels fordi sagsbehandlingen fortsat hviler pået 2-instansprincip, dels fordi ATP besidder den nød-vendige juridiske ekspertise og erfaring til behandlingenaf sagerne i FerieKonto, og dels fordi FerieKonto ogsåer omfattet af forvaltningsloven, lov om offentlighed iforvaltningen, persondataloven og ombudsmandenskompetence.2.4. Øvrige justeringer af ferielovenDet foreslås, at en række bemyndigelsesbestemmelseraf administrativ karakter overgår fra beskæftigelsesmi-nisteren til direktøren for Pensionsstyrelsen.Fra den 1. oktober 2009 blev der ved en organisati-onsomlægning i Beskæftigelsesministeriet ændret påopgavefordelingen mellem nogle af ministeriets enhe-der. Omlægning af opgaverne er sket mellem Pensions-styrelsen, Arbejdsmarkedsstyrelsen og Arbejdsdirekto-ratet. I den forbindelse blev også ansvaret for en rækkeforskellige love, herunder for de administrative reglerfastsat i medfør heraf, ændret, og opgaverne henlagt tilnye enheder og direktører i ministeriet.
8
Dette afspejler sig ikke i ferieloven. Det forslås derfor,at bestemmelserne om ansvaret for opgaver efter ferie-loven samt bemyndigelsesbestemmelser i loven ændresi overensstemmelse med den nye opgavefordeling i Be-skæftigelsesministeriet.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for detoffentlige3.1. Staten og kommunerneDer findes ikke opgørelser over, hvor mange på efter-løn m.v. der i dag venter med at få udbetalt feriepengetil de er overgået til folkepension og derved undgår fra-drag i fx efterlønnen og desuden undgår at antallet afdage med fx efterløn i ferieåret skal trækkes fra antalletaf dage, som de uhævede feriepenge svarer til, før derkan ske udbetaling af de uhævede feriepenge. Det skøn-nes, at det i dag kun drejer sig om få tilfælde, hvorfor deøkonomiske virkninger af forslaget ud fra en forudsæt-ning om uændret aktivitet umiddelbart må skønnes atvære tilsvarende begrænsede.Hvis muligheden som nævnt ovenfor i dag blev fuldtudnyttet, ville det medføre betydelige merudgifter. Vedforslaget begrænses muligheden for spekulation somfølge af ændringen af § 30, stk. 1, samt ændringen af§ 34 b, stk. 4, men der vil fortsat kunne være udbetalingerpå skønsmæssigt 10 mio. kr. årligt, som muliggøres afoverførsel af restferie til udbetaling efter overgangen tilfolkepension. Det skal understreges, at dette er beregnetud fra den potentielle udnyttelse af reglerne fremover,og således ikke afspejler den faktiske adfærd i dag.Udvidelsen i omfanget af ydelser i § 34 b, stk. 4, vilindebære en mindre stigning i de uhævede feriepenge.Da staten har krav på en andel heraf, vil der ske en min-dre stigning i indtægten herfra. Omfanget skønnes tilunder 1 mio. kr.Konsekvenser på § 9.21.01. (mio. kr., PL 2010)2011Afskrivninger og renter0,3Øvrig drift-Udgifter i alt0,3LønsumsloftTræk på låneramme0,54,7
3.2. Offentlige arbejdsgivereMed dette forslag skal de offentlige arbejdsgivere ikkesærskilt indberette ferie til FerieKonto, men skal frem-over indberette de oplysninger, der skønnes nødvendigetil at varetage administrationen af FerieKonto sammenmed de øvrige indberetninger til indkomstregisteret. Detdrejer sig fx om indberetning af optjent nettoferiegodt-gørelse og antallet af optjente feriedage, samt de oplys-ninger, der er nødvendige for at kunne beregneferiegodtgørelse for løbende og tidligere optjeningsår tilfratrådte funktionærer m.v.Oplysninger til indkomstregisteret skal fremover af-gives månedsvist i stedet for de kvartalsvise indberet-ninger, som der i dag finder sted til FerieKonto. Det mådog antages, at de offentlige arbejdsgiveres administra-tive byrder ved dette forslag samlet set vil blive mindsketi et mindre omfang, idet indberetning af ferie nu skersamtidig med de offentlige arbejdsgiveres øvrige indbe-retninger til indkomstregisteret. Indbetalingen af ferie-godtgørelse til FerieKonto skal dog fortsat alene skekvartalsvis eller ved en lønmodtagers fratræden.3.3. FerieKontoSkatteministeriet skønner, at udgifterne vedr. udvik-ling, drift og renter vedr. de ekstra faciliteter i eInd-komst-systemet m.v. samt vejledning af virksomhederm.v., beløber sig til 4,7 mio. kr. i engangsomkostningertil systemudvikling, 0,8 mio. kr. til renter, 0,9 mio. kr. iengangsudgifter til vejledning samt 1,1 mio. kr. pr. år iløbende driftsudgifter.Opgjort omkostningsbaseret fordeler udgifterne sig iperioden 2011-2014 sig i overensstemmelse med ne-denstående tabel:
20121,22,03,20,94,6
20131,11,12,20,33,7
20141,11,12,20,32,7
Udgiften finansieres af Feriekonto og optages på § 9 ihenhold til reglerne om tilskudsfinansieret aktivitet.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-hvervslivet m.v.
9
Med dette forslag skal arbejdsgiverne ikke særskiltindberette ferie til FerieKonto, men skal fremover ind-berette de oplysninger, der skønnes nødvendige til atvaretage administrationen af FerieKonto sammen medde øvrige indberetninger til indkomstregisteret. Detdrejer sig fx om indberetning af optjent nettoferiegodt-gørelse og antallet af optjente feriedage, samt de oplys-ninger, der er nødvendige for at kunne beregneferiegodtgørelse for løbende og tidligere optjeningsår tilfratrådte funktionærer m.v.Oplysninger til indkomstregisteret skal fremover af-gives månedsvist i stedet for de kvartalsvise indberet-ninger, som der i dag finder sted til FerieKonto. Efterhøring i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen vurderes ar-bejdsgivernes administrative byrder ved dette forslagsamlet set at blive mindsket i et mindre omfang, idetindberetning af ferie nu sker samtidig med arbejdsgive-rens øvrige indberetninger til indkomstregisteret. Ind-betalingen af feriegodtgørelse til FerieKonto skal dogfortsat alene ske kvartalsvis eller ved en lønmodtagersfratræden.Forslaget vurderes ikke at have nogen nævneværdigeøkonomiske og administrative konsekvenser for Ar-bejdsmarkedets Feriefond eller de private feriefonde. Idet omfang, at der er flere uhævede feriepenge efter fe-rieårets udløb, vil disse tilfalde Arbejdsmarkedets Fe-riefond, de private feriefonde og statskassen.9. Sammenfattende skema
5. Administrative konsekvenser for borgerneIngen.6. Miljømæssige konsekvenserIngen.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i hø-ring hos Datatilsynet.Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt ihøring til Dansk Arbejdsgiverforening, Sammenslutnin-gen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Landsor-ganisationen i Danmark, FTF, Akademikernes Central-organisation, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,Ledernes Hovedorganisation, Kristelig Fagforening,Kristelig Arbejdsgiverforening, KL, Danske Regioner,Centralorganisationernes Fællesudvalg, KommunaleTjenestemænd og Overenskomstansatte, Kooperatio-nen, Frie Funktionærer, Business Danmark, Producent-foreningen, FerieKonto, Arbejdsmarkedets Feriefond,ATP og Personalestyrelsen.
Vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvenser/mindre ud-Negative konsekvenser/merudgiftergifterIngenØkonomiske konsekvenser for stat, Forslaget forventes at medføre enregioner og kommunerindtægtsstigning som følge af, at dervil være flere uhævede feriepengesvarende til ca. 1 mio. kr.Administrative konsekvenser forIngenIngenstat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser for er-IngenIngenhvervslivetAdministrative konsekvenser for er- IngenIngenhvervslivetMiljømæssige konsekvenserIngenIngenLigestillingsmæssige konsekvenser IngenIngenForholdet til EU-rettenLovforslaget vurderes ikke at være i strid med Danmarks EU-retlige for-pligtelser
10
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 og 5Med de foreslåede ændringer af ferielovens § 3, stk. 1,§ 32, stk. 2, § 34, § 42, stk. 1 og 2 og § 43 a, overgår enrække bemyndigelsesbestemmelser af administrativ ka-rakter fra beskæftigelsesministeren til direktøren forPensionsstyrelsen. Direktøren for Pensionsstyrelsen fårmed forslaget bemyndigelse til at fastsætte regler for denårlige fordeling af renteafkastet fra FerieKonto, dels tildækning af FerieKontos administrationsomkostninger,og dels til fordeling mellem statskassen og Arbejdsmar-kedets Feriefond. Direktøren for Pensionsstyrelsen fårendvidere bemyndigelse til hvert 3. år at fastsætte reglerom hvor stor en del af de forældede og uhævede ferie-penge, der tilfalder statskassen.Beskæftigelsesministerens beføjelser efter loven til atgodkende lån ydet af grundkapitalen fra Arbejdsmarke-dets Feriefond og fastsætte vedtægter for Arbejdsmar-kedets Feriefond, samt til efter forhandling medarbejdsmarkedets parter at fastsætte nærmere regler omAnkestyrelsens Beskæftigelsesudvalgs sammensætningog kompetence i forbindelse med nævnets behandling afsager efter loven, vil fortsat ligge hos beskæftigelsesmi-nisteren. Derudover henvises til de almindelige bemærk-ninger i afsnit 2.4.Til nr. 2, 4 og 9Konsekvensrettelser som følge af omstrukturering affordelingen i arbejdsopgaver på Beskæftigelsesministe-riets område. Der henvises til de almindelige bemærk-ninger i afsnit 2.4.Til nr. 3Det foreslås, at anmodningen om udbetaling af ferie-penge efter § 30, stk. 1, skal ske senest 6 måneder efter,at lønmodtageren har forladt arbejdsmarkedet af alders-eller helbredsmæssige årsager, eller efter at lønmodta-geren er fratrådt i forbindelse med flytning til udlandet.Det betyder, at lønmodtageren senest 6 måneder efter,at betingelserne for udbetaling er til stede, skal anmodeom at få feriepengene udbetalt. Fristen regnes fra dendag den relevante begivenhed indtræder og ikke vedlønmodtagerens fremvisning af dokumentationen forbegivenhedens indtræden. Det er således fx overgangentil folke- eller førtidspension, der er afgørende for, hvor-når fristen regnes fra.
Anmoder lønmodtageren ikke om udbetaling indenforfristen fortaber lønmodtageren retten til at få feriepen-gene udbetalt efter § 30, stk. 1.Udbetaling af feriepengene skal ske i umiddelbar til-knytning til anmodningen om udbetaling af feriepenge-ne. Det forudsættes, at lønmodtageren forfølger sit kravuden ugrundet ophold, såfremt den, der skal udbetaleferiepengene, ikke udbetaler feriepengene.Efter udløbet af denne frist gælder ferielovens øvrigeregler. Feriepengene kan således udbetales, hvis løn-modtageren har holdt ferien i ferieåret eller har haft enferiehindring i det pågældende ferieår. Feriepenge kandesuden i visse situationer udbetales efter ferieårets ud-løb, hvis beløbet enten vedrører den 5. ferieuge ellerstammer fra et ophørt ansættelsesforhold.Eksempel:En 62-årig lønmodtager overgår til efterløn den 1. au-gust i et kalenderår og forlader samtidig arbejdsmarke-det af aldersmæssige årsager, da lønmodtageren fårudbetalt en pension fra en privat pensionsordning. Øn-sker lønmodtageren feriepengene udbetalt efter bestem-melsen i § 30, stk. 1, skal lønmodtageren anmode om atfå feriepengene udbetalt senest 6 måneder efter, at løn-modtageren har forladt arbejdsmarkedet, dvs. inden den1. februar i det efterfølgende kalenderår. Fradraget i ef-terlønnen sker på tidspunktet for udbetalingen af ferie-pengene, hvis lønmodtageren på dette tidspunkt modta-ger efterløn.Anmoder lønmodtageren arbejdsgiveren, FerieKontoeller den, der i medfør af § 31 administrerer feriegodt-gørelsen, om at udbetale feriepengene efter fristens ud-løb, kan feriepengene kun udbetales, hvis lønmodtage-ren opfylder ferielovens øvrige bestemmelser, fxbetingelserne i § 34 b.Det foreslås, at Pensionsstyrelsen i ganske særlige til-fælde kan godkende udbetaling efter fristens udløb. Det-te kan eksempelvis være tilfældet, hvis lønmodtagerenpå grund af alvorlig sygdom har været fysisk eller psy-kisk ude af stand til at anmode om udbetaling indenfristens udløb.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkningeri afsnit 2.1.Til nr. 6Det foreslås, at direktøren for Pensionsstyrelsen i § 33,stk. 1, får hjemmel til at fastsætte de nærmere regler omarbejdsgivernes indberetning af oplysninger om ferie tilindkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister. Di-rektøren for Pensionsstyrelsen vil bruge hjemlen til at
11
fastsætte bestemmelser om, at arbejdsgiverne skal ind-berette oplysninger om for eksempel nettoferiegodtgø-relse, optjente feriedage, om lønmodtageren er ansatsom funktionær eller timelønnet, hvilket ferieår ferie-pengene er optjent, og evt. andre oplysninger, som detskønnes nødvendigt at få indberettet til brug for admi-nistrationen af FerieKonto. Da indkomstregisteret ad-ministreres af SKAT, foreslås det, at reglerne omindberetning af oplysninger om ferie til indkomstregi-steret skal fastsættes efter drøftelse med skatteministe-ren.Til nr. 7Ændringen af § 34 b, stk. 4, indebærer, at de ydelser,der skal trækkes fra i dagene med de uhævede feriepen-ge, udvides til også at omfatte efterløn, fleksydelse,ledighedsydelse og særlig ydelse.Der henvises til de almindelige bemærkninger i afsnit2.1.Til nr. 8Det fremgår af de gældende bemærkninger til § 43,stk. 4 og 5, at indhentede oplysninger i indkomstregi-steret primært tænkes anvendt i kontroløjemed. Ligele-des giver bestemmelsen alene hjemmel til at opkræv-nings- og udbetalingsopgaver kan ske i et vist omfang.På den baggrund foreslås det, at der laves en klar hjem-mel til, at direktøren for Pensionsstyrelsen kan indhentealle relevante og nødvendige oplysninger fra indkomst-registeret til administration af ferieloven, fx til brug forindbetalings- og udbetalingsopgaver, herunder bereg-ning og opkrævning af feriepenge. Der tænkes på op-lysninger om fx ansættelses- og lønforhold, ferieår,optjente feriedage og brutto- og nettoferiegodtgørelsem.v.Desuden skal direktøren for Pensionsstyrelsen fortsatkunne indhente alle oplysninger om indkomst, løn- ogansættelsesperiode m.v. til brug for udbetalings- og op-krævningsopgaver særlig i forbindelse med kontrolop-gaver, herunder oplysninger om identiteten af henholds-vis arbejdsgiver og lønmodtager, jf. § 5 i lov nr. 404 af8. maj 2006 om lov om ændring af forskellige love.Til nr. 10Muligheden for at delegere afgørelseskompetence tilFerieKonto efter § 44, stk. 8, forventes at blive anvendttil at overføre afgørelseskompetence i fx sager om æn-dring af antallet af optjente feriedage, sager om arbejds-givers overtrædelse af reglerne om anvendelse afFerieKonto, betaling og inddrivelse af skyldig feriegodt-
