Skatteudvalget 2009-10
L 216 Bilag 27
Offentligt
854649_0001.png
854649_0002.png
854649_0003.png
854649_0004.png
854649_0005.png
854649_0006.png
Til lovforslag nr.L 216
Folketinget 2009-10Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 26. maj 2010
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af øl- og vinafgiftsloven, spiritusafgiftsloven,tobaksafgiftsloven og lov om ændring af lov om afgift af chokolade- ogsukkervarer m.m., lov om afgift af konsum-is, lov om tobaksafgifter og lovom afgift af øl, vin og frugtvin m.m.(Forhøjelse af tillægsafgiften for alkoholsodavand, indførelse af tillægsafgift for cider- ogfrugtvinsbaserede alkoholsodavand og forhøjelse af tobaksafgiften)[af skatteministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 5. maj 2010 og var til 1. behandling den 18. maj 2010. Lovforslagetblev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringLovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsættelsen. Den 10., 11. og 12. maj 2010 sendteskatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Bryggeriforeningen,CULT A/S,De Samvirkende Købmænd,Handelsselskabet af 2010,JTI Denmark A/S ogNetværket af producenter af dansk cider.Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser med undtagelse af1 henvendelse, der forventes kommenteret af skatteministeren inden 2. behandling af lovforslaget.DeputationerEndvidere har CULT A/S og Netværket af producenter af dansk cider mundtligt over for udvalgetredegjort for deres holdning til lovforslaget.
2
SpørgsmålUdvalget har stillet 7 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, DF, KF og RV) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed det stillede æn-dringsforslag.Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, atlovforslaget er en del af skattereformen, og at provenuet er med til at finansiere de indkomstskatte-lettelser, som reformen indeholder. Afgiftsændringerne reducerer desuden forbruget af de pågæl-dende produkter, hvilket på sigt vil være med til at forbedre folkesundheden. Endelig sikrer afgifts-ændringernes niveau en fornuftig balance mellem det folkesundhedsfremmende og den modsatret-tede effekt, der opstår som følge af øget grænsehandel. Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konserva-tive Folkeparti kan derfor støtte lovforslaget.Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti bifalder ligeledes lovforslagets alders-mæssige profil, idet øgede afgifter på billige cigaretter og alkoholsodavand særligt har til hensigt atbegrænse eller medvirke til helt at undgå unges forbrug af disse produkter. Dårlige vaner skabesofte i en tidlig alder, hvorfor det er afgørende at sætte ind over for produkter, der i særlig grad hen-vender sig til unge.Endelig finder Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti det positivt, at lovfors-laget indeholder en tillægsafgift for cider- og frugtvinsbaserede alkoholsodavand. Hidtil har cider-og frugtvinsbaserede alkoholsodavand som følge af afgiftsmønsteret haft en utilsigtet konkurrence-fordel sammenlignet med andre alkoholsodavand.Tidligere var der forskel på de to former for alkoholsodavand, men udviklingen i produktsorti-mentet har betydet, at der fra et forbrugerperspektiv ikke længere er forskel på de to produkter. Til-lægsafgiften for cider og andre frugtvinsbaserede alkoholsodavand sikrer, at de to produkttyper af-giftsmæssigt får lige vilkår, hvorved den hidtidige konkurrencefordel udlignes.Etmindretali udvalget (S, SF og EL) vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod lov-forslaget. Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag.Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget noterer sig, at lovforslagetmå gennemføres, fordi regeringen har rod i finansieringen af sin skæve skattereform og manglerpenge til at finansiere skattelettelserne. Først længe efter at skattelettelserne er delt ud, kommer desidste finansieringsforslag, og dette lovforslag gør skattereformen endnu mere socialt skæv.Isoleret set vil afgifter på cigaretter, alkoholsodavand og andre usunde varer bidrage til at forbedrefolkesundheden, hvor der er store problemer med overvægt og tobaksafhængighed. Socialdemokra-tiet og Socialistisk Folkeparti ønsker at øge afgifterne på cigaretter, fedt og sukker yderligere, mereend regeringen, men vil kompensere lavindkomstgrupperne for de øgede afgifter og anvende pen-gene til bedre sygehuse og forebyggelse i stedet for til skæve skattelettelser. Forbrugsafgifter i sigselv vender den tunge ende nedad, men det bekymrer ikke regeringen og Dansk Folkeparti.Samlet set gør ændringerne i finansieringen den skæve skattereform skævere, fordi der manglerden vigtige kompensation og det samlede sigte på et bedre sundhedsvæsen for alle. Men da lovfors-laget indeholder enkeltstående elementer, som de to partier derudover støtter, vil Socialdemokratietog Socialistisk Folkeparti stemme hverken for eller imod lovforslaget.Etandet mindretal(LA) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vilstemme for det stillede ændringsforslag.
