Skatteudvalget 2009-10
L 216 Bilag 17
Offentligt
851333_0001.png
851333_0002.png

Ændringsforslag

til

2. behandling af Forslag til lov om ændring af øl- og vinafgiftsloven, spiritusafgiftsloven,

tobaksafgiftsloven og lov nr. 524 af 12. juni 2009 om ændring af lov om afgift af chokolade- og

sukkervarer m.m., lov om afgift af konsum-is, lov om tobaksafgifter og lov om afgift af øl, vin

og frugtvin m.m (Forhøjelse af tillægsafgiften for alkoholsodavand, indførelse af tillægsafgift

for cider- og frugtvinsbaserede alkoholsodavand og forhøjelse af tobaksafgiften). (L 216)

Til § 5

1)

§ 5affattes således:”Stk.1.§§ 3 - 4 og § 5, stk. 3, træder i kraft den 1. juli 2010. §§ 1 - 2 træder i kraft den 1. august2010.Stk. 2.Loven finder anvendelse på varer, som efter ikrafttrædelsen udleveres til forbrug fraregistrerede virksomheder, angives til fortoldning eller importeres.Stk. 3.For cigaretter og røgtobak, som den 1. juli 2010 findes i ustemplet stand hos virksomheder,der fremstiller eller indfører cigaretter, samt på varer, som fra nævnte dag fremstilles, angives tilfortoldning eller modtages fra udlandet, betales afgift efter lov om tobaksafgifter og efter følgendesatser frem til og med den 31. december 2013 således:1) For cigaretter: 67,50 øre pr. stk. samt 21,65 pct. af detailprisen, jf. § 28 i tobaksafgiftsloven, dogminimum 103,65 øre pr. styk.2) For pladetobak, spunden og granuleret tobak samt for anden røgtobak med en snitbredde påmindst 1 mm: 602,50 kr. pr. kilogram.3) For anden røgtobak end nævnt i nr. 2, hvis mere end 25 vægtprocent af tobakspartiklerne har ensnitbredde på mindre end 1 mm: 652,50 kr. pr. kilogram.”[Ændring som følge af en udskydelse af ikrafttrædelsen for forhøjelsen af tillægsafgiften og afophævelsen af fritagelsen for tillægsafgift af cider og frugtvin samt en overgangsordning forforhøjelsen af tobaksafgifterne]
BemærkningerTil nr. 1Ændringsforslaget indeholder to elementer. For det første udskydes forhøjelsen af tillægsafgiften ogophævelsen af fritagelsen for cider og frugtvin, som i dag er undtaget for tillægsafgift. Baggrundenherfor er, at flere høringssvar har angivet, at det vil være vanskeligt at nå at varsle prisstigninger ogplanlægge udgivelse af tilbudsaviser etc. med en ikrafttrædelse den 1. juli 2010. Derfor udskydesikrafttrædelsestidspunktet på dette punkt til den 1. august 2010.For det andet foreslås en overgangsordning for så vidt angår forhøjelsen af tobaksafgifterne.Baggrunden herfor er, at flere tobaksvirksomheder har påpeget problemer i praksis med den hurtige
ikrafttrædelse, idet de ligger inde med tobakslagre på 2 – 3 måneders omsætning, som allerede eremballeret og påsat stempelmærker med den gældende tobaksafgift. Såfremt der ikke tages hensyntil disse lagre, vil virksomhederne være nødsaget til at destruere varerne og søge den betaltetobaksafgift tilbage.Ikrafttrædelsestidspunktet fastholdes, men der foreslås en overgangsordning således, at forhøjelsenaf tobaksafgifterne finder anvendelse på tobaksvarer, som den 1. juli 2010 findes i ustemplet standhos virksomheder, der fremstiller eller indfører cigaretter, samt på varer som fra nævnte dagfremstilles, angives til fortoldning eller modtages fra udlandet.Provenumæssige konsekvenserUdskydelse af ikrafttrædelsen fra den 1. juli til den 1. august for så vidt angår forhøjelsen aftillægsafgiften og ophævelse af fritagelsen for cider og frugtvin skønnes at reducere nettoprovenueti 2010 med ca. 8 mio. kr.En overgangsordning for så vidt angår forhøjelsen af tobaksafgifterne skønnes at reducerenettoprovenuet i 2010 med ca. 40 mio. kr., såfremt producenterne og importørerne den 1. juli harlagre svarende til 2 måneders omsætning.Samlet set har forslaget ikke nævneværdige konsekvenser for den varige virkning.