gørelse, herunder også betaling af renter. Desuden for-ventes afgørelseskompetence overført i sager om udbe-taling af feriepenge, herunder i forbindelse medafholdelse af ferie og udbetaling af uhævede feriepengeefter ferieårets udløb.Ved delegationen bevarer borgerne og arbejdsgivernede samme rettigheder. Ved delegation af afgørelsesbe-føjelser til FerieKonto, vil der fortsat være klageadgangtil Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg. Denne dele-gation vil være retssikkerhedsmæssigt ubetænkelig, delsfordi sagsbehandlingen fortsat hviler på et 2-instansprin-cip, dels fordi ATP besidder den nødvendige juridiskeekspertise og erfaring til behandlingen af sagerne i Fe-rieKonto, og dels fordi FerieKonto også er omfattet afforvaltningsloven, lov om offentlighed i forvaltningen,persondataloven, og ombudsmandens kompetence.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkningeri afsnit 2.3.Til nr. 11 og 12Forslaget er en konsekvens af, at FerieKonto får kom-petence til at træffe afgørelser i de sager, hvor direktørenfor Pensionsstyrelsen har delegeret afgørelseskompe-tence til FerieKonto.Efter gældende regler kan en part i en sag, hvor direk-tøren for Pensionsstyrelsen har truffet afgørelse, klagetil Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg over afgørel-sen. Efter forslaget kan afgørelser truffet af FerieKontopå samme måde som afgørelser truffet af Pensionssty-relsen indbringes for Ankestyrelsens Beskæftigelsesud-valg. Der henvises i øvrigt til bemærkninger til forslagets§ 1, nr. 10.Til § 2Til nr. 1Det foreslås, at der indføjes et nyt nummer i § 3, stk. 1,i lov om et indkomstregister. Af dette fremgår det, atindberetningen til indkomstregisteret skal omfatte op-lysninger om ferie, i det omfang direktøren for Pensi-onsstyrelsen har fastsat regler herom. Regler herom kanfastsættes i medfør af den foreslåede nye affattelse afferielovens § 33, stk. 1. Der henvises i øvrigt til be-mærkningerne til § 1, nr. 6, og til afsnit 2.2 i de almin-delige bemærkninger.Til § 3Til nr. 1-3
12
Det foreslås, at henvisningerne til FerieKonto udgår aflov om et indberetningssystem for oplysninger om lønm.v.Forslaget indebærer, at indberetningerne til FerieKon-to vil skulle sendes via indkomstregisteret. De virksom-heder, som er tilmeldt LetLøns indberetningsordning, vildog fortsat kunne indberette oplysningerne til LetLøn,som videresender oplysningerne til indkomstregisteret,hvorfra FerieKonto får oplysningerne.Forslaget indebærer endvidere, at opkrævningen af fe-riegodtgørelse hos arbejdsgiverne i alle tilfælde skalforetages af FerieKonto. Virksomheder, som er tilmeldtLetLøns beregningsordning, vil dog fortsat kunne få be-regnet feriegodtgørelse i denne ordning.Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i de almindelige be-mærkninger.Til § 4Til stk. 1Det foreslås, at ændringerne af ferieloven og lov omet indkomstregister træder i kraft den 1. juli 2010. For såvidt angår indberetning vedrørende ferie til indkomstre-gisteret, er det hjemlen til at fastsætte nærmere regler omindberetningen, der foreslås at træde i kraft på dette tids-
punkt. Selve indberetningspligten forudsætter ud overdenne hjemmel, at direktøren for Pensionsstyrelsen fast-sætter de nærmere regler om indberetningen i en be-kendtgørelse. Indberetningspligten vil dermed førsttræde i kraft, når bekendtgørelsen træder i kraft.Til stk. 2Det foreslås, at økonomi- og erhvervsministeren fast-sætter ikrafttrædelsestidspunktet for ændringen af lovom et indberetningssystem for oplysninger om løn m.v.efter aftale med beskæftigelsesministeren og skattemi-nisteren. Dette sikrer, at ikrafttrædelsestidspunktet vilkunne afstemmes med tidspunktet for ikrafttrædelsen afindberetningspligten vedrørende oplysninger om ferietil indkomstregisteret, jf. bemærkningerne til stk. 1. § 3sættes i kraft ved bekendtgørelse.Til stk. 3Det foreslås, at lønmodtagere, som på tidspunktet forlovens ikrafttræden opfylder betingelserne for udbeta-ling af feriepenge efter § 30, stk. 1, får en frist til den 1.januar 2011 til at anmode om at få feriepengene udbetalt.Udbetaling af feriepengene skal ske i umiddelbar til-knytning til anmodningen om udbetaling af feriepenge-ne. Den 3 årige forældelsesfrist gælder imidlertid fortsat.
13
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lov – FerielovGældende formuleringLovforslaget

