Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
L 210
Offentligt
846465_0001.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. MST 501-00304Den 17. maj 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 12. maj 2010 stilletfølgende spørgsmål nr. 60 til L 210 – forslag til lov om ændring af lov ommiljøbeskyttelse. (Udvidelse af miljøzoneordningen, krav om miljøzone-mærker for udenlandske køretøjer, mulighed for tilbageholdelse af trans-portmidler m.v.), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Benny Engelbrecht (S).

Spørgsmål 60

Mener ministeren ikke, at det er på høje tid at gøre en indsats for, at Dan-mark kan efterleve EU's grænseværdi for NO2, eftersom den burde væreoverholdt allerede fra 2010?

Svar

Den manglende overholdelse af NO2-grænseværdien skyldes især to for-hold. For det første er der, bl.a. ud fra ønsket om at reducere transportensCO2-udslip, sket en meget betydelig stigning af andelen af dieselpersonbi-ler. I Danmark er dette blandt andet sket som følge af den omlægning afbilbeskatningen, som regeringen gennemførte i 2007. For det andet hardisse dieselbiler et langt højere NOx-udslip end forudsat, da grænseværdienblev vedtaget. Dette skyldes, at køretøjerne under realistiske køreforholdudleder mere NOx end de gør i den testcyklus, der anvendes ved godken-delse.I anerkendelse af disse forhold lagde EU-kommissionen ved fremlæggelsenaf det nye luftkvalitetsdirektiv op til, at det skulle være muligt at søge omdispensation for overholdelse af grænseværdien for NO2.Dette indebærer ikke, at der ikke skal gøres en indsats i forhold til NO2.Som tidligere oplyst planlægger regeringen at fremlægge en luftkvalitets-plan for NO2i dette efterår med det klare sigte at efterleve målet senest i2015.
Karen Ellemann
/
Anne-Marie Rasmussen
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk