Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
L 206 Bilag 43
Offentligt
854947_0001.png
854947_0002.png
Notat
LandsplanJ.nr.Ref. HelgrDen 17. maj 2010
Procedurer for planlægning af vindmøllerTestpladser som supplement til det nationale testcenterRegeringen har nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe, som i tæt samarbejde med KL, de kommunersom byder ind med arealer, Vindmølleindustrien og Risø DTU undersøger arealer til yderligere testplad-ser til i alt ca. 10 prototypevindmøller i perioden frem til 2020. Regeringen har opstillet fire kriterier ikommissoriet for arbejdsgruppens arbejde, dels for at imødekomme de tekniske krav til testpladser, delsfor at tage hensyn til mennesker og natur.I kommissoriet er det angivet, at arealerne skal leve op til følgende kriterier: 1) middelvind på 7,5 – 8m/s afhængig af mølletype, 2) plads til minimum 2 vindmøller på 250 meters højde, 3) afstand på mini-mum 4 gange møllens højde til nærmeste beboelse og 4) beliggende uden for EF-fuglebeskyttelsesområder.Afstandskravet skal ses i lyset af, at det ikke er regeringens hensigt at ekspropriere boliger til testpladser-ne.Det er endvidere hensigten, at planlægningen skal følge de almindelige principper i den kommunaleplanlægning, som beskrives nedenfor.Den kommunale planlægning og vindmøller op til 150 meterDe nødvendige godkendelser efter den fysiske planlægning meddeles af kommunerne for vindmøllermed en højde op til 150 m. Kommunerne er tilsvarende ansvarlige for VVM-vurderingen af vindmøllerunder 150 m.Kommuneplanen skal indeholde retningslinjer for placering af vindmøller i overensstemmelse med»Cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller« med tilhørende vejled-ning. Cirkulærets bestemmelser bygger på det hovedprincip, at større vindmøller kun kan opstilles i sær-lige vindmølleområder, som er udpeget i kommuneplanens retningslinjedel. Den overordnede planlæg-ning gennemføres for egnede reservationer til større vindmøller i hele kommunen, således at der er etplangrundlag for den opfølgende detailplanlægning (lokalplanlægning).Den kommunale planlægning og vindmøller over 150 meterPlanlægning for vindmøller over 150 meter udarbejdes af Miljøministeriet ved miljøcentrene. Miljøcent-rene har tillige ansvaret for at koordinere og gennemføre VVM-sager for vindmøller over 150 m.Et konkret eksempel er »Forslag til kommuneplantillæg med VVM-redegørelse for forsøgsvindmøllerved Esbjerg«. Ifølge VVM-bekendtgørelsen er det i dette tilfælde Miljøcenter Odense, der står for plan-lægningen. Derfor er det miljøcentret, som sender forslaget til kommuneplantillæg og VVM-redegørelsei offentlig høring. I forslaget til kommuneplantillæg indgår en miljørapport, som beskriver den sandsyn-lige, væsentlige indvirkning på miljøet af planens gennemførelse, og rimelige alternativer. Projektet for-
udsætter udover kommuneplantillæg og VVM-redegørelse også en tilladelse jf. § 2, stk. 3, nr. 2 i VVM-bekendtgørelsen.Forslag til kommuneplantillæg og lokalplan for vindmølleprojektet ved Esbjerg, er udarbejdet og offent-liggjort samtidig med VVM-redegørelsen.EkspropriationEfter planlovens § 47, stk. 1, kan kommunalbestyrelsen ekspropriere fast ejendom, der tilhører private,eller privates rettigheder over fast ejendom, når ekspropriationen vil være af væsentlig betydning for vir-keliggørelsen af en lokalplan eller en byplanvedtægt.Det forudsættes, at kommunen på grundlag kommuneplantillægget udarbejder en lokalplan. I forhold tilekspropriation er det alene kommunalbestyrelsen, som efter planlovens § 47, stk. 1, der har kompeten-cen til at foretage en ekspropriation til realisering af lokalplanen.
2