§1

I ferieloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 407 af 28.maj 2004, som bl.a. ændret ved lov nr. 1420 af 22.december 2004, § 5 i lov nr. 404 af 8. maj 2006 ogsenest ved § 4 i lov nr. 482 af 12. juni 2009 foretagesfølgende ændringer:

§ 3.

For søfarende udøver økonomi- og erhvervs-ministeren de beføjelser, som ved denne lov er hen-lagt til beskæftigelsesministeren eller direktøren forArbejdsdirektoratet.

§ 11.

Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan fast-sætte regler om optjening af ferie ved ansættelseunder 1 måned og om optjening af ferie og fradragi månedslønnen for lønmodtagere, som arbejder me-re end 5 dage om ugen. Direktøren for Arbejdsdi-rektoratet kan ligeledes fastsætte regler om optje-ning af ferie for lønmodtagere, som ikke har enkontrollabel arbejdstid og om ferie efter § 9 for ele-ver, som arbejder mere end 5 dage om ugen.

§ 22.

Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætterregler om afholdelse af ferie for en lønmodtager, derikke arbejder 5 dage om ugen, og om afholdelse afferie for en lønmodtager, der ikke begynder feriensom følge af sygdom eller arbejdskonflikt, jf. § 13,stk. 2 og 3.

§ 32.

Direktøren for Arbejdsdirektoratet varetageradministrationen af FerieKonto med teknisk admi-nistrativ bistand fra Arbejdsmarkedets Tillægspen-sion.

§ 33.

Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætterregler om indbetaling af feriegodtgørelse, jf. § 28.Stk. 2.Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsæt-ter regler om udbetaling af feriegodtgørelse i for-bindelse med, at ferien holdes, jf. § 29.Stk. 3.Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsæt-ter regler om, hvornår arbejdsgiveren, FerieKontoeller den, der i medfør af § 31 administrerer ferie-

1.

I§ 3, stk. 1,ændres »beskæftigelsesministereneller direktøren for Arbejdsdirektoratet« til: »direk-tøren for Pensionsstyrelsen«.

2.

To steder i§ 11samt i§ 22, § 32, stk. 1, § 33,stk. 1-5,som bliver stk. 2-6,§ 34 c, stk. 1 og 2, § 36,stk. 3, 2. pkt., § 41, stk. 1, § 41, stk. 2, 1. pkt., § 43,stk. 1, 3og4, § 43 a, § 44, stk. 1-7,ændres »Direk-tøren for Arbejdsdirektoratet« til: »Direktøren forPensionsstyrelsen«.
14
godtgørelse, kan udbetale feriegodtgørelse for tid-ligere og løbende optjeningsår, jf. § 30, stk. 1.Stk. 4.Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsæt-ter regler om arbejdsgiverens udbetaling af ferie-godtgørelse efter § 30, stk. 2. Direktøren forArbejdsdirektoratet kan regulere beløbet efter § 30,stk. 2 og 3.Stk. 5.Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsæt-ter regler om udbetaling af feriegodtgørelse efter§ 30, stk. 4, for en lønmodtager, som arbejder mereend 5 dage om ugen.

§ 34 c.

Direktøren for Arbejdsdirektoratet kanfastsætte regler om information, fremgangsmåde ogudbetaling af feriegodtgørelse, løn under ferie ellerferietillæg efter §§ 34 a og 34 b, herunder for enlønmodtager, der arbejder mere end 5 dage om ugen.Stk. 2.Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan re-gulere beløbet efter § 34 a og § 34 b, stk. 1.

§ 36.

Stk. 2…Stk. 3…Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan fastsætteregler for og føre tilsyn med anvendelsen af sådannemidler.

§ 41.

Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætterregler om, hvornår en lønmodtager på grund af sær-lige forhold er afskåret fra at holde ferie, jf. § 38,stk. 1.Stk. 2.Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsæt-ter regler om udbetaling af feriegodtgørelse, lønunder ferie eller ferietillæg, der er omfattet af §§ 36og 38…

§ 43.

Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan ind-hente oplysninger til brug for administrationen afdenne lov fra lønmodtagere og arbejdsgivere og dis-ses organisationer, andre offentlige myndigheder,arbejdsløshedskasser, Lønmodtagernes Garanti-fond, Arbejdsmarkedets Tillægspension, den, deradministrerer beløb omfattet af § 36, stk. 3, og Ar-bejdsmarkedets Feriefond, herunder i elektroniskform,1) om, hvilke personer der har været ansat hos enarbejdsgiver,2) om, hos hvilke arbejdsgivere en person har væretansat,
15
3) om, i hvilke perioder en person har holdt ferie,4) om, hvornår en person er ophørt hos en arbejds-giver,5) om, i hvilken periode og i hvilket omfang en per-son har været beskæftiget,6) om, hvilken løn der er udbetalt til en person,7) om, hvilke offentlige ydelser der er udbetalt til enperson,8) om feriegodtgørelse, der ikke er hævet, eller lønunder ferie eller ferietillæg, der ikke er udbetalt,herunder udbetalinger efter §§ 34 a eller 34 b,9) om meddelelser af betydning for opkrævning ogkontrol med indbetaling til FerieKonto,10) om meddelelser af betydning for kontrol medudbetaling af feriegodtgørelse, løn under ferie ogferietillæg, jf. §§ 34 a eller 34 b, herunder personersskriftlige erklæringer, og11) om regnskabsoplysninger m.v. af betydning forkontrol med den, der administrerer beløb omfattetaf § 36, stk. 3.Stk. 2…Stk. 3.Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsæt-ter regler om indhentning og opbevaring af oplys-ninger efter denne bestemmelse.Stk. 4.Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan tilbrug for administrationen af denne lov få terminal-adgang til oplysninger i indkomstregisteret, jf. lovom et indkomstregister § 7.Stk. 5…

§ 43 a.

Direktøren for Arbejdsdirektoratet kanfastsætte regler om muligheden for digital kommu-nikation mellem lønmodtagere, arbejdsgivere, dem,der i medfør af § 31 administrerer feriegodtgørelse,FerieKonto, Arbejdsmarkedets Feriefond, dem, deradministrerer beløb omfattet af § 36, stk. 3, Ar-bejdsdirektoratet og Arbejdsmarkedets Ankenævn.

§ 44.

Direktøren for Arbejdsdirektoratet træfferafgørelse i tvister mellem en arbejdsgiver og en løn-modtager om optjening, afholdelse og ret til ferie ogferiegodtgørelse, løn under ferie eller ferietillæg,indbetaling og udbetaling af feriegodtgørelse m.v.,herunder ved ferieårets udløb efter §§ 34 a eller 34b, og modregning efter § 39, medmindre der er taleom forhold, der er reguleret ved kollektiv overens-komst, jf. dog stk. 5.
16
Stk. 2.Direktøren for Arbejdsdirektoratet træfferafgørelse om, hvorvidt en lønmodtager, der er af-skåret fra at holde ferie inden ferieårets udløb, jf.§ 38, kan få feriegodtgørelse, løn under ferie ellerferietillæg udbetalt, medmindre der er tale om for-hold, der er reguleret ved kollektiv overenskomst.Stk. 3.Direktøren for Arbejdsdirektoratet træfferafgørelse i tvister om betaling af morarenter, jf. § 28,stk. 2.Stk. 4.Direktøren for Arbejdsdirektoratet træfferafgørelse i tvister om forældelse og indbetaling afbeløb, der i medfør af § 36 tilfalder statskassen ellerArbejdsmarkedets Feriefond eller et andet feriefor-mål.Stk. 5.Direktøren for Arbejdsdirektoratet træfferafgørelse om udbetaling af beløb efter § 34 b, stk. 4,eller beløb, der i medfør af § 36 er tilfaldet stats-kassen eller Arbejdsmarkedets Feriefond eller etandet ferieformål.Stk. 6.Direktøren for Arbejdsdirektoratet træfferafgørelse om indbetaling af feriegodtgørelse, lønunder ferie eller ferietillæg til ArbejdsmarkedetsFeriefond, jf. § 37.Stk. 7.Direktøren for Arbejdsdirektoratet kantræffe afgørelse om administrationen af de beløb,der anvendes til andet ferieformål, jf. § 36, stk. 3.

3.

I§ 30indsættes somstk. 6:»Stk. 6.Retten til udbetaling af feriegodtgørelseefter stk. 1 fortabes, hvis lønmodtageren ikke senest6 måneder efter, at betingelserne i stk. 1 er opfyldt,anmoder arbejdsgiveren, FerieKonto eller den, deri medfør af § 36, stk. 3, administrerer feriegodtgø-relsen, om at udbetale feriepengene. Pensionssty-relsen kan dog efter ansøgning i helt særlige tilfældedispensere fra denne frist.«

§ 31…

Stk. 2.Et eksemplar af den kollektive overens-komst skal sendes til direktøren for Arbejdsdirek-toratet.

§ 34 b…

Stk. 2…Stk. 3.Stk. 4.Stk. 5.Muligheden for udbetaling efter stk. 1-3fortabes, hvis lønmodtageren ikke senest den 30.september efter ferieårets udløb skriftligt anmoder

4.

I§ 31, stk. 2, § 34 b, stk. 5, § 35, stk. 2, § 36, stk. 3,1. pkt., § 37, stk. 1og2,og§ 41, stk. 2, 2. pkt.,ændres»direktøren for Arbejdsdirektoratet« til: »direktørenfor Pensionsstyrelsen«.
17
arbejdsgiveren, FerieKonto eller den, der i medføraf § 31 administrerer feriegodtgørelsen, om udbe-taling efter disse regler. Muligheden for udbetalingefter godkendelse, jf. stk. 4, fortabes, hvis lønmod-tageren ikke senest den 30. september efter ferie-årets udløb skriftligt anmoder direktøren for Ar-bejdsdirektoratet om udbetaling efter disse regler.

§ 35…

Stk. 2.Hvis arbejdsgiveren ikke efterkommer kra-vet, forældes det, medmindre lønmodtageren senestden 30. november efter ferieårets udløb søger kravetgennemført ved retssag, ved fagretlig behandling,ved politianmeldelse eller ved at rette henvendelsetil direktøren for Arbejdsdirektoratet.

§ 36…

Stk. 2…Stk. 3.Inden for områder, hvor der er indgået enkollektiv overenskomst, jf. § 31, kan direktøren forArbejdsdirektoratet tillade, at den andel af uhævedeeller ikke udbetalte beløb, der efter stk. 2 skal til-falde Arbejdsmarkedets Feriefond, i stedet anven-des til andet ferieformål…

§ 37.

Hvis en lønmodtager arbejder mod vederlagunder ferien, kan direktøren for Arbejdsdirektoratetkræve, at den dertil svarende feriegodtgørelse, lønunder ferie eller ferietillæg indbetales til Arbejds-markedets Feriefond.Stk. 2.Hvis en lønmodtager med urette har fåetudbetalt feriegodtgørelse, løn under ferie eller fe-rietillæg efter §§ 34 a eller 34 b, kan direktøren forArbejdsdirektoratet kræve, at den dertil svarendeferiegodtgørelse, løn under ferie eller ferietillægindbetales til Arbejdsmarkedets Feriefond.

§ 41…

Stk. 2...Muligheden for udbetaling fortabes, hvislønmodtageren ikke inden 3 år efter ferieårets udløb,jf. dog § 34 b, stk. 5, retter henvendelse til direktørenfor Arbejdsdirektoratet.

§ 32…

Stk. 2.Udgifterne til administrationen af Ferie-Konto dækkes af renterne af de til FerieKonto ind-betalte beløb, jf. § 28, stk. 1, og af renterne af forsent indbetalt feriegodtgørelse, jf. § 28, stk. 2. Afrenteafkastet af FerieKonto i 2004 tilfalder endvi-

5.