3
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 51)Paragraffen affattes således:»§ 5Stk. 1.§§ 3 og 4 og stk. 3 træder i kraft den 1. juli 2010. §§ 1 og 2 træder i kraft den 1. august2010.Stk. 2.Loven finder anvendelse på varer, som efter ikrafttrædelsen udleveres til forbrug fra regi-strerede virksomheder, angives til fortoldning eller importeres.Stk. 3.For cigaretter og røgtobak, som den 1. juli 2010 findes i ustemplet stand hos virksomheder,der fremstiller eller indfører cigaretter, og for varer, som fra nævnte dag fremstilles, angives til for-toldning eller modtages fra udlandet, betales afgift efter lov om tobaksafgifter og efter følgendesatser frem til og med den 31. december 2013:1) For cigaretter: 67,50 øre pr. styk og 21,65 pct. af detailprisen, jf. § 28 i tobaksafgiftsloven, dogminimum 103,65 øre pr. styk.2) For pladetobak, spunden og granuleret tobak og for anden røgtobak med en snitbredde påmindst 1 mm: 602,50 kr. pr. kilogram.3) For anden røgtobak end nævnt i nr. 2, hvis mere end 25 vægtprocent af tobakspartiklerne har ensnitbredde på mindre end 1 mm: 652,50 kr. pr. kilogram.«[Ændring som følge af en udskydelse af ikrafttrædelsen for forhøjelsen af tillægsafgiften og af op-hævelsen af fritagelsen for tillægsafgift af cider og frugtvin samt en overgangsordning for forhøjel-sen af tobaksafgifterne]
BemærkningerTil nr. 1Ændringsforslaget indeholder to elementer. For det første udskydes forhøjelsen af tillægsafgiftenog ophævelsen af fritagelsen for cider og frugtvin, som i dag er undtaget for tillægsafgift. Baggrun-den herfor er, at flere høringssvar har angivet, at det vil være vanskeligt at nå at varsle prisstignin-ger og planlægge udgivelse af tilbudsaviser etc. med en ikrafttrædelse den 1. juli 2010. Derfor ud-skydes ikrafttrædelsestidspunktet på dette punkt til den 1. august 2010.For det andet foreslås en overgangsordning, for så vidt angår forhøjelsen af tobaksafgifterne.Baggrunden herfor er, at flere tobaksvirksomheder har påpeget problemer i praksis med den hurtigeikrafttrædelse, idet de ligger inde med tobakslagre på 2-3 måneders omsætning, som allerede er
4
emballeret og påsat stempelmærker med den gældende tobaksafgift. Såfremt der ikke tages hensyntil disse lagre, vil virksomhederne være nødsaget til at destruere varerne og søge den betalte tobaks-afgift tilbage.Ikrafttrædelsestidspunktet fastholdes, men der foreslås en overgangsordning, således at forhøjel-sen af tobaksafgifterne finder anvendelse på tobaksvarer, som den 1. juli 2010 findes i ustempletstand hos virksomheder, der fremstiller eller indfører cigaretter, og på varer som fra nævnte dagfremstilles, angives til fortoldning eller modtages fra udlandet.Provenumæssige konsekvenserUdskydelsen af ikrafttrædelsen fra den 1. juli til den 1. august, for så vidt angår forhøjelsen af til-lægsafgiften og ophævelse af fritagelsen for cider og frugtvin, skønnes at reducere nettoprovenuet i2010 med ca. 8 mio. kr.En overgangsordning, for så vidt angår forhøjelsen af tobaksafgifterne, skønnes at reducere netto-provenuet i 2010 med ca. 40 mio. kr., såfremt producenterne og importørerne den 1. juli har lagresvarende til 2 måneders omsætning.Samlet set har ændringsforslaget ikke nævneværdige konsekvenser for den varige virkning.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Rasmus Jarlov (KF)Simon Emil Ammitzbøll (LA) Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)17Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311113
5

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 216Bilagsnr.1234567891011121314151617181920212223242526Spm.nr.1TitelHenvendelse af 7/5-10 fra JTI Denmark A/SHøringssvar, fra SkatteministerietFaktaark på Skatteministeriets hjemmeside om grænsehandelHenvendelse af 7/5-10 fra CULT A/SYderligere høringssvar, fra skatteministerenYderligere høringssvar, fra skatteministerenFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHøringsskema, fra skatteministerenHenvendelse af 18/5-10 fra Netværket af producenter af dansk ciderSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 7/5-10 fra CULTA/SHenvendelse af 18/5-10 fra BryggeriforeningenMateriale udleveret af CULT A/S ved foretræde den 19. maj 2010Henvendelse af 19/5-10 fra De Samvirkende KøbmændHenvendelse af 19/5-10 fra Handelsselskabet af 2010Henvendelse af 19/5-10 fra CULT A/S1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra skatteministerenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 18/5-10 fra Netvær-ket af producenter af dansk ciderSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 18/5-10 fra Brygge-riforeningenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 19/5-10 fra Han-delsselskabet af 2010Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 19/5-10 fra DeSamvirkende KøbmændSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 7/5-10 fra JTIDanmark A/S2. udkast til betænkningSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 19/5-10 fra CULTA/SSkatteministerens kommentar til materiale udleveret af CULT A/Sved foretræde den 19. maj 2010Henvendelse af 25/5-10 fra Cult A/SOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 216TitelSpm., om det er korrekt, at det følger af EU-retlige krav, at provenuetfra afgiftsændringerne skal øremærkes sundhedsfremmende foran-
6
2
3
45
67
staltninger, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der er noget til hinder for, at der kan laves en entydig ogklar definition af, hvad original cider er, med henblik på at originalcider kan fritages for tillægsafgift m.v., til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om ministeren kan vurdere konsekvensen af afgiftsforhøjelsenpå ciderprodukter i forhold til grænsehandelen, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan oplyse, hvor meget cider der i dag sælges igrænsehandelen, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad de miljømæssige konsekvenser vil være af, at cider-producenterne i Danmark forventer et mersalg på 30 millioner dåsercider ved den dansk-tyske grænse, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorfor det kun er cider, der bliver pålagt den nye afgiftm.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil bekræfte, at cider både smags- og fremstil-lingsmæssigt er direkte sammenligneligt med øl, som det også frem-går af bemærkningerne til lovforslag nr. L 55, folketingsåret 2004-05,til skatteministeren, og ministerens svar herpå