Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
L 210
Offentligt
848031_0001.png
848031_0002.png
848031_0003.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. MST-501-00304Den 18. maj 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 18. maj 2010 stilletfølgende spørgsmål nr. 74 til L210 – forslag til lov om ændring af lov ommiljøbeskyttelse. (Udvidelse af miljøzoneordningen, krav om miljøzone-mærker for udenlandske køretøjer, mulighed for tilbageholdelse af trans-portmidler m.v.), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Benny Engelbrecht (S).Spørgsmål nr. 74I forlængelse af ministerens genfremsendelse af MPU alm. del - svar påspørgsmål 258 fra 12. januar 2010 kan det konstateres, at der nu ikke læn-gere ”har været begrænset tid til vurderingen”, men derimod mere end 4måneder. Vil ministeren på den baggrund komme med en mere præcis re-degørelse for de samfundsøkonomiske og sundhedsmæssige effekteraf beholdsvis åbne og lukkede partikelfiltre på varebiler, som kører i byer,hvor der påtænkes miljøzoner?SvarMiljøstyrelsen har tidligere udarbejdet en række samfundsmæssige bereg-ninger i forhold til indførelse af miljøzoner. Disse blev offentliggjort i forbin-delse med høringen af luftkvalitetsplanen i efteråret 2009. Til brug for be-svarelsen af spørgsmål 258 udarbejdede Miljøstyrelsen yderligere bereg-ninger indenfor den tidsmæssige ramme, der var til rådighed. I svaret hen-vises der bl.a. til, at beregningspriser for mobile kilder vil være noget højere,og at revurderede beregningspriser fra DMU forventes at foreligge i 2010.Miljøstyrelsen har den 18. maj orienteret mig om, at Danmarks Miljøunder-søgelser har oplyst, at den ventede rapport med nye beregningspriser, deromtales i svaret på spørgsmål 258, forventes offentliggjort torsdag den 20.maj.Selv om der således fortsat er tale om et udkast, har Miljøstyrelsen aftaltmed DMU, at de nye beregningspriser kan sendes til Miljø- og Planlæg-ningsudvalget inden rapporten offentliggøres. Beregningspriserne fremgåraf nedenstående tabel:Beregningspriser PM

2,5

kr. per kilo i 2010 priserDMU 2008DMU 2010anvendt i svar 258 (alm. del) Nye priserLand95,80205,59By153,60373,90Kbh./Frb.1544,61Kilde: DMU (2008), DMU (2010), Danmarks Statistik forbrugerprisindeks
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
På baggrund af de nye beregningspriser har Miljøstyrelsen gennemført enfornyet beregning af oplysningerne i svaret på spørgsmål 258. I beregnin-gerne er det antaget, at 35 % af kørslen sker i varebiler i Københavnsområ-det, 35 % i øvrige større byområder og 30 % udenfor tæt bebyggelse.Herudover antages åbne partikelfiltre at fjerne 30 % af partikelemissionenog koste 6.000 kr., mens lukkede partikelfiltre antages at fjerne 95 % af par-tikelemissionen og koste 16.000 kr.På den baggrund har Miljøstyrelsen beregnet følgende:Samfundsøkonomiske resultaterLukkede partikel-filtreI altMio. kr.11671757-591101- 19- 198- 385Åbne partikelfiltreI altMio. kr.368659- 2910-6- 18- 99- 167
GevinstOmkostningNetto velfærdsøkonomisk gevinstHeraf bidrag fra:Euro norm 0Euro norm 1Euro norm 2Euro norm 3Euro norm 4
Det ses af ovenstående tabel, at beregningen nu viser et samfundsøkono-misk overskud ved eftermontering af lukkede partikelfiltre på de ældste va-rebiler. For de nyere køretøjer er der fortsat underskud. Dette skyldes, at deældste køretøjer har et højere udslip af partikler.På baggrund af de opgjorte samfundsmæssige resultater kan nedenståen-de sundhedsgevinster anslås:ÅbneLukkedepartikelfiltre partikelfiltreUndgåede tabte leveår1919606Antal færre tilfælde af KOL (bronchitis)18157Antal færre sygedage172.18654.375Antal færre tilfælde af lungekræft3110Sundhedseffekt i alt 2010 – 2030Det skal understreges, at ovenstående beregninger er teoretiske og baseretpå en række antagelser. Beregningerne tager ikke hensyn til den adfærd,som ejere af varebiler må forventes at udvise, hvis der indføres miljøzonermed krav om åbne eller lukkede partikelfiltre på alle varebiler. Generelt måder forventes en betydelig udskiftning af varebiler til nyere køretøjer og etskift til benzindrevne køretøjer. COWI har udført en række beregninger afdenne type for Miljøministeriet. Disse er beskrevet i Arbejdsrapport fra Mil-jøstyrelsen nr. 6, 2009, Effekter af miljøzonekrav på person- og varebils-markedet.
2
Karen Ellemann
/
Anne-Marie Rasmussen
3