Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
L 210
Offentligt
J.nr. MST 501-00304Den 11. maj 2010
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 19 (L 210), stillet af Fol-
ketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 29. april 2010
Spørgsmål nr. 19
Vil ministeren som teknisk bistand udarbejde ændringsforslag, hvor derfastsættes et minimumskrav til miljøzoner indeholdende krav om lukkedefiltre på varebiler, SCR katalysatorer (eller tilsvarende) på tunge køretøjerog katalysatorer på personbiler?Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ida Auken (SF).Svar
Det foreslåede ændringsforslag influerer radikalt på systematikken og påordlyden af de fleste bestemmelser i § 15 a – e, der giver reglerne for miljø-zoner og de krav, der stilles til bestemte køretøjer for at køre i miljøzoner.Det udkast til ændringsforslag, der følger nedenfor, giver derfor alene i ho-vedtræk lovtekniske formuleringer til det fremsatte ønske.Hvis det ønskede minimumskrav skrives direkte ind i loven, bliver det omfat-tet af kravet om forudgående notifikation i henhold til Europa-Parlamentetsog Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet). Det skal der-for sendes i udkast til Kommissionen og de andre medlemsstater med hen-blik på forudgående kontrol af sådanne nye tekniske forskrifter for at undgå,at de skaber ulovlige handelshindringer i EU´s indre marked. Forslaget skalherefter afvente Kommissionens og de øvrige medlemsstaters reaktion her-på i mindst tre måneder. Et sådant forslag bør i almindelighed ikke fremsæt-tes, før en høring er gennemført i overensstemmelse hermed. Hvis det fin-des nødvendigt at fremsætte, inden høringsproceduren er gennemført, kandet være hensigtsmæssigt at undlade at fastsætte lovens ikrafttrædelses-tidspunkt, men overlade dette til miljøministeren at fastsætte dette.Hvis reglerne derimod planlægges indført ved bekendtgørelse, jf. miljøzone-reglernes systematik i dag, opstår notifikationsspørgsmålet først ved pro-cessen i forbindelse med udstedelse af de udmøntende bekendtgørelser.Såvel indførslen af miljøzoner i 2006 og det foreliggende lovforslag har væ-ret grundigt vurderet i forhold til ekspropriationsretlige aspekter. Den ønske-de regulering med skærpede krav for lastbiler og busser, varebiler og per-sonbiler bør på lignende måde forudgående vurderes for, om der vil kunnevære tale om ekspropriation. Der tages derfor forbehold for, om en detalje-
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
ret analyse kan vise, at der – evt. i særlige tilfælde - kan være tale om eks-propriation.Det udkast til ændringsforslag, der følger nedenfor, giver alene i hovedtrækændringsforslag til gennemførelse af essensen af det fremsatte ønske. Hvisændringsforslaget vedtages ved 2. behandlingen, vil Miljøministeriet væreforslagsstilleren behjælpelig med at foretage de nødvendige konsekvensret-telser m.v. i lovforslaget mellem 2. og 3. behandlingen.Jeg vil samtidigt tilkendegive, at jeg ikke kan støtte forslaget.Til § 1Af ……….., tiltrådt af ………..x) Efter nr. 17 indsættes som nyt nummer:”01.
Efter § 15 e indsættes som ny paragraf:”§ 15 f.
Kommunalbestyrelsen i Københavns kommune, Frederiksbergkommune, Ålborg kommune, Århus kommune eller Odense kommune kanudvide miljøzoner, der er etableret for lastbiler og busser, jf. § 15 b, for per-son- og varebiler. Andre kommunalbestyrelser kan etablere miljøzoner forvarebiler, personbiler og de køretøjer, der er omfattet af § 15 b.Stk. 2.Minimumskravene til motorkøretøjer ved etablering eller udvidelse afmiljøzoner efter stk. 1 er1) lukkede filtre på varebiler,2) SCR katalysatorer eller tilsvarende forureningsbegrænsende udstyrpå tunge køretøjer, jf. § 15 b, udover de partikelfiltre, der er krævetefter § 15 b, stk. 1, og3) katalysatorer på personbiler.Stk. 3.Miljøministeren og transportministeren fastsætter nærmere reglerom kravene til motorkøretøjerne, nævnt i stk. 2.””[Minimumskrav til motorkøretøjer i miljøzoner]Til § 2Af ………., tiltrådt af ……y) I§ 2indsættes somstk. 3:”Stk. 3.Ministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 15 f som affat-tet ved denne lovs § 1, nr. 01.”[Udskudt ikrafttræden af minimumskrav til motorkøretøjer i miljøzoner]Bemærkninger
Til nr. xForslaget betyder, at kommunalbestyrelser, der ønsker at etablere miljøzo-ner, kun kan etablere den på en gang for alle de typer af motorkøretøjer,der er nævnt i forslagets stk. 2.
2
Kravene er beskrevet i stk. 2. I overensstemmelse med systematikken i dengældende § 15 a – e foreslås det, at miljøministeren og transportministerenudmønter de konkrete krav i tekniske bekendtgørelser.Den foreslåede bestemmelse om minimumskrav til motorkøretøjer i miljø-zoner antages at være omfattet af kravet om forudgående notifikation i hen-hold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF (informationspro-ceduredirektivet). Det foreslås derfor, at miljøministeren fastsætter ikraft-trædelsestidspunktet, jf. ændringsforslag nr. y til lovforslagets § 2.Til nr. yDet foreslås, at ministeren fastsætter ikrafttrædelsestidspunktet af den fore-slåede nye § 15 f. Baggrunden herfor er, at § 15 f er omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet)og derfor skal gennemgå høringsproceduren, inden bestemmelsen kan sæt-tes i kraft.
Karen Ellemann
/
Anne-Marie Rasmussen
3