I§ 32, stk. 2, § 34og§ 42, stk. 1og2,ændres»Beskæftigelsesministeren« til: »Direktøren forPensionsstyrelsen«.
18
dere op til 100 mio. kr. statskassen. Beskæftigelses-ministeren kan fastsætte nærmere regler om over-førsel af renteafkastet til statskassen. Det resterenderenteafkast tilfalder Arbejdsmarkedets Feriefond.

§ 34.

Beskæftigelsesministeren fastsætter hvert årinden den 1. december fordelingen af renteindtæg-terne efter § 32, stk. 2, for det kommende kalenderår.Fastsættelsen sker på grundlag af et budget for Fe-rieKonto.

§ 42.

Beskæftigelsesministeren fastsætter indenden 1. september 2005 og derefter hvert tredje årinden 1. september, hvor stor en del af de i § 36nævnte beløb der tilfalder statskassen.Stk. 2.Beskæftigelsesministeren fastsætter reglerom indbetaling af statskassens andel af de i § 36nævnte beløb og om udbetaling af statskassens an-del af udbetalinger efter § 41, stk. 2.

6.

I§ 33 indsættesfør stk. 1 som nyt stykke:»Direktøren for Pensionsstyrelsen fastsætter efterforhandling med skatteministeren regler om indbe-retning af oplysninger om ferie til indkomstregiste-ret, jf. lov om et indkomstregister.«Stk. 1-5 bliver herefter stk. 2-6.

§ 34 b…

Stk. 4.Har lønmodtageren fået arbejdsløsheds-dagpenge, ydelse efter lov om børnepasningsorloveller kontanthjælp i ferieåret, kan udbetaling efterstk. 2 og 3 kun ske efter direktøren for Arbejdsdi-rektoratets forudgående godkendelse. Antallet afdage med de nævnte ydelser skal trækkes fra detantal dage, de uhævede feriepenge svarer til. Hvisder herefter resterer et antal feriedage, meddeler di-rektøren for Arbejdsdirektoratet arbejdsgiveren, Fe-rieKonto eller den, der i medfør af § 31 administre-rer feriegodtgørelsen, for hvor mange dage der kanudbetales til lønmodtageren.Stk. 5...

§ 43…

Stk. 5.Stk. 4 omfatter alle oplysninger om ind-komst, løn- og ansættelsesperiode m.v. til brug forudbetalings- og opkrævningsopgaver særlig i for-bindelse med kontrolopgaver, herunder oplysningerom identiteten af henholdsvis arbejdsgiver og løn-modtager...

7.

§ 34 b, stk. 4,affattes således:»Stk. 4.Har lønmodtageren modtaget arbejdsløs-hedsdagpenge, efterløn, fleksydelse, ledighedsydel-se, kontanthjælp, særlig ydelse eller ydelse efter lovom børnepasningsorlov i ferieåret, kan udbetalingaf feriepenge efter stk. 2 og 3, kun ske efter direk-tøren for Pensionsstyrelsens forudgående godken-delse. Antallet af dage med de nævnte ydelser skaltrækkes fra det antal dage, de uhævede feriepengesvarer til. Hvis der resterer et antal feriedage, med-deler direktøren for Pensionsstyrelsen arbejdsgive-ren, FerieKonto eller den, der i medfør af § 31administrerer feriegodtgørelsen, for hvor mangedage, der kan udbetales til lønmodtageren.«

8.

§ 43, stk. 5, 1. pkt.affattes således:»Stk. 4 omfatter alle oplysninger om indkomst,løn- og ansættelsesperiode, ferie m.v. til brug foropkrævnings-, indbetalings-, udbetalings- og kon-trolopgaver, herunder oplysninger om identiteten afhenholdsvis arbejdsgiver og lønmodtager.«
19

§ 43 a.

Direktøren for Arbejdsdirektoratet kanfastsætte regler om muligheden for digital kommu-nikation mellem lønmodtagere, arbejdsgivere, dem,der i medfør af § 31 administrerer feriegodtgørelse,FerieKonto, Arbejdsmarkedets Feriefond, dem, deradministrerer beløb omfattet af § 36, stk. 3, Ar-bejdsdirektoratet og Arbejdsmarkedets Ankenævn.

9.

I§ 43 aændres »Arbejdsdirektoratet« til: »Pen-sionsstyrelsen«.

10.

I§ 44indsættes somstk. 8:»Stk. 8.Direktøren for Pensionsstyrelsen kan de-legere afgørelseskompetence, som tilkommer di-rektøren efter § 44, til FerieKonto.«

§ 45.

Direktøren for Arbejdsdirektoratets afgørel-ser kan af den, afgørelsen vedrører, indbringes forArbejdsmarkedets Ankenævn inden 4 uger efter, atsagens parter har fået meddelelse om afgørelsen.Stk. 2…Stk. 3…

11.

§ 45, stk. 1,affattes således:»Direktøren for Pensionsstyrelsens afgørelser ogFerieKontos afgørelser, der er truffet i medfør af§ 44, stk. 8, kan af den, afgørelsen vedrører, ind-bringes for Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalginden 4 uger efter, at sagens parter har fået medde-lelse om afgørelsen.«

12.

§ 45, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Klagen sendes til den myndighed, som hartruffet afgørelsen, der vurderer sagen på ny. Fast-holder myndigheden sin afgørelse helt eller delvist,sendes sagen til Ankestyrelsens Beskæftigelsesud-valg, og sagens parter underrettes samtidig herom.Beskæftigelsesudvalgets afgørelser kan ikke ind-bringes for anden administrativ myndighed.«

§ 45…

Stk. 2.Klagen sendes til direktøren for Arbejdsdi-rektoratet, der vurderer sagen på ny. Fastholderdirektøren for Arbejdsdirektoratet sin afgørelse helteller delvis, sendes klagen til ankenævnet, og sagensparter underrettes samtidig herom. Ankenævnets af-gørelser kan ikke indbringes for anden administrativmyndighed.Stk. 3...

§2

I lov nr. 403 af 8. maj 2006 om et indkomstregister,som ændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 1534 af 19. de-cember 2007 og senest ved § 3 i lov nr. 521 af 12.juni 2009, foretages følgende ændring:

§ 3.

Følgende oplysninger skal indberettes til ind-komstregisteret:1) Beløb og andre oplysninger, som er omfattet afindberetningspligt efter skattekontrollovens § 7.2) Beløb m.v., som efter skatteministerens bestem-melse omfattes af indberetningspligten efter skatte-kontrollovens § 7 A, stk. 2, og skattepligtige fordelesom nævnt i skattekontrollovens § 7 A, stk. 3.3) Uddelinger omfattet af indberetningspligt efterskattekontrollovens § 7 B, stk. 1, fra fonde og for-

1.

I§ 3, stk. 1,indsættes somnr. 10:»10) Oplysninger om ferie i det omfang der i medføraf ferielovens § 33, stk. 1, er fastsat regler om ind-beretning heraf til indkomstregisteret.«
20
eninger, der er skattepligtige efter fondsbeskat-ningsloven eller pensionsafkastbeskatningsloven.4) Vederlag og udlodninger i form af, at der er stilleten bil til rådighed for privat benyttelse, eller i formaf, at der er stillet en sommerbolig, en lystbåd elleren helårsbolig til rådighed, som er omfattet af ind-beretningspligt efter skattekontrollovens § 7 C.5) Tilbagebetalinger af kontanthjælp og introdukti-onsydelse m.v. efter kapitel 12 i lov om aktiv so-cialpolitik eller kapitel 7 i integrationsloven, somomfattes af indberetningspligt efter skattekontrol-lovens § 7 D.6) Oplysninger om ansættelsesperiode, den produk-tionsenhed, den ansatte er tilknyttet, og løntimer,som omfattes af indberetningspligt efter skattekon-trollovens § 7 J.7) Oplysning om indeholdt særlig pensionsopspa-ring, jf. § 17 f, stk. 1, i lov om ArbejdsmarkedetsTillægspension.8) Oplysninger om bidrag til Arbejdsmarkedets Til-lægspension samt bidragssatser, i det omfang derefter anden lovgivning eller i medfør af anden lov-givning er fastsat regler om indberetning heraf tilindkomstregisteret.9) Oplysninger, som er relevante for administrationaf en barseludligningsordning, jf. § 7 i lov om bar-seludligning på det private arbejdsmarked (barse-ludligningsloven).Stk. 2-4…

§3

I lov nr. 1262 af 20. december 2000 om et indbe-retningssystem for oplysninger om løn m.v., somændret ved § 22 i lov nr. 404 af 8. maj 2006, fore-tages følgende ændringer:

§ 1.

Loven finder anvendelse på virksomheder,arbejdsløshedskasser, offentlige myndigheder ogandre, som ved udbetalinger er pligtige til at inde-holde A-skat, arbejdsmarkedsbidrag, særlig pensi-onsopsparing og ATP-bidrag, foretage lønindehol-delse for restancer til offentlige myndigheder ellerforetage indbetalinger til FerieKonto, og som til-melder sig det indberetningssystem for oplysningom løn m.v., som oprettes i henhold til denne lov.

§ 3.

Indberetning af oplysninger og betalingervedrørende A-skat, arbejdsmarkedsbidrag, særlig

1.

I§ 1ændres », foretage lønindeholdelse for re-stancer til offentlige myndigheder eller foretage ind-betalinger til FerieKonto« til: »eller foretage løn-indeholdelse for restancer til offentlige myndighe-der«.

2.

I§ 3, stk. 1,udgår to steder », FerieKonto«.
21
pensionsopsparing, ATP-bidrag, FerieKonto oglønindeholdelse samt oplysninger til Danmarks Sta-tistiks lønstatistik sker til modtagecentret, som vi-deresender oplysningerne og betalingerne til hen-holdsvis told- og skatteforvaltningen, indkomstre-gisteret, Arbejdsmarkedets Tillægspension, Ferie-Konto, Finansstyrelsen og Danmarks Statistik.Erhvervsministeren kan efter aftale med skattemi-nisteren bestemme, at andre oplysninger, som skalindberettes til told- og skatteforvaltningen eller ind-komstregisteret, indberettes til modtagecentret. Ind-beretninger og betalinger, som sker til modtagecen-tret, betragtes som sket til den enkelte modtager.Stk. 2-4…

§ 4.

Modtagecentret stiller et beregningsmodul tilrådighed, der kan beregne beløb vedrørende A-skat,arbejdsmarkedsbidrag, særlig pensionsopsparing,ATP-bidrag, FerieKonto-betalinger og lønindehol-delse på baggrund af modtagne indberetninger.

3.

I§ 4, stk. 1,udgår », FerieKonto-betalinger«.