Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
L 210
Offentligt
846562_0001.png
846562_0002.png
846562_0003.png

Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10

MPU alm. del Svar på Spørgsmål 258

Offentligt

Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. MST-501-00250Den 5. marts 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 12. januar 2010stillet følgende spørgsmål nr. 258 (alm. del), som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ida Auken (SF).

Spørgsmål nr. 258

Ministeren bedes fremlægge beregninger vedr. sundhedseffekten af lukke-de vs. åbne partikelfiltre på alle dieselkøretøjer, undtagen personbiler i by-områderne, hvor der påtænkes miljøzoner - herunder skøn for antallet af:- for tidlige dødsfald- sygedage- kræftfremkaldende stoffer i luften- små hhv. store partikler- astma og andre luftvejslidelser- andre relevante sundhedseffekter

Svar

Miljøstyrelsen har vurderet de samfundsøkonomiske og sundhedsmæssigeeffekter af åbne og lukkede partikelfiltre på samtlige dieselvarebiler, somkører til/i byerne, hvor der påtænkes miljøzoner. Da der har været begræn-set tid til vurderingen, må denne alene ses som et skøn over effekterne.Beregningerne er dog mere detaljerede end de skøn, der er oplyst i svarenepå spørgsmål under behandlingen af L 24.I vurderingen er gevinster og omkostninger ved at påmontere partikelfiltrepå varebiler af euro norm 0, 1, 2, 3 og 4 beregnet. Vurderingen dækker pe-rioden 2010 – 2030, tager udgangspunkt i miljøzonen i København og Fre-deriksberg, og er baseret på rapporten ”Effekter af miljøzonekrav på per-son- og varebilsmarkedet”, COWI, marts 2009. Den samlede effekt for allestørre byer i Danmark, hvor der påtænkes miljøzoner, er fundet ved at ska-lere bilbestanden for København og Frederiksberg med en faktor 2. Det erhermed antaget, at kørsel med dieselvarebiler i Odense, Århus og Ålborg tilsammen har ca. det samme omfang som i København og Frederiksberg.Det lægges endvidere til grund, at 70 % af kørslen i de berørte varebilerforegår i byer, mens den resterende kørsel foregår udenfor byer.I vurderingen af de samfundsøkonomiske omkostninger lægges DMU’s be-regningspriser fra 2008 til grund. Priserne er her angivet til 96 kr./kg PM 2,5udenfor byen og 154 kr./kg i byerne. Åbne partikelfiltre antages at fjerne 30
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
% af partikelemissionen og koste 6.000 kr., mens lukkede partikelfiltre anta-ges at fjerne 95 % af partikelemissionen og koste 16.000 kr.Med udgangspunkt i ovenstående forudsætninger har Miljøstyrelsen vurde-ret gevinster og omkostninger for perioden 2010-2030 for henholdsvis luk-kede og åbne partikelfiltre således:Lukkede partikelfiltreI altPer bilMio. kr.kr.2171757-1540-45- 89- 173- 537- 698-1600-1820-3278-4528-5696Åbne partikelfiltreI altPer bilMio. kr.kr.68659- 591- 18- 34- 67- 206- 266-626-707-1269-1737-2171
GevinstOmkostningNetto velfærdsøkonomisk gevinstHeraf bidrag fra:Euro norm 0Euro norm 1Euro norm 2Euro norm 3Euro norm 4
Lukkede partikelfiltre på dieselvarebiler giver det største velfærdsøkonomi-ske underskud på omkring 1,5 mia. kr., mens åbne partikelfiltre giver et vel-færdsøkonomisk underskud på ca. 590 mio. kr. Tabellen viser, at partikel-filtre giver tab for alle Euro normer. Bidraget pr. bil er fundet ved at divideredet totale tab med antal biler i Euro klassen i 2010.De beregnede sundhedseffekter ved montering af åbne og lukkede partikel-filtre fremgår af følgende tabel, idet det bemærkes, at de estimerede sund-hedseffekter gælder for hele perioden 2010-2030.
Sundhedseffekter i alt 2010 – 2030Undgåede tabte leveårAntal færre tilfælde af KOL (bron-chitis)Antal færre sygedageAntal færre tilfælde af lungekræft
Lukkede partikelfil- Åbne partikelfil-tretre357113341132.002610.1062
Det skal understreges, at beregningspriserne for de samfundsøkonomiskeomkostninger af emissioner af PM2,5 er baseret på stationære kilder. Be-regningspriser for emissioner fra vejtransport vil være noget højere og kanmedføre betydelige forskydninger i beregningerne af de samfundsmæssigegevinster og de afværgede sundhedseffekter. Det forventes at DMU frem-kommer med revurderede beregningspriser i 2010.
Karen Ellemann
/
Anne-Marie Rasmussen
2
3