Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
L 210
Offentligt
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. MST 501-00304Den 17. maj 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 12. maj 2010 stilletfølgende spørgsmål nr. 53 til L 210 – forslag til lov om ændring af lov ommiljøbeskyttelse. (Udvidelse af miljøzoneordningen, krav om miljøzone-mærker for udenlandske køretøjer, mulighed for tilbageholdelse af trans-portmidler m.v.), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Benny Engelbrecht (S).
Spørgsmål 53
Vil ministeren uddybe besvarelsen af spørgsmål 12 og konkret redegøre foreffektiviteten af de såkaldte åbne partikelfiltre under de dårligst tænkeligekøremønstre – og når de såkaldte blowoff’s medregnes, hvilket ikke er in-deholdt i ministeren svar på spørgsmål 1?Svar
Ifølge Miljøstyrelsen er ”blowoff’s”’ en betegnelse, der bruges for en pludse-lig stigning i partikeludslippet fra et køretøj, der har kørt i længere tid vedkonstant lav fart og derefter accelerer pludseligt.Færdselsstyrelsen (nu Trafikstyrelsen) vurderer i besvarelsen af spørgsmål67 (L 39), at denne effekt medregnes, når et filters effektivitet bestemmesved hjælp af den gældende kørecyklus (NEDC). Miljøstyrelsen er enig idenne vurdering og bemærker endvidere, at lang tids kørsel med jævn fartnæppe er karakteristisk for kørsel i byområder.I besvarelsen af spørgsmål 1 tilkendegiver jeg, at jeg vil fremlægge et ud-dybende notat om åbne og lukkede partikelfiltre. Spørgsmålet om ”blow-off’s” vil indgå i notatet.
Karen Ellemann
/
Anne-Marie Rasmussen